Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Service på 9 år gammel bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det at du ikke lengre tar service vil forringe verdien av kjøretøyet i tillegg til at du øker sannsynligheten for at tilstanden forverres betraktelig som bare vil bety dyrere og unødvendige verkstedutgifter.

 

Alternativet for å gjøre dette billigere vil være å ta de enkle delene av servicen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lurer på om det er noe vits med alle de andre kontrollpunktene de sjekker.

Ja. Spesielt bremsene på Mazda 6 må følges med, det er en del tull med bremsene bak på disse. ALDRI slurv med oljeskift heller, motoren bør passes godt på. Ellers bør det også kontrolleres for rust slik at sånt kan taes i en tidlig fase.

Lenke til kommentar

Er mye "tull" dem gjør på en service, så på en 9 år gammel vil kan du liksågreit få gjort det som er kritisk og ellers gjøre småting selv.

 

Sjekk og mansjetter. Ser man at dem er dårlig i god tid så sparer man seg kansje havari av drivknute.

 

Men er det en 9år gammel Mazda er det vel helt umulig at den ikke ruster?

 

Har en Nord-Norge kjørt Mondeo 2006, som ser tilnærmet ny ut i understellet (saltes ikke så mye i nord) og har en kompis med en Nord-Norge kjørt 2006 Mazda 6 som har så mye rust at den er snart klar for huggern. Mazdan har vel gått mye mindre og.

 

Og med tanke på hvor mye det saltes sørpå ville jeg sjekket den grundig for rust.

Lenke til kommentar

For en som selv har godt over gjennomsnittlig kunnskap om biler, og kan følge med på det meste selv, er det greit å droppe servicene og gjøre det man vet trenges. For en som ikke har kunnskap eller interesse nok, er anbefalingen å ta servicene som anbefalt fra produsent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste anmerkningen denne har fra tidligere service og EU er steinsprut på panser og tak, ellers er den rustfri så langt øyet mitt kan se. Så det er nok mulig. Jeg tror det er stor forskjell på første og andre generasjon Mazda 6. Det er sjeldent jeg ser en førstegenerasjon uten rust.

Men er det en 9år gammel Mazda er det vel helt umulig at den ikke ruster?

Lenke til kommentar

Den eneste anmerkningen denne har fra tidligere service og EU er steinsprut på panser og tak, ellers er den rustfri så langt øyet mitt kan se. Så det er nok mulig. Jeg tror det er stor forskjell på første og andre generasjon Mazda 6. Det er sjeldent jeg ser en førstegenerasjon uten rust.

Forhåpentligvis har dem forbedret kvaliteten på andre generasjon ja. Første generasjon bruker jo vistnok veldig mye olje og, men det er kansje og fikset på din.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis har dem forbedret kvaliteten på andre generasjon ja. Første generasjon bruker jo vistnok veldig mye olje og, men det er kansje og fikset på din.

Min bil bruker 1l olje på 300 mil, så nei dessverre. Jeg har spurt 5 ulike verksteder om dette og de sier det er normalt på denne bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...