Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger pause fra folk generelt (bitteliten utblåsning)


Anbefalte innlegg

Har vært mye sosial i sommer. Og føler nå at jeg trenger en pause fra folk generelt. Ikke at jeg skal isolere meg fullstendig da. Men tenkte å holde meg unna diverse sosiale medier, ikke være fysisk sosial, være mest for meg selv.

Jeg føler meg ikke deprimert eller noe sånt, bare sliten og lei folk.

Det har ikke skjedd noe spesielt, men i perioder så kan jeg være endel "sosialt sliten/utmattet" og trenger da mer tid for meg selv. Jeg har Aspergers så kan være noe med det.

Er litt rart (syns jeg) at jeg blir lei folk jeg ellers liker å prate/chatte/spille/være sammen med.

Jeg føler meg egentlig veldig egoistisk og usympatisk som i perioder kun "må" tenke på meg selv.

 

Spilte litt med en kamerat igår, som jeg ikke hadde spilt noe sammen med siden April. Jeg klarte ikke helt å kose meg som jeg har gjort før.

Og på hytta i helga så var jeg egentlig helt sosialt utmattet, og vurderte egentlig på Fredag å ikke bli med.

 

Burde jeg si ifra til vennene mine at jeg trenger litt tid for meg selv en stund?

 

Postet den i denne delen av forumet, da det ikke er direkte helserelatert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres fornuftig ut at du gjør deg slik tanker, og har du gode venner verdt å beholde vil de forstå din forklaring og ditt behov. Isåfall sikrer du deg at de ikke trekker seg vekk eller undrer seg hvorfor du holder avstand. Da blir du en bedre venn med deg selv og dine venner med ditt overskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde jeg si ifra til vennene mine at jeg trenger litt tid for meg selv en stund?

 

Ja, hvorfor ikke? Men du trenger kanskje ikke si det rett ut? Hvor mye alenetid er det snakk om? Personlig er jeg typen som heller bruker noen unnskyldninger om det kan passe seg.

 

Jeg har ikke aspergers, men jeg anser meg for å være en ekstrovert introvert. Det vil si, jeg er veldig sosial og utadvendt, men helst ikke for store mengder. Liker meg veldig godt alene og trenger alenetid både for å lade batteriene mine og for å tenke/skape.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg egentlig veldig egoistisk og usympatisk som i perioder kun "må" tenke på meg selv.

 

Postet den i denne delen av forumet, da det ikke er direkte helserelatert.

 

Dette låter som manipulasjon, som om noen har manipulért deg. Har ingen fortalt deg at det er -viktig- å ta seg tid til å hvile fra tid til annen? Jeg tror selv direktører i tusenpersonsbedrifter trenger sin seg-tid fra tid til annen. Det gjelder alle mennesker. På samme måte som sikkert munkene i kloster liker å sosialisére litt av og til, etter å ha meditért i dagevis ^^ Når tiden går, føler du nok for å være sosial igjen. Gjør det som føles riktig! Det er -ikke- egoistisk! Det er heller ikke egoistisk å be andre ryke og reise når de blir for "nesete" (nosey) og snokete ^^ Dét er heller et sunnhetstegn. Det er ikke sunt når andre skal ha for mye innpass i ens liv.

 

Som Miyagi sier: "Balance not only karate. Whole life have balance, everything get better" ^^, Så, Go find balance!

Lenke til kommentar

Dette låter som manipulasjon, som om noen har manipulért deg.

Kjære Taurean, alltid flott å se at du er aktiv med innspill, men er ikke dette en ganske brå beslutning å ta basert på det lille som ble skrevet. Vi vet at OT allerede er i en litt sårbar situasjon, hvorfor skal man helle bensin på bålet ved å få han til å eventuelt tvile på sine omgivelser og evt bli mer mistroisk ved å si at det er noen som manipulerer han? Slik det presenteres er det naturlig å tolke det som usikkerhet og det er derfor vedkommende kommer hit for å spørre om råd. Usikkerhet omkring en selv og hva andre tror/tolker er ellers mye av kjernen i mange av trådene her.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Næ, Taurean er ikke helt på jordet, da folk kan være giftige og gi en dårlig samvittighet for å ikke henge dem. Samtidig blir det kanskje feil si det bastant, fordi det er en antakelse. Det kan jo bare være TS sine behov nå og da.

 

Saroex, ikke bekymre deg for behovrt ditt for alenetid, fordi stort sett de fleste, friske og med diagnoser, har behov for alenetid. Balanse i livet. Ikke noe å få dårlig samvittighet for. Dårlig samvittighet fører ikke til noe godt, gled deg heller over alenetiden og tenk på det som en investering og måte å lade batteriene for å nettopp kunne være sosial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette låter som manipulasjon, som om noen har manipulért deg. Har ingen fortalt deg at det er -viktig- å ta seg tid til å hvile fra tid til annen? Jeg tror selv direktører i tusenpersonsbedrifter trenger sin seg-tid fra tid til annen. Det gjelder alle mennesker. På samme måte som sikkert munkene i kloster liker å sosialisére litt av og til, etter å ha meditért i dagevis ^^ Når tiden går, føler du nok for å være sosial igjen. Gjør det som føles riktig! Det er -ikke- egoistisk! Det er heller ikke egoistisk å be andre ryke og reise når de blir for "nesete" (nosey) og snokete ^^ Dét er heller et sunnhetstegn. Det er ikke sunt når andre skal ha for mye innpass i ens liv.

 

Som Miyagi sier: "Balance not only karate. Whole life have balance, everything get better" ^^, Så, Go find balance!

Er vel heller jeg som har "manipulert" meg selv pga dårlig selvtillit. :p

 

 

Har sagt fra til vennene mine. Og de viste veldig god forståelse for det (som de alltid gjør). :)

Alenetida er vel bare snakk om noen dager, ikke akuratt mange uker eller måneder. :)

Lenke til kommentar

Saroex, ikke bekymre deg for behovrt ditt for alenetid, fordi stort sett de fleste, friske og med diagnoser, har behov for alenetid. Balanse i livet. Ikke noe å få dårlig samvittighet for. Dårlig samvittighet fører ikke til noe godt, gled deg heller over alenetiden og tenk på det som en investering og måte å lade batteriene for å nettopp kunne være sosial.

Vennene mine veit at jeg har perioder der jeg trenger litt mer tid for meg selv. De er veldig gode venner, og veldig forståelsesfulle. Og jeg og de veit at jeg kommer sterkere tilbake. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvorfor ikke? Men du trenger kanskje ikke si det rett ut? Hvor mye alenetid er det snakk om? Personlig er jeg typen som heller bruker noen unnskyldninger om det kan passe seg.

 

Jeg har ikke aspergers, men jeg anser meg for å være en ekstrovert introvert. Det vil si, jeg er veldig sosial og utadvendt, men helst ikke for store mengder. Liker meg veldig godt alene og trenger alenetid både for å lade batteriene mine og for å tenke/skape.

Er bare snakk om noen dager alenetid. Ikke akuratt uker eller måneder. Hvis jeg trenger uker og måneder, så ender jeg opp bare med å isolere meg. Og da er det ikke "bare" sosialt utmattelse som er utfordringen.

Lenke til kommentar

Kjære Taurean, alltid flott å se at du er aktiv med innspill, men er ikke dette en ganske brå beslutning å ta basert på det lille som ble skrevet. Vi vet at OT allerede er i en litt sårbar situasjon, hvorfor skal man helle bensin på bålet ved å få han til å eventuelt tvile på sine omgivelser og evt bli mer mistroisk ved å si at det er noen som manipulerer han? Slik det presenteres er det naturlig å tolke det som usikkerhet og det er derfor vedkommende kommer hit for å spørre om råd. Usikkerhet omkring en selv og hva andre tror/tolker er ellers mye av kjernen i mange av trådene her.

 

Kjære nacario :) Jeg mener det aldri er en dårlig idé å styrke enkeltindividet. Jeg mener at folk havner i en litt sårbar situasjon nettopp på grunn av mangel på styrking, så da er det oftest dét som trengs. Men takk for refleksjonen :)

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...