Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Grunn til at dette skjer?


MaxFPS

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kan jo starte med å fortelle den enkleste måten å forstå hva jeg prøver å forstå. En gang gikk jeg uten å se hjemme og foten traff planken da jeg åpnet døra på rommet og den begynte å blø. Etter hvert ble jeg svimmel og ble veldig varm og slet med å puste. Det ble veldig slitsomt å puste og kroppen ble så varm og det kom dritmye svette over hele kroppen. Senere gikk synet en liten stund og så hørselen med det og kom tilbake. Dette er vanlig pga jeg tapte en del blod ifølge en sykepleier eller lege vi har som nabo.

 

Nettopp igår var jeg ute uten å ha spist og måtte løpe en lang oppover bakke og så litt til for å rekke toget. Da jeg kom frem til toget så opplevde jeg tung pust og svimmelhet sammen med varme. Dette ble såpass dårlig at jeg la meg nesten på benken og så kom toget. Det var nesten at jeg lot toget gå, men klarte å stå opp og satt meg inne på toget og endte opp med å ta hodet på setet vedsiden av meg og åpnet genseren. Det føltes virkelig som om jeg skulle besvime og jeg lukket øynene og pustet bare veldig mye med munnen en liten stund. Jeg sovnet nesten og varmen og svettet var ikke hyggelig, men det gikk endelig bort etter stund slik som det med skaden på foten. Etter det kom jeg frem til destinasjonen, men var fortsatt svimmel nesten frem til jeg kom hjem igjen. Jeg hadde ikke skadet meg eller noe.

 

Kunne noen forklare dette? Beklager for å skrive så mye, men vil helst forklare det godt nok til at noen klarer å skjønne det her. Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge gangene har nok nok hatt blodtrykksfall, men kan være angst komponent i det hele også da der høres ut som du hyperventilerte, ikke rart du ble svimmel da. Jeg ville bestilt legetime om problemet vedvarte uansett årsak.

 

Hvis du føler du holder på å besvime, kan du prøve å sette deg på huk, eller enda bedre med beina opp (på en stol/seng/vegg. Spis jevnlig, prøv å drikke jevnlig. Hold deg i regelmessig aktivitet, siden inaktivitet kan gjøre deg verre. Prøv å puste rolig når det skjer. Angst eller fysisk sykdom, hyperventilering gjør vondt verre uansett årsak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kan jo starte med å fortelle den enkleste måten å forstå hva jeg prøver å forstå. En gang gikk jeg uten å se hjemme og foten traff planken da jeg åpnet døra på rommet og den begynte å blø. Etter hvert ble jeg svimmel og ble veldig varm og slet med å puste. Det ble veldig slitsomt å puste og kroppen ble så varm og det kom dritmye svette over hele kroppen. Senere gikk synet en liten stund og så hørselen med det og kom tilbake. Dette er vanlig pga jeg tapte en del blod ifølge en sykepleier eller lege vi har som nabo.

 

Hei, MaxFPS! 

 

Jeg ville tatt turen til legen pronto! 

 

Når du opplever slike ting som dette er det veldig viktig at du tar det opp med en lege. At en nabo som er sykepleier skal komme med kommentarer synes jeg er noe urovekkende da hun ikke har tatt en undersøkelse av deg og kan på den måten ikke bekrefte eller avkrefte noe. 

 

Det kan som Røsslyngen sier være angst relatert. Panikkangst om så. 

 

 

Men som sagt: ta kontakt med fastlegen 

Lenke til kommentar

Hei, MaxFPS!

 

Jeg ville tatt turen til legen pronto!

 

Når du opplever slike ting som dette er det veldig viktig at du tar det opp med en lege. At en nabo som er sykepleier skal komme med kommentarer synes jeg er noe urovekkende da hun ikke har tatt en undersøkelse av deg og kan på den måten ikke bekrefte eller avkrefte noe.

 

Det kan som Røsslyngen sier være angst relatert. Panikkangst om så.

 

 

Men som sagt: ta kontakt med fastlegen

Det kan være en av delene, men det kan og være en vasovagal reaksjon, dvs blodtrykksfall pga f.eks frykt. Det er ikke så uvanlig reaksjon når folk blir svimle og/eller besvimer ved blodprøvetakning/når folk som ikke tåler blod ser blod..

 

Hvis det er det er så er det ikke så farlig, men da er det lurt å gjøre de tiltakene jeg nevner ovenfor som å puste rolig ned i magen, sette seg på huk, legge deg ned eller sette seg ned beina opp. Da unngår du å skade hodet, og du kan potensielt avverge en besvimelse ved å gjøre det.

 

Generelt sett bør man dra til legen ved nær-besvimelse eller besvimelse. Hos unge mennesker er det som regel ufarlig ting, men better safe than sorry.

 

Selv om det høres ut som en vasovagal reaksjon og/eller angst så er lurt å få tatt litt diverse tester, som arbeidsekg med blodtrykk, 24-timers BT, og blodprøver m.m Hos meg gjorde det at man oppdaget et abnormalt blodtrykk som krevde hjertestimulerende, spesielt siden blodtrykket mitt synker når det egentlig skal øke under fysisk belastning og det påvirket meg i daglige aktiviteter. Når jeg i tillegg har hatt jernmangel har det ikke akkurat gjort saken bedre så greit å få sjekket opp.

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Får vel bestille en time imorra til legen. Tipper jeg får time til uka eller uka etter. Jeg har jernmangel, men tar tilskudd daglig også.

Det kan gjøre deg litt lettere svimmel så bra du tar tilskudd, men for meg høres ikke det konstant svimmel ut, men at det kommer nå og da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Får vel bestille en time imorra til legen. Tipper jeg får time til uka eller uka etter. Jeg har jernmangel, men tar tilskudd daglig også.

 

Du skal kunne bestille time på helsenorge.no bare sånn at det er sagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...