Gå til innhold

Vurderer å flytte utenlands. Noen tips?


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (26 minutter siden):

Kriteriene mine er egentlig ikke noen andre enn å bo bra/greit og rimeligere enn i Norge. Jeg kommer til å jobbe mye, så det blir ikke en ren 'eventyrferie'. 

Kva er det du ønskjer så kan eg komme med noe gode forslag. Billig, storby, på landet? Kas kultur/språk (om det spiller noe rolle)? Uteliv, mat, aktiviteter (kas?)? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (På 2019-8-11 den 12.16):

Asia er jo billig, men regner enn inn transportkost kommer du nok lengre med pengene om du drar til øst-europa. Spørs jo litt hva du er ute etter tenker jeg? 

Ja men sett deg inn i visa mulighetene, hvis det ikke er EU så er det å få permanent oppholdstillatelse utenkelig, å ihvertfall statsborgerskap er det bare å glemme.

 

Edit går ann å reise på turistvisum, f.eks sjonglere konstant mellom landene, men da når ikke en norsk pensjon eller trygd langt.

I Thailand så er det visa for pensjonister, men da må den fornyes rimelig ofte og man må vise til en betydelig betydelig dollar sum i banken og en viss pensjon grense for å være kvalifisert om jeg ikke tar feil.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
aomt skrev (32 minutter siden):

Kva er det du ønskjer så kan eg komme med noe gode forslag. Billig, storby, på landet? Kas kultur/språk (om det spiller noe rolle)? Uteliv, mat, aktiviteter (kas?)? 

Europeisk tidssone av hensyn til jobb.

Billigere enn Norge.

Gjerne storby. Gjerne strand også. 

God mat.

Uteliv og aktiviteter er mindre viktig. Tenker at så lenge det er en (stor)by så er det nok for meg. Jeg kommer nok til å gjøre stort sett det samme som jeg gjør i Norge. Trening og jobb. :) 

Beskrivelsen her passer egentlig bra til Barcelona, men er kanskje ikke billigste plassen å bo. Men er jo andre byer i Spania også. Kanskje i Sør-Spania. Vet ikke om Malaga kunne vært noe.

Egentlig er det viktig med en god leilighet siden jeg (dessverre) kommer til å være mye inne og jobbe i ukedagene.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (9 minutter siden):

Hva med å tenke litt utenfor boksen? Svalbard er et alternativ endel velger for å legge seg opp penger med spesiell skatteregler og ikke så mye å bruke penger på.

Jo, for all del. Men er ikke det slik at om man skal bo på Svalbard må man ha jobb der? Det er trolig ikke et alternativ for min del. Og regner med det er for dyrt å bli boende som "turist".

Da kan man jo også vurdere Finnmark. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (11 timer siden):

Europeisk tidssone av hensyn til jobb.

Billigere enn Norge.

Gjerne storby. Gjerne strand også. 

God mat.

Uteliv og aktiviteter er mindre viktig. Tenker at så lenge det er en (stor)by så er det nok for meg. Jeg kommer nok til å gjøre stort sett det samme som jeg gjør i Norge. Trening og jobb. :) 

Beskrivelsen her passer egentlig bra til Barcelona, men er kanskje ikke billigste plassen å bo. Men er jo andre byer i Spania også. Kanskje i Sør-Spania. Vet ikke om Malaga kunne vært noe.

Egentlig er det viktig med en god leilighet siden jeg (dessverre) kommer til å være mye inne og jobbe i ukedagene.

Så å si alt er billigere enn Norge. Men som oftest er det grunn til det. Du betaler i form av dårlig helsetjeneste (selv om vi snakker om dyr/privat), vanskelig byråkrati, mindre beskyttelse om ting skulle gå galt.
Ein ting å ta hensyns til, skal du gjøre det lovlig eller berre oppholde deg ein plass over lenger tid? Ut i fra regler, så må du melde flytting om du skal bo ein plass i mer enn 3 månad. Dvs, du må skaffe registrering/arbeidstillatelse, betale skatt i det landet, osv. Det same gjelder motsatt vei - Noreg krever at du melder flytting om du skal bo lenge i utlandet. Det er nokså komplisert og kan ta mange timer med papirarbeid, venting i kø (i timevis). Om du dropper det steget, så tror ikkje det skjer noe, men det er "ulovlig" sånn sett. 

Ang strand, husk at de fleste storbyer i Europa er bygd rundt elver. Dunabe går gjennom både (b.a) Vienna og Budapest og byr på nok strand.

Eg har budd fleire år i utlandet pga utdanning/jobb. Er i Østerrike pdd. 
Eg fant ut at eg er ikkje så glad i storbyer (etter å ha budd i byer som er større enn Noreg). Jo, det er mye å finne på. Men det for mye stress til det daglige. Ender som oftest å oppholdet seg i/rund huset med mer folk, støy og dårligere luft vs å bo i utkanten av byen/på landet.
For meg er Noreg absolutt favoritt. Alt fungerer, hyggelig folk, bra helsetjeneste, lav kriminalitet, osv, osv. 

Tyskland kommer på god andre plass. Litt firekanta til tider, men nokså lik Noreg. Ein del billigere enn Noreg, men relativt dyrt mot andre plasser i Europa.
Berlin er fantastisk. Likedan er Hamburg. Munich er helt rå. Evt noe mindre som Munster - studentby i nord-vest Tyskland. q

Østerrike.. meh. Oppførsel til folk her er det største problemet, uten å gå få mye inn på det. Og byråkrati. Helt forferdelig. Mye å finne på i Vienna. Veldig god mat, spesielt utvalget av asiatisk og italiensk. Å spise ute/take-away koster rundt 8-15 euro. Er du glad i klassisk musikk, så er det stedet å være. Eller er det grei utvalg av museer med billige årskort som gir deg ubegrenset adgang. God offentlig transport. Som alternativt hadde eg vurdert Salzburg. Den er vel på størrelse med Trondheim, men meget koselig. Folka er mye bedre (nærmere Tyskland) og den ligger på grensen til Allgau-Alpene - fineste fjell imo.
PS: noe av det beste med Vienna - den ligger midt i Europa. Det tar 2-8 timer med bil å komme til Praha, Berlin, Italia, Paris, Budapest +++++. Enda enklere er det med fly. 30-45m til Italia. 

Budapest er litt billigere versjon av Vienna mtp alt. Bygningene er mindre renovert, dårligere transport, mat er mer av type street-food (veldig god!!), og prisene er ein del billigere. Budapest er kanskje det beste partybyen i Europa, mtp pris/kvalitet. Er veldig glad i denne byen, men veit ikkje om eg hadde ønskjet å bo der. Fine jenter og bra tinder. Alternativt så kan du leie huset på Balaton. Det blir som å bo i bygda, men meget fint/rolig, vakkert natur og billig.

Italia er fantastisk. Mat, kultur, historie, biler. Det viktigaste å tenkje på her er hvor i Italia du ønskjer å bo, siden det er vidt forskjellige kulturer i landet. I Puglia-fylket så greide ikkje eg å finne carbonara eller bolognese en eneste plass i løpet av 2 uker. Ikkje verdens ende, den beste maten kommer fra Puglia, men berre for å understreke forskjeller. 
Milano/Turin - bra for å gå ut, party, mye som skjer.
Florence - kultur.
Roma - historie, miks av alt annet. Men er nokså skittent. 
Puglia regionen - slappe av/roligere, fantastiske strender.

Spania - Eg er enda meir glad i Spania enn Italia. 
Madrid byr på alt ein kan ønskje seg av storby. Kultur, historie, party, konserter. Den er (imo) relativt billig for å være hovedstad. Eit par brødskiver, kaffe x2, ferskpresset juice x2 kom på rundt 5-6 euro i lokalt cafe. Personlig så hadde eg gått for Madrid om eg var deg og var ute etter storby.
Barcelona - var der 3 ganger - aldri greide å like byen. Det er 10000% turistby. Du vil ikkje oppleve noe spansk/catalansk. 
Malaga - elsker den, men den er bedre for ferie 2-4 uker, enn å bo der i 1 år. Trur det blir litt kjedelig i lengde. 

Du har også mulighet for Bulgaria (Varna?) eller Romania (Constanta, Iasi?). Det er billig (leie, mat, transport), enormt bra tinder, men det er mer typiske "billig-land" med det som følgjer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Berlin er fantastisk. Likedan er Hamburg. Munich er helt rå. Evt noe mindre som Munster - studentby i nord-vest Tyskland.

Takk for informativt innlegg! :) 

Har du selv bodd noen av disse plassene eller kun vært der som turist?

Jeg var i Berlin sammen med min far og var på en måte litt skuffet, men innser at det kan ha vært fordi han satt litt begrensninger på turen. Misforstå meg rett, jeg likte egentlig byen godt, men hadde kanskje altfor høye forventninger?

Sitat

Spania - Eg er enda meir glad i Spania enn Italia. 
Madrid byr på alt ein kan ønskje seg av storby. Kultur, historie, party, konserter. Den er (imo) relativt billig for å være hovedstad. Eit par brødskiver, kaffe x2, ferskpresset juice x2 kom på rundt 5-6 euro i lokalt cafe. Personlig så hadde eg gått for Madrid om eg var deg og var ute etter storby.
Barcelona - var der 3 ganger - aldri greide å like byen. Det er 10000% turistby. Du vil ikkje oppleve noe spansk/catalansk. 
Malaga - elsker den, men den er bedre for ferie 2-4 uker, enn å bo der i 1 år. Trur det blir litt kjedelig i lengde. 

Jeg holder også en knapp på Spania, men har til gjengjeld også vært mer i Spania enn Italia. :)

Jeg synes Madrid var fantastisk, men hadde ingen gode matopplevelser der (i motsetning til hva jeg er vant med i Spania). Mulig jeg bare var veldig uheldig, men i løpet av en langweekend opplevde jeg ingenting som var direkte godt.

Barcelona har jeg kun vært 1 gang og da i 2 uker og jeg elsket byen i hvert fall, men enig i at det er mye turisme.

Lenke til kommentar

Jeg syns det rart at du ønsker deg til Spania. 

Hvis ambisjonen din er å leve tilnærmet som i Norge bare i utlandet. Finnes det nok av norske miljøer å velge blant i Spania (vel som Kanariøyene osv). Men da vil du mest sannsynlig kun ta med deg egen kultur og leve "ditt liv" - uten å mingle alt for mye med lokale. Spanjoler flest snakker ikke engelsk / vil ikke snakke engelsk. Er veldig vanskelig å få kontakt med (min erfaring). Alt det Spania ikke har, kan du finne i Portugal. Men greit nok. Vi er enige om å være uenige her. ^^ 

Jeg tenker Spania passer til ferier - men ikke som fastboende. Med mindre du velger deg inn i en "norsk forstad" bare i Spania, eller lignende. Slik som Alicante-området. Eller Gran Canaria. Personlig syns jeg ikke Madrid er noe særlig. Men det er vel smak og behag.

Som du skjønner er jeg veldig negativ til Spania. Maten der nede er også overvurdert syns jeg. 😂 Ja, jeg har vel vært i Spania ca 20 ganger. Har gått pilegrimsturen til Santiago to år. Samt besøk min mormor i Alicante. Helt seriøst - Albir var rett å slett en kvalm plass. Masse gamle nordmenn som lar seg oppvarte av spanjoler. Altså; jeg syns det var helt vulgært. Nordmenn som "tar over stedet" - og Spanjoler som lærer enkle norske fraser som "Herregud" for å dra inn 50 cent mer i tips. Alt; under en kunstig kamufleres av smil og høflighet. Men under fasaden - er det svært få spanjoler som liker nordmenn. De "liker oss" fordi vi har penger. Ikke for noe annet. 

Men; over 50 000 nordmenn bor i Spania. Under 1000 bor i Portugal. Så er kanskje bare meg som feiler noe. 😂

Beklager arrogansen min. Jeg er bare ærlig. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden men er også interessert i dette. Hvordan gjør dere det med de 6 månedene av året man må bo i Norge?

Ellers er det jo helt legitimt å ha et ønske om å leve med en stor del av norsk kultur i et varmere strøk. Mange utlendinger gjør jo det samme i Norge. Hvorfor er det bare feil bare når nordmenn gjør det?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

 Helt seriøst - Albir var rett å slett en kvalm plass. Masse gamle nordmenn som lar seg oppvarte av spanjoler. Altså; jeg syns det var helt vulgært. Nordmenn som "tar over stedet" - og Spanjoler som lærer enkle norske fraser som "Herregud" for å dra inn 50 cent mer i tips. Alt; under en kunstig kamufleres av smil og høflighet. Men under fasaden - er det svært få spanjoler som liker nordmenn. De "liker oss" fordi vi har penger. Ikke for noe annet.

Har vært på besøk i Albir og det var en merkelig opplevelse. Folk kunne fx si at de hadde fått "en familie med utlendinger" i blokken hvor de bodde. Det betød antagelig én nederlandsk familie og resten nordmenn. I matbutikken kunne man få Mills majones, Idun ketchup og frossen Pizza Grandiosa... selvsagt til mange ganger prisen på bedre spanske produkter. Spanjolene må ha flirt godt da de så Grandiosaen. Og kom det et omreisende marked til byen så doblet de alle prisene. Nordmenn ble rett og slett sett på som idioter med altfor mye penger.

Jeg skjønner at det er mange som ikke ønsker lære seg noe nytt, men for meg blir det veldig fjernt å være i et slikt miljø og det er bare et mindretall av nordmenn i Spania som bor i et slikt miljø.

 

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 5.8.2021 den 22.09):

Jeg er litt sånn til og fra men nå har jeg vært her siden juni i fjor og ser ikke for meg at jeg skal bo noe videre i Norge de nærmeste åra.
Driver med utleie av ferieleiligheter her nede og har funnet ut at det (kanskje) er et marked også for "trekkfugler" om vinteren 🙂

Hei! Hvordan er det med internett på typiske utleieleiligheter i Paleochora og Chania? Er det vanlig å ha tilgang til bredbånd eller går det for det meste i 3g/4g hotspots?

Lenke til kommentar
robertaas skrev (31 minutter siden):

Har vært på besøk i Albir og det var en merkelig opplevelse. Folk kunne fx si at de hadde fått "en familie med utlendinger" i blokken hvor de bodde. Det betød antagelig én nederlandsk familie og resten nordmenn. I matbutikken kunne man få Mills majones, Idun ketchup og frossen Pizza Grandiosa... selvsagt til mange ganger prisen på bedre spanske produkter. Spanjolene må ha flirt godt da de så Grandiosaen. Og kom det et omreisende marked til byen så doblet de alle prisene. Nordmenn ble rett og slett sett på som idioter med altfor mye penger.

Jeg skjønner at det er mange som ikke ønsker lære seg noe nytt, men for meg blir det veldig fjernt å være i et slikt miljø og det er bare et mindretall av nordmenn i Spania som bor i et slikt miljø.

Forfriskende å se at noen deler mitt syn. Jeg fikk assosiasjoner til det Somaliske miljøet i Oslo. De kommer til oss, de fleste trenger ikke integrere seg fordi miljøet "allerede er der" - og kulturforskjellene gjør at det blir en markant forskjell på Ola Normann og Ali Somalia. Altså; ikke misforstå. Dette gjelder ikke alle fra Somalia. Er ikke rasistisk ment av meg. Mangfold er flott. Men jeg ser på nordmenns invasjon av Spania som litt av samme greia. De "rotter seg sammen". Lager sitt eget miljø - og tar for seg det de ønsker. Spanjolene stiller selvfølgelig velvillige opp - fordi nordmenn har penger - og Spanjolene trenger inntekt de også. Men du kan banne på at de flirer og ler godt av oss seg i mellom. Med god grunn. Kanskje er det derfor det er så vanskelig å få kontakt med lokale også.

Skal jeg sette det ENDA mer på spissen. Så fremstår nordmenn som overklassefolk - der de lokale tjener nordmenn med alt av tjenester de måtte trenge. Det er vel dette klasseskillet jeg syns er mest vemmelig. Den overfladiske høfligheten og smilet man ser på gata fra innkastere til restauranter er selvfølgelig ikke ekte. Bare en fjott vil tro noe slik. 

Jeg nevnte at jeg bodde i Portugal et års tid. Jeg kan nevne at helt syd i Portugal, ved Faro. Finner man britenes oase. Slike "lokale oaser" av franskmenn, briter, tyskere eller svensker og nordmenn har jeg tilfeldigvis rotet meg borti en mengde plasser. Slik som i Tenerife der jeg bestemte meg for å gå på charterfebersafari. Altså; ta buss ned fra fjellsiden jeg bodde på - ned til hotellkjedene langs sjøen. Først møtte jeg "Sverige" - og etter å ha trasket et par kilometer. Kom jeg til "England". Det var som natt og dag - for si det mildt.

Verden er en merkelig plass. 

Grunn til at jeg er så negativ overfor slike fenomener er at jeg syns det er respektløst å invadere et land uten å integrere seg og delta i deres lokale skikker og kulturer. Man er først å fremst en gjest i deres land inntil man lærer seg språket og bidrar i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (42 minutter siden):

Jeg fikk assosiasjoner til det Somaliske miljøet i Oslo. De kommer til oss, de fleste trenger ikke integrere seg fordi miljøet "allerede er der" - og kulturforskjellene gjør at det blir en markant forskjell på Ola Normann og Ali Somalia. Altså; ikke misforstå. Dette gjelder ikke alle fra Somalia. Er ikke rasistisk ment av meg. Mangfold er flott. Men jeg ser på nordmenns invasjon av Spania som litt av samme greia. De "rotter seg sammen". Lager sitt eget miljø - og tar for seg det de ønsker.

Jeg vil si at det er en vesentlig forskjell på om man er "langtidsturist" som lever av penger fra utlandet enten det er pensjon eller fjernjobb og det å permanent flytte til landet og ønske leve av lokal jobb eller lokale sosiale ordninger. I det siste tilfeller er det naturlig at det settes høyere krav til at man lærer språk og kultur og prøver bli integrert, og spesielt om man har problemer med å få seg en lokal jobb og forventer at lokalsamfunnet skal betale.

Å bare snakke sitt eget språk til en kelner i utlandet og å bare snakke sitte eget språk når man går på det lokale sosialkontret i et land man har fyttet til blir liksom ikke det samme.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 2019-8-10 den 22.21):

Trådtittel sier alt. Men gjerne noe som gir litt valuta for pengene. :)

 

Kan legge til at jeg i utgangspunktet tenker langvarig opphold i første omgang (2-3 måneder). Tenker ikke permanent flytting med det første. Kanskje på sikt.

På forhånd takk for svar!

Tittelen er heeeeelt misvisende. Det er stor forskjell å feriere i 2 måneder og flytte permanent ift hva man bør oppsøke. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

Skal jeg sette det ENDA mer på spissen. Så fremstår nordmenn som overklassefolk - der de lokale tjener nordmenn med alt av tjenester de måtte trenge. Det er vel dette klasseskillet jeg syns er mest vemmelig.

Deler det synet. Går helst i bue utenom for å unngå Ola Dunk i utlandet. Spesielt ille i Spania.
 

1 hour ago, Milhouse85 said:

Grunn til at jeg er så negativ overfor slike fenomener er at jeg syns det er respektløst å invadere et land uten å integrere seg og delta i deres lokale skikker og kulturer. Man er først å fremst en gjest i deres land inntil man lærer seg språket og bidrar i samfunnet. 

Enig i det utsagnet også. En annen side ved saken, det er at når man "integrerer seg" så sparer man ofte en del penger. I "de norske boblene" rundt om i verden så er ofte prisnivået høyere enn ellers.

 

1 hour ago, Milhouse85 said:

Jeg nevnte at jeg bodde i Portugal et års tid.

Så du nevnte Porto, stemmer ikke det. I følge denne oversikten så er det jo ikke så spesielt billig, men den stemmer kanskje ikke?

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Porto

Har ellers vært de fleste stedene som står nevnt i denne tråden og synes du har mye interessant info.

I Europa, så synes jeg man får mye for pengene og at det er et veldig trivelig miljø i Bulgaria langs svartehavskysten, for eksempel byene Varna og Burgas.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Varna?displayCurrency=EUR

Odessa i Ukraina er ellers også veldig bra. Liker meg ikke noe særlig i Kiew. Det blir alt for stort, og for mye trtafikk, men Odessa er både stor, og samtidig litt småbyaktig og trivelig. Kan kanskje minne litt om Varna.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Odesa?displayCurrency=EUR

Vurderer faktisk denne gang å flytte til Portugal for en periode, men har ikke bestemt meg.

Litt i samme gate som trådstarter.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (16 minutter siden):

Så du nevnte Porto, stemmer ikke det. I følge denne oversikten så er det jo ikke så spesielt billig, men den stemmer kanskje ikke?

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Porto

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Germany&country2=Norway&city1=Friedrichshafen&city2=Oslo&tracking=getDispatchComparison

Noen nevnte at det var ordnede forhold i Tyskland. Friedrichshaven ligger helt sør i Tyskland ved Boden-sjøen og det ser ut til å være billigere enn Porto. Det er i alle fall et veldig fint og spennende område.

Lenke til kommentar

Har reist mye i Tyskland og synes det er et veldig trivelig land. Skal man si noe negativt så må det bli at Tyskerne på et vis er for effektive og for flinke til at det blir helt trivelig. Alle ting er satt i system og alle ting fungerer meget bra, og tysk øl smaker utrolig godt.

I Varna, Bulgaria, der kjører tingene på et vis litt mer langsomt, og det er utrolig trivelig og det aller meste er billig. Visste ikke at det var mulig å sette opp sammenligninger mellom byer, men nå fikk også jeg til det. Laget en sammenligning mellom Porto (som er en by jeg kunne tenkt meg) med Varna (som jeg også kunne tenkt meg.)

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Portugal&country2=Bulgaria&city1=Porto&city2=Varna

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (9 timer siden):

Har reist mye i Tyskland og synes det er et veldig trivelig land. Skal man si noe negativt så må det bli at Tyskerne på et vis er for effektive og for flinke til at det blir helt trivelig.

Jeg var engang på besøk hos en venn i Tyskland. Vi hadde fått invitasjon til burtsdagsfeiring. Invitasjonen sa at det begynte 17:38.

Endret av robertaas
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...