Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arbeide som frivillig når man er uføre


Anbefalte innlegg

Jeg poster denne tråden under helse da jeg ønsker å forbli anonym. 

 

Jeg ble nylig uføretrygdet og har nå innsett at det må gjøres noen forandringer i livet slik at jeg faktisk klarer å overleve. Jeg isolerer meg såpass uten å være i aktivitet og dermed blir det ikke aktuelt for meg å sitte i ro og ikke gjøre noe. 

 

Er det noen her som har erfaring med frivillig arbeid og som vet om det er stor sannsynlighet for å bli "tatt" dersom man gjennomfører slik aktivitet under karantenetiden? 

 

For dem som ikke vet det fra før så har man en karantene tid på 1 år fra innført uføretrygd. I praksis har du ikke lov å gjøre noe som kan ligne på arbeid i denne perioden, altså må du være utav aktivitet fram til det har gått et år. For meg er dette uholdbart og jeg klarer ikke se for meg en hverdag hvor jeg ikke har noe å gjøre. 

 

Jeg har nå funnet meg en frivillig plass hvor jeg tror jeg vil finne mening med hverdagen. 

 

Når det kommer til hvorfor jeg ble uføretrygdet ønsker jeg ikke å gå nærmere på da jeg som sagt ønsker å forbli anonym. 

 

Tusen takk for alle som eventuelt svarer. 



Anonymous poster hash: 91ba8...eb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er i stand til å jobbe, hvorfor er du da uføretrygdet?

 

Jeg vil ikke gå inn på hvorfor jeg er uføretrygdet. Det har du ingenting med og det er heller ingenting jeg har krav om å opplyse.

Men jeg kan si det slik at jeg også ønsker å bidra i samfunnet. Utenom det har jeg ingen kommentar til spørsmålet ditt som jeg skrev over i posten.

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

Endret av Hårek
Flettet 2 innlegg
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis du er i stand til å jobbe, hvorfor er du da uføretrygdet?

Frivllig arbeid er ikke det samme som arbeid hvor en får betalt

Som frivillig jobber du når du kan, for det meste helt gratis

 

Stort sett alle uføre har arbeidsevne, men ikke noen som vil ansette folk som ikke klarer å jobbe faste tider

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Frivllig arbeid er ikke det samme som arbeid hvor en får betalt

Som frivillig jobber du når du kan, for det meste helt gratis

 

Stort sett alle uføre har arbeidsevne, men ikke noen som vil ansette folk som ikke klarer å jobbe faste tider

 

Dette er godt beskrevet. Det er også mye annet som gjør at enkelte ikke klarer å være i arbeid, men som sagt så ønsker jeg ikke gå i detalj. 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som har uføretrygd har lov til å jobbe ved siden av hvis de har muligheten. De kan tjene inntil 0,4G ved 100% uføregrad. Ved lavere uføregrad er det en individuelt beregnet inntektsgrense.

 

Selv om du får uføretrygd kan du jobbe så mye du har mulighet til. Det lønner seg å jobbe fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene.
 
Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før uføretrygden justeres noe ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe. Uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen.
 
Tjener du over inntektsgrensen vil du beholde inntekten, men uføretrygden reduseres noe. Samlet sett vil du sitte igjen med mer, fordi det bare er en andel av inntekten over inntektsgrensen som fører til reduksjon av uføretrygden.
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke gå inn på hvorfor jeg er uføretrygdet. Det har du ingenting med og det er heller ingenting jeg har krav om å opplyse.

Men jeg kan si det slik at jeg også ønsker å bidra i samfunnet. Utenom det har jeg ingen kommentar til spørsmålet ditt som jeg skrev over i posten.

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

Spurte aldri om hvorfor du var uføretrygdet. Det er helt irrelevant. Men jeg mener at dersom man har arbeidsevne nok til å jobbe frivillig, skal man også gjøre det man kan for å komme i normal jobb. Det finnes mange forskjellige typer jobber og ordninger, og det finnes garantert noe som passer også for deg. Ingenting vondt ment, men det er et reelt problem at Norge har for mange arbeidsdyktige som går på uføretrygd.

Lenke til kommentar

Spurte aldri om hvorfor du var uføretrygdet. Det er helt irrelevant. Men jeg mener at dersom man har arbeidsevne nok til å jobbe frivillig, skal man også gjøre det man kan for å komme i normal jobb. Det finnes mange forskjellige typer jobber og ordninger, og det finnes garantert noe som passer også for deg. Ingenting vondt ment, men det er et reelt problem at Norge har for mange arbeidsdyktige som går på uføretrygd.

 

Det du kanskje bør tenke før du skriver som du gjør er vel å vurdere om vedkommende som skriver faktisk har prøvd alt som kan prøves i å holde og være i jobb. Det er dessverre ikke like enkelt for enkelte å være i en full jobb som det det er for andre. 

 

Jeg kan vel like så godt si følgende: tror du ikke at jeg har prøvd? Du antar jo at jeg ikke har prøvd, og dermed føler jeg du dømmer meg, noe som er synd. 

 

Jeg er ikke de av dem som er uføretrygdet som sitter å er glad over at jeg er uføretrygdet. Jeg skulle gjerne vært i arbeid, men når man er redusert så er det vanskelig fordi arbeidsmarkedet krever noe som jeg ikke klarer å tilby. 

 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tenkte å nevne, det finnes jo er utall av hobbyer man kan drive med, også konstruktive. Lære språk, bli med i aktivitetsgrupper, sjekke hva som finnes i fylket du bor i. Bli bedre kjent i skogområdene der du bor hvis du har noen, mye fin kantarell nå. Hvis du har en hage, begynne å dyrke noen matvekster, eller i hvert fall planlegge til neste års sesong. Finnes sikkert grupper for slikt også.

 

Utover dette, så ville jeg vurdert å ta kontakt med saksbehandler og spurt forsiktig om mulighetene rundt det du nevner. Det er vel alltids en viss prosent risiko, men det skal vel mye til for at de kansellerer uføretrygden din basert på at du bare søker litt mer mening i tilværelsen og hverdagen ved å jobbe et par timer frivillig noen dager i uka, basert på dine vilkår, og ikke en styrtrik investor som vil tyne noen ekstra prosent på bunnlinjen ut av sine ansatte.

 

Jaja, jeg forstår dog skepsisen, all den tid det er så vanskelig å få innvilget ufør i dag.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bare tenkte å nevne, det finnes jo er utall av hobbyer man kan drive med, også konstruktive. Lære språk, bli med i aktivitetsgrupper, sjekke hva som finnes i fylket du bor i. Bli bedre kjent i skogområdene der du bor hvis du har noen, mye fin kantarell nå. Hvis du har en hage, begynne å dyrke noen matvekster, eller i hvert fall planlegge til neste års sesong. Finnes sikkert grupper for slikt også.

 

Takk for det. Dette er dog ikke en nyhet for meg. Jeg ønsker også gjøre noe som jeg føler gir tilbake til samfunnet, noe frivillig arbeid kommer til å gjøre. 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

Lenke til kommentar

Spurte aldri om hvorfor du var uføretrygdet. Det er helt irrelevant. Men jeg mener at dersom man har arbeidsevne nok til å jobbe frivillig, skal man også gjøre det man kan for å komme i normal jobb. Det finnes mange forskjellige typer jobber og ordninger, og det finnes garantert noe som passer også for deg. Ingenting vondt ment, men det er et reelt problem at Norge har for mange arbeidsdyktige som går på uføretrygd.

 

Det er slike som deg som gjør at folk ønsker å være anonyme i forhold til sin uføregrad. Det er ikke lett å bli uføretrygdet i dag, og det er ei heller en dans på roser å være uføretrygdet. Jeg skulle gjerne byttet tilbake til jobb og god helse, men det er desverre bare en ønskedrøm. Hvis du tror det er enkelt å miste store deler av sitt sosiale nettverk samtidig som en sliter med daglige helseplager, da er det nesten så jeg skulle ønske at du fikk oppleve det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Takk for det. Dette er dog ikke en nyhet for meg. Jeg ønsker også gjøre noe som jeg føler gir tilbake til samfunnet, noe frivillig arbeid kommer til å gjøre.

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

Synseren har dog et poeng. Om det stemmer at du har karantene kan det å lære deg feks et språk gjøre deg bedre stelt til å drive med frivillig arbeid senere.

 

Anonymous poster hash: fbdc2...053

Lenke til kommentar

 

Utover dette, så ville jeg vurdert å ta kontakt med saksbehandler og spurt forsiktig om mulighetene rundt det du nevner. Det er vel alltids en viss prosent risiko, men det skal vel mye til for at de kansellerer uføretrygden din basert på at du bare søker litt mer mening i tilværelsen og hverdagen ved å jobbe et par timer frivillig noen dager i uka, basert på dine vilkår, og ikke en styrtrik investor som vil tyne noen ekstra prosent på bunnlinjen ut av sine ansatte.

 

Leser du ikke før du poster? Hvorfor synser du i vei om noe du ikke har greie på? TS har fått klart og entydig svar på sitt spørsmål.

 

 

Synseren har dog et poeng. Om det stemmer at du har karantene kan det å lære deg feks et språk gjøre deg bedre stelt til å drive med frivillig arbeid senere.

 

Anonymous poster hash: fbdc2...053

 

TS har ikke karantenetid. Leser dere ikke før dere poster?

Lenke til kommentar

TS opplyser at han i følge sin saksbehandler har karantenetid. Jeg leste og at to brukere jeg ikke vet noe om påstår noe annet uten referanser til påstandene. Så jo, jeg leste.

 

Må høre med saksbehandler om dette er faktum eller ikke. Så jeg er usikker på dette.

 

Får jeg ikke lov til å gi generelle råd en gang, særlig ikke til en som blir regelrett slått ned mentalt av folk fordi han er åpen og ærlig om å være uføretrygdet? Er litt moralsk støtte innblandet også ikke å fordra?

 

Forkastelig av dere å kalle meg "synser" basert på det jeg skrev. Bare bekrefter de syrlige og giftige holdningene visse personer på forumet her har. Det er forøvrig noe du bør notére deg først som sist Trådstarter. Det er folk her som tydeligvis virkelig har psykologiske problemer og helst burde vært utesperret fra forumet.

 

Jeg bryr meg ikke om hvor rett folk kanskje måtte ha, når de er direkte nedbrytende og drepende med syrlig, sarkastisk og giftig holdning.

 

Jeg tror i grunnen at rådene du kom med er helt greie, men det var nok ikke det jeg var ute etter. Det var i utgangspunktet bare svarene om hvorvidt karantenetid fremdeles er en ting, som jeg fremdeles er usikker på selv om flere har skriver at det ikke stemmer. Vi får rett og slett se om det stemmer ettersom jeg tar kontakt med min saksbehandler om litt.. 

 

Ellers vil jeg takke deg for at du ønsker å bidra med råd, jeg sier aldri nei takk til det. 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...