Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal støpe en ringmur ca 165 høy, til en mekkegrop (smøregrav)

Jeg skal bruke Aaltved 20x20x50 forskalingsblokker. Skal fylle inntil på alle kanter så det kan bli endel tryk fra utsiden på muren.

Jeg tenker at det er bedre å armere (horisontalt) tett oppover, enn å dobbeltarmere. men hvor skal armeringa da ligge i veggen? (10mm armering)

Siden trykket kommer på utsiden av muren, blir strekket på innsiden, derfor mener jeg at armeringa skal ligge på innsiden (det er to spor i blokkene så man velger utsiden eller innsiden eller dobbelt) men er det riktig?

 

Vertikalt (12mm armering.) tenkte jeg å armere med ca cc25cm på midten og cc50 fra hjørne og ca halvannen meter ut. Også plassere denne armeringa litt innenfor midten. (hjørnene vil jo være veldig sterke)

 

Jeg har sittet 2 timer å gravd på nettet nå, men finner ikke noe svar. Annet enn at i gulv skal armeringa ligge i øvre lag. Og at en horisontal bære bjelke skal armeres først og fremst på undersiden (mot strekk).

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall riktig å armere på strekksiden av muren. Ellers går det jo an å redusere trykket fra utsiden ved å bruke XPS som trykkutjevning på utsiden og ved å fylle opp med glasopor eller tilsvarende lett, frostsikkert og drenerende. Pukk som står i bruksanvisningen er ganske tungt.

Årsaken til sidepress er vanligvis at frost-usikre masser fryser og ekspanderer, samt vekta av massene. Med glasopor eller lignende + god drenering så reduserer du trykket.


Ta gjerne biler. Jeg kunne tenkt meg å bygge noe tilsvarende, men antagelig grunnere (pga grunnfjell og for mye jobb med å fjerne det).

Edit: Vær obs på at vegglengden også har betydning for hvor mye press den tåler. En kort smøregrav vil tåle mer sidetrykk enn en lang.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det blir stort sett drenerende masser rundt hele. (se bilder)

Lengden blir 3.75 m utvendig de første 75 cm. så utvider jeg med 50-75 cm (sittehøyde) de siste 90 cm.

Arbeidshøyden i gropa vil kunne justeres opp, ved å kjøre bilen opp på plank.

Og ned, ved å stå på tre heller.

Får du ikke nok dybde i gropa, om du har tenkt å lage en, kan du fylle opp terrenget rundt. Eller du kan lage en sittegrop på ca. 80-90cm. høy Jeg har selv brukt det i lang tid, det var ganske greit, men den var alltfor kort, bare ca. 75 cm.

Bilder:

Her er det færdig til å støpe gulv.

Vi bruker en renne av to 2x8" til å sende pukk, bøtter, betong, blokker osv. ned i gropa.

Drenering

 

Jeg har også noen enkle skisser som jeg kan scanne og sende etterhvert hvis du er intressert.

post-404788-0-49480100-1565465184_thumb.jpg

post-404788-0-00321200-1565465240_thumb.jpg

post-404788-0-58521500-1565465883_thumb.jpg

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar

Jeg mener du bør legge den vertikale armeringen mot utsiden av muren. Det er riktig at du får strekk på innsiden slik du nevner tidligere, og at de horisontale stengene bør ligge mot innsiden av muren for å ta dette. Men muren vil også få strekk på utsiden, særlig lengst nede mot sålen/gulvet. Hvis du tenker deg en frittstående vegg som ikke er en del av en ringmur vil den kun få strekk på utsiden når den belastes med jordtrykk. Strekket på innsiden (at veggene buler innover) kommer at at veggene holder hverandre oppe. 

Lenke til kommentar

Jeg mener du bør legge den vertikale armeringen mot utsiden av muren. Det er riktig at du får strekk på innsiden slik du nevner tidligere, og at de horisontale stengene bør ligge mot innsiden av muren for å ta dette. Men muren vil også få strekk på utsiden, særlig lengst nede mot sålen/gulvet. Hvis du tenker deg en frittstående vegg som ikke er en del av en ringmur vil den kun få strekk på utsiden når den belastes med jordtrykk. Strekket på innsiden (at veggene buler innover) kommer at at veggene holder hverandre oppe. 

Sikker på at du ikke har rotet til logikken her? eller er det bare jeg som ikke har skjønt logikken ennå?

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på: Siden dette er en mekkegrop må en huske å ta med belastning fra bilen når en planlegger armeringen. Trykket mot veggen er altså betydelig høyere enn bare det statiske jordtrykket. Mulig du allerede har tenkt på dette..

Vel, vekten av en bil blir vel ikke rare greiene i forhold til om en bygning skulle stått oppå.

Hvis det ikke skulle fylles inntil på utsiden, kunne jeg kanskje gått ned til ca 4-7 cm veggtykkelse, da må man også tenke på trykkbelastning ovenifra.

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar

Er det påkrevd med oljeutskiller i slike? 

For proffesjonellt bruk, finnes det kanskje noen regler. Men om man utfører vedlikehold og reperasjoner under bilen liggende eller stående gjør vel ikke noe forskjell. Man skal ikke forurense uansett.

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har rotet til logikken her? eller er det bare jeg som ikke har skjønt logikken ennå?

 

Ja, jeg er ganske sikker på det. Har laget en skisse som kanskje forklarer litt bedre. Figuren til høyre er en frittstående vegg med jordtrykk på. Figuren til venstre har strekk på innsiden kun fordi den henger sammen med de andre veggene.

 

OH30FBT.jpg

Endret av Dilemma
Lenke til kommentar

Vel, vekten av en bil blir vel ikke rare greiene i forhold til om en bygning skulle stått oppå.

Hvis det ikke skulle fylles inntil på utsiden, kunne jeg kanskje gått ned til ca 4-7 cm veggtykkelse, da må man også tenke på trykkbelastning ovenifra.

 

En bygning ville stått direkte oppå muren, men det er det ikke sikkert bilen gjør. Problemet oppstår idet bilen plasseres rett innenfor muren, altså oppå massene du fyller inntil etter at du har støp. Bilen vil da trykke ned på massene som igjen vil presse med en horisontal kraft mot veggen din. Hvor stor denne kraften er avhenger blant annet av hvilke masser du tilbakefyller med..

Lenke til kommentar

En bygning ville stått direkte oppå muren, men det er det ikke sikkert bilen gjør. Problemet oppstår idet bilen plasseres rett innenfor muren, altså oppå massene du fyller inntil etter at du har støp. Bilen vil da trykke ned på massene som igjen vil presse med en horisontal kraft mot veggen din. Hvor stor denne kraften er avhenger blant annet av hvilke masser du tilbakefyller med..

Jojo, det blir som å  parkere tett inntil og i overkant en grunnmur vegg som er fyllt inntil.

 

Men kanskje lurt å plassere den vertikale armeringa litt utenfor midten, i allefall nederst.

Og den horisontale armeringa, i det første skiftet på yttersiden.

 

Med tanke på en porøs lecavegg med et tynt lag puss og den tynne fugearmeringa i hvert tredje skift, som merkelignok tåler mye, blir jo dette mye mer solid uansett.

Endret av Jonanta
Lenke til kommentar

Ja, jeg er ganske sikker på det. Har laget en skisse som kanskje forklarer litt bedre. Figuren til høyre er en frittstående vegg med jordtrykk på. Figuren til venstre har strekk på innsiden kun fordi den henger sammen med de andre veggene.

 

OH30FBT.jpg

Ok, jeg skjønner logikken. Jeg tenkte feil, at det ikke skulle være gulv, men nå ser jeg at det er nevnt gulv i første innlegg.

 

Jeg tenkte også på at vanntrykk som regel øker med dybden, som i en demning. Det er kanskje noe i det, men så har du som du sier også et midlertidig trykk fra bilen hvis den hviler på jordmassene utenfor muren. Dette midlertidige trykket vil nok virke sterkere på toppen av veggene enn bunnen.

Lenke til kommentar

... men så har du som du sier også et midlertidig trykk fra bilen hvis den hviler på jordmassene utenfor muren. Dette midlertidige trykket vil nok virke sterkere på toppen av veggene enn bunnen.

På toppen støper jeg en ca 10 cm tykk armert platting, rund hele 50-100 cm bred. Denne vil også fungere som en liggende bjelke og stive av hele muren, ikke bare toppen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...