Gå til innhold

GOLDFISH 29: Nytt dødsfall med samme båttype Kiwi-sjefen forulykket med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med så mye båtulykker vi har hatt i norge det siste året mener jeg vi både må bli strengere på sertifiseringen av båtførere.

 

Båtførerbeviset i dag er en vits - Jeg tok kurset på syv timer og lærte nøyaktig det jeg trengte for å bestå prøven, men jeg tør påstå at ingen på kurset fikk noen særlig forståelse av hvordan man skal unngå ulykker utover å kjøre sakte og ikke drikke alkohol. Jeg lærte ingen ting om hvordan jeg rent praktisk bør føre en båt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med så mye båtulykker vi har hatt i norge det siste året mener jeg vi både må bli strengere på sertifiseringen av båtførere.

 

Båtførerbeviset i dag er en vits - Jeg tok kurset på syv timer og lærte nøyaktig det jeg trengte for å bestå prøven, men jeg tør påstå at ingen på kurset fikk noen særlig forståelse av hvordan man skal unngå ulykker utover å kjøre sakte og ikke drikke alkohol. Jeg lærte ingen ting om hvordan jeg rent praktisk bør føre en båt.

 

Siden de fleste ulykker på sjøen skjer med berusa menn over 40, i for raske båter, har du jo lært det viktigste. Resten finner du ut av.

P.S. Bare sørg for å holde deg ung :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden de fleste ulykker på sjøen skjer med berusa menn over 40, i for raske båter, har du jo lært det viktigste. Resten finner du ut av.

P.S. Bare sørg for å holde deg ung :-)

 

Joa, men dette visste jeg fra før.

 

Jeg skulle ønske det var en praktisk del der jeg faktisk lærte hvordan båter jeg har lov til å føre oppfører seg på sjøen. Fra før har jeg erfaring med båter som holder opptil 5knop, men ikke mye erfaring med større ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Generell fartsgrense på 40knop burde være helt innafor. Unntak for race på dispensasjon. Det er absolutt intet behov for høyere hastighet.

Og 80km/t på vei da? Er jo ikke "behov" for høyere fart der heller. 

Vi har høyere fartsgrenser på land, så jo det bør vi ha. Båter på mer enn 40knop er bare forlystelse, som oftest som en pest og plage for omgivelsene. (Støy, kule gutter, små maginer og fyll). Sikkerheten er mye bedre på en god vei enn på havet ved samme hastighet. Bli kvitt møkka sammen med pelsdyrnæringen. De to er like unyttige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har høyere fartsgrenser på land, så jo det bør vi ha. Båter på mer enn 40knop er bare forlystelse, som oftest som en pest og plage for omgivelsene. (Støy, kule gutter, små maginer og fyll). Sikkerheten er mye bedre på en god vei enn på havet ved samme hastighet. Bli kvitt møkka sammen med pelsdyrnæringen. De to er like unyttige.

Man kan diskutere om 4 meter bilvei mer egnet for høyere farter en 200 meter til flere kilometer bred sjøvei.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange tror RIB er leketøy og overser totalt enhver risiko ved å kjøre ekstremt fort.

For et par år siden obeserverte jeg en RIB i Saltstrumen som mistet kontrollen der en mann ble slengt ut i straumen. Det var kun flaks at ikke alle sammen gikk samme vei.

Ellers er ATV'er og snøscootere de utimate leketøy der svært mange unge har mistet livet sitt.

Hvor mange skal omkomme før noe drastiskt gjøres for å stoppe uvesenet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller så kan man se på om privatpersoner rett og slett har behov for å eie båter som kommer opp i slike hastigheter...at masse kurs hjelper har jeg null tro på.

 

Ja, også kan vi begrense hvor store motorer folk får ha i bilene sine, og hvor store kniver man får ha på kjøkkenet, og hvor stor skjerm de har på pc'en sin! Kunne du klart deg med en tomme mindre kanskje?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange tror RIB er leketøy og overser totalt enhver risiko ved å kjøre ekstremt fort.

For et par år siden obeserverte jeg en RIB i Saltstrumen som mistet kontrollen der en mann ble slengt ut i straumen. Det var kun flaks at ikke alle sammen gikk samme vei.

Ellers er ATV'er og snøscootere de utimate leketøy der svært mange unge har mistet livet sitt.

Hvor mange skal omkomme før noe drastiskt gjøres for å stoppe uvesenet?

 

Feil premiss, det vil alltid være nokre som presser grensene enten pga dumskap eller pga adrenalinjag. At di unge vil prøve og feile før di lærer er viktig kunnskap for å tilegne seg sunn fornuft. Alternativt ender man opp med å drite seg ut i voksen alder fordi man aldri lærte som ung. Nokre vil omkomme uannsett kor mykje velmeinade tiltak man tyr til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ribber er livsfarlige i feil hender, da de har veldig lite kontakt med vannet. 

 

EDIT: Ja det står jo forsåvidt i artikkelen :p

 

Uansett... Dypt V skrog ftw

 

Jeg forstår rett å slett ikke hva du mener, den oppblåsbare pølsen rundt er ikke der for å "hindre kontakt med vannet" Men for at båtførere med lite erfaring skal kunne legge til uten å ødelegge båten og mote (Om man ser bort i fra proff markedet) Et RIB Design er ikke godt egnet for hverken løft eller fart, i dette tilfellet er det snakk om en meget særegen modell som ikke er representativ for RIB segmentet. Så understreker du med at dypt v-skrog er bedre. Majoriteten av båter med RIB Design solgt i dag har det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke noe EU vidt krav om sertifisering for førere av fritidsbåter som artikkelen påstår. Enkelte land kan ha slike krav men her i Irland og også i UK er det fritt fram for hvemsomhelst å sette avgårde i en speedbåt eller annet.

Selv har jeg et ICC sertifikat for fritidsbåt opp til 24 meter og 80 tonn men har aldri blitt spurt om å vise det. Det gir imidlertid rabatt på forsikringen og er ofte nødvendig hvis man skal leie båt rundt Middelhavet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...