Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektronisk dørlås - hvilken


Anbefalte innlegg

Tenker å bytte ut den klassiske nøkkellåsen i ytterdøra med en elektronisk, så vi slipper unger som glemmer å låse og glemmer nøkkel etc. Har sett på Yale Doorman og EasyAccess sine så langt, rett og slett siden disse var i reklameavisa fra Obs Bygg. 

 

Ser også at EasyAccess har en Easyfinger-modell, som virker ekstra fristende dersom den funker bra, også når det regner osv. 

 

Noen med erfaringer på disse og gjerne flere modeller? Ser disse nevnte ligger på rundt 3000 kr, så tenker å holde meg i nærheten av det. Erfaring på forskjeller mellom merkene? Grei montering? Har kun byttet låsekasser på innerdører, men det er gjerne ikke mye vanskeligere på ytterdør...

 

Alle tips og anbefalinger mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt id-lock lenge, hadde først modell 101 og nå 150. Dog har 150 modellen vært en skuffelse og jeg har nettopp byttet min ut med en ny en. Så vill ikke anbefale før jeg har prøvd ut den nye en stund.

 

Hovedproblemet til 150 låsen har vært batteritid, den har gradvis blitt verre og verre. Nå i slutten varte batteriene kun ett par dager, toppen og det virker som config til låsen ikke er lagret i eeprom eller tilsvarende. Som er kritisk da låsen ikke vet hvilken vei døren er hengslet etterpå osv. I tillegg er det ingen måte å åpne låsen på om den slutter å fungere. Som passer dårlig med loss av config. Håper virkelig den nye virker greit ellers må jeg gå over til en ny lås. 

Lenke til kommentar

Jeg har yale doorman og synes den fungerer greit. Monteringen var helt overkommelig for meg selv om jeg aldri har skiftet låsekasse på noe som helst før. Men jeg har litt mistanke på at Yale doorman surfer litt på sin berømmelse for at de var tidlig ute i dette markedet og egentlig ikke er så konkurransedyktig på pris og egenskaper. Så kanskje et litt dyrt og traust valg, men det funker stabilt.

 

Jeg har hatt min i tja, 5-6 år og bare byttet batteri en gang. Det var helt uproblematisk det også. Man får varsel ca en måned får det går tomt og det er mulig å bytte selv etter at det har gått tomt, ved å bruke et 9V-batteri på utsiden og vanlig dørkode.

 

Nøkkelbrikkene er praktisk å låne bort til besøkende. Innad i familien bruker vi kun koden og aldri nøkkelbrikkene.

 

Ungene både husker koden og klarte å bruke låsen helt fra før de begynte på skolen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Yale Doorman er helt grei, men litt irriterende at det kreves abn med Verisure eller annet alarmselskap for å få wifi-delen til å virke på den. Det er ihvertfall slik jeg har skjønt opplegget. Kan kun låses opp via Verisure-appen.. 

Alltid kjekt å ha mulighet til å åpne døra for familiemedlemmer mens man er på jobb (selv om det kanskje er behov én gang i året)

EDIT: Korrigert feil antagelse

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Yale Doorman er helt grei, men litt irriterende at det kreves abn med Verisure eller annet alarmselskap for å få wifi-delen til å virke på den. Det er ihvertfall slik jeg har skjønt opplegget. Kan kun låses opp via Verisure-appen.. 

Alltid kjekt å ha mulighet til å åpne døra for familiemedlemmer mens man er på jobb (selv om det kanskje er behov én gang i året)

Jeg har Verisure modulen i dørlåsen, med nettverksmodulen i gangen. Jeg har ikke abonnement hos Verisure. Så nei, dette er ikke nødvendig :)

Lenke til kommentar

etter det jeg kjenner til fungerer ikke generel chip elektronikk når det er kaldt

men det er selfølgelig ikke helt sant , rc radioer futaba holder i -10 grader

men da må en ha radion i en sekk med 1.5L varmt vann , men det kan tenkes

at elektronikken til en dør åpner er inne ved sikkrings skapet. woot

Elektronikk innehlder generelt ikke vann. Frysepunktet er altså ingen fysisk grense for elektronikk. Det handler ofte om termisk utvidelse og at produsenter ikke gidder å teste og dokumentere at elektronikkprodukter ment for innendørs bruk også fungerer i kuldekgrader.

Lenke til kommentar

Har en yale doorman v2 som har fungert knirkefritt det halvåret jeg har hatt den. Kjøpte ved feiltagelse en verisure hub og kan bekrefte at man oppretter gratis profil hos verisure og kan bruke den. Jeg kjøpte forøvrig også 2 separate dørsensorer som verisure app'en av en eller annen merkelig grunn ikke støtter. Solgte derfor verisure hub'en og kjøpte yale sin egen smart hub.

 

NB! Verisure hub og yale smart hub er 100% identiske. Det som derimot er helt ufattelig er at man ikke kan registrere en verisure hub i yale app'en eller vise versa. Hvorfor det er slik må gudene vite.

NNB! At man kan opprette gratis profil hos verisure antar jeg er en glipp. Man bør forvente at dette kommer til å koste penger så fort de finner ut av det. Verisure gjør ingen ting gratis så vidt jeg vet.

 

Men så kommer det morsomme. Ved installasjon av yale smart hub'en i yale app'en så fant app'en ut at den skulle armere hub'en min automatisk. Det er ikke mulig for meg å deaktivere denne så jeg får ikke parret hverken låsmodul eller døralarmene på nåværende tidspunkt. Den er i praksis helt verdiløs i den tilstanden den er nå. Har prøvd å kontakte yale norge og yale uk uten at noen av dem har giddet å svare enda. 3 uker siden jeg kontaktet yale norge og 1,5 uker siden jeg kontaktet yale uk.

 

På grunnlag av mine erfaringer vil jeg sterkt fraråde innkjøp av yale sine produkter. Når support er så til de grader ikke-eksisterende så bør man holde seg langt unna.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Jeg har Verisure modulen i dørlåsen, med nettverksmodulen i gangen. Jeg har ikke abonnement hos Verisure. Så nei, dette er ikke nødvendig :)

Men du måtte kjøpe en ekstra modul (wifimodul?) fra Verisure for at låsen skal kunne styres via nett? Settes modulen inn i låsekassen eller står den festet til på noen måte?

Og da kan låsen linkes til wifi som en hvilken som helst annen enhet eller må du ha en egen hub som Elkjøp skriver i sin annonse? (Hvem har i det hele tatt huber nå lenger...)

Lenke til kommentar

Har en yale doorman v2 som har fungert knirkefritt det halvåret jeg har hatt den. Kjøpte ved feiltagelse en verisure hub og kan bekrefte at man oppretter gratis profil hos verisure og kan bruke den. Jeg kjøpte forøvrig også 2 separate dørsensorer som verisure app'en av en eller annen merkelig grunn ikke støtter. Solgte derfor verisure hub'en og kjøpte yale sin egen smart hub.

 

NB! Verisure hub og yale smart hub er 100% identiske. Det som derimot er helt ufattelig er at man ikke kan registrere en verisure hub i yale app'en eller vise versa. Hvorfor det er slik må gudene vite.

NNB! At man kan opprette gratis profil hos verisure antar jeg er en glipp. Man bør forvente at dette kommer til å koste penger så fort de finner ut av det. Verisure gjør ingen ting gratis så vidt jeg vet.

 

Men så kommer det morsomme. Ved installasjon av yale smart hub'en i yale app'en så fant app'en ut at den skulle armere hub'en min automatisk. Det er ikke mulig for meg å deaktivere denne så jeg får ikke parret hverken låsmodul eller døralarmene på nåværende tidspunkt. Den er i praksis helt verdiløs i den tilstanden den er nå. Har prøvd å kontakte yale norge og yale uk uten at noen av dem har giddet å svare enda. 3 uker siden jeg kontaktet yale norge og 1,5 uker siden jeg kontaktet yale uk.

 

På grunnlag av mine erfaringer vil jeg sterkt fraråde innkjøp av yale sine produkter. Når support er så til de grader ikke-eksisterende så bør man holde seg langt unna.

Takk for nyttig info. Dette får meg til å helle mer mot EasyAccess f.eks. 

 

Det høres ganske utrolig ut at låsen ikke har et wifi-kort allerede og at denne kan kobles til et trådløs nett som f.eks ovnene, støvsugeren osv klarer.

 

Det som forvirrer ekstra er jo at de ulike butikkene som selger Yale har ulik info om hva som kreves. En sier man må kjøpe huben til Yale i tillegg, en annen sier at låsen funker fullt ut fra esken....

Lenke til kommentar

Yale doorman kommer standard uten låsmodul. Du trenger i tillegg hub'en og en låsmodul (kjøpes i pakke til 1295,-). Låsmodulen snakker trådløst med hub'en. Hub'en kobler du NB! med kabel! til ruteren din. Hub'en har altså heller ikke wifi-støtte.

Takk for info. Info som de fleste selgere pent utelater, eller skriver med ekstra liten skrift. 

At huben til og med må ha kabel sier jo litt hvilket teknologisk nivå dette ligger på ennå. At den er proprietær og ikke kan erstattes av et hvilket som helst standard AP understreker vel det.

Det må da ligge an til snarlig versjonsoppdatering av disse produktene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...