Gå til innhold

Tyskland vil forby plastposer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å se omkring på plastsøppelet som ligger i naturen. Mye er vanlige norske plastposer, og de bør derfor absolutt forbys. Folk greier tydeligvis ikke å håndtere slike på en skikkelig og miljøvennlig måte og da går det ikke. Gode alternativ finnes også.

 

Emballasje med plast til tyggegummi, sjokolade, kjeks, ol må også forbys. Samt poser til hundebæsj. Helt unødvendig, og det ligger også mye strødd rundt av dette. Tilsvarende gjelder sigaretter med plastfilter, snusposer av plast, m.m. Det ligger strødd rundt og må forbys. Skal en absolutt røyke eller snuse får en greie seg uten filter og pose.

Endret av TorEEE_1
Lenke til kommentar

Nå i 2021 når "engangsplast" forbys, hva er det jeg kommer til å få kjøpt ketchup i? Tilbake til glass?

 

Og eksisterer ikke mye engangsplast, som for eksempel på sykehus av hygieniske årsaker påtvunget dem av andre offentlig organ? Hva skjer her? Papir holder godt på bakterier og er ikke akkurat tett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er som symbolpolitikk. Miljøavtrykket fra plastposeproduksjon er mye lavere enn fra papirposeproduksjon. Få heller på plass bedre regler og ordninger for resirkulering og forsøpling.

 

Nå er det en god del plast som er unødvendig selv om du mener plastposer i seg selv er sympolpolitikk.

Hva er foreksempel vitsen med å ha pasta i plastforseglinger?

Eller sjokolade og andre ting som ikke nødvendigvis trenges å forsegles i plast fordi det er i utgangspunktet varer med lang holdbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrekkeksempelet på unødig plastbruk som ofte havner i naturen er det engelske store potetgull posene med mange små poser inni.

Når det gjelder bæreposer er det annerledes så lenge man kan gjenbruke dem som søpleposer for restavfall. Å bruke miljøbelastende papirposer til å bære hjem varene i, og begynne å kjøpe egne søpleposer av plast på rull blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det en god del plast som er unødvendig selv om du mener plastposer i seg selv er sympolpolitikk.

Hva er foreksempel vitsen med å ha pasta i plastforseglinger?

Eller sjokolade og andre ting som ikke nødvendigvis trenges å forsegles i plast fordi det er i utgangspunktet varer med lang holdbarhet.

 

Jeg er enig med at det er veldig mye unødvendig plastbruk. F.eks. er det noen kjeks der hver kjeks i pakken er pakket i hver sin lille plastpose. Samme gjelder også mange typer sjokolade. Men å forby vanlige bæreposer av plast mener jeg er symbolpolitikk. Spesielt siden folk flest bruker plastposene om igjen som bossposer. Et plastpose-forbud er like meningsløst som forbudet mot plastbestikk og plastsugerør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den typen plast jeg ser aller mest av i naturen er hundeposer. Hva gjør vi med det? Forbyr de? Eller påbyr poser med eierens navn, adresse og telefonnr smeltet inn langs kanten? og selvsagt noen stikkontroller.

Latterlig mye av de faktisk.

Mon tro hvor "tett i pappen" enkelte kan være når de tror at en plastpose i ett tre er bedre enn en hundeskit på bakken.

Lenke til kommentar

 

Nå er det en god del plast som er unødvendig selv om du mener plastposer i seg selv er sympolpolitikk.

Hva er foreksempel vitsen med å ha pasta i plastforseglinger?

Eller sjokolade og andre ting som ikke nødvendigvis trenges å forsegles i plast fordi det er i utgangspunktet varer med lang holdbarhet.

 

Jeg er enig med at det er veldig mye unødvendig plastbruk. F.eks. er det noen kjeks der hver kjeks i pakken er pakket i hver sin lille plastpose. Samme gjelder også mange typer sjokolade. Men å forby vanlige bæreposer av plast mener jeg er symbolpolitikk. Spesielt siden folk flest bruker plastposene om igjen som bossposer. Et plastpose-forbud er like meningsløst som forbudet mot plastbestikk og plastsugerør.

Jeg ser ikke helt problemet med å lage engangsbestikk og sugerør av papp dekket med ett tynt lag av vannavstøtede plantematrialer eller eventuelt lage bestikket og sugerøret av tre.

Fordelen er at dette brytes ned til motsetning av plast som desverre tar lang tid å bryte ned. Ja, det krever litt mer energi å produsere det, men heller det enn å finne det i maten vi spiser.

Plastposer er jeg enig med deg i siden de tross alt i Norge ombrukes til søppel.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi kan redusere plastbruken (eller andre ting man vil redusere) betydelig uten reguleringer ovenfra og ned. Så jeg har vanskelig for å akseptere at det er symbolpolitikk, når de har begynt med regulering av plast og nå fortsetter dette.

 

Forbud eller reguleringer fører også til innovasjon. Denne uken så jeg for første gang en godt fungerende erstatning til bobleplast i papir. Men reguleringer vil alltid føre til utilsiktede konsekvenser der konsekvensene har dårligere egenskaper enn det man forsøker begrense. Sånn som dersom man går over til engangsposer i papir - hvor papirproduksjonen da også må få krav til seg. Regulering krever finpussing over flere år og oppfølging. Det viktigste er likevel å forsøke nå et mål, og komme til et bedre resultat.

 

Så for å snakke forakten mot det politisk korrekte midt i mot:

reguleringer er positivt og nødvendig for et bærekraftig samfunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den typen plast jeg ser aller mest av i naturen er hundeposer. Hva gjør vi med det? Forbyr de? Eller påbyr poser med eierens navn, adresse og telefonnr smeltet inn langs kanten? og selvsagt noen stikkontroller.

 

Som hundeeier er dette et tilbakevendende irritasjonsmoment. Hvis min hund gjør fra seg utenfor sti langt inn i skogen lar jeg det selvsagt bare ligge. Noen ganger finner jeg bare en pinne for å vippe dritten vekk fra stien. Visse i samme situasjon velger åpenbart å plukke opp i pose, for deretter enten 1) henge posen i et tre  :wallbash: eller 2) slenge posen ut i skogen.  :blink:

 

Tilbake til plastposer... Regner med at det fortsatt er noe hold i denne fra Folkeopplysningen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ser ikke helt problemet med å lage engangsbestikk og sugerør av papp dekket med ett tynt lag av vannavstøtede plantematrialer eller eventuelt lage bestikket og sugerøret av tre.

Men det burde vært helt unødvendig, derav symbolpolitikk. Det er jo ikke direkte gunstig å felle trær heller.

 

Folk må slutte med å slenge ting fra seg, som plastbestikk og hundeposer. Plast er ikke problemet, det er folk som feiler til stadighet. Enkelte burde ha tatovert "Syntax error" i panna.

 

Hovedproblemet er vel kanskje en del utviklingsland, der har de vel verken midler eller tradisjon for å behandle søppel, så havet blir vel fort å regne som en grei avfallsplass. Så hva industrielle land finner på av morsom politikk for å blidgjøre unge velgere hekta på miljømoten har heller liten effekt i det store bildet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi kan redusere plastbruken (eller andre ting man vil redusere) betydelig uten reguleringer ovenfra og ned. Så jeg har vanskelig for å akseptere at det er symbolpolitikk, når de har begynt med regulering av plast og nå fortsetter dette.

 

Forbud eller reguleringer fører også til innovasjon. Denne uken så jeg for første gang en godt fungerende erstatning til bobleplast i papir. Men reguleringer vil alltid føre til utilsiktede konsekvenser der konsekvensene har dårligere egenskaper enn det man forsøker begrense. Sånn som dersom man går over til engangsposer i papir - hvor papirproduksjonen da også må få krav til seg. Regulering krever finpussing over flere år og oppfølging. Det viktigste er likevel å forsøke nå et mål, og komme til et bedre resultat.

 

Så for å snakke forakten mot det politisk korrekte midt i mot:

reguleringer er positivt og nødvendig for et bærekraftig samfunn.

Ja, er bare og forby det og man må søke om evt dispenasjon. 

 

Når menneske har et problem finner de løsninger. 

 

Men er vanskelig med den kapitalistiske modellen og lobbyisme (aka korrupsjon). Som gjerne forsinker utvikling etc i frykt for og tape kapital. Som feks slik olje industrien holder på nå med lobbyisme og propaganda kampanjer om at global oppvaming bare er sprøyt. Og at sugerør i nesa på skilpadder er bra for dem så de kan snorkle bedre (fant denne opp, men slik uttalse er innenfor demmes evne)

 

Det er mye penger og makt. Og for alt vi vet kunne det grønne skifte ha skjedd for 20 år siden om de ikke hadde den inflytelsen de har.

 

Må få demokratiet mer transparent

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at belegget som gjør melkekartongene tette er plast, sant? Det er tydeligvis i brusbokser også.

Finnes mange alternativer. Vi klarte og lagre mat før plasten kom og. Ta bare og se på den ene youtube kanalen av han fyren som spiser gamle militær rasjoner. Ikke et gram plast, men han kan spise mye av det uten og daue i 2019 når det var pakket på 60 tallet. Han har vel spist no hermetisert biff pakket på slutten av 1800 tallet og.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...