Gå til innhold

Boliglån - er det noe vits å prøve?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg studerer første året på UiO- bachelor i medievitenskap. Bor i kollektiv og tenker på muligheten for å kjøpe egen bolig.

Jeg har 20% stilling, nesten 15% egenkapital og foreldre som kan stille opp med solid tilleggsikkerhet og litt som medlåntakere.

Er det i det hele tatt noen vits for meg å avtale et møte med banken og høre om mulighetene for et boliglån med dem? Eller er det helt umulig når jeg kun har 20% stilling??

 

Anonymous poster hash: ffd21...598

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst kan du prøve å regne ut et budsjett, om du ikke har prøvd deg på dette enda. Du må jo kunne betjene det hver måned :)

Så hvis du finner ut hvor mye du kan låne med egenkapitalen din, så vil du finne ut hva det månedlige avdraget blir med renter. (Hvis du da finner ut hvor mye du ønsker/kan bruke på leilighet).

 

Personlig tror jeg du står ovenfor en nesten umulig utfordring. Det blir ikke lettere når du sier du studerer i Oslo akkurat. Du skal ikke bare betjene lånet, men du må betale fellesavgifter, kommunale avgifter, mat, strøm, osv osv. Det kan bli tungt med 20% stilling.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Sikkerhet og EK er ein ting. Det er like viktig at du har inntekt nok til å betale terminbeløpa. Er jobben stabil eller kan du risikere å miste den?

 

Du nemner ikkje eit øre, så det er umogleg å svara på spørsmålet ditt. Har du 50 000 i året, 100 000, 300 000, 400 000? 20% seier ingenting. Kor dyr er bustaden du eventuelt hadde kjøpt? 700 000, 1 million, 2 millionar?

 

Har du nok pengar igjen etter alle faste utgifter til å betjene eit lån, inkludert i ein eventualitet der renta stig 3-5 prosentpoeng?

 

Det kostar ingenting å søka om lån, men du kan finne ut mykje sjølv, og det er greit å ha litt peiling på sånt før ein sender søknad.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg studerer første året på UiO- bachelor i medievitenskap. Bor i kollektiv og tenker på muligheten for å kjøpe egen bolig.

Jeg har 20% stilling, nesten 15% egenkapital og foreldre som kan stille opp med solid tilleggsikkerhet og litt som medlåntakere.

Er det i det hele tatt noen vits for meg å avtale et møte med banken og høre om mulighetene for et boliglån med dem? Eller er det helt umulig når jeg kun har 20% stilling??

 

Anonymous poster hash: ffd21...598

Ser ikke poenget med et møte med mindre det er en bank med lokal profil. Send en mail til så mange banker du finner og gi dem all informasjonen de trenger og mer til på forhånd. Inkludert et realistisk budsjett og litt info om dine fremtidsplaner. Er du heldig er det noen av bankene som er villige.

 

Alternativet er å gå til dine foreldres bank, men det virker best om de har mye aktiva gjennom dem slik at de har noe å tape på å si nei.

 

Og tenk for guds skyld gjennom at dette er noe du faktisk har råd til.

 

Anonymous poster hash: 90d29...34b

Lenke til kommentar

Hvilket prisnivå er det snakk om? Liten koselig studentleilighet koster ekstremt mye. Sist uke var det masse saker om en 14m2 "leilighet" til 2,2 millioner.

Det er fort 10'000kr/mnd bare i rente- og avdrag pr mnd med lav rente, så kommer felleskostnader, strøm, forsikring, vedlikehold og annet i tillegg. 

 

På toppen av det hele har vi et boligmarked som ikke helt har bestemt seg for om det skal opp eller ned, og en økende gjeldsbelastning i samfunnet som stiger fortere enn reallønna. Så ikke garantert at boligprisene vil stige himmelhøyt de nærmeste årene. 

 

Mye å tenke gjennom før man brenner av noen millioner i Norges dyreste by.

Lenke til kommentar

Sikkerhet og EK er ein ting. Det er like viktig at du har inntekt nok til å betale terminbeløpa. Er jobben stabil eller kan du risikere å miste den?

 

Du nemner ikkje eit øre, så det er umogleg å svara på spørsmålet ditt. Har du 50 000 i året, 100 000, 300 000, 400 000? 20% seier ingenting. Kor dyr er bustaden du eventuelt hadde kjøpt? 700 000, 1 million, 2 millionar?

 

Har du nok pengar igjen etter alle faste utgifter til å betjene eit lån, inkludert i ein eventualitet der renta stig 3-5 prosentpoeng?

 

Det kostar ingenting å søka om lån, men du kan finne ut mykje sjølv, og det er greit å ha litt peiling på sånt før ein sender søknad.

Jobben veldig stabil og ingen fare for å miste den. Jeg tjener i underkant av 60.000 i året. Jeg studerer jo i Oslo, men der er det jo helt urimelig dyrt. Så det jeg har sett på i hvertfall har vært bittesmå leiligheter på steder utenfor Oslo som har god togforbindelse inn. Typ Ski og Kolbotn osv. Da blir det nok snakk om 1.900.000-2.000.000 i total pris på leiligheten.

 

Når det gjelder å betjene lånet vil jeg ha nok fordi jeg betaler i dag husleie på nesten 7k og sitter fortsatt igjen med mer enn nok penger til alt annet. Likevel er jo en del av grunnen til det studielån og stipend, som jeg vet at banken ikke kan regne med på inntektssiden.

 

Anonymous poster hash: ffd21...598

Lenke til kommentar

Jeg fikk lån i lignende situasjon da jeg hadde 40%-stilling på matbutikk. Forelde stilte som medlåntakere og jeg fikk tilbud om lån på 2.4 mill med 0 egenkapital. Jeg hadde ganske mye i BSU og indeksfond, mer enn nok til å dekke 15% EK, men valgte å ta 100% lån så jeg hadde en buffer å gå på. Betalte hele lånet selv, og fikk refinansiert til å stå alene på lånet da jeg gikk ut i 100%-stilling noen år senere.

 

Dette var sent i 2013, lenge før 5x-inntektskravet og andre innstramminger rundt lån.

 

Om det fortsatt er mulig i dag må du snakke med banken om.

Lenke til kommentar

Det kan godt være at bankene har statistisk dårlige erfaringer med folk som vil ha 100% lån. Og det kan godt være de har dårlige erfaringer med folk som ikke kvalifiserer uten sikkerhet i foreldrene også.

 

Selv før innstrammingene så jobbet bankene utifra strenge internkrav basert på forventet lønnsomhet. De tar ingen unødige sjanser. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Prøv flere banker.

 

Jeg går på dagpenger for øyeblikket, men kunne vise til et jobbtilbud om noen måneder med inntekt cirka 500 000kr brutto årlig, samt fremtidige leieinntekter på kr200 000 årlig skattefritt i kjeller.

 

0% egenkapital og fikk lånt 4 mill hos DnB med far som medlåntaker dog, og fordi jeg hadde gode regnestykker å vise til. Alle takket nei unntatt DnB da hele familien har vært kunde der i mange år, og far har et godt forhold og alle lån osv der. Så forhold med banken spiller også mye inn.

 

Anonymous poster hash: 4d80f...d1d

Lenke til kommentar

Eit lån på 1.7m kostar ca. 7000 i månaden, men hugs at det kjem fleire utgifter i tillegg til det.

 

Det største problemet er nok inntekt og at du baserer deg på stipend/lån. Sikkerheit er uproblematisk, men banken er interessert i at du klarar å betale for deg.

 

Spør eit knippe bankar så ser du fort korleis det ligg an.

 

Kor lenge har du forresten tenkt å bu der? Lengre enn tida det tar å fullføre ein bachelor? Hugs at ved salg kjem det meglarutgifter, så ved kortvarig eigarskap kan ein gå i minus. Det kan ein for så vidt uansett mtp. utviklinga i bustadmarknaden.

Lenke til kommentar

Eit lån på 1.7m kostar ca. 7000 i månaden, men hugs at det kjem fleire utgifter i tillegg til det.

 

Det største problemet er nok inntekt og at du baserer deg på stipend/lån. Sikkerheit er uproblematisk, men banken er interessert i at du klarar å betale for deg.

 

Spør eit knippe bankar så ser du fort korleis det ligg an.

 

Kor lenge har du forresten tenkt å bu der? Lengre enn tida det tar å fullføre ein bachelor? Hugs at ved salg kjem det meglarutgifter, så ved kortvarig eigarskap kan ein gå i minus. Det kan ein for så vidt uansett mtp. utviklinga i bustadmarknaden.

Blir nok boende lenger enn en bachelor, ja. Skal nok ta en master og på UiO.

 

Anonymous poster hash: ffd21...598

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Nå har jeg uansett 12 måneders bindingstid på kontrakten her jeg leier nå, men da ser jeg for meg å avtale møte med et par banker i September/November og høre hva de sier.

 

Dersom noen har flere tanker og innspill så er jeg veldig lydhør for det også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...