Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Matbudsjett som samboere


Anbefalte innlegg

Heihei! Er litt nysgjerrig på om noen har noen tips til hvordan vi kan dele matbudsjettet våres? Jeg og samboeren min har nettopp flyttet sammen. Jeg bruker nok mest på mat, men er nok fordi det er jeg som handler inn og lager mat 95% av tiden. Også spiser h*n det opp... Synes det er litt urettferdig, da det jo går med litt tid å planlegge + handle + lage mat, samt at h*n har mye romsligere økonomi enn meg (får dekket boutgifter av foreldrene, mens jeg betaler 5,5k i leie). Ikke at jeg nødvendigvis mener at siste delen betyr at h*n skal betale mer.. 

 



Anonymous poster hash: 8c1af...c8d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten så må dere dele utgiften på midten(50/50) eller så må dere fordele i henhold til inntekt.

 

Dvs om du tjener 60% og han tjener 40%, så deler dere utgiftene tilsvarende. Du betaler 60% av fellesutgiftene og han betaler 40% av de.

 

Det som er igjen på felleskontoen etter en måned bør så flyttes til en felles sparekonto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres ikke ut som om dét er problemet.

Det høres mer ut som at typen må lære seg respekt for andre når man ikke bor under skjørtet til mor.

 

Hjelper ikke å betale 50% av matbudsjettet hvis én part allikevel fortærer 80% av det.

 

Da må dere handle og lage mat sammen over en periode og gå igjennom kvitteringer for å få oversikt over hva ting faktisk koster og hvem som faktisk koster. Hvis "dere" hele veien handler inn "god" mat som han spiser så må han også betale tilsvarende mer.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett et felles mat/regningskonto med hvert deres bankkort tilknyttet. Sett inn 50/50 og benytt dette. Det har reddet meg og min samboer fra utallige diskusjoner om hvem som skal betale hva. Kort sagt; er det noe begge benytter seg av (mat, restaurant, strøm, TV, internett osv.) så betales det fra felleskonto, øvrige personlige utgifter betaler vi hver for oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for gode svar folkens! Virker som Invader Zim traff problemet ganske presist:

 

Høres ikke ut som om dét er problemet.

Det høres mer ut som at typen må lære seg respekt for andre når man ikke bor under skjørtet til mor.

Hjelper ikke å betale 50% av matbudsjettet hvis én part allikevel fortærer 80% av det.

Da må dere handle og lage mat sammen over en periode og gå igjennom kvitteringer for å få oversikt over hva ting faktisk koster og hvem som faktisk koster. Hvis "dere" hele veien handler inn "god" mat som han spiser så må han også betale tilsvarende mer.

 

 

Samt at han ikke virker interessert. Eller, jeg foreslo at vi enten kan planlegge sammen, eller jeg gjør det også spytter han inn penger for maten. Eller felles matkonto. Det ville han ikke.

Men likevel, når jeg da handler inn og lager middag til meg, så kommer han og "jeg vil også ha"... Som medfører mye større utgifter for meg. Føler det reflekterer at han ikke respekterer(? eller i hvert fall ikke har stor forståelse) for meg. Å planlegge, handle inn og lage mat tar jo både tid, krefter og penger. Som om han skulle gått i kantina hver dag, bare gratis. Samt at han faktisk får en stor sum av foreldrene hver måned til mat, men skal visst ikke komme felleskapet til gode.

 

Sorry, men blir bare så irriteeeeert



Anonymous poster hash: 8c1af...c8d
Lenke til kommentar

Men likevel, når jeg da handler inn og lager middag til meg, så kommer han og "jeg vil også ha"... Som medfører mye større utgifter for meg.

 

Anonymous poster hash: 8c1af...c8d

Men altså.. dere bor sammen som samboere, men har ikke felles middag?

Jeg er ikke uenig i at vedkommende også skal bidra, men jeg skjønner godt at h*n også vil ha middag :) Samt at det kanskje ligger en forventning hos h*n om at det spiser man sammen.

 

Du får prøve å trumfe igjennom en felles matkonto e.l., som nevnt av andre. Den økonomiske situasjonen er noe dere burde ta en ordentlig prat om før heller enn senere.

Lenke til kommentar

Men altså.. dere bor sammen som samboere, men har ikke felles middag?

Jeg er ikke uenig i at vedkommende også skal bidra, men jeg skjønner godt at h*n også vil ha middag :) Samt at det kanskje ligger en forventning hos h*n om at det spiser man sammen.

 

Du får prøve å trumfe igjennom en felles matkonto e.l., som nevnt av andre. Den økonomiske situasjonen er noe dere burde ta en ordentlig prat om før heller enn senere.

 

 

Egentlig ikke, fordi han ikke vil bidra med; 1. være med å planlegge 2. betale 3. lage maten 4. ta oppvasken. Her om dagen spiste han seriøst maten jeg hadde laget for å spise neste dag og spurte om jeg skulle gjøre noe med den tomme matboksen han hadde lagt på benken etter han hadde spist opp. Jeg nekter å være hushjelpen hans, så derfor spiser vi ikke middag sammen (hver dag).

 

 

Men ja, må prøve å trumfe gjennom en felles matkonto eller annen løsning, kan ellers bli frustrerende tror jeg

 

Anonymous poster hash: 8c1af...c8d

Lenke til kommentar

Vi har en felles konto som begge har kort til.

 

Jeg setter over 3000 og hun 2000 ved lønning.

(Jeg har en sønn fra tidligere forhold hos oss annenhver uke, så jeg insisterte på å sette over mer enn henne).

 

Det fungerer kjempefint.

Akkurat nå er det 6500 kr på kontoen.

 

Vi bruker den kun til mat og dagligvarer (vaskemidler, dopapir etc), og IKKE dersom man er på butikken og kun kjøper snacks.

 

Bruker den heller ikke om vi spiser ute sammen, da bytter vi heller på å betale.

Lenke til kommentar

En felles konto til boutgifter der man setter inn proporsjonalt med inntekt hver måned er etter min mening det optimale.

 

Men for å være helt ærlig så høres det ut som samboeren i dette tilfellet rett og slett trenger å lære seg å leve som singel.

 

Hmm, mener du at det er fordi jeg behandler han som han er singel? Skjønte ikke helt. Forslaget høres rettferdig ut, men vanskelig i praksis da han får leie dekket av foreldrene + xxxx til mat i mnd + studielån, mens jeg kun har studielån (+ 1000 fra jobb kanskje). Så han vil selvfølgelig ikke gå med på en slik ordning. (Han vil ikke dele noe virker det som).

 

 

Samtidig sier han at han betaler jo mest, mens i realiteten så er det som regel jeg som kjøper inn nesten all maten OG lager den. Vet bare ikke om det er dårlig gjort av meg å føle at det er skjev fordeling, men er slik jeg ser det. Han kommer jo bedre ut av det enn meg uansett.

 

 

Vi har en felles konto som begge har kort til.

 

 

Hmm, får prøve å foreslå dette.

 

 

Hvorfor i helvete dater du en dude som ønsker mamma nr 2?

 

Visste ikke at han var sånn før vi flytta sammen :/ Før så byttet vi på å betale hvis vi spiste sammen.

 

Anonymous poster hash: 8c1af...c8d

Lenke til kommentar

Hmm, mener du at det er fordi jeg behandler han som han er singel? Skjønte ikke helt.

Jeg tror han trenger å lære å klare seg på egen hånd. Bo selv, gjøre rent selv, handle og lage mat selv. Uten en mamma eller ersatz-mamma som fikser ting for ham.

 

Om du absolutt vil holde fast på fyren fordi han er brukanes på andre måter, så vil jeg si: Prøv å få deg et studieopphold utenlands eller i en annen del av landet et halvår eller så.

 

Og hvis avstandsforhold viser seg å ikke funke så høres det ikke ut som noe stort tap.

 

Forslaget høres rettferdig ut, men vanskelig i praksis da han får leie dekket av foreldrene + xxxx til mat i mnd + studielån, mens jeg kun har studielån (+ 1000 fra jobb kanskje). Så han vil selvfølgelig ikke gå med på en slik ordning. (Han vil ikke dele noe virker det som).

Hvis man ikke er villig til å dele, så har man ikke noe i et parforhold å gjøre.

 

Uansett hvor pengene kommer fra, han har høyere inntekt enn deg og bør bidra deretter. Den enkleste måten å gjøre det på er å ha en felleskonto der man setter inn etter evne. Finn ut hvor mye dere begge får inn hver måned, få en oversikt over felles utgifter, og så fordel månedlig innskudd på felleskonto slik at det passer med litt til overs. Og i prosessen så vil dere antageligvis også få en viss oversikt over hvor mye hver enkelt av dere bidrar på nåværende tidspunkt.

 

Vil han ikke det... ja, da får du rett og slett bare handle og lage mat til deg selv. Skaff deg et eget lite kjøleskap om nødvendig og sett lås på det.

 

Samtidig sier han at han betaler jo mest, mens i realiteten så er det som regel jeg som kjøper inn nesten all maten OG lager den. Vet bare ikke om det er dårlig gjort av meg å føle at det er skjev fordeling, men er slik jeg ser det.

Dere får som sagt prøve å dokumentere hvor mye hver enkelt av dere bruker på felles utgifter i løpet av en viss tid. Mulig han får åpnet øynene litt når han faktisk får se tallene, men jeg tviler.

 

Og for å ha et litt lengre perspektiv: Hva gjør dere når dere eventuelt får felles eiendom? Hva gjør dere hvis dere får barn og skal fordele alle de utgiftene? Jo før han lærer hvordan fellesøkonomi fungerer, jo bedre.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Heihei! Er litt nysgjerrig på om noen har noen tips til hvordan vi kan dele matbudsjettet våres? Jeg og samboeren min har nettopp flyttet sammen. Jeg bruker nok mest på mat, men er nok fordi det er jeg som handler inn og lager mat 95% av tiden. Også spiser h*n det opp... Synes det er litt urettferdig, da det jo går med litt tid å planlegge + handle + lage mat, samt at h*n har mye romsligere økonomi enn meg (får dekket boutgifter av foreldrene, mens jeg betaler 5,5k i leie). Ikke at jeg nødvendigvis mener at siste delen betyr at h*n skal betale mer..

 

 

Anonymous poster hash: 8c1af...c8d

Vi har felleskonto for mat og andre utgifter. Når vi var studenter overførte vi ca 1500 hver til denne kontoen hver måned, deretter planla vi hver uke. Det førte til variert meny og relativt lave kostnader.

 

Vi skaffa egne kort til kontoen. Rent praktisk oppretta jeg konto hos DnB (hvitt kort, student). Ekstrakort til kontoen (med hennes navn) kosta omlag 200 kr året (sikkert billigere om du kutter Visa med ID). Dette fungerer utrolig bra og holder ting rettferdig. Vi bytter på hvem som lager, men lager som oftest sammen. Noen uker kan jeg fint lage middag alene, mens andre uker gjør ho det (noe som er greit om en av oss kommer sent etc).

 

Høres dog ut som du har større problemer enn dette i forholdet ditt. Jeg ville begynt å kreve inn penger via Vipps for å legge frem hvor mye penger du bruker på mat. Men som sagt, du har nok større problemer med kjæresten om han oppfører seg slik..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...