Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av bolig - Redusere månedsleie?


Dilemma

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en bolig med medfølgende hybel som jeg leier ut. Oppvarming, strøm og Internett er inkludert i månedsleien. I det sist har jeg hatt noen problemer som også medfører ulemper for leietaker:

 

Hybelen varmes opp med vannbåren gulvvarme. Det oppsto et problem med fordelerstokken som sender varmt vann til hybelen. Det medførte at oppvarmingen ikke fungerte som den skulle og hybelen ble kald. Jeg har kjøpt inn gulvstående ovner som leiletaker benytter mens vi venter på at rørlegger skal fikse problemet.

 

Omtrent samtidig ryker internett.. Uvisst av hvilken årsak, men antagelig pga et brudd i fiberen. Servicemann er bestilt og kommer om tre dager. Er ikke så mye jeg får gjort med dette så i mellomtiden må både leietaker og jeg klare oss uten nett.

 

Leietaker har ikke spurt om reduksjon i husleie enda, men jeg tenker det kan være greit å tenke gjennom det før spørsmålet dukker opp. Hvor store ulemper kan leietaker påføres før det er rimelig å sette ned husleien for en mnd?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det har du rettet problemet adekvat mtp varme. Leietaker vil da ikke ha noe krav mot deg for dette.

 

Hva gjelder internett vil avslag i leie som regel tilsvare kostnaden knyttet til det å måtte anskaffe en inkludert tjeneste separat. Antagelig tilsvarende økt dataforbruk på telefoni innen rimelige grenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis 1) Leietager er av rimelig natur, og 2) Internettproblemer ikke oppstår hyppig, så burde dette være noe som folk bør tåle uten å gnåle om prisavslag. Det kan skje hvem som helst. Men skjer det flere ganger i uka og måneden og utleier ikke viser vilje til å fikse problemet, så tenker jeg det blir mer riktig å true med prisavslag.

 

Hvis du virkelig vil være proaktiv og super-rettferdig, så skriver du bare i melding at "Du kan betale 200 kr mindre neste måned pga internettproblemer.". Men vær forsiktig med dette, da det kan gjøre leietager bortskjemt, de kan forvente avslag ved hver minste mangel, noe som heller ikke behøver å være rimelig. Men igjen, er du sikker på hva du driver med, så går det an å gjøre det sånn, for å bygge tillit.

 

Hvis leietager er en skroteboms som aldri rydder eller måker snø, så kan det være mer naturlig å holde tilbake med slike goder.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

De fleste leietakere vil ha gode referanser å vise til fremtidige utleiere og vil derfor kvie seg for å ta opp sånne ting. Dvs. det skal gå ganske langt før det blir tatt opp. Er det snakk om småpenger til internett via telefonen så er det vanlig å se gjennom fingrene med det.

 

Blir det likevel tatt opp så kan du bare være serviceminded og gi f.eks 200 kr avslag på leien på et øyeblikk.

 

Hvis leietakeren begynner å finregne på hvert kronestykke med kreative regnemåter for å få mest mulig ut av det og står med stoppeklokke for når varmen forsvant og ble erstattet av varmeovner osv så ville jeg ha fikset det ryddig uten å la meg diktere men vurdert leietakeren som noe rar og neppe gitt topp score på referansen.

Lenke til kommentar

 

Hvis leietakeren begynner å finregne på hvert kronestykke med kreative regnemåter for å få mest mulig ut av det og står med stoppeklokke for når varmen forsvant og ble erstattet av varmeovner osv så ville jeg ha fikset det ryddig uten å la meg diktere men vurdert leietakeren som noe rar og neppe gitt topp score på referansen.

Tror ikke huseier eller andre bryr seg om man krever småpenger det er jo det slik det er å selge varer eller leie, hvis ting blir knotete og funger dårlig har man god grunn å klage, det er sikkert satt av noen hundre kr ved problemer i tilfelle, syns ikke det er urimlig betaler man 10 000 kr måneden for leie, og 200 kr avslag skulle være urimlig er jeg glad for jeg ikke leier. Nå koster jo det en del penger med datapakke særlig hvis man laster ned mye. Telenor gir vel bare par GB per dag det er problemer, altibox og homenet gir vel neppe noe.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke huseier eller andre bryr seg om man krever småpenger det er jo det slik det er å selge varer eller leie, hvis ting blir knotete og funger dårlig har man god grunn å klage, det er sikkert satt av noen hundre kr ved problemer i tilfelle, syns ikke det er urimlig betaler man 10 000 kr måneden for leie, og 200 kr avslag skulle være urimlig er jeg glad for jeg ikke leier. Nå koster jo det en del penger med datapakke særlig hvis man laster ned mye. Telenor gir vel bare par GB per dag det er problemer, altibox og homenet gir vel neppe noe.

 

Du kan ikke forvente å sitte å laste ned i evigheten på mobildata for huseiers regning, fordi internett er nede. Da holder man internett-bruken til det absolutt nødvendige.

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan forvente seg særlig prisavslag heller, blir vel til man må flytte hvis man ikke finner alternativ.

Som regel pleier vel utleiere dytte ansvaret over på kjøper som fint kan flytte.

Men det avhenger hvor mye man betaler per måned, betaler man 5000 kr måneden er man glad for å få under 100 mbit linje. Men hadde man betalt 20 000 kr måneden burde man forvente mere en par gb mobildata.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet er reprasjon av fiber koster, er ikke usansynlig hvis det er fiberbrudd koster 5000 kr pluss kjøring.

Er jo alltid diskusjon ved slike ting hvem som må ta regningen, er ikke uvanlig huseier nekter og ta kostnaden selv og får svar da får man heller flytte en å klage på regningen.

Mobildata koster foreløpig en del penger over tid, man har jo icenet fri data men problemer dekningen er dårlig uten for storbyer, chilimobil koster fort mye hvis det blir over 5 GB per dag.

Lenke til kommentar

Men hvor mye avslag får huseier av Telenor for defekt internett-tilgang da? 

Bør være rettmessig forhold mellom leverandør av internett og huseier også

Jeg fikk ofte kompensert hele måned avgifter 1000 kr++ når Canal Digital (eid av telenor, nå kombinert med telenor) måtte være nede i såpass lang tid, andre ganger gikk jeg 50% av månedsleien kompensert.

 

Også når du signerer med telenor har de en TOS som du signerer, med mindre det er et vedlegg til leiekontrakten din, er den strengt talt irrelevant. De selger deg internettilgang med betingelser, men du selger videre "Internet" uten betingelser, så må du elvsagt være fleksibel.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Det er ganske artig å lese kommentarer fra "advokatene" i tråder som denne.

 

Det kan kanskje ikke kreves at du setter ned leia litt, men det virker for meg som om du synes at det ville være rimelig å gi et lite avslag. Personlig synes jeg det viser at du ikke kun tenker på penger og hva som er de minimale kravene fra lovens side, noe vi kunne trenge mer av i leiemarkedet. Jeg stemmer ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er reprasjon av fiber koster, er ikke usansynlig hvis det er fiberbrudd koster 5000 kr pluss kjøring.

Er jo alltid diskusjon ved slike ting hvem som må ta regningen, er ikke uvanlig huseier nekter og ta kostnaden selv og får svar da får man heller flytte en å klage på regningen.

Mobildata koster foreløpig en del penger over tid, man har jo icenet fri data men problemer dekningen er dårlig uten for storbyer, chilimobil koster fort mye hvis det blir over 5 GB per dag.

 

Det er ikke "alltid diskusjon om hvem som må ta regningen". Som privatperson er det kun hvis du selv er direkte skyld i fiberbruddet at det kan være relevant å måtte betale for reparasjonen selv, noe som er særdeles sjelden at skjer. Vanligvis er det en entreprenør e.l. som graver over en fiber ved uhell e.l., og det er aldri snakk om at privatpersonen(e) i andre enden av fiberen skal betale selv.

 

Men det nytter vel ikke å prøve å forklare en gang...  :nei:

 

Sier meg enig med Flin; du er grei om du tilbyr en hundrelapp eller to i avslag per dag uten internett, så kan du forsøke å få noe kompensasjon fra ISP hvis det har vært nede i flere dager.

Lenke til kommentar

Det er ganske artig å lese kommentarer fra "advokatene" i tråder som denne.

 

Det kan kanskje ikke kreves at du setter ned leia litt, men det virker for meg som om du synes at det ville være rimelig å gi et lite avslag. Personlig synes jeg det viser at du ikke kun tenker på penger og hva som er de minimale kravene fra lovens side, noe vi kunne trenge mer av i leiemarkedet. Jeg stemmer ja.

 

Lol, kjefter på andre for å leke advokat, så gjør du AKKURAT det samme selv, i samme innlegg! Dagens!

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS her. Takk for innspill. Jeg kommer til å tilby en liten reduksjon i husleie frem til tingene er fikset. Generelt som utleier så tenker jeg at jeg ikke har noe å vinne på at leietaker får et dårlig inntrykk av meg. Særlig siden vi tross alt bor ganske tett på hverandre. 

Lenke til kommentar

Sier meg enig med Flin; du er grei om du tilbyr en hundrelapp eller to i avslag per dag uten internett, så kan du forsøke å få noe kompensasjon fra ISP hvis det har vært nede i flere dager.

En hundrelapp eller to pr dag? Altså opp mot 1400kr pr uke med dårlig nettilgang? Tjenesten i seg selv koster vel rundt 500/mnd for internettlinje. 

Lenke til kommentar

En hundrelapp eller to pr dag? Altså opp mot 1400kr pr uke med dårlig nettilgang? Tjenesten i seg selv koster vel rundt 500/mnd for internettlinje.

Men spørsmålet er jo hva leietakeren må betale for å få Internett de dagene det er borte. Det er sjeldent slik at leietaker bare kan gå og bestille seg en Internettlinje for 500 i måneden og så kommer noen og legger det inn (i noen andre sitt hus) sånn på dagen. Mest sannsynlig må vedkommende kjøpe ekstra mobildata eller mobilt bredbånd, og det kan fort koste mer enn 500.

 

Anonymous poster hash: 3f79d...734

Lenke til kommentar

Eller bare ikke sitte å surfe hele kvelden..? Man klarer seg stort sett fint med 100MB på en kveld om man bare må. 

Tror ikke utleier har en alltid-på-nett-garanti uten kostnadstak i leiekontrakten. Det er ganske vanlig for firmaer å ha slike klausuler i sine kontrakter, men så betaler de gjerne 3-5000/mnd for en nettlinje også. 

 

Litt som med dekning dersom steikeovnen ryker på kjøkkenet. Verken forsikringsselskap eller ovnsprodusent dekker full middag på Maemo bare fordi man ikke får laget middag en kveld

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...