Gå til innhold

Gaming og videoredigering - 20k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det har nå gått 10 år siden jeg bygget min forrige PC, som fortsatt ruller og går - men det begynner å svikte på en del spill, og kanskje spesielt på videoredigering (rendering tar fryktelig lang tid).

 

  • Skal brukes hovedsaklig til gaming og videoredigering (youtube...)
  • Budsjett: ca 20 000
  • OC: Ja, hvorfor ikke? Er ikke det litt gøy da.
  • Fortrinnsvis Intel, men vet ikke helt hvorfor?
  • Trenger ikke skjerm, tastatur, lydkort
  • PC bør være: STILLE

Har satt opp følgende som et utgangspunkt. Noen som har noen forslag til endringer eller er dette ok?

Takk for alle svar!

 

mvh pappa som gamer og vil bygge sammen med sønn på 7 år

 

 

post-194946-0-31659600-1565563063_thumb.png

 

 

 

 

 

 

 

Takk for alle svar!

 

mvh pappa som gamer og vil bygge sammen med sønn på 7 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyfaen. Hadde en vegg av tekst her som jeg klarte å lukke med en feil.... Så du får den korte og søte versjonen.

 

OS: Du kan kjøpe windowsnøkkel på ebay til 30-50kr. Også laster du ned ISO-fil som du legger på minnepenn. Denne pennen setter du i ved første oppstart, og bruker som en CD.

 

SSD: Kjøp en Adata XPG SX8200. Koster mer enn SSD'ene du har lagt til. Men den er større og koster mindre kr/GB.

 

Vannkjøler: Med mindre du på død og liv skal ha vannkjøler, så kan du kjøpe en god luftkjøler til 8-900kr som fungerer like godt, støyer mindre, men er større og ser kanskje ikke like bra ut gjennom sidevinduet. Jeg har selv nettopp kjøpt Dark Rock Pro 4 og er kjempefornøyd med den. Har registrert flere på forumet som snakker varmt om den.

 

AMD? 9900K er 20% raskere på spill enn AMD er. Men til produksjonsarbeid er AMD ganske like, til en billigere penge. F.eks MSI B450 Gaming Plus Max og Ryzen 7 3700x er en killer combo.

 

Oppsummering

Om du bestemmer deg for å bytte til forslagene mine kan du spare 2625kr etter dagens(nattens) priser. Og attpåtil 2050kr om du velger å bytte hovedkort og cpu til det jeg foreslo.

 

4676kr kan du enten bruke på  større SSD, stillere kabinettvifter (for de som følger med i Fractal Design's kabinetter bråker), eller ei god flaske brennvin.

 

God natt

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Kingston SSDen tar du vekk.

Bytt M.2 SSD du har nå til den som Sydvest her anbefaler!

OS ordner du til 30-50kr andre plasser.

 

GPU; nå kom testene på 3rd parts kjøler på AMD 5700XT og det ser låvene ut! Så ha litt is i magen!

 

Intel - AMD: Nå kom jo AMD ut med gode cpuer, sjekk ut 3900X siden du skal holde på med masse andre ting en kun ren gaming.

Kabinett: Bra kabinett, viss du vil ha lydnivået enda mer ned så kjøper du uten vindu.

 

CPU-kjøler: Sydvest sin anbefaling er også min anbefaling!

 

Minne: b-die minne du vil ha viss du skal overklokke, bedre uansett vil jeg påstå:
https://www.komplett.no/product/1018337/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-16gb-3200mhz

 

https://www.komplett.no/product/1018345/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-flare-x-ddr4-16gb-kit-3200mhz

Lenke til kommentar

Fyfaen. Hadde en vegg av tekst her som jeg klarte å lukke med en feil.... Så du får den korte og søte versjonen.

 

OS: Du kan kjøpe windowsnøkkel på ebay til 30-50kr. Også laster du ned ISO-fil som du legger på minnepenn. Denne pennen setter du i ved første oppstart, og bruker som en CD.

 

SSD: Kjøp en Adata XPG SX8200. Koster mer enn SSD'ene du har lagt til. Men den er større og koster mindre kr/GB.

 

Vannkjøler: Med mindre du på død og liv skal ha vannkjøler, så kan du kjøpe en god luftkjøler til 8-900kr som fungerer like godt, støyer mindre, men er større og ser kanskje ikke like bra ut gjennom sidevinduet. Jeg har selv nettopp kjøpt Dark Rock Pro 4 og er kjempefornøyd med den. Har registrert flere på forumet som snakker varmt om den.

 

AMD? 9900K er 20% raskere på spill enn AMD er. Men til produksjonsarbeid er AMD ganske like, til en billigere penge. F.eks MSI B450 Gaming Plus Max og Ryzen 7 3700x er en killer combo.

 

Oppsummering

Om du bestemmer deg for å bytte til forslagene mine kan du spare 2625kr etter dagens(nattens) priser. Og attpåtil 2050kr om du velger å bytte hovedkort og cpu til det jeg foreslo.

 

4676kr kan du enten bruke på  større SSD, stillere kabinettvifter (for de som følger med i Fractal Design's kabinetter bråker), eller ei god flaske brennvin.

 

God natt

 

Den er alltid kjedelig. Kort og søt holder det også!

Takk for tips om OS.

 

SSD: Da mener du å bytte ut både Kingston og Samsung 970 Evo. Ser at Adata sin 1TB versjon er vanskelig å få tak i, mens 512GB versjon helt kurant. Denne er tenkt for OS, pluss spill etc.

 

CPU-kjøler: Ok, høres fornuftig ut. I min gamle PC har jeg Noctua NH D14. Ser at NH D15 også for gode tilbakemeldinger. Det er kanskje litt hipp som happ å velge noctua eller BeQuiet?

 

CPU: Ok, så AMD er egentlig også bedre til videoredigering og generelle arbeidsoppgaver. Kjører også en del større excelfiler og databaser etc. Fristende å spare en del her ja.

 

Kabinettvifter: Hvis de skal byttes ut. Hva er å anbefale da - og hvor mange burde jeg bytte ut av de som er standard i et Define R6C?

 

 

Kingston SSDen tar du vekk.

Bytt M.2 SSD du har nå til den som Sydvest her anbefaler!

 

OS ordner du til 30-50kr andre plasser.

 

GPU; nå kom testene på 3rd parts kjøler på AMD 5700XT og det ser låvene ut! Så ha litt is i magen!

 

Intel - AMD: Nå kom jo AMD ut med gode cpuer, sjekk ut 3900X siden du skal holde på med masse andre ting en kun ren gaming.

 

Kabinett: Bra kabinett, viss du vil ha lydnivået enda mer ned så kjøper du uten vindu.

 

CPU-kjøler: Sydvest sin anbefaling er også min anbefaling!

 

Minne: b-die minne du vil ha viss du skal overklokke, bedre uansett vil jeg påstå:

https://www.komplett.no/product/1018337/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-16gb-3200mhz

 

https://www.komplett.no/product/1018345/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-flare-x-ddr4-16gb-kit-3200mhz

 

GPU: Hvilket 5700 XT kort er å anbefale da? Ser at det på userbenchmark så kommer faktisk 5700 XT bedre ut en 2070 super, og atpåtil er den ca 2000,- rimeligere? Det er vel kanskje en nobrainer da? (Så at 5700 ikke har ray-tracing, men det er vel minimalt man trenger det for?)

 

Kabinett: Godt tips! Da kjøper jeg uten vindu :)

 

CPU: 3950X som Sveibuen skriver under her, blir nok noe i meste laget. Men kanskje det vil være lurt å vente til september for å se på om prisen på 3900X faller en del da? Jeg vet ikke hva historikken sier om sånt, er det større fall ved nylanseringer eller står det nok så stille?

 

Minne:

1. Er det timinga som gjør at du ikke anbefaler LPX 32GB? og heller velger G.Skill 16GB som du linker til?

2. Holder det med 16GB?

 

 

Rykter om pris rundt 7500-8000kr, så blir nok for dyrt for trådstarter, å evt så vil nok trådstarter ha pc nå?

 

Fort litt over budsjett ja...

 

 

Jeg har ikke veldig dårlig tid med å få bestilt. Noe av gleden er jo også ventinga, samt undersøkelsene og utforskinga i forkant ;)

Hvis jeg først skal vente til september - da kan jeg vel like gjerne vente til november og Black Friday? Er det mye å spare da, eller vil det være veldig tilfeldig?

 

 

DW out

Lenke til kommentar

SSD: Da mener du å bytte ut både Kingston og Samsung 970 Evo. Ser at Adata sin 1TB versjon er vanskelig å få tak i, mens 512GB versjon helt kurant. Denne er tenkt for OS, pluss spill etc.

Tanken var å bytte ut begge to ja! Lurer på at den er vanskelig å få tak i fordi det er en utgått modell.. Men ikke helt sikker på om dette er grunnen. Alternativ kan være å holde et øye med Corsair MP510

 

 

CPU-kjøler: Ok, høres fornuftig ut. I min gamle PC har jeg Noctua NH D14. Ser at NH D15 også for gode tilbakemeldinger. Det er kanskje litt hipp som happ å velge noctua eller BeQuiet?

 

Om du har en NH-D14  er det ikke vits å oppgradere. Og går du for AMD ville jeg heller fått tak i en AM4-brakett. En oppgradering til noe som helst fra denne kjøleren vil være marginal.

 

Proshop og Komplett selger monteringsbraketter for AM4. Tror den du skulle hatt er NM-AM4. Men ikke 100% sikker!

 

Er du tålmodig kan du få et kit gratis fra Noctua selv.

Noctua offers upgrade-kits for AMD’s Ryzen platform free of charge

 

 

 

 

Kabinettvifter: Hvis de skal byttes ut. Hva er å anbefale da - og hvor mange burde jeg bytte ut av de som er standard i et Define R6C?

 

Viftene som kommer med kabinettet har 3pins-kontakter. De er med andre ord enten av eller på. 

Så jeg erstattet da alle i mitt R6. Og satte inn tre nye vifter som inntak i front, og to nye i bakenden til å blåse ut. Om dette i det hele tatt trengs for deg vet jeg ikke, men jeg har pcen plassert i en hylle der luft muligens er mangelvare, så ville være sikker.

 

Jeg gikk for fem stk Be Quiet! Silent Wings 3. Alternativt kan du se på Noctua NF-A14 eller NF-A12. Noctua's vifter flytter luft bedre enn de fra Be Quiet, men på bekostning av mer viftestøy. I tillegg får du med splittere og motstander når du kjøper vifter fra Noctua. Det følger ikke med viftene til BeQuiet.

 

Be Quiet! SW 3

Noctua NF-A14

Noctua NF-A14 (sort)

Noctua NF-A12x25

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Uten å sitere alt mulig her ;)

RAM og B-die ram. b-die ram får du overklokke mye bedre en annen ram type. Å du vil ha høyest mulig hastighet, men lavest mulig CL, 3200MHz og cl14 er et veldig godt utgangspunkt som kan klokkes veldig høyt, ref Nizzen her på forumet. Ellers så går du for et kit på 3600MHz og cl16 som vil være det beste valget viss du ikke vil gå over på heavy klokking,

 

 

CPU: 3900X, tviler på prisen vil gå så mye ned, kanskje mest noen hundre kr tipper jeg, men dette varierer veldig mye med dollarkursen også!

 

Kabinettvifter, gode vifter som sydvest anbefaler, men jeg kan nå si at: Prøv med de som følger med kabinettet først.

 

 

Satt uansett opp alt her å havnet på 17-18000kr ved å gå over til AMD samt et X570 hovedkort. Skal se om jeg får lagt en liste til deg!

Lenke til kommentar

Skal også nevnes at alle 120/140mm vifter vil lage støy når dem passerer ~1200 rpm. Greit hvis man sitter med headset på og gamer, så hører man ikke mye til det. Men sitter man uten og surfer på nettet eller jobber med video redigering, så bør nok 1000 rpm være max uten at man blir brydd av støyen.

 

@boneraw1, vær klar over at om du velger 9900K, så vet at den blir veldig varm under last - spessielt hvis du overklokker den, og selv med en god AIO som Corsair 150i PRO (har dette selv). Så hvis lite støy er viktig for deg - IKKE overklokk den!

 

Angående Ryzen 3900X, så er det ingen vits å overklokke den. Bare la den booste opp selv. Raskere RAM vil gi deg bedre ytelse da. DDR4 3600 Mhz CL16 bør du ha her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slenger meg på tipset om Samsung B-die og heller en god luftkjøler. https://www.techpowerup.com/review/cooler-master-masterliquid-ml240p-mirage-aio-liquid-cpu-cooler/6.html Både Noctua D15 og BeQuiet Dark Rock Pro 4 matcher vannkjølinga du foreslår på temp, men BeQuiet Dark Rock Pro 4 legger seg 3 dB under vannkjølinga og Noctua D15 matcher støyen. Med 1-2 ekstra kabinettvifter kommer du uansett flere hundre under vannkjølinga med mindre støy. Slipper også problemet noen få opplever med potensiell lekkasje fra vannkjølinga som gjerne medfører at HK med mer ryker, skjer sjelden, men konsekvensene er mye større enn om viftene på Dark Rock Pro 4 tar kvelden.

Lenke til kommentar

Slenger meg på tipset om Samsung B-die og heller en god luftkjøler. https://www.techpowerup.com/review/cooler-master-masterliquid-ml240p-mirage-aio-liquid-cpu-cooler/6.html Både Noctua D15 og BeQuiet Dark Rock Pro 4 matcher vannkjølinga du foreslår på temp, men BeQuiet Dark Rock Pro 4 legger seg 3 dB under vannkjølinga og Noctua D15 matcher støyen. Med 1-2 ekstra kabinettvifter kommer du uansett flere hundre under vannkjølinga med mindre støy. Slipper også problemet noen få opplever med potensiell lekkasje fra vannkjølinga som gjerne medfører at HK med mer ryker, skjer sjelden, men konsekvensene er mye større enn om viftene på Dark Rock Pro 4 tar kvelden.

 

AIO er mest for show egentlig. Tar seg veldig bra ut i mitt Lian Li O11 Dynamic, og i mitt Corsair 780T kabinett. Med en luftkjøler kan man enkelt bare sette opp en vifte profil i BIOS og alt bare funker. Med en AIO så må man nesten bruke den programvaren laget av Corsair, NZXT eller hva det er. Selv om dette kan funke bra også, så er det noen bugs her og der. Spessielt om man skal styre det RGB greiene... Asus Aura Sync f.eks er håpløst! Har gitt det opp jeg, så ingen RGB synkronisering her.

 

Så... jeg vil også anbefale en god luft kjøler. Som nevnt før her :

 

- BeQuiet Dark Rock Pro 4

- Noctua U12A

- Noctua D15S eller D15 (D15S er mer kompatibel med høye RAM brikker og første PCI-e slot, så den bør velges av disse to)

 

Edit : Skal nevnes at i et kabinett som O11 Dynamic, så må man nesten ha AIO eller custom loop da. Kabinettet er laget for det sånn airflow messig. Men i Fractal Define R6, så funker luftkjøling bra.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Viftene som kommer med kabinettet har 3pins-kontakter. De er med andre ord enten av eller på. 

Så jeg erstattet da alle i mitt R6. Og satte inn tre nye vifter som inntak i front, og to nye i bakenden til å blåse ut. Om dette i det hele tatt trengs for deg vet jeg ikke, men jeg har pcen plassert i en hylle der luft muligens er mangelvare, så ville være sikker.

 

 

Det stemmer ikke at det ikke er justerbart. Jeg har 2 originale vifter i front og 1 bak på mitt R6 kabinett. Lager ingen lyd på lav fart og er justerbare fra ca 350-400 rpm og opp til 1000 rpm. Dynamic X2 GP-14 er viftene som er levert med kabinettet. 3-pin vifter.

 

Har i tillegg 2 stk Noctua NF-A15 HS-PWM på NH-D15S kjøleren + en NF-A15 HS-PWM i bunn av kabinett.

Når du begynner å belaste PC så blir det selvfølgelig viftestøy. Men tror mesteparten kommer fra skjermkortet.

 

På normal surfing og slike ting så er det så lite eller ingen støy at jeg byttet fra HDD til SSD for å fjerne irriterende støy i PC :) Nå er det stille og fredelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...