Gå til innhold

Dette skipet skal lage sjøkabel som kan svelge unna hele Norges kraftproduksjon [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kunne vi både fått billigare kraft og heva verdien på norsk vasskraft ved å sende ein avstikkar av den kabelen til Noreg. Her kan vi bruke det som er av overskot frå vind til kraftkrevjande industri, og til å pumpe opp vatn og spare det vi har i dei store magasina til vindstille periodar. Ingen andre har større kapasitet til å bruke og ta vare på det overskotet, som vi får nesten gratis. Når det er vindstille og underskot, kan vi tømme magasina att og eksportere kraft for store verdiar. Straumen og vatnet får vi att på billigsal når vinden bles att. Vinden bles best om vinteren når vi har lite nedbør og industrien ikkje har ferie.

 

Men forstår norske politikarar dette? Nei, landet er fullt av forstokka idiotar både på venstresida og i Senterpartiet, med eit nostalgisk forhold til vasskraft, som er imot all handel med utlandet. Spesielt med kraft. Dei kjem til å stå som garantistar for at Noreg har den dyraste krafta og den dårlegaste forsyningstryggleiken i Europa om få år. Dei kjem òg til å stå som garantistar mot at private får lov til å ta dette initiativet, når staten og norske forbrukarar ikkje vil ha pengane dei er i ferd med å få kasta etter seg.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Teoretisk sett er det ingen problemer med overføring av enorme mengder med energi. Det er bare å øke spenningen til nesten uendelig, så strømmen blir nesten null for overføring av alle verdens energi.

Lenke til kommentar

Ut av nysgjerrighet, hvorfor har vi ikke sjøkabel til Svalbard? Er det ikke verdt det? Hvor mye koster det kontra at de holder på selv, og nå må modernisere seg?

Alternativene er listet opp i denne artikkelen. Sjøkabel er det nest dyreste alternativet med en investeringskostnad på 5 milliarder kroner for de ca 2000 innbyggerne. En strømpris på 3,6 kr/kWh vil bli ca dobbelt så dyrt som dieselaggregat og sjøkabelen vil ha den dårligste forsyningssikkerheten. Legger man to sjøkabler blir det dobbelt så dyrt.

 

Så vidt jeg har fått med meg ligger det an til en kombinasjon av mange andre ting:

- Mindre sløsing med energien i hele Svalbardsamfunnet

- Vindkraft og solkraft

- Lagring av energi både i form av varme og strøm (hydrogen/batteri)

- Dieselaggregat som backup og supplement, eventuelt kull eller LNG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi i mange år har loppet nabolandene for penger ved å selge når de ikke har kraft og kjøpe hos dem når de må gi den bort kan man regne med at når vi har tømt magasina våre og plutselig trenger krafta selv vil de nok ta seg betalt.

 

En slik kabel kan nok fungere men vi må ha vann nok i magasina slik at vi kan sikre innlands forsyning.

 

Dessuten har vi for lite kraft om vi skal elektrifisere alt mulig. Kanskje vi må kjøpe dyr kraft fra polske kullkraftverk for å klare det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ut av nysgjerrighet, hvorfor har vi ikke sjøkabel til Svalbard? Er det ikke verdt det? Hvor mye koster det kontra at de holder på selv, og nå må modernisere seg?

Vet du hvor mange som bor på Svalbard?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den er ikke det heller.

Med mindre du anser begrepet «teoretisk» til å mene ideelle komponenter som ikke finnes.

 

I så fall er alt mulig i teorien, og da mister begrepet litt av oomphen sin.

Vel. Det er forskjell på teori og praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint konsept. Enkle og etablerte konsepter som settes sammen. Ingen behov for giga spesialskip med spesialbestilte kveiler. Billige materialer.

Det er for udefinert med ekspandert polystyren. Bør heller bruke alu rør enn bolt hvis densiteten må justeres.

Jeg tror ikke at t-forbindelser blir så enkelt som det fremstilles.

Lenke til kommentar

Var var fantasi? Kjenner du ikke til ohms lov?

Joda. Hørt et og annet om den.

 

Hva om jeg påstod at jeg i teorien kunne fly, bare man så bort i fra at jeg har masse og dermed blir trukket ned mot jorden?

Man kan bruke uttrykket «i teorien» om mye, men la oss holde bena på jorden.

 

Og forresten: Uendelig høy spenning i ohms lov fører til uendelig høy strøm med mindre du også har uendelig høy motstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Joda. Hørt et og annet om den.

 

Hva om jeg påstod at jeg i teorien kunne fly, bare man så bort i fra at jeg har masse og dermed blir trukket ned mot jorden?

Man kan bruke uttrykket «i teorien» om mye, men la oss holde bena på jorden.

 

Og forresten: Uendelig høy spenning i ohms lov fører til uendelig høy strøm med mindre du også har uendelig høy motstand.

Null masse er ingenting.

 

P=U*I er formelen for effekt. Uendelig høy spenning og nesten null strøm, gjør P ufattelig svær. R er selvsagt nesten null.

Så da får du P=U2 / R

R kan ikke være null. Da får du noe som er matematisk udefinert. 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...