Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

pakketap på CDN handover


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem jeg ønsker en liten forklaring på:

Jeg har tydeligvis et pakketap problem mot Blizzard, som ISP ikke helt skjønner seg på.
Blizzard nevner noe om "could be some form of synthetic mitigation/traffic shaping"
Noen som vet om en stakkars sluttbruker kan finne et verktøy som klarer å måle dette, evt gi meg en folkelig forklaring som tilogmed 4./5./6. linje support hos ISP kan forstå?
Har blitt en kasteball som går fram og tilbake mellom ISP og Blizzard.

Jeg har kjørt en MTR med vedlagt logg på hva som skjer: MTR1590708-dc319-2220wailingcaverns.TXT

Forklaring fra blizzard:

CODE

The captured data is indeed very interesting, as it implies a substantial amount of loss on the hand-over between your national internet company and the larger "backbone" infrastructure used for international data exchange. The losses are very unusual in the sense that they seem to be contained to one single network node and do not "snowball" further through the connection, but unfortunately WinMTR is not granular enough to determine the actual root cause here - this will need to be handled by your internet company.

 

I would ask you to please forweard your WinMTR results to their technical/engineering team as soon as possible so this can be looked into - there is possibly a very good reason for these losses (e.g., could be some form of synthetic mitigation/traffic shaping) but losses of this magnitude would indeed lead to exactly the problems you've been seeing.
 

P.S.: "as57976.net" is an external firewall on the outer network perimeter of the data centre we use in Europe. It deliberately throttles/delays ICMP ECHO data packets (such as used for the WinMTR test) as an anti-flooding/DDoS measure, but this does not affect game traffic - the "spike" in delay you saw there would have been a side-effect of that, especially if malformed packets arrived due to the losses earlier on in the route.


 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du prøvd å forandre hvilken DNS du bruker?

 

Prøv 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 henholdsvis Google og Cloudflare sine DNS'er

 

Prøv også å kjøre en Ubuntu live fra USB og se om du får samme resultater. Det kan jo være noe med driveren du bruker nå.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet ditt? Pakketap og ping som ikke forplanter seg videre er ikke noe å tenke på.

Akkurat det som er problemet. Får of noe hinsides lag type 5 sekunder før kobling til server brytes. Hadde ikke spurt her hvis det ikke hadde vært en sak

Har du prøvd å forandre hvilken DNS du bruker?

 

Prøv 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 henholdsvis Google og Cloudflare sine DNS'er

 

Prøv også å kjøre en Ubuntu live fra USB og se om du får samme resultater. Det kan jo være noe med driveren du bruker nå.

Joda har prøvd auto dns fra isp, Google etc. Samme skjer uavhengig av dns. Ja jeg har oppdatert Realtek drivere, tatt rollback av drivere, henta ned ms sine drivere, ingen forskjell.

Men fra revolver til alvor, mitt spørsmål var bare om noen kan gi en folkelig enkel forklaring på uttrykket i ts. Evt om jeg sjøl kan finne et verktøy til å logge det annet enn mtr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei traffic shaping klarer du ikke å måle. Det har med de som styrer trafikken over deres router å gjøre hvilke regler de har satt. Lastebiler i det feltet mens sportsbiler skal i det feltet. osv. osv.

Det kan hende du finner et program som simulerer forskjellig trafikk til forskjellige applikasjoner, men der kan jeg ikke hjelpe deg med noe navn.

 

https://www.pcwdld.com/traffic-shaping-guide

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Ok. Svar godt nok. Takker. Da er det bare leke kasteball så lenge. Grunnen til jeg er litt "sta" på dette er at det er maaange i Skandinavia som sliter med samme problemet, og istedet for å gå "OMG WTF" (sorry kids, men henger ikke helt på språket) så lar jeg blizz/ isp krangle seg imellom. Var bare litt nyskjerrig.

BTW. Er det slik at det er BKK / telenor som står som "nasjonale isp" mot centurylink/level3 cdn?

Lenke til kommentar

Ok. Svar godt nok. Takker. Da er det bare leke kasteball så lenge. Grunnen til jeg er litt "sta" på dette er at det er maaange i Skandinavia som sliter med samme problemet, og istedet for å gå "OMG WTF" (sorry kids, men henger ikke helt på språket) så lar jeg blizz/ isp krangle seg imellom. Var bare litt nyskjerrig.

BTW. Er det slik at det er BKK / telenor som står som "nasjonale isp" mot centurylink/level3 cdn?

Kjør en traceroute og post her så får du sikkert svar på det.

 

Cmd, tracert

^Windows

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kjør en traceroute og post her så får du sikkert svar på det.

 

Cmd, tracert

^Windows

Traceroute er jo det WinMTR har foretatt. Mange ganger.

Pakketapet er jo på en linjen langt utenfor hans kontroll.

 

e84246dc05846709633a2d60c9dc3ee8.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke gitt at du på hoppet mellom BKK og Level 3 har pakketap på annet enn ICMP. MTR sender UDP, antagelig det samme som spillet kommuniserer med.

 

Jeg sjekket opp fra mine 3 forskjellige internetttilkoblingspunkter, men ingen av de har trasit via BKK.

 

Fremgangsmåte er at noen på teknisk hos Eidsiva må reprodusere feilen du ser, og melde ifra til BKK (som ser ut til å være upstream for Eidsiva). BKK på sin side må feilsøke og finne ut om pakketapet skjer pga. full link mellom BKK og L3. I så tilfelle må de agere. Om det ikke skyldes noe BKK har kontroll over, må BKK feilmelde til Level3.

 

Sjangsen din for at alt dette går i orden, og at det blir fulgt opp i alle ledd, er heller liten.

 

PS: Veldig, veldig få Norske ISP-er har noe over 3. linje. 3. linje er typisk backend/operations/arkitektene/whatnot.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Sånn jeg leser resultatene fra WinMTR her, så tror jeg rett og slett det ligger noen prioriteringer på trafikken bkkb.no og level3.net ...
Muligens også overbelastet i perioder.. Har du testet dette midt på natten f.eks ? Kanskje 5-6 tiden på morran.

Prøv forskjellige tider på døgnet, med lite trafikk.. Så gir du en tilbakemelding her.
Jo mer du kan dokumentere, jo større er sjansen for å rette opp i feilen. Da kan det hende at "riktig" person hos ISP interesserer seg for problemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...