Gå til innhold

Hvorfor er de norske universitetene så elendige?


Anbefalte innlegg

Man er da mest sin egen lærer - mye uavhengig av institusjoner. Einstein var i sin tid utafor universitetene da han gjorde de viktigste oppdagelsene. Uavhengig av ansettelse/tilhørighet.

 

Nå hadde han riktig nok en god utdanning i bunn fra ETH i Zürich. Jeg tror også at man skal være forsiktig med å trekke generelle slutninger basert på ett tilfelle, spesielt når det tilfellet er Einstein. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå hadde han riktig nok en god utdanning i bunn fra ETH i Zürich. Jeg tror også at man skal være forsiktig med å trekke generelle slutninger basert på ett tilfelle, spesielt når det tilfellet er Einstein. 

 

 

Ett eksempel er nok for å motbevise at noe ikke finnes :-)

Lenke til kommentar

Ett eksempel er nok for å motbevise at noe ikke finnes :-)

 

Den logikken der holder ikke helt vann. Hva er det du motbeviser? Det er jo åpenbart at man kan lære seg mye uten for utdanningsystemet og at man ikke må ha en tradisjonell forsker-stilling for å gjøre vitenskapelig gjennombrudd. Det er samtidig åpenbart at de aller fleste slike gjennombrudd har kommet fra personer med universitetsutdanning og en tilknytting til en forskningsinstitusjon. Bare fordi Einstein gjorde en del av sitt arbeid mens han jobbet på patentkontoret, så betyr ikke det at en slik jobb er den beste løsningen for folk flest. Det betyr heller ikke at det var den beste løsningen for Albert Einstein. 

 

Eksemplet ditt beviser kun en ting: At det var mulig for Einstein å gjøre sitt arbeide uten å være assosiert med et universitet.

Lenke til kommentar

1. Jeg har ikke nevnt min egen utdanning fordi jeg ikke ser relevansen av hverken min eller din manglende utdannelse, ettersom tråden omhandler de norske universitetene ... ikke oss.

 

2. Hva tror du da er "hensikten" med universitetene? Eller kanskje det er helt hensiktsløs?

 

3. Du har intet grunnlag for å påstå at der er 26 000 universiteter bak Norge ettersom rangeringen ikke inkluderer 26 000 universiteter

 

4. De bør sendes til utlandet fordi man tydeligvis får mer igjen for pengene der enn i Norge

 

5. Poe's law in action

 

Om du selv hadde gått på et universitet ville du visst at skole og akademisk bakgrunn er passe irrelevant etter du har fått deg din første 'voksenjobb'. Disse listene har lite å si utover dette.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Er det f.eks. slik at universiteter der medisin (og kanskje mer generelt biologi?) utgjør en stor del av aktiviteten,

har en tendens til å gjøre det best på slike rangeringer?

 

Det skjer mye på området medisin (og biologi) for tiden og det publiseres mye fra eksperimenter og observasjoner

ute i naturen. Det er generelt mye lettere å publisere der en har tilgang på nye data sammenlignet med f.eks. å gjøre bidrag innen teoretisk matematikk eller styrkeberegning og veibygging for tiden :-)  Dette kan kanskje forklare at f.eks. NTNU ligger ganske så nede på slike rangeringer selv om det finnes mye eksperimentelt der også.

 

På generelt grunnlag så mener jeg at man overvurderer betydningen av instituasjoner. Og man bør helst flytte rundt og ikke bry seg så mye om dem.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...