Gå til innhold

Norwegian legger ned alle USA-ruter med Boeing 737 Max


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får da håpe det mikkmakket av en fly aldri tar til vingene igjen.

 

Og håper Boeing blør penger så det svir for den snarveien de prøvde og ta som sendte mange i en tidlig død.

 

Er vel bare og forvente at mye av resten av fly industrien følger snart, siden det er dyrt og ha maskiner som ikke jobber. 

 

Er enig med deg. Dessverre er det nå en ukultur i Boeing sin ledelse, de har vist vilje til å kutte hjørner for å maksimere sin profitt. Jeg ser ikke Boeing for trygt, før disse menneskene er borte.

 

Dette minner meg om det som hendte før Challenger-ulykken i 1986. Ledelsen fikk advarsler fra produsenten av faststoff-rakettene om at noen gummiflenser kunne være skadet pga kulde (forsinket pga dårlig vær). NASA's ledelse presset leverandøren av faststoffmototen til å trekke advarselen tilbake, og til himmels gikk det jo, bokstavelig talt.

 

Hele programmet ble så skrinlagt i mange år, det måtte ryddes opp i en råtten kultur.

 

Det har vært mye diskusjon om det rent tekniske rundt MCAS, men lite om det som er mest graverende. At Boeing bevist ikke dokumentere MCAS og derved unnlot at pilotene fikk kjennskap til denne "funksjonaliteten". Pilotene i de dødsdømte flyene hadde derfor ingen mulighet til å forstå hva som var i ferd med å hende, så det måtte ha vært noen forferdelige minutter for alle ombord i flyet, før det krasjet.

 

Boeing unnlot også å sette 737 Max på bakken etter ulykke nr 2, og det var bare flaks at ikke ett fly til gikk i bakken. Boeing fikk også Trumph til å proklamere at flyet var trygt.

 

Dette minner også om Ford, som laget en bil, der sjansen var stor at den tok fyr, hvis den ble påkjørt bakfra, samtidig som den blinket til høyre. Fabrikken viste om svakheten, men fant ut at det ville koste for mye å trekke billen tilbake. Tror det ble en opprivende rettsak, etter at 2-3 ungjenter brant ihjel etter en slik kollisjon.

 

Så jeg lurer faktisk på om det er djevler som sitter i en slik ledelse, og ikke mennesker. I disse tre eksemplene (Boeing, Nasa og Ford) begynner jeg faktisk å lure.

 

En detalj til. Da jeg var på flyshow i Fairford (RIAT), tok jeg en titt på en C17 Globemaster. Den hadde tre AoA sensorer på hver side. Tre for hver autopilot. Hvorfor hadde da Boeing 737 Max bare en for hver autopilot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er jeg ikke redd for å fly med en flytype selv om det har vært en krasj eller to, men etter å ha lest denne saken, kommer jeg sannsynligvis aldri til å fly med Boeing igjen.  Ukultur blant ledelse og FAA er å si det mild.  Vi vet alle hva slags krefter som styrer i USA, og det kommer til syne her. 

 

 


Så jeg lurer faktisk på om det er djevler som sitter i en slik ledelse, og ikke mennesker. I disse tre eksemplene (Boeing, Nasa og Ford) begynner jeg faktisk å lure.

 

Det er godt kjent at den største konsentrasjonen av psykopater finnes blant CEOs og i fengslene i USA.   Så du har nok rett. 
Djevler finnes selvsagt ikke, men psykopater?    De finnes det mange av.

 

 

På www.diyaudio.com er det en tråd om 737 Max der det har dukket opp mye skremmende, blant annet fra piloter og ingeniører. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...