Gå til innhold

[Løst] Ny LapTop - Brukbar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

14" og lav vekt er fint om du skal dra den med rundt omkring (skole, reise etc). Skal den fungere som en desktop-erstatter, med mer eller mindre fast plass på skrivebordet, ville jeg personlig i mindre grad ha vektlagt disse kriteriene, og heller sett etter noe med litt større skjermflate og aller helst fullsize numpad. 17" er ålreit om du så å si aldri skal dra den ut av huset, men en 17" kan fort føles veldig stor og tung når du for en hendelses gangs skyld faktisk behøver det. 15" er et ganske greit kompromiss hvis du ønsker noe som går greit ned i en ryggsekk eller håndbagasje på fly, men som ikke føles i overkant liten som "daily driver". Bruker du ekstern skjerm + tastatur har integrert skjerm og tastatur derimot fint lite å si innenfor husets fire vegger.

 

Hvis 14" passer deg bra, ser maskinen du har funnet etter spesifikasjonene å dømme ut som et ganske greit kjøp. To ting biter jeg meg merke i:

  • Batteritiden er ikke særlig imponerende - noe som åpenbart ikke betyr så mye om den uansett skal stå plugget i veggen hjemme i stuen 99.9997% av tiden. Jeg synes dog det er pussig å parre en såpass portabel maskin med et batteri med såpass lav kapasitet. Merk at oppgitt batteritid alltid må tas med en klype salt.
  • Den har ikke USB-C. Neppe noe stort savn, men det ville ha muliggjort bruk av universal dockingstasjon (eksempel) for enkel tilkobling av ekstern skjerm, mus, tastatur mm. Du kan selvsagt koble dette direkte i PCens egne porter, men det blir flere kabler som må plugges til/fra hver gang du flytter maskinen hvis du ønsker en slik løsning.
Jeg vil foreslå Acer Aspire 3 15,6" FHD matt.

 

De samme ankepunktene gjelder her; ingen USB-C, og tilsvarende oppgitt batteritid. Her får du imidlertid litt større skjerm, og numpad. Denne er bedre egnet til spill, men Football Manager er veldig lettdrevet og begge maskinene vil ha null problem med å takle akkurat dette spillet.

 

Hvilken som passer deg best avhenger nok mest av hvordan du vektlegger portabilitet kontra skjermstørrelse og numpad. Det vil selvsagt være andre faktorer som skiller, som hvor godt skjermen gjengir farger og hvordan tastaturet er å skrive på, men det er vanskelig å synse noe om basert på bilder og tekstbeskrivelse av maskinene.

Lenke til kommentar

14" og lav vekt er fint om du skal dra den med rundt omkring (skole, reise etc). Skal den fungere som en desktop-erstatter, med mer eller mindre fast plass på skrivebordet, ville jeg personlig i mindre grad ha vektlagt disse kriteriene, og heller sett etter noe med litt større skjermflate og aller helst fullsize numpad. 17" er ålreit om du så å si aldri skal dra den ut av huset, men en 17" kan fort føles veldig stor og tung når du for en hendelses gangs skyld faktisk behøver det. 15" er et ganske greit kompromiss hvis du ønsker noe som går greit ned i en ryggsekk eller håndbagasje på fly, men som ikke føles i overkant liten som "daily driver". Bruker du ekstern skjerm + tastatur har integrert skjerm og tastatur derimot fint lite å si innenfor husets fire vegger.

 

Hvis 14" passer deg bra, ser maskinen du har funnet etter spesifikasjonene å dømme ut som et ganske greit kjøp. To ting biter jeg meg merke i:

  • Batteritiden er ikke særlig imponerende - noe som åpenbart ikke betyr så mye om den uansett skal stå plugget i veggen hjemme i stuen 99.9997% av tiden. Jeg synes dog det er pussig å parre en såpass portabel maskin med et batteri med såpass lav kapasitet. Merk at oppgitt batteritid alltid må tas med en klype salt.
  • Den har ikke USB-C. Neppe noe stort savn, men det ville ha muliggjort bruk av universal dockingstasjon (eksempel) for enkel tilkobling av ekstern skjerm, mus, tastatur mm. Du kan selvsagt koble dette direkte i PCens egne porter, men det blir flere kabler som må plugges til/fra hver gang du flytter maskinen hvis du ønsker en slik løsning.
Jeg vil foreslå Acer Aspire 3 15,6" FHD matt.

 

De samme ankepunktene gjelder her; ingen USB-C, og tilsvarende oppgitt batteritid. Her får du imidlertid litt større skjerm, og numpad. Denne er bedre egnet til spill, men Football Manager er veldig lettdrevet og begge maskinene vil ha null problem med å takle akkurat dette spillet.

 

Hvilken som passer deg best avhenger nok mest av hvordan du vektlegger portabilitet kontra skjermstørrelse og numpad. Det vil selvsagt være andre faktorer som skiller, som hvor godt skjermen gjengir farger og hvordan tastaturet er å skrive på, men det er vanskelig å synse noe om basert på bilder og tekstbeskrivelse av maskinene.

 

 

Wow, takk for utfyllende og meget godt svar. Dette er en laptop som stort sett vil forbli mellom husets fire vegger. Primærbruk blir i sofaen, og den brukes stort sett kun til ting som gjør at numpad ikke er nødvendig. Har en 15,6" med numpad i dag, og ønsker egentlig noe lettere og nettere til å ha på fanget i sofaen. Som du påpeker så er ikke batteritiden all verden, men skal da klare å lade den i tide og utide, og i verste fall så ligger alltid uttaket ved siden av sofaen hvor pc'en skal bli brukt.

 

Sånn rent spesifikasjonsmessig så tror jeg dette er pc'er som vil fungere til mitt bruk, og i tillegg så skulle jeg gjerne sett at den var så stillegående som mulig og med best mulig batteritid. Støynivået har jeg ikke funnet ut noe om, men batteriet er vel kanskje noe man kan bytte ut(for bedre batteritid)? Ellers så er holdbarhet og driftsikkerhet viktig for min del, og der har jeg god erfaring med Lenovo. Hvis det finnes bedre alternativer 500-1000 kr opp i pris så er også det innenfor

Lenke til kommentar

Ser jeg skulle lest denne tråden før jeg ba om hjelp selv. Dette ser ut til å være hva jeg er ute etter selv :)

 

Ja virker ganske grei spesifikasjonsmessig. Dog, synes Power er litt sparsommelig med specs på nettsiden sin. Har prøvd å finne tilsvarende modell på Asus sin hjemmeside, men klarer ikke helt å finne tilsvarende modell. Spesielt interessert i skjermen

Lenke til kommentar

Ja virker ganske grei spesifikasjonsmessig. Dog, synes Power er litt sparsommelig med specs på nettsiden sin. Har prøvd å finne tilsvarende modell på Asus sin hjemmeside, men klarer ikke helt å finne tilsvarende modell. Spesielt interessert i skjermen

Husk at Power og elkjøp antakelig er store nok til at de får spesielle produkter, og på den måten kan de også unngå prismatching.

 

 

Når det kommer til den andre delen så er 20% såpass mye at du virkelig burde sjekke i familien om noen har dnb kort, eller til og med tilby noen 500kr for å ta den på kortet sitt, du sparer uansett greit med penger...

Lenke til kommentar

Kommet noe videre i valget ditt TheOp?

 

Jeg får maskinen fra komplett i dag, så blir å ta en avgjørelse på hvilken av de jeg beholder i løpet av helgen.

Nei ikke enda. Tror jeg står over Asusen fra Power pga størrelse og at jeg er skeptisk til skjermen

 

Del gjerne erfaringene dine med maskinen fra Komplett også. Ser spennende ut

Endret av TheOp
Lenke til kommentar

Jeg kan nå komme med en liten oppdatering her.

 

Maskinen fra Power har jeg levert inn igjen. Størrelsen begynte jeg etterhvert vant til, og kunne fint blitt venn med en 15.6" på sikt.

 

Grunnet til at jeg leverte den inn igjen, tross for at den er 1200 rimeligere enn maskinen fra komplett nå i helgen er at jeg ikke ønsker å forholde meg til Power dersom maskinen må leveres inn av en eller annen grunn. Jeg har nå ventet i 3 måneder på å få tilbake Garmin Vivoactive 3 som døde 5 dager etter jeg kjøpte den, og noe slikt tar jeg ikke sjansen på når det kommer til laptop.

 

Maskinen fra komplett fungerer helt som forventet. Liker ikke den svarte rammen under skjermen som jeg synes er altfor stor fra hva jeg er vant med fra Samsung. 

 

Aller helst skulle jeg ønske jeg kunne kjøpt samme maskin som jeg hadde bare i en oppgradert versjon og med litt større skjerm enn 13.3". Jeg tror jeg tar meg en tur innom Elkjøp i morgen for å se hva de har stående i butikk. Finner jeg ikke noe jeg liker der innenfor hva jeg ønsker å betale så blir det til at jeg beholder den fra Komplett.

Lenke til kommentar

Takk for oppdatering. Ser alt du sier her. Selv avventer jeg til etter helgen og ser om det kommer noen gode tilbud neste uke. Ellers vurderer jeg faktisk en Lenovo Ideapad 340 fra Elkjøp. Noe lavere spesifikasjoner enn jeg så for meg, men tror den holder i massevis. Skjem, tastatur og battéritid virker derimot helt knall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...