Gå til innhold

Tyske myndigheter godkjenner førerløs parkering i Stuttgart


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som har vært i et tysk p-hus og et norsk p-hus vet at en ikke er i nærheten av å kunne få inn 20% flere biler på dette viset. Norske p-hus er jo så tettparkert allerede som dette automatiske p-huset legger opp til.

Man fjerner jo behovet for å komme seg ut av bilen, det er masse luft der som en nå kan ta i bruk til parkering.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med et tysk p-hus er det null plass i et norsk p-hus.

 

Luften mellom bilene er jo ganske lik i de fleste parkeringshus. Kan ikke si jeg har lagt merke til store forskjeller i Tyskland sine parkeringshus vs Norge. Men jeg er ikke så ofte på p-hus i Norge egentlig. Det er fortsatt mye plass å spare mellom biler. 

Lenke til kommentar

Luften mellom bilene er jo ganske lik i de fleste parkeringshus. Kan ikke si jeg har lagt merke til store forskjeller i Tyskland sine parkeringshus vs Norge. Men jeg er ikke så ofte på p-hus i Norge egentlig. Det er fortsatt mye plass å spare mellom biler.

 

Jeg er ofte i norske p-hos, og nå og da i tyske p-hus. Forskjellen er jo helt vanvittig. I Tyskland kan en jo faktisk åpne dørene på bilen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Luften mellom bilene er jo ganske lik i de fleste parkeringshus. Kan ikke si jeg har lagt merke til store forskjeller i Tyskland sine parkeringshus vs Norge. Men jeg er ikke så ofte på p-hus i Norge egentlig. Det er fortsatt mye plass å spare mellom biler.

 

Jeg er ofte i norske p-hos, og nå og da i tyske p-hus. Forskjellen er jo helt vanvittig. I Tyskland kan en jo faktisk åpne dørene på bilen!

I ett 100% automatisk parkeringsanlegg vil det også være muligheter for å parkere bilene tettpakket, så det er ikke kun luften på sidene av bilen som kan utnyttes, men også foran og bak bilen.

Lenke til kommentar

Tja dette vill jo skape problemer når en vill hente bilen. Det vill ta tid å stokke om.

Men det blir ikke ditt problem. Du sier bare at du vil hente bilen, også står bilen klar til deg når du kommer.

 

Klart datamaskinen må jobbe litt ekstra, men det er jo ingen som bryr seg datamaskinene..

 

Fullt mulig, og relativt sett ikke noe særlig mer utfordrende enn opprinnelig løsning.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ett 100% automatisk parkeringsanlegg vil det også være muligheter for å parkere bilene tettpakket, så det er ikke kun luften på sidene av bilen som kan utnyttes, men også foran og bak bilen.

Da vil du slite med utleveringstiden. Det tar tid å flytte bilen fremfor deg for å hent ut din bil. Spesielt om du stakker inn mot vegg.

Lenke til kommentar

Føler stadig husene er trange der borte. Er vell 5-10 ganger i Tyskland ila ett år, så og si alltid med bil og parkerer i parkeringshus.

Jeg har parkert i Berlin, Hamburg, Bremen, Wolfsburg og Frankfurt. Hver eneste gang ble jeg satt ut av hvor mye plass jeg hadde til å komme meg (og ikke minst unger) ut og inn av bilen. Her i Norge har jeg parkert i «alt» mellom Lindesnes og Mo i Rana, de flest stedene har det vært trangt og jeg har priset meg lykkelig for en slank figur. Men men, nå er vi vel snart på et min far er sterkere enn din nivå ;) Poenget mitt er uansett at bredden på norsk parkeringsplasser jevnt over er pinlig smal. 2,3 til 2,5 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil du slite med utleveringstiden. Det tar tid å flytte bilen fremfor deg for å hent ut din bil. Spesielt om du stakker inn mot vegg.

Burde jo ikke ta så mye mer tid. La oss si at de har pakket 5 biler i kolonne, og din er den innerste.

Alle 5 bilene "rygger" ut på likt, de 4 bilene som skal flyttes svinger til høyre som ett tog, din bil svinger til venstre.

Når din bil er ute av rekken, kjører den ut av parkeringshuset og til lokasjon hvor enn det måtte være.

Resterende 4 biler kjører inn i kolonnen igjen (eller på alternative plasser basert på optimalisering).

 

I dette tilfelle tar det jo kun noen sekunder ekstra tid (den tiden det tar å rykke 4 bil lengder).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjekt at MB kommer frem I lyset med sin autonome funksjon. Ellers hører vi bare om Musk og Tesla. Jeg kjører siste utgave av S-klasse og den kjører og parkerer helt selv enten med meg inne i bilen eller stående i nærheten som observatør. Når bilene produseres på fabrikken kjøres de ut uten fører og parkerer selv på henteplass.

 

 

Uansett vil du kunne parkere tettere i parkeringshus med vanlig logistikk, siden ingen skal ut og inn av bilen. Gjør det av og tll selv stående på utsida når jeg må parkere førersida tett mot en vegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...