Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2020


Krimt3k
Melding lagt til av Krimt3k

Tråden stenges for nye kommentarer 17.08.20.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
StudentSOF skrev (På 25.4.2020 den 10.00):

Jeg går selv i Bodø og er veldig fornøyd! Jeg hadde Bodø på siste valget når jeg søkte, men hadde helt klart tatt Bodø på første hvis jeg skulle søke på nytt. 

Vi er vell litt det samme som Stavern, en liten skole hvor man blir godt kjent med resten av kullet og B3 (siste året). Vi blir også godt kjent med lærere og får en nærmere kontakt enn det man kanskje gjør i Oslo. 

I Bodø har vi vår egen skole som ligger rett ved siden av nord universitet. Vi har et samarbeid med skolen som gjør at universitetet også kan brukes av phs studenter. Der er det masse grupperom/auditorium, kantiner, bibliotek og masse mer. Vi får i tillegg de samme tilbudene som resten av universitetet. Studentene fra universitetet er også ofte markører på øvelsene våre, som jeg personlig syns er veldig mye bedre enn å ha noen man kjenner som markør. Vi har flere øvingsleiligheter, AT sal, treningsmuligheter og ikke minst den fineste naturen og turmulighetene. 

Det er også mange muligheter for å prøve seg som markør, slik som Stavern gjør. Phs studenter blir ofte spurt om å være markører på større øvelser for alle nødetatene, i tillegg til å kunne være markør for studentene på universitetet. 

Send meg gjerne en melding/svar på dette hvis noen lurer på noe om Bodø:) 

 

Lykke til med opptaket! 

Kl 23:58 i går fikk jeg endre rekkefølgen og valgte Bodø som første, fremfor Oslo. Gleder meg ?

 

Takk for svaret, det du skrev her fikk meg til å bytte ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Covid19 skrev (16 minutter siden):

Kl 23:58 i går fikk jeg endre rekkefølgen og valgte Bodø som første, fremfor Oslo. Gleder meg ?

 

Takk for svaret, det du skrev her fikk meg til å bytte ?

Så gøy og hyggelig! Det er bare å glede seg! Send gjerne en privat melding her hvis du skulle lure på noe :)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om tallene for snittet på de tre ulike skolene kommer før man får svar på om man har fått plass eller ikke? Tror jeg har lest en plass at snittet publiseres den 15. Juli, hvis jeg ikke tar helt feil

Endret av Politi97
Lenke til kommentar
Politi97 skrev (1 time siden):

Er det noen som vet om tallene for snittet på de tre ulike skolene kommer før man får svar på om man har fått plass eller ikke? Tror jeg har lest en plass at snittet publiseres den 15. Juli, hvis jeg ikke tar helt feil

Nei. Det kommer statistikk dagen etter på SO. Hvertfall vært slik tidligere år. 

Dog hender det at tilbud om skoleplass legges ut fra 17.07.

Endret av Oaaphs
Lenke til kommentar
Covid19 skrev (2 timer siden):

Kl 23:58 i går fikk jeg endre rekkefølgen og valgte Bodø som første, fremfor Oslo. Gleder meg ?

 

Takk for svaret, det du skrev her fikk meg til å bytte ?

Tøft gjort! Tror også du kommer til å stortrives! Jeg er veldig fornøyd 

Lenke til kommentar
99Aja. skrev (5 timer siden):

Virker som flere kom seg i gjennom egnethet i år. I fjor var det mye mer aktivitet i forumet her fra folk som ikke kom videre? 

Ikke like mange aktive brukere her i år. Tror kanskje det er grunnen til at det føles som flere er funnet egnet. Greier fortsatt ikke å senke skuldrene helt. Haha

Endret av Nordmann1990
Lenke til kommentar
MMPOPO skrev (1 minutt siden):

Noen i Stavern som kan si litt om hvor det lønner seg å bo? Om noen trenger noen å bo med er jeg åpen for å bli bedre kjent så send meg gjerne en mld. Trenger sårt et sted å bo. 

Jeg er også interessert i å finne noen å bo med!

Lenke til kommentar
MMPOPO skrev (56 minutter siden):

Noen i Stavern som kan si litt om hvor det lønner seg å bo? Om noen trenger noen å bo med er jeg åpen for å bli bedre kjent så send meg gjerne en mld. Trenger sårt et sted å bo. 

Det er en absolutt fordel å bo i området som har postadresse Stavern da dette stort sett gir gåavstand til sentrum/skole/osv. Du kan med fordel søke opp adresser der du vurderer å leie på Google Maps og se hvor lang tid det tar å gå til skolen. De fleste som har bodd utenfor gåavstand til Stavern sentrum og skolen har gitt tilbakemeldinger på at de syntes det er vanskelig å opprettholde det sosiale da det er veldig dårlige bussforbindelser på kveldstid/i helger. 

Dersom du finner noen aktuelle finn-annonser kan du sende det til meg i innboks så kan jeg gi deg en tilbakemelding. Ellers om du har andre spørsmål vedrørende Stavern er det bare å sende melding i innboks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er latterlig er jo politisk overstyring av Politihøgskolen ved å kun kutte antall plasser i Oslo. Det største fagmiljøet er jo tross alt der og det skal visst også nedbemannes. Mens feks Nord Universitetet sin beslutning ved å legge ned Nesna sa ministeren at dette er  beslutningen som institusjonen er herre over og man ikke kan politisk overstyre det. Virker som PHS har mindre institusjonell autonomi enn andre. NOKUT har jo tom slått alarm ved at det ikke oppfyller kravene for akkreditering av bachelorløp. Det er jo en akademisk utdanning i tillegg til å være en fagutdanning. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (13 timer siden):

Det jeg synes er latterlig er jo politisk overstyring av Politihøgskolen ved å kun kutte antall plasser i Oslo. Det største fagmiljøet er jo tross alt der og det skal visst også nedbemannes. Mens feks Nord Universitetet sin beslutning ved å legge ned Nesna sa ministeren at dette er  beslutningen som institusjonen er herre over og man ikke kan politisk overstyre det. Virker som PHS har mindre institusjonell autonomi enn andre. NOKUT har jo tom slått alarm ved at det ikke oppfyller kravene for akkreditering av bachelorløp. Det er jo en akademisk utdanning i tillegg til å være en fagutdanning. 

Endret av 99Aja.
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Det jeg synes er latterlig er jo politisk overstyring av Politihøgskolen ved å kun kutte antall plasser i Oslo. Det største fagmiljøet er jo tross alt der og det skal visst også nedbemannes. Mens feks Nord Universitetet sin beslutning ved å legge ned Nesna sa ministeren at dette er  beslutningen som institusjonen er herre over og man ikke kan politisk overstyre det. Virker som PHS har mindre institusjonell autonomi enn andre. NOKUT har jo tom slått alarm ved at det ikke oppfyller kravene for akkreditering av bachelorløp. Det er jo en akademisk utdanning i tillegg til å være en fagutdanning. 

Nå vet ikke jeg hvor godt du kjenner til denne saken, men å kalle det «latterlig» er interessant for meg.

PHS Avdeling Stavern har de siste årene scoret høyest i Norge på blant annet studiemiljø. Samtidig har Stavern hatt gjennomsnittlig bedre karakterer, samt at det å utdanne elever i Stavern viser seg å være ganske så mye billigere enn ved de andre studiestedene. 

PHS Oslo har vært overfylt helt siden tidenes morgen, hvor det ved tilfeller er så fullt at enkelte må sitte på gulvet eller frastå fra å møte til undervisning. Det at fagmiljøet i Oslo er bredere kan sikkert stemme, men det betyr på ingen måte at fagmiljøet i Stavern er dårligere - tvert imot kan man argumentere for at karakter-resultatene taler for noe annet.

PHS Oslo satt fullstendig stille i båten uten støtte for Stavern når de lå for nedleggelse. Derimot når ting endret seg, og Oslo måtte kjempe «kampen om tilværelsen» ønsket de støtte fra en samlet politihøgskole. 

Vi kan være enige om at det kanskje ikke burde vært gjort noen kutt overhode - men først må PHS samle seg, fremfor å kaste hverandre over bord.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oboi skrev (1 time siden):

Hva tror folk man minimum må ha i snitt for å bli tilbudt skoleplass i år? Vet selvsagt at det bare blir synsing, men spent på å høre va dere tenker.

Jeg regner med snittet vil øke i og med at de kutter 150 plasser og at snittet for innkalling til intervju var 48,8. Samtidig så er søkertallet endel mindre nå kontra ett par år siden. 
Jeg tenker at snittet kommer til å stige endel. Spesielt i Oslo. Men tror ikke at snittet vil hoppe ekstremt mye i og med de fleste søkere ligger rett over snittet. 
om man sier snittet i Stavern hopper opp far 50 til 52-53 poeng han man mistet veldig mange søkere.

Jeg personlig har søkt Stavern med 58 poeng, men er veldig spent fordeom. 
 

Lenke til kommentar
Raen skrev (6 timer siden):

Jeg regner med snittet vil øke i og med at de kutter 150 plasser og at snittet for innkalling til intervju var 48,8. Samtidig så er søkertallet endel mindre nå kontra ett par år siden. 
Jeg tenker at snittet kommer til å stige endel. Spesielt i Oslo. Men tror ikke at snittet vil hoppe ekstremt mye i og med de fleste søkere ligger rett over snittet. 
om man sier snittet i Stavern hopper opp far 50 til 52-53 poeng han man mistet veldig mange søkere.

Jeg personlig har søkt Stavern med 58 poeng, men er veldig spent fordeom. 
 

Jeg tror også snittet vil øke betraktelig ettersom snittet var høyt bare for å få innkalling til intervjuet og mindre studieplasser. 

Jeg har 53 poeng og håper det holder for å få tilbudt plass i år.

Lenke til kommentar
Oboi skrev (13 timer siden):

Hva tror folk man minimum må ha i snitt for å bli tilbudt skoleplass i år? Vet selvsagt at det bare blir synsing, men spent på å høre va dere tenker.

Syns det er veldig vanskelig å ta stilling til i og med at årets opptak er ulikt tidligere år. Selv tror jeg snittet øker noe, men ikke all verdens. Selv om kravet for innkallelse til intervju var forholdsvis høyt, så mener jeg å huske at 800 (som ble kalt inn) er en del mindre enn hva det har vært tidligere. Så hvis «strykprosenten» er stabil antar jeg at PHS  sitter igjen med færre kvalifiserte søkere enn tidligere. Samtidig så ser jeg for meg at majoriteten av søkere til PHS ligger nogenlunde rett over karaktersnittet for å komme inn. Men dette er kun spekulering fra min side.
 

Skal også sies da Kongsvinger (med sine 330 plasser?) ble lagt ned ble det følgende økning på de ulike skolene;

Oslo: 0,5 - Stavern: 0,6 - Bodø: 1,6

 

Jeg selv har 52,4 i snitt og har søkt alle tre skolene ?? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Krimt3k låst og gjenåpnet denne emne
  • Krimt3k låst og gjenåpnet denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...