Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2020


Krimt3k
Melding lagt til av Krimt3k

Tråden stenges for nye kommentarer 17.08.20.

Anbefalte innlegg

Syns også det er kjipt at det ikke blir noe fysisk, og kun telefonintervju.. Har også trent jevnt og trutt mot dette hele veien. Bestod jo alle opptaksprøvene i fjord, men pga snittet havnet jeg på venteliste.. Så får bare håpe privatisteksamenene går i boks??  
Men de får vell ikke akkurat avgjort søkers samarbeidsevne uten den gruppeoppgaven osv, og det er jo ganske viktig.. 

Endret av Hunte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krebs skrev (50 minutter siden):

På samme måte som privatisters muntlige eksamen ikke kan avlegges over telefon/zoom, grunnet manglende mulighet for fysisk fremvisning av legitimasjon er det rart at politiets egnethetsvurdering muliggjør dette. I prinsippet kan en vilkårlig person som er langt bedre egnet, sitte å fullføre telefonsamtalen for søker.

wow godt poeng! Hvordan vet de hvem de snakker med?? ?

Lenke til kommentar
Champ1 skrev (16 minutter siden):

wow godt poeng! Hvordan vet de hvem de snakker med?? ?

I tillegg vil mangelen på stikkprøver av PC-testene ved fysisk oppmøte også forekomme, slik evt. juksing blir vanskeligere å oppklare.

Nå tror jeg dog ikke det er et utbredt fenomen, da jeg går ut fra folk der har komt så langt i søknadsprosessen er anstendige mennesker, men muligheten vil dog forekomme.

Endret av Krebs
Lenke til kommentar
Krebs skrev (Akkurat nå):

I tillegg vil mangelen på stikkprøver av PC-testene ved fysisk oppmøte også forekomme, slik evt. juksing blir vanskeligere å oppklare.

Nå tror jeg dog ikke det er et utbredt fenomen, da jeg går ut fra folk der har komt så langt i søknadsprosessen er anstendige mennesker.

Ja burde anta at folk er det, men jeg blir sjeldent overrasket lenger over hva folk tar seg til etter å ha gått gjennom diverse studier fra før hvor de mest ordentlige folka har betalt til seg ferdig skrevede essay og sånt så aldri si aldri..

Lenke til kommentar
Ballemann1 skrev (13 minutter siden):

Men tror ikke snittet vil øke så voldsomt på 1400 søkere på 400 studieplasser. Si at sirka 200-300 ryker på egnethetsvurdering. Muligens flere? Da vil det bli ca 2,5 - 2,7 søkere per studieplass sånn grovt sett? Snittet vil da ikke øke så voldsomt mye?

I fjor var det vel maks 800-1000 som konkurrerte om studieplassene, og det er færre plasser i år. Det er vel også noen som muligens ikke får tatt sine privatisteksamener, som kan spille inn. 

Personlig tror jeg at det også i år blir en økning når det kommer til poenggrensene, men både det og eventuelt hvor mye blir bare spekulasjoner. Får vente til hovedopptaket, blir spennende for årets søkere :) 

 

Lenke til kommentar
Oaaphs skrev (7 minutter siden):

I fjor var det vel maks 800-1000 som konkurrerte om studieplassene, og det er færre plasser i år. Det er vel også noen som muligens ikke får tatt sine privatisteksamener, som kan spille inn. 

Personlig tror jeg at det også i år blir en økning når det kommer til poenggrensene, men både det og eventuelt hvor mye blir bare spekulasjoner. Får vente til hovedopptaket, blir spennende for årets søkere :) 

 

Aha da skjønner jeg? blir spennende ja! Krysser fingrene på at 2020 er mitt år! Har 51,4 i snitt og har søkt bodø. 

Lenke til kommentar
Ballemann1 skrev (23 minutter siden):

Men tror ikke snittet vil øke så voldsomt på 1400 søkere på 400 studieplasser. Si at sirka 200-300 ryker på egnethetsvurdering. Muligens flere? Da vil det bli ca 2,5 - 2,7 søkere per studieplass sånn grovt sett? Snittet vil da ikke øke så voldsomt mye?

Det tror jeg du har rett i. Ser man på tallene fra de siste to årene er søkertallene relativt like.

2018: 550 studieplasser

4.706 søkere (8,6 per studieplass)

2.217 fullførte søknadsprosessen (4 per studieplass)

X deltok i opptaksprøver og 975 bestod opptaksprøver. (1,8 per studieplass)

Herav ble 577 tilbudt en studieplass med poenggrense 49,1-50,5

2019: 550 studieplasser
4.063 søkere (7,4 per studieplass)

1.855 fullførte søknadsprosessen (3,4 per studieplass)

1.267 deltok i opptaksprøver og 845 bestod opptaksprøver (1,5 per studieplass)

Herav ble 578 tilbudt en studieplass med poenggrense på 49,2-51,1

2020: 400 studieplasser

3.459 søkte (8,6 per studieplass)

1.400 fullførte søknadsprossesen (3,5 per studieplass)

 

Vanskelig å si hvor mye det vil påvirke med mangelen på fysiske prøver uten å ha tallene for disse, men opptaket til nå har vært relativt likt tidlige år. Set i lyset av at poenggrensene kun har økt 0,1-0,6 ville det nok ha vært tilnærmelsesvis samme økning om opptaket hadde blitt avholdt som vanlig. Blir der rundt 600-720 søkere igjen etter egnethetsvurderingen vil poenggrensen nok rykke seg lite, men om dette tallet blir mye høyere tror jeg også poenggrensen vil rykke seg likeså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krebs skrev (19 timer siden):

Det tror jeg du har rett i. Ser man på tallene fra de siste to årene er søkertallene relativt like.

2018: 550 studieplasser

4.706 søkere (8,6 per studieplass)

2.217 fullførte søknadsprosessen (4 per studieplass)

X deltok i opptaksprøver og 975 bestod opptaksprøver. (1,8 per studieplass)

Herav ble 577 tilbudt en studieplass med poenggrense 49,1-50,5

2019: 550 studieplasser
4.063 søkere (7,4 per studieplass)

1.855 fullførte søknadsprosessen (3,4 per studieplass)

1.267 deltok i opptaksprøver og 845 bestod opptaksprøver (1,5 per studieplass)

Herav ble 578 tilbudt en studieplass med poenggrense på 49,2-51,1

2020: 400 studieplasser

3.459 søkte (8,6 per studieplass)

1.400 fullførte søknadsprossesen (3,5 per studieplass)

 

Vanskelig å si hvor mye det vil påvirke med mangelen på fysiske prøver uten å ha tallene for disse, men opptaket til nå har vært relativt likt tidlige år. Set i lyset av at poenggrensene kun har økt 0,1-0,6 ville det nok ha vært tilnærmelsesvis samme økning om opptaket hadde blitt avholdt som vanlig. Blir der rundt 600-720 søkere igjen etter egnethetsvurderingen vil poenggrensen nok rykke seg lite, men om dette tallet blir mye høyere tror jeg også poenggrensen vil rykke seg likeså.

De tar kun inn 800 til intervju på tlf skriver politihogskolen på facebook. Dette vil være de med høyest konkurransepoeng (tipper alle under 4,5 ikke blir inkludert dessverre)! Da kan vi håpe på at din antakelse/kalkulering stemmer ???

Lenke til kommentar
Politi97 skrev (1 time siden):

De tar kun inn 800 til intervju på tlf skriver politihogskolen på facebook. Dette vil være de med høyest konkurransepoeng (tipper alle under 4,5 ikke blir inkludert dessverre)! Da kan vi håpe på at din antakelse/kalkulering stemmer ???

Tror du ikke at pc tester spiller inn som en påvirkning av dette?

Lenke til kommentar
Ballemann1 skrev (1 time siden):

Tror du ikke at pc tester spiller inn som en påvirkning av dette?

Det tror jeg nok kanskje ikke at de gjør. Det er ingen kontroll på at PC testene er utført av søkeren selv, så de har nok rett og slett bare flyttet konkurransen om plass på fysiske til å konkurrere om å få telefonintervju. 

Lenke til kommentar
Ballemann1 skrev (3 timer siden):

Tror du ikke at pc tester spiller inn som en påvirkning av dette?

Som det står på hjemmesidene til PHS, så er PC-testene en del av egnethetsvurderingen. Du blir ikke funnet egnet/uegnet kun på bakgrunn av de testene, men de spiller inn på totalvurderingen. 

Lenke til kommentar
Oaaphs skrev (4 timer siden):

Som det står på hjemmesidene til PHS, så er PC-testene en del av egnethetsvurderingen. Du blir ikke funnet egnet/uegnet kun på bakgrunn av de testene, men de spiller inn på totalvurderingen. 

Så kuttet fra 1400 søkere til 800 søkere er basert kun på karaktersnitt?

Endret av Ballemann1
Lenke til kommentar
Ballemann1 skrev (4 timer siden):

Så kuttet fra 1400 søkere til 800 søkere er basert kun på karaktersnitt?

Det må antas jf. Oaaphs sitt innlegg.

 

Det fremtidige kutt av disse 800 søkere, på bakgrunn av PC-tester og telefonisk egnethetsvurdering (årets opptaksprøver), vil da resultere i en siste gruppe søkere som konkurrerer utelukkende på poengsum. For relativt å samsvare med siste års søkertall så langt i søknadsprosessen må der altså frasorteres omtrent 80-200 personer. Dette avhenger dog av vurderingen og kan være vanskelig å forutse, da tidligere tall alltid har inkludert fysiske tester.

Om dette skjer tror jeg fortsatt vi vil se et høyere gjennomsnitt av poengsum, da fysiske tester tidligere har sortert søkere bort uavhengig av poengsum, mens dette års opptak kommer til å sortere folk bort nesten utelukkende avhengig av poengsum.

Lenke til kommentar
Ballemann1 skrev (6 timer siden):

Så kuttet fra 1400 søkere til 800 søkere er basert kun på karaktersnitt?

Jeg tolker det slik ja. Det er vanskelig og skulle skille på hvilke 800 man tar inn på bakgrunn av PC-testene, da det foreksempel ikke er noen fasit på personlighetstesten. Derfor antar jeg at det er de 800 søkerne med høyest konkurransepoeng man kaller inn. 

Så det blir faktisk spennende og se hva grensen for og kalles inn på intervju er, tror ikke den er mye under 50 faktisk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...