Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til befaring (sjekk) av nytt hus...? Hvem ringer jeg?


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt hus for første gang. Helt nytt hus som ingen har bodd i før.

 

Men etter å ha bodd her noen måneder, har vi oppdaget mange små feil.. Når vi ringer til selger, virker det som om han ikke tar dette alvorlig.. Og tror vi er dum og sier det ska være sånn.

 

Vi spurte også om når ettårs befaringen er, og da svarte han at den hadde vert før vi flyttet inn..? Huset sto riktig nok tomt ett år før det ble solg. Men trodde da virkelig at befaringen gjaldt ett år etter overtakelsen av huset..? Tar jeg helt feil?

 

Men vi vil ihvertfall ha inn noen til å se over hele huset. Siden det er så masse "små" feil.

 

Men hvem ringer vi til da? Vi har jo ikke peiling. Noen sier vi må ringe en takstmann. Men noen sier at vi må først sjekke opp om vi har noen rettigheter til fri rettshjelp. At vi ikke ska måtte betale for det eller få det dekket..?

Ikke vet jeg.. Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig kjøpt hus for første gang. Helt nytt hus som ingen har bodd i før.

 

Men etter å ha bodd her noen måneder, har vi oppdaget mange små feil.. Når vi ringer til selger, virker det som om han ikke tar dette alvorlig.. Og tror vi er dum og sier det ska være sånn.

 

Vi spurte også om når ettårs befaringen er, og da svarte han at den hadde vert før vi flyttet inn..? Huset sto riktig nok tomt ett år før det ble solg. Men trodde da virkelig at befaringen gjaldt ett år etter overtakelsen av huset..? Tar jeg helt feil?

 

Men vi vil ihvertfall ha inn noen til å se over hele huset. Siden det er så masse "små" feil.

 

Men hvem ringer vi til da? Vi har jo ikke peiling. Noen sier vi må ringe en takstmann. Men noen sier at vi må først sjekke opp om vi har noen rettigheter til fri rettshjelp. At vi ikke ska måtte betale for det eller få det dekket..?

Ikke vet jeg.. Hjelp!!!

I teorien har du 5 års garanti, alle feil som oppstår innen 5 år etter arbeid er utført, skal rettes av utførende håndverker\entreprenør.

 

1 års befaring skal taes 1 år etter at bygget\huset står klart og har hatt godkjent ferdigattest i ett år, så at ettårs befaring er utført er forsåvidt innenfor reglene!

 

Er det selger som er utbygger\entreprenør? dette er vesentlig da det er utbygger\entreprenør du må kontakte angående feil å mangler som går på garantien, da dette er deres plikt å ta tak i.

 

alle feil du rapporterer inn innenfor disse 5 årene med garanti, er de pliktige til å rette opp eller bevise at dette ikke er feil som følge av dårlig arbeid!

 

 

Hva slags feil har dere oppdaget?

 

 

EDIT: 

Det beste er om dere ber utbygger ta en befaring på huset sammen med dere, hvis dere skal ha inn takstmann eller lignende, er dette noe dere må betale for selv, da reglene tilsier at man skal gi utbygger\entreprenør en rettferdig sjanse til å rette opp sine feil

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

Å betale for en takstmann, byggeleder eller andre som spesialiserer seg på dette kan være velbrukte penger. Det gir både dere en trygghet og en tyngde i dialog med selger/entreprenør. 

 

Når det er sagt er det selvsagt en fordel å sjekke med forsikringsselskap og fagforbund om dette er noe som de dekker først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettårsbefaring er i hovedsak for å luke ut småfeil som oppstår når bygget "setter seg". Ny fuging i overgang tak/vegg, remontere lister, male på nytt der forarbeid har vært dårlig, bytte ødelagte parkettbord osv. Og selvfølgelig de mer alvorlige feilene som uteglemt isolasjon på vannrør i kald krypkjeller, feil på ventilasjonsanlegg osv. Men slike feil utbedres ofte på et tidligere stadie, da de kan medføre større sekundærskader. 

 

Hva slags feil er det snakk om? Smårusk på overflater, eller alvorlige feil som at vinduer ikke kan åpnes, vannrør som lekker eller tak som ikke er tett? 

 

Slik jeg skjønner situasjonen har dere kjøpt et "nytt" hus som har stått tomt i over ett år. Antar da at din selger har kjøpt kontrakten, ikke flyttet inn og slitt med å finne en kjøper (eller ikke hatt behov for å selge)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...