Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sleng gjerne ut bilder mens du holder på, og før/etter. Alltid morsomt å se!

Det skal jeg prøve og huske på :) 

 

men blir nok ikke til at jeg starter med dette før til helgen. Jeg er i beste fall en hobbysnekker og har ikke spikret noe i hele mitt liv så jeg tar dette litt over langen :) 

 

Ville nesten vurdert å limt to hylleplater sammen og kappet og pusset bare med sandpapir. Kanskje noe dyrere, men ikke vesentlig. Mye mindre jobb dog.

 

https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/hylleplate/hylleplate-med-limfuge-2000018835

Ingen av de hyllene du linker til er verken brede eller dype nok.

Lenke til kommentar

Det skal jeg prøve og huske på :)

 

men blir nok ikke til at jeg starter med dette før til helgen. Jeg er i beste fall en hobbysnekker og har ikke spikret noe i hele mitt liv så jeg tar dette litt over langen :)

 

Ingen av de hyllene du linker til er verken brede eller dype nok.

Trodde du forsto hva jeg mente når jeg sa lime de sammen slik at de blir brede og dype nok..

Lenke til kommentar

Trodde du forsto hva jeg mente når jeg sa lime de sammen slik at de blir brede og dype nok..

Joda, jeg hadde forstått det hvis dem ikke var lange nok i den ene enden, men ingen av platene er verken lange nok eller brede nok og da blir det veldig "lappeteppe" og det ser nok ikke veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Skal du lime sammen mange stendere slik du (antageligvis) kommer til å gjøre vil jeg anbefale at du bruker limknekter ala dette til å holde det sammen mens limet tørker.

Jeg tror jeg dropper limet og heller høvler plankene slik at dem blir helt rette. Da slipper jeg disse glippene. Jeg kommer også til å skru plankene ovenifra, men kommer til å senke ned skruene slik at det ser litt penere ut. 

 

Da blir det også lettere og fjerne/bytte en eller alle plankene i etterkant ved behov. :) 

Lenke til kommentar

Treverk «lever» så det vil både krympe og utvide seg etterhvert som det blir varm/kaldt/fuktig/tørt, så glipper vil du få til slutt om du ikke limer dette. Bare se hva som skjer med gjæring av lister, det som ikke limes kryper og glippen er et faktum etter kort tid. Nå kryper jo treverk som nevnt uansett, bare se på terrassebord hva som skjer der, uansett hvor nærme de blir montert så øker sprekken i mellom dem ganske raskt.

 

Justert vanlig hvitt treverk er som regel en del tørrere enn impregnert, men det er likevel ikke tørt nok. Da må det ligge lenge i et tørt og relativt varmt rom, og gjerne i press slik at de ikke vrir seg, da er det mulig du unngår at det kryper, men lim i hver skjøt/sprekk er absolutt det beste   :)

 

Så bør du også passe på at du legger årringene riktig/lik vei på alle plankene, og angående festing av plankene så hadde jeg nok valgt 2 skruer på hvert sted, det blir flere skruehull av dette, men mye mer solid med tanke på at det skal være en arb.benk. 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Treverk «lever» så det vil både krympe og utvide seg etterhvert som det blir varm/kaldt/fuktig/tørt, så glipper vil du få til slutt om du ikke limer dette. Bare se hva som skjer med gjæring av lister, det som ikke limes kryper og glippen er et faktum etter kort tid. Nå kryper jo treverk som nevnt uansett, bare se på terrassebord hva som skjer der, uansett hvor nærme de blir montert så øker sprekken i mellom dem ganske raskt.

 

Justert vanlig hvitt treverk er som regel en del tørrere enn impregnert, men det er likevel ikke tørt nok. Da må det ligge lenge i et tørt og relativt varmt rom, og gjerne i press slik at de ikke vrir seg, da er det mulig du unngår at det kryper, men lim i hver skjøt/sprekk er absolutt det beste   :)

Jøss... han lever!  :grin2:

 

Ok... her snakker vi da om disse 2"4 plankene jeg skal bruke som bordplate ved å skru flere slike utenpå hverandre. Da bør jeg altså lime disse sammen før jeg skrur. Var det slik å forstå? 

 

Tror nesten du må ta dne en tur hjem til meg å vise meg jeg altså. Du må sikkert vise meg hele greia. Så spanderer jeg kaffe  :lol:

 

Neida... jeg skal nok få til dette  :yes:

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Hehe, ja da, både treverk og jeg lever  :)

 

Dette kan du jo gjøre på flere måter egentlig, men jeg personlig hadde nok høvlet plankene først og så kappet dem i riktig lengde, for en håndholdt høvel starter og slutter ikke helt i samme «dybde».

 

Så har du jo valget med å starte og skru fast den første planken, ha lim i mellom dem og skru fast den neste planken. Utfordringen med dette er om plankene ikke er helt rette, så vil du få glipper i mellom plankene allerede når du monterer dem.

 

Så det beste er vel egentlig å høvle sidene først, så lime alle plankene sammen og bruke stor tvinger for å holde dem tett sammen, og så høvle tilslutt. Men hvor lett det er å høvle en 90cm bred/dyp plate med en håndholdt høvel skal jeg ikke uttale meg så mye om.....

Dette vil gi best resultat, men er nok også den mest utfordrende måten å gjøre det på om en ikke har verktøyet en trenger.

 

Så jeg hadde nok høvlet en og en planke, og skrudd fast en og en med godt med trelim i mellom dem. Og så benyttet 2 skruer pr festepunkt. Det vil gi et godt resultat  :)

 

Dette klarer du så fint, at du er både handy og tålmodig er stor fordel her  :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja da, både treverk og jeg lever  :)

 

Dette kan du jo gjøre på flere måter egentlig, men jeg personlig hadde nok høvlet plankene først og så kappet dem i riktig lengde, for en håndholdt høvel starter og slutter ikke helt i samme «dybde».

 

Så har du jo valget med å starte og skru fast den første planken, ha lim i mellom dem og skru fast den neste planken. Utfordringen med dette er om plankene ikke er helt rette, så vil du få glipper i mellom plankene allerede når du monterer dem.

 

Så det beste er vel egentlig å høvle sidene først, så lime alle plankene sammen og bruke stor tvinger for å holde dem tett sammen, og så høvle tilslutt. Men hvor lett det er å høvle en 90cm bred/dyp plate med en håndholdt høvel skal jeg ikke uttale meg så mye om.....

Dette vil gi best resultat, men er nok også den mest utfordrende måten å gjøre det på om en ikke har verktøyet en trenger.

 

Så jeg hadde nok høvlet en og en planke, og skrudd fast en og en med godt med trelim i mellom dem. Og så benyttet 2 skruer pr festepunkt. Det vil gi et godt resultat  :)

 

Dette klarer du så fint, at du er både handy og tålmodig er stor fordel her  :)

Tror ikke akkurat vår kjøre Otto blir rørt til tårer av resultatet, men så lenge jeg blir det selv så er det det viktigste  :w00t:

 

Jeg har selvsagt en elektrisk høvel stående. En billig sak er det dog, men den skal være ganske ny. Tror det er en Skil maskin. 

 

Driller har jeg dog nok av. Har vel hele blåbosch serien i både 10.8 og 18v, så der er jeg dekket. :) 

Lenke til kommentar

Tror ikke akkurat vår kjøre Otto blir rørt til tårer av resultatet, men så lenge jeg blir det selv så er det det viktigste  :w00t:

 

Jeg har selvsagt en elektrisk høvel stående. En billig sak er det dog, men den skal være ganske ny. Tror det er en Skil maskin. 

 

Driller har jeg dog nok av. Har vel hele blåbosch serien i både 10.8 og 18v, så der er jeg dekket. :)

 

 

Husk at tårer kan komme av flere årsaker enn at en blir rørt da  ;)

 

Verktøy og kunnskap har du, så her er det bare å kjøre på, lykke til  :)

Lenke til kommentar

Hvorfor var det ingen forslag om bare å bruke finérplater som limes oppå hverandre? Hvis ønsket var 5cm tykkelse på bordet kunne man bare brukt OSB-plate nederst og finér gran øverst. Skru nedenfra og lim i mellom så blir det stabilt og fint. Pusse og olje overflate og kanter. 

Eller overså jeg noe i tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...