Gå til innhold

10 måneder i samme arbeidspraksis plass via nav


Anbefalte innlegg

SÅ jeg lurer på om noen her kan litt om regler osv angående arbeidsforberende trening via nav.

Jeg har vært i samme bedrift i 10 måneder, sjefen sier fortsatt at han ikke vil gi meg noen stilling.

Det er min egen feil, men jeg syns ikke at jeg er såpass dårlig i jobben at jeg ikke kunne ha fått en liten stilling.

 

Snakket nettopp med en ansatt på en annen butikk, og han sa at det kan umulig være lovlig.

At sjefen utnytter meg.

At han enten skulle ha sagt ja eller nei til lønnet arbeid etter 6 måneder, og siden det ble nei skulle jeg ha kommet meg til ny plass.

 

Selv syns jeg at det er liten vits i å være der mer når jeg fortsatt får nei.

Jeg har i teorien muligheten til å bli til mars, via den tiltaks bedriften jeg er hos.

 

Så ja, kan noen opplyse meg om lover og sånt relatert til dette?

Jeg har et møte med veilederen min imorgen. Jeg har tatt det opp med henne en gang før om å bytte plass, men da virket det som om hun mente at da kan vi like gjerne avslutte treningen.

 

PS: Kan man ikke poste anonymt i denne delen av forumet?

 

PPS: elns

Hun veilederen min sier alltid når jeg tar opp dette her at folk ikke vet hva slags tiltak jeg er i, og derfor kan jeg ikke høre på andres ord.

Men det finnes da søren meg noen grenser for dette og. Jeg kan ikke fortsette i samme bedrift når jeg får nei hver pokkers gang vi er i møte med sjefen.

Det er jo bare sløs av tid, tid vi burde ha brukt på å prøve et annet sted.

Andre folk får jo det sånn. Hører om mange som får bytte plass når det blir nei gang på gang.

Endret av HardstyleThomas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ned arbeidspraksis regner jeg med at du mener arbeidstrening?

 

I såfall er det, såvidt meg bekjent, tre måneder i slengen, opp til ett år, med mulighet for å forlenge med ytterligere 6 måneder.

 

Så med andre ord vel halvannet år.

 

 

Hvis arbeidsplassen ikke er villig til å gi deg jobb er det mindre vits å være der.

Det skal sier at arbeidstrening ikke er en "prøveperiode". Det er trening og skal gi deg arbeidserfaring eller yrkeserfaring og det fungerer til en viss grad positivt til parallell jobbsøking ettersom du kan si at du for tiden jobber. Du må bare passe på å være vag og ikke uoppfordret bruke ordet "arbeidstrening".

 

Arbeidstrening er et negativt ladet ord som de fleste assosierer med "tullinger". Skriver du f.eks uoppfordret i en søknad at du er i arbeidstrening blir søknaden din med stor sannsynlighet lagt til side til fordel for de som er arbeidsløse ettersom mange vil tenke at det er noe galt med deg.

Du gir evt den informasjonen på et intervju mens intervjueren kan se deg - om du blir spurt.

 

Nav sier selv at dette bør "skjules" så langt man kan uten å direkte lyve.

 

 

Det er også svært mange bedrifter som misbruker disse tiltakene fra nav. Dersom din bedrift gjør dette må du melde ifra slik at nav legger inn et notat om bedriften slik at de slutter å sende folk der. Nav ønsker ikke å la bedrifter snylte på gratis arbeidskraft, men det er vanskelig å oppdage om ingen sier ifra.

 

 

Altså - hvis du skal i møte imorgen med din veileder så kan du si, dersom dette er tilfelle; at du mener at arbeidsgiver misbruker tiltaket til gratis arbeidskraft og sosial dumping da du mener du produserer på lik linje, eller på tilnærmet lik linje som en ordinært ansatt. Du føler derfor at du ikke har mer å hente ved denne arbeidsplassen og det er lite konstruktivt å ha deg gående uten utbytte i hverken lønn eller læring. På grunn av dette vil du ha en ny praksisplass hvor du ikke blir parkert i nav tiltak.

- du må selvfølgelig selv oppsøke arbeidsplasser og spørre om de er interessert i å ta deg inn. Du har lite å tjene på å overlate alt til nav. Det viser også lite motivasjon og evne til initiativ som jo er noe av poenget med disse tiltakene.

Endret av Invader Zim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig- hva slags jobber prøver du deg på?

Du vet det er mange jobber som bare krever muskler og en kar som tåler litt drittvær.

 

Lager og butikkjobber er jo relativt bedagelige og enkle, men det er da tilsvarende mange som vil ha slike jobber.

Har du forsøkt å gå på industri og bygg?

Det er ikke alle jobber jer hvor man trenger skole/erfaring eller stor praktisk kunnskap.

 

Det er mange håndlangere i flere av disse yrkene. Folk som rigger og bærer og lærer litt hver dag og etterhvert rykker opp i gradene når de begynner å bli selvstendige og får sine egne håndlangere. I min mening er disse folka gull verdt kontra bortskjemte lærlinger som får allergiske reaksjoner av å se svette eller å ikke kikke på mobilen hver tredje hjerteslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...