Gå til innhold

Mulig å ta vg1 på nytt når har man fått bestått vg1?


Mir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da regner jeg med at du har bestått ikke bestått som det heter og du har ikke krav på noe.

 

Velkommen i klubben ;)

 

Da regner jeg med at du må forsøke 24/5 regelen om det gjelder for deg.

 

Altså- hvis du kan dokumentere lovlig fravær fra lege som grunn så er det kanskje mulig, men da skulle vel det vært ordnet allerede?

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Da regner jeg med at du har bestått ikke bestått som det heter og du har ikke krav på noe.

 

Velkommen i klubben ;)

 

Da regner jeg med at du må forsøke 24/5 regelen om det gjelder for deg.

 

Altså- hvis du kan dokumentere lovlig fravær fra lege som grunn så er det kanskje mulig, men da skulle vel det vært ordnet allerede?

Hei! Jeg er ikke ferdig med videregående.  Jeg har dokumentasjon fra psykiateren min at jeg var syk og var borte lenge fra skolen. Jeg fikk bestått vg1 men fikk dårlig karakterer. Er det mulig å ta vg1 på nytt hvis jeg klager til videregående skolen som jeg går på?

Lenke til kommentar

Åja! Beklager - her er det jeg som har lest for kjapt. Ja, det er mulig å ta et år på nytt - uten at jeg vet hvordan, men jeg kjenner en som tok grunnkurs om igjen etterfulgt av Vg1 og 2. Det var vel og merke her snakk om at han strøk hele året og ikke bare dårlige karakterer.

 

Jeg tolket feilaktig innlegget til å bety at du hadde fullført hele utdanningsløpet og bestått med strykkarakterer - som er mitt tilfelle.

Beklager.

Lenke til kommentar

Rådgiveren min sier at det er ikke mulig.Hvordan vet du at det er mulig?

 

Du kan begynne på nytt sålenge du ikke har fullført 3 år på vgs. Siden du ikke tar et omvalg mister du retten til inntak på vg3, men det er vanligvis ikke noe problem å få plass sålenge du går ssp. Hvis du begynner på en annen linje får du utvidet ungdomsretten med ett år.

 

Problemet med å gå vg1 på nytt når du har fullført vg1 er at du ikke vil få førstegangsvitnemål etter vg3, men et ordinært vitnemål og må konkurrere med andre som har ordinært vitnemål om opptak til universiteter/høyskoler. 

 

Hvis du kan dokumentere sykdom i vg1 kan du muligens få utvidet ungdomsretten slik at du unngår de negative sidene ved å gå om igjen. 

 

Siden du tar det opp nå rett før skolestart er du såpass sent ute at det ikke er noen garanti for at skolen har plass til deg på vg1 og de kan derfor si nei.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...