Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2020


Krimt3k
Melding lagt til av Krimt3k

Tråden stenges for nye kommentarer 17.08.20.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Følgebrevet er vel i forholdt til tidligere kontakt med politiet hvis jeg husker riktig.
Hvis du består både fysiske tester og blir funnet egnet av opptaksnemnda i intervjurunden, så ja. Skal sies at det får du ikke vite før første uka i juli, og ikke en konkret dato, så er som oftest veldig mye usikkerhet før man endelig får det bekreftet fra samordna

Lenke til kommentar
anonym99X skrev (23 minutter siden):

Okei, men hva er da dette følgebrevet man skal sende inn? 

Og i forhold til opptakene: da betyr det at man vet at man kommer inn den dagen man eventuelt består opptakene dersom man har har snitt langt over fjorårets snitt? 

Følgebrevet er vel i forholdt til tidligere kontakt med politiet hvis jeg husker riktig.
Hvis du består både fysiske tester og blir funnet egnet av opptaksnemnda i intervjurunden, så ja. Skal sies at det får du ikke vite før første uka i juli, og ikke en konkret dato, så er som oftest veldig mye usikkerhet før man endelig får det bekreftet fra samordna

Lenke til kommentar
anonym99X skrev (På 9.2.2020 den 13.31):

Okei, men hva er da dette følgebrevet man skal sende inn? 

Og i forhold til opptakene: da betyr det at man vet at man kommer inn den dagen man eventuelt består opptakene dersom man har har snitt langt over fjorårets snitt? 

Om jeg ikke husker feil, så krysser man av for negativ kontakt med politiet, og at man signerer på at all dokumentasjon er korrekt. 

Ja, det er korrekt. Dog går de ikke ut med noen dato på når man er funnet egnet. Man får beskjed om man ikke blir funnet egnet, om du blir funnet egnet hører du ingenting. 

Jeg ville dog ikke lagt mye i fjorårets snitt, mtp et ekstremt stort nedtrekk av studenter i år. Det er en nokså stor sannsynlighet for at poenggrensen øker.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir et så stort byks i poenggrensene. Fra 720 til 550 studieplasser (da Kongsvinger ble lagt ned), steg snittet fra 4,7 til 4,9 i Bodø, sånn cirka, mens de andre bare så vidt økte. Nå har de tre studiestedene ligget mye nærmere hverandre i snitt. Jeg tror ikke gjennomsnittet av konkurransepoeng blant dem som kommer inn ligger så fryktelig langt over snittet for å komme inn. I tillegg skulle i hvert fall jeg tro at politihøgskolen blir mindre og mindre attraktivt å søke på etter hvert som jobbsituasjonen blir mer og mer stusselig. Når justisministeren lirer av seg kommentarer som at politiet er "budsjettvinnere", lurer jeg på hvem sitt lag hun er på.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar alle sammen. Har rett under 60 studiepoeng nå, regner med at det ikke øker såå mye ? 

Har enda et spørsmål - må jo holde liv i gruppa her. Lav bom er den øvelsen jeg sliter mest med. Er det noen som har noen tips til øvelser som styrker muskelgruppene man bruker i denne øvelsen? Har jo ikke tilgang til bom så ofte. Har prøvd tynn stang og benk på treningssenteret, men dette er jo en del tyngre og da klarer jeg ikke. Så får ikke trent noe særlig med det. 

Lenke til kommentar
anonym99X skrev (5 minutter siden):

Okei, takk for svar alle sammen. Har rett under 60 studiepoeng nå, regner med at det ikke øker såå mye ? 

Har enda et spørsmål - må jo holde liv i gruppa her. Lav bom er den øvelsen jeg sliter mest med. Er det noen som har noen tips til øvelser som styrker muskelgruppene man bruker i denne øvelsen? Har jo ikke tilgang til bom så ofte. Har prøvd tynn stang og benk på treningssenteret, men dette er jo en del tyngre og da klarer jeg ikke. Så får ikke trent noe særlig med det. 

Hmm generelle dra/trekk øvelser til rygg. Feks nedtrekk. Nå vet ikke jeg utgangspunktet ditt, men ville også kanskje slengt inn noen biceps øvelser? Er du usikker ville jeg skaffet meg en treningspartner som kan hjelpe deg eller evt betalt 500kr for en PT time med fokus på målet ditt. Et tips; start så fort som mulig. Tiden flyr og det er bedre å komme mer enn forberedt enn i grenseland ?

Lenke til kommentar
Cake573 skrev (På 11.2.2020 den 21.57):

Hmm generelle dra/trekk øvelser til rygg. Feks nedtrekk. Nå vet ikke jeg utgangspunktet ditt, men ville også kanskje slengt inn noen biceps øvelser? Er du usikker ville jeg skaffet meg en treningspartner som kan hjelpe deg eller evt betalt 500kr for en PT time med fokus på målet ditt. Et tips; start så fort som mulig. Tiden flyr og det er bedre å komme mer enn forberedt enn i grenseland ?

Absolutt! Er godt i gang med treningen, men er vel i grenseland nå på bom. Så får trene enda mer målrettet mot de muskelgruppene man bruker der fremover. Takk for hjelp! 

Lenke til kommentar
On 2/11/2020 at 9:47 PM, anonym99X said:

Okei, takk for svar alle sammen. Har rett under 60 studiepoeng nå, regner med at det ikke øker såå mye ? 

Har enda et spørsmål - må jo holde liv i gruppa her. Lav bom er den øvelsen jeg sliter mest med. Er det noen som har noen tips til øvelser som styrker muskelgruppene man bruker i denne øvelsen? Har jo ikke tilgang til bom så ofte. Har prøvd tynn stang og benk på treningssenteret, men dette er jo en del tyngre og da klarer jeg ikke. Så får ikke trent noe særlig med det. 

Ring rows er også bra hvis du har mulighet. Da kan du styre hvor tungt det blir med å legge deg mer og mer bakover etter hvert som du blir sterkere ?

Lenke til kommentar

Et godt tips til dere som leser igjennom her og tenker at tråden er «død» er å lese trådene fra de siste 3 årene. 

Alt du lurer på er besvart der, ofte gjentatte ganger. Det store diskusjonstemaet nå frem mot sommeren er selvfølgelig karaktersnitt. Vet vi hva det blir? Nei. 

Likevel kan vi nok fort anta at alle studiesteder kommer over 50 konkurransepoeng. Oslo vil nok fort endte på 52, Stavern 51 og Bodø 50. 

Ser flere i tråden, og generelt i media snakker om at det kanskje ikke er så lurt å søke PHS pga. Jobbsituasjonen. Til deg som tenker masse på dette - slutt. Hvis dette er drømmen, så får heller jobbsituasjonen komme som et problem senere. Alle får jobb til slutt. 
 

Masse lykke til frem mot opptak, håper jeg ser masse flotte folk i Stavern til høsten! 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frihet skrev (På 19.2.2020 den 8.30):

Et godt tips til dere som leser igjennom her og tenker at tråden er «død» er å lese trådene fra de siste 3 årene. 

Alt du lurer på er besvart der, ofte gjentatte ganger. Det store diskusjonstemaet nå frem mot sommeren er selvfølgelig karaktersnitt. Vet vi hva det blir? Nei. 

Likevel kan vi nok fort anta at alle studiesteder kommer over 50 konkurransepoeng. Oslo vil nok fort endte på 52, Stavern 51 og Bodø 50. 

Ser flere i tråden, og generelt i media snakker om at det kanskje ikke er så lurt å søke PHS pga. Jobbsituasjonen. Til deg som tenker masse på dette - slutt. Hvis dette er drømmen, så får heller jobbsituasjonen komme som et problem senere. Alle får jobb til slutt. 
 

Masse lykke til frem mot opptak, håper jeg ser masse flotte folk i Stavern til høsten! 

Vedrørende det du skriver om jobbsituasjonen... Det er ikke gitt at man får jobb. Jeg ønsker ikke å demotivere folk som ønsker å bli politi eller allerede er inne på studiet. Det stemmer at de fleste får jobb. Men det er dessverre noen som sliter. Det er forferdelig dumt at ikke Phs vitnemål er synonymt med jobb, men det er sånn det er for øyeblikket. Jeg mener det er riktig og viktig å ta det i betraktning før man søker Phs. 
 

Jeg gikk ut ‘18 og er i fast jobb. To klassekamerater er uten. De har hatt noen stillinger i vikariater. Hvordan det står til med resten av klassen vet jeg ikke. Vet en del er i fulltidsstillinger med politimyndighet, men har ikke oversikt over samtlige. Jeg har hørt historier om folk fra ‘16 kullet som rundet 140 søknader før de fikk stilling. Det er fort gjort å miste motet når man stadig søker og får avslag uten å få begrunnet hvorfor man får avslag. 
 

Jeg trives veldig godt selv i min stilling ute på orden i storby. Jeg angrer ikke at jeg søkte Phs og stod løpet ut, men det er ikke sikkert jeg ville følt det samme dersom jeg stod uten jobb.

Til dere som likevel bestemmer dere for å søke Phs 2020. Masse lykke til dere. Jeg heier på dere og håper dere får en jobb i politiet ved endt utdanning. ?

Lenke til kommentar

Jobb situasjon eller ikke er ikke noe man skal tenke på mener nå jeg. Om man vil noe, så går man for det og heller dropper det å ta « sorgene på forskudd». 

Jeg er godt igang med å trene opp til de fysiske testene selvom det ikke er sikkert at jeg kommer så langt engang. 

MEN, utifra hva jeg hører så er det flere som får jobb etter utdanning der dem hadde praksisperioden sin? Noen som vet om dette stemmer? 

Har en kollega av meg som gikk ut nå i 2019 og vedkommende har ikke fått jobb ennå desverre.. Praksisstedet vedkommende var i ble lagt ned så det var jo ganske trist etter at vedkommende var ferdig med utdanningen siden der var der jo ikke mulig å søke jobb lenger. 

Lenke til kommentar

Har sett på instagrammen til Politihøgskolen og lest litt på nettet om at man må gjennom flere øvelser og at andre studenter følger med på disse øvelsene. For eksempel en arrestasjon i øvingsrommet eller et avhør der medstudenter observerer. Er det mye av dette i løpet av de tre årene? 

Lenke til kommentar
anonym99X skrev (7 timer siden):

Har sett på instagrammen til Politihøgskolen og lest litt på nettet om at man må gjennom flere øvelser og at andre studenter følger med på disse øvelsene. For eksempel en arrestasjon i øvingsrommet eller et avhør der medstudenter observerer. Er det mye av dette i løpet av de tre årene? 

Det stemmer at det er en del øvelser, og det er etter min mening det morsomste og mest lærerike.

Det er enkelte øvelser der hele klassen vil observere, men dette er ikke ofte. Som oftest jobber man i det som kalles basisgrupper. Dette er en fast gruppe på rundt seks personer man er i gjennom året. Dette er delt inn innad i klassen. Basisgrupper jobber mye sammen, for eksempel ved øvelser. Men du må ikke la dette være til hinder for å søke, for husk at alle er det for å lære. Alle gjør feil, og det jo det man lærer av. Ingen er ute etter å ta noen, og det er veldig godt miljø for å hjelpe hverandre og lære så mye som mulig i min klasse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
anonym99X skrev (16 timer siden):

Har sett på instagrammen til Politihøgskolen og lest litt på nettet om at man må gjennom flere øvelser og at andre studenter følger med på disse øvelsene. For eksempel en arrestasjon i øvingsrommet eller et avhør der medstudenter observerer. Er det mye av dette i løpet av de tre årene? 

I Stavern så gjennomføres de aller fleste øvelsene foran hele klassen. I starten er det nesten ingen som melder seg frivillig, men allerede etter noen uker så hopper de aller fleste rett i det. 
 

Ved å søke denne utdanningen så går du også inn i et yrke der alle vil følge på med hva du gjør. Når du jobber på gata så vil publikum se på, filme og blande seg inn i arbeidet du gjør. Hvis du er ukomfortabel med å prestere foran andre, burde dette være noe du tenker over ift. Om politi er riktig utdanning for deg. 
 

Som nevnt ovenfor er det ingen på PHS som er ute etter å ta noen, tvert imot så bygger vi hverandre opp. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
XYX skrev (14 timer siden):

Det stemmer at det er en del øvelser, og det er etter min mening det morsomste og mest lærerike.

Det er enkelte øvelser der hele klassen vil observere, men dette er ikke ofte. Som oftest jobber man i det som kalles basisgrupper. Dette er en fast gruppe på rundt seks personer man er i gjennom året. Dette er delt inn innad i klassen. Basisgrupper jobber mye sammen, for eksempel ved øvelser. Men du må ikke la dette være til hinder for å søke, for husk at alle er det for å lære. Alle gjør feil, og det jo det man lærer av. Ingen er ute etter å ta noen, og det er veldig godt miljø for å hjelpe hverandre og lære så mye som mulig i min klasse. 

Ser for meg at det er veldig lærerikt, ja! Kommer ikke til å være noe hinder for søknaden, men jeg kommer nok til å få utfordret meg selv ved å skulle vise frem noe som ikke er "perfekt". Men sånn er det jo i jobb også, så kommer til å se på det som en mulighet for å utfordre meg hele veien og vokse som person (hvis jeg kommer inn) :) 

Lenke til kommentar
Frihet skrev (5 timer siden):

I Stavern så gjennomføres de aller fleste øvelsene foran hele klassen. I starten er det nesten ingen som melder seg frivillig, men allerede etter noen uker så hopper de aller fleste rett i det. 
 

Ved å søke denne utdanningen så går du også inn i et yrke der alle vil følge på med hva du gjør. Når du jobber på gata så vil publikum se på, filme og blande seg inn i arbeidet du gjør. Hvis du er ukomfortabel med å prestere foran andre, burde dette være noe du tenker over ift. Om politi er riktig utdanning for deg. 
 

Som nevnt ovenfor er det ingen på PHS som er ute etter å ta noen, tvert imot så bygger vi hverandre opp. ;)

Takk for svar! Har hørt av mange at det er et godt og støttende miljø på PHS, ja. For min del tror jeg ikke jeg kommer til å ha problemer med publikum som blander seg inn i arbeidet når man først er utdannet. Det er mer det å skulle vise noe frem til andre når jeg ikke er helt sikker på det jeg gjør (altså i utdanningen). Men selvfølgelig - ikke noe som vil stoppe meg fra å søke eller gjennomføre :) 

Lenke til kommentar
On 2/11/2020 at 9:47 PM, anonym99X said:

Okei, takk for svar alle sammen. Har rett under 60 studiepoeng nå, regner med at det ikke øker såå mye ? 

Har enda et spørsmål - må jo holde liv i gruppa her. Lav bom er den øvelsen jeg sliter mest med. Er det noen som har noen tips til øvelser som styrker muskelgruppene man bruker i denne øvelsen? Har jo ikke tilgang til bom så ofte. Har prøvd tynn stang og benk på treningssenteret, men dette er jo en del tyngre og da klarer jeg ikke. Så får ikke trent noe særlig med det. 

Beste tips er å trene lav bom med stang og benk på senteret. Det er tyngre, men det betyr ikke at du ikke får treningseffekt. Du kan også stoppe trekket 10-20 cm fra stanga, siden bommen går et stykke ned fra hvor du holder i den.

Sørg for at stangas høyde ift. benken er slik at når du har armene utstrakt er kroppen omtrent vannrett.

Får du ikke til å trekke deg herfra enda, så start med beina på bakken og flytt stanga lengre og lengre ned etterhvert som du får til 4-5 repetisjoner per sett. Når stanga er såpass lav at du ikke får til å strekke ut armene, kan du begynne med benk igjen. 
 

Lav bom er en rimelig treig øvelse, og lite motiverende å trene. Men det er den beste øvelsen å trene om du skal bli god i lav bom. Alt av rygg er positivt supplement, spesielt horisontale trekkøvelser med medium/bredt grep mot bryst (altså øvelser som er svært lik i utførelse som lav bom). 
 

Prioriter denne øvelsen (gjør den først når du er på gymmen, og ofte). Selv om du ikke greier 4 vannrett mot stang kan du likevel greie opptaket, men du må jobbe mot det.

Lenke til kommentar
zebrazett skrev (1 time siden):

Beste tips er å trene lav bom med stang og benk på senteret. Det er tyngre, men det betyr ikke at du ikke får treningseffekt. Du kan også stoppe trekket 10-20 cm fra stanga, siden bommen går et stykke ned fra hvor du holder i den.

Sørg for at stangas høyde ift. benken er slik at når du har armene utstrakt er kroppen omtrent vannrett.

Får du ikke til å trekke deg herfra enda, så start med beina på bakken og flytt stanga lengre og lengre ned etterhvert som du får til 4-5 repetisjoner per sett. Når stanga er såpass lav at du ikke får til å strekke ut armene, kan du begynne med benk igjen. 
 

Lav bom er en rimelig treig øvelse, og lite motiverende å trene. Men det er den beste øvelsen å trene om du skal bli god i lav bom. Alt av rygg er positivt supplement, spesielt horisontale trekkøvelser med medium/bredt grep mot bryst (altså øvelser som er svært lik i utførelse som lav bom). 
 

Prioriter denne øvelsen (gjør den først når du er på gymmen, og ofte). Selv om du ikke greier 4 vannrett mot stang kan du likevel greie opptaket, men du må jobbe mot det.

Takk for gode tips! ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...