Jump to content
steinjarle

Knuste den tidligere elbilrekorden to ganger på en måned

Recommended Posts

 

Hei el-bilfanatikere! Jeg har kjørt fra Frankfurt til Puttgarden på under 3,5 time - inkludert mat/dieselstopp.

 

Si ifra når slikt kan gjøres med disse såkalte miljøvennlige bilene ...

2020 Tesla Roadster bør kunne gjøre dette.

Tviler sterk på det, batteriet går seg varm og el-bilen bruker 3-4 mere strøm når man leker seg med dreiemomentet.

Share this post


Link to post

Men rekorden er 28 timer og 50min...

Og elektrisk har fortsatt ikke kommet dit de kan konkurrere med fossilt på lange distanser. Det ser vi jo også her.. Holder man fartsgrensen og slipper å vente på lading går det jo fint på litt over 41 timer etter fartsgrensen inkl noen korte stopp slik som flere av bilene gjorde. Det tok da altså ca 8 timer lengre med elektrisk...

 

Ja, det er helt riktig at rekorden er ca 29 timer. -Og dette refererer til en corner-case, hvor man forsøker å kjøre fortest mulig fra A til B, uten pauser, og uten å ta hensyn til fartsgrenser, og uten å ta hensyn til anbefalt kjøre/hviletid (ja, kjøre/hviletid er bare påbudt for yrkessjåfører, men det er minst like farlig for "amatører"). Når Google maps sier 41 timer, er det helt uten stopp. På 450 mil må nok selv den bensinbilen med størst tank fylle et par ganger, sjåførene hvile, osv. Min erfaring tilsier at når du først stopper, skal du fylle drivstoff, enten spise, eller handle inn noe du får spist i bilen, gå på toalettet osv. -Så 41 timer blir veldig fort til 45 timer, selv med bensinbil. Da er forskjellen fire timer, og vi er fortsatt på en corner-case, hvor man av en eller annen grunn har bestemt seg for ikke å sove underveis på en tur som tar nesten to døgn.

 

De aller færreste i dag kjører 450 mil i ett strekk uten å ta pauser. Normalt sett, hvis du skal kjøre 450 mil, og passasjerene skal ha det noenlunde komfortabelt, sover du om natta, og kjører 8 - 12 timer hver dag. Dagens elbiler klarer 4-5 timer sammenhengende, og jeg vil gjette at 90% av de som kjører lange turer, stopper for å spise senest etter 5 timer. I praksis betyr dette at du på en normal tur bruker omtrent samme tid om du kjører elektrisk eller om du bruker fossilt drivstoff. Dermed konkurrerer elbiler helt fint med tradisjonelt drivstoff på lange turer for de aller fleste!

  • Like 3

Share this post


Link to post

Ny trend fra el-bil/Tesla eiere, vi trenger pause og mat for å klare kjøre turen selvfølgelig trenger man pauser og mat, kommer an på hvor mange det blir til sammen. Blir dyrt å kjøpe mat og drikke hele tiden på hver lade pause. Regnestykket til slutt blir vel at det er like dyrt å kjøre el-bil som fossil bil.

Men jeg regner med at el-bil/Tesla eiere tar fram kalkulatoren nu og motsier dette

 

Skjønner ikke helt hva du mener her? Er det dyrere å kjøpe mat når man kjører elektrisk? -Eller har ikke fossilbileiere behov for mat og toalettbesøk? Et eksempel kan være Oslo-Trondheim. Denne strekningen har jeg kjørt et par ganger i året, i rundt 30 år, så denne kan jeg absolutt påstå at jeg kjenner. Jeg kjøpte Tesla med 70kWh batteri, ettersom det var det jeg hadde råd til da jeg skulle handle. I dag koster en Long Range Model 3 vesentlig mindre enn min bil kostet, og går ca 50% lengre enn min.

 

Da jeg kjørte til Trondheim med dieselbil, startet jeg fra Oslo, stoppet typisk på Statoil Stai og fylte kaffekoppen, før jeg kjørte videre til Avldal og spiste. Deretter kjørte jeg videre til Trondheim. Med Tesla'en min kjører jeg nå til Elverum, hvor bilen trenger ti minutter lading for å komme frem til Alvdal. Mens bilen lader, går jeg innom toalettet på Elgkroa, og bort til Esso, og kjøper en kopp kaffe. Når jeg kommer tilbake til bilen, er det klart for å kjøre videre. Jeg spiser på Alvdal som jeg alltid har gjort, mens bilen lader. Så kjører jeg videre til Trondheim. Denne turen tar da altså ganske nøyaktig tre minutter lenger tid nå, enn tidligere. (De minuttene jeg går til/fra laderen på Elverum, sammenlignet med tiden inn på bensinstasjonen på Stai tidligere.) Jeg har da brukt 20 kroner (eller noe sånt, husker ikke prisen i hodet) mer på kaffe enn tidligere.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Kan være enig i at ingen burde kjøpe en bil som er dyrere enn alternativet. Sånn sett burde det bare blitt solgt elbiler her i landet for fordelene er enorme på pris og bruk som ikke finnes noe sted i verden.

 

Nå sitter dere her og skryter elbiler opp i skyene dag etter dag. Hvorfor selges det ikke bare elbiler når de er så veldig mye bedre enn "fossilbiler"? Kan dere svare meg på det?

Tror aldri jeg har sagt at de er 100% bedre enn "fossilbiler". De har åpenbare utfordringer som lading på langtur osv.

 

I tillegg er det lange ventelister så salgstallene er kunstig lave. Det er lite modeller, folk er fortsatt skeptiske, folk tviholder på teknologien de er vandt til osv.

 

Men jeg mener altså ikke at elbil nødvendigvis er overlegen for alle. Men for mitt bruk er den absolutt det.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tviler sterk på det, batteriet går seg varm og el-bilen bruker 3-4 mere strøm når man leker seg med dreiemomentet.

Du skal slite med å overopphete batteriet på en S/X/3, og med over dobbel batterikapasitet vil Roadster fint klare dobbelt så mye effekt for lik varmeutvikling. Altså bare glem det.

 

Og man leker seg ikke akkurat med dreiemomentet på langkjøring. Banekjøring, ja, men ikke langkjøring. Ved konstant 200 km/t må motorene gi ut under 10% av maks moment. Dette er en bil som er bygget for å klare over 400 km/t.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 3

Share this post


Link to post

Og man leker seg ikke akkurat med dreiemomentet på langkjøring. Banekjøring, ja, men ikke langkjøring. Ved konstant 200 km/t må motorene gi ut under 10% av maks moment. Dette er en bil som er bygget for å klare over 400 km/t.

Er ikke Roadster utsatt på ubestemt tid? Tenker på bruken av presens. Det er foreløpig en ikke-eksisterende bil.

Share this post


Link to post

Er ikke Roadster utsatt på ubestemt tid? Tenker på bruken av presens. Det er foreløpig en ikke-eksisterende bil.

Nei, den er ikke utsatt på ubestemt tid, og jeg velger å bruke presens fordi det finnes prototyper som har ca de egenskapene som de serieproduserte bilene skal ha.

Share this post


Link to post

Nei, den er ikke utsatt på ubestemt tid, og jeg velger å bruke presens fordi det finnes prototyper som har ca de egenskapene som de serieproduserte bilene skal ha.

Når er release dato?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Ubestemt tid med andre ord.

Ja, det er ikke bestemt akkurat når den kommer. Men det betyr ikke at den er *utsatt* på ubestemt tid. Per i dag er det ingen indikasjoner på noen utsettelse.

 

Dette er ganske likt som andre biler som kommer fra andre bilprodusenter de nærmeste årene. De aller aller fleste av de nye bilene har ikke fått noen spesifikk dato der leveransene skal begynne. Men de fleste vil komme året som bilprodusenten planlegger at de skal komme.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Det sier sitt! Batteribilene kommer aldri til å kunne hevde seg mot fossilbiler over lengre distanser! Må sitte ved de såkalte superladerne og slafse pølse, mens tiden går!

 

og fossilbilene kommer aldri til å hevde seg hva pris pr km angår. må lage ekstra mange pølser for å komme seg fram

Cannonballrun har aldri vært ett økonomi løp. Der er det først i mål som gjelder. Hva det koster er det ingen som bryr seg om. Nå brukte Teslaen 17 timer mer så regner med de spiste endel flere pølser enn de som satte rekorden. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Nå sitter dere her og skryter elbiler opp i skyene dag etter dag. Hvorfor selges det ikke bare elbiler når de er så veldig mye bedre enn "fossilbiler"? Kan dere svare meg på det?

Elbilene er stort sett bedre enn tilsvarende fossilbiler. Hovedårsaken til at det ikke selges kun elbiler kommer ned til to ting:

 

1. Elbilene er fortsatt litt dyre i innkjøp. De klarer egentlig bare måle seg med fossilbilene på ren innkjøpskostnad i de dyrere segmentene. (Dette er riktignok ikke av *enorm* betydning i Norge, pga fritak for mva og engangsavgift.)

2. Det finnes ikke elbiler som er tilsvarende alle de forskjellige fossilbilene. Av det du får kjøpt av elbiler i Norge i dag finnes det f.eks ikke stasjonsvogn eller pickup. Det finnes heller f.eks ikke SUV i alle de forskjellige størrelsene.

 

Man kan f.eks sammenligne den meste solgte rene fossilbilen i år, Toyota Rav4, med sin nærmeste elektriske konkurrent, Jaguar i-Pace. Rav4 starter på 400.000 kroner, mens i-Pace starter på 650.000 kroner. Jeg vil ikke si at det er rart at det finnes de som ønsker å bruke 250.000 kroner mindre på bil.

Det viser jo bare at Norge startet med satsingen på elbiler alt for tidlig. Staten burde sittet på gjerdet til utvalget og at elbiler var bedre utviklet. Bruke mange 10-talls milliarder på elbil nå er feilslått spør du meg. Finnes mer enn nok saker en kunne brukt de pengene mer fornuftig på. Når elbiler blir mye bedre enn de som er på veiene nå vil de være mindre problem og skifte ut "fossilbilene". Da har en fått bedre batteri og bilene ville vært mer populært og bruke. Nå blir elbileier stempla som snyltere fordi de ikke bidrar noe til fellesskapet.

Skulle gjerne kjøpt elbil men med mitt behov så vil det bare skape for mye irritasjon sånn de er pr dato......

Share this post


Link to post

Det viser jo bare at Norge startet med satsingen på elbiler alt for tidlig. Staten burde sittet på gjerdet til utvalget og at elbiler var bedre utviklet. Bruke mange 10-talls milliarder på elbil nå er feilslått spør du meg. Finnes mer enn nok saker en kunne brukt de pengene mer fornuftig på. Når elbiler blir mye bedre enn de som er på veiene nå vil de være mindre problem og skifte ut "fossilbilene". Da har en fått bedre batteri og bilene ville vært mer populært og bruke.

Om ingen satser på ny teknologi, så vil vi aldri få ny teknologi.

 

Norges insentiver spilte en stor rolle for blant andre Tesla i perioden 2013-2017. Worst case kunne Tesla ha gått konkurs om ikke det var for det norske markedet. Det ville kunne sette utviklingen tilbake globalt med flere år.

 

Det er få miljøtiltak som norge har brukt penger på som har vært mer riktige en elbilinsentivene. Det har blitt kastet bort masse penger gjennom tidene.

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Det sier sitt! Batteribilene kommer aldri til å kunne hevde seg mot fossilbiler over lengre distanser! Må sitte ved de såkalte superladerne og slafse pølse, mens tiden går!

 

Ja uff, du klarer jo bare usle 101km/t i snittfart med stopp og 122 uten. Noe som vil si at du på en 600km tur trenger ca 1 time pause. Huff og huff...

Elbil bruker 45 timer, noe som er så mye som 16 time mer enn fosilbil. det som er interessant er at man med elbil må ta ufrivillige lange ladepauser. Ved å kjøre Tesla 3 så støyer den så mye at jeg skjønner folk blir trøtte, men 30 minutt pause hver 140 km. det er drøyt.

Share this post


Link to post

Det er ganske uinteressant hvor lavt noen har klart å presse tiden ned ved å kjøre det (fler-)dobbelte av fartsgrensene. En mer riktig sammenligning er 48 timers rekorden vs 41 timer som Google sier. 7 timer ekstra på 19 stopp og 4500 km tilsier 11 minuters stopp ca hver 225 km eller hver 2. time. Altså turen gjennomføres med 2 timers kjøring, 11 minutter pause, 2 timers kjøring, 11 minutters pause, osv.

Share this post


Link to post

Det er ganske uinteressant hvor lavt noen har klart å presse tiden ned ved å kjøre det (fler-)dobbelte av fartsgrensene. En mer riktig sammenligning er 48 timers rekorden vs 41 timer som Google sier. 7 timer ekstra på 19 stopp og 4500 km tilsier 11 minuters stopp ca hver 225 km eller hver 2. time. Altså turen gjennomføres med 2 timers kjøring, 11 minutter pause, 2 timers kjøring, 11 minutters pause, osv.

I en setting der man kjører maks av det man kan for å slå en rekord, så blir 2 timers kjøring mot 11 minutters pause over 19 stopp for mye. 

Share this post


Link to post

I en setting der man kjører maks av det man kan for å slå en rekord, så blir 2 timers kjøring mot 11 minutters pause over 19 stopp for mye.

Snakk for deg selv. For min del vil jeg ta oftere/lengre stopp.

 

Skal jeg f.eks kjøre Oslo - København, så er det ikke noe tvil om at jeg kommer til å ta mer enn 2 pauser på 11 minutter hver. Ett stopp vil nok være opp mot en halv time, ettersom jeg da vil spise et større måltid.

Edited by Espen Hugaas Andersen

Share this post


Link to post

Snakk for deg selv. For min del vil jeg ta oftere/lengre stopp.

 

Skal jeg f.eks kjøre Oslo - København, så er det ikke noe tvil om at jeg kommer til å ta mer enn 2 pauser på 11 minutter hver. Ett stopp vil nok være opp mot en halv time, ettersom jeg da vil spise et større måltid.

 

Helt enig, noe av det som gjør elbil perfekt for meg. Jeg har virkelig ingen interesse i å kjøre hundrevis av mil uten stopp, det er noe jeg virkelig ikke kunne tenke meg. De største problemene jeg ser fremover er at lading vill skjer for fort og at jeg må ta pauser i hva enn jeg holder på med for å flytte bilen. Pleier somregel å stoppe en gang mellom 200-300km. Noen ganger er det bare snakk om 10-15 minutt pause for å slå lens og gjerne kjøpe noe lesk. Andre ganger er det gjerne opp mot timen om ikke mer for å spise, slappe av eller andre ærend. Dette har ikke endret seg etter at jeg gikk over til elibl, men lokasjonen det stoppes på er gjerne endret men det er sjeldent ett problem. 

 

Min oppfatning er at de fleste er slik, de liker ikke å kjøre ekstreme lengder uten stopp. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...