Gå til innhold

Trump legger nok en gang skylden på dataspill etter en ny runde med masseskytinger i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Sikkert flere komponenter som gjør at det går gæli , tv spill bare en liten komponent i det hele , kan i ekstreme tilfeller føre til mer agro

 

På 50s la de skylda på tegneserier og Elvis

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Trump og støtter ikke han på noen områder.

 

Men jeg tror det er naivt å tenke at voldelig media ikke påvirker folk, og da spesielt unge menn. Siden vi vet pannelappen, som er avgjørende for konsekvenstenking, er langt senere utviklet hos gutter enn jenter, og ikke er ferdig utviklet før man er rundt 25 år, blir det for meg i hvertfall ikke usannsynlig at voldelig media påvirker unge menn.

 

Men tror ekstreme ekkokammer på nett er en verre synder.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Trump og støtter ikke han på noen områder.

 

Men jeg tror det er naivt å tenke at voldelig media ikke påvirker folk, og da spesielt unge menn. Siden vi vet pannelappen, som er avgjørende for konsekvenstenking, er langt senere utviklet hos gutter enn jenter, og ikke er ferdig utviklet før man er rundt 25 år, blir det for meg i hvertfall ikke usannsynlig at voldelig media påvirker unge menn.

 

Men tror ekstreme ekkokammer på nett er en verre synder.

 

Hvorfor er det naivt å tro når det er nettopp det forskningen tilsier? At personer ikke påvirkes nevneverdig av voldelig media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sette det litt på spissen så er det vel naturlig for mennesker og spesielt mannlig ungdom og yngre menn å være noe voldelig. Intelligensen mennesker har utviklet over tid har vel minsket dette betraktelig. Tror heller de naturlig aspektene ved dette er grunnlaget for voldelig spill og media og ikke minst glorifisering av vold.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Trump og støtter ikke han på noen områder.

 

Men jeg tror det er naivt å tenke at voldelig media ikke påvirker folk, og da spesielt unge menn. Siden vi vet pannelappen, som er avgjørende for konsekvenstenking, er langt senere utviklet hos gutter enn jenter, og ikke er ferdig utviklet før man er rundt 25 år, blir det for meg i hvertfall ikke usannsynlig at voldelig media påvirker unge menn.

 

Men tror ekstreme ekkokammer på nett er en verre synder.

 

Det har eksistert voldelig media i alle år, og vold i den vestlige verden har konstant gått ned mens media har blitt mer og mer voldelig. 

Det er ikke noe korelasjon i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har eksistert voldelig media i alle år, og vold i den vestlige verden har konstant gått ned mens media har blitt mer og mer voldelig.

Det er ikke noe korelasjon i det hele tatt.

Den logikken antar at media er den eneste (eller primære) faktoren som påvirker mengden vold i et samfunn. Veldig få vil hevde dette.

Lenke til kommentar

Wikipedia sin artikkel om "video game controversies" har mange lenker til studier og viser med ganske stor tydelighet at koblingen mellom vold og dataspill er et åpent spørsmål som burde utforskes mer.

 

Diskusjonen rundt dette er ekstremt frustrerende, for det er mange høyt respekterte stemmer som har gjentatt til det kjedsommelige at svaret på spørsmålet er opplest og vedtatt for lenge siden. Totalbiscuit, Jim Sterling og mange andre har blitt offer for sine egne bias her.

 

Når det gjelder det artikkelen handler om, nemlig Trump sine utspill, så er de likevel helt på bærtur. De fleste utenfor USA gjennomskuer hvordan han prøver å få det kritiske søkelyset bort fra republikanske kjerneverdier som fri tilgang til våpen og privatisert helsevesen ved å vri diskusjonen over på noe helt annet.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Av hva jeg har sett når det gjelder voldelige spill så er det begge.

Kan du vise til noen slike metastudier? Hadde vært interessant å lese.

Her er en fra 2015. Mulig du må betale for å lese selve analysen.

 

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1745691615592234

 

Tatt fra denne artikkelen foresten:

https://www.pbs.org/newshour/science/analysis-why-its-time-to-stop-blaming-video-games-for-real-world-violence

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår uansett ikke spillindustriens defensive holdning rundt dette spørsmålet. Man må vel ønske forskning på området velkommen dersom man skal kunne bekrefte eller avkrefte at det er en kobling.

 

Nå viser jo forøvrig mye av forskningen at utstrakt bruk av pad og smarttelefon blant unge barn ikke er sunt, og kan føre til en rekke atferdsproblemer. Så kanskje er det ikke voldsspillene i seg selv, men den ekstreme skjermtiden allerede fra barndommen som er problematisk.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...