Gå til innhold

Knuste den tidligere elbilrekorden to ganger på en måned


Anbefalte innlegg

Snakk for deg selv. For min del vil jeg ta oftere/lengre stopp.

 

Skal jeg f.eks kjøre Oslo - København, så er det ikke noe tvil om at jeg kommer til å ta mer enn 2 pauser på 11 minutter hver. Ett stopp vil nok være opp mot en halv time, ettersom jeg da vil spise et større måltid.

Vi snakker om et rekordforsøk her. Dette handler ikke om deg, eller meg og våres preferanser i et ferie-scenario, men et rekordforsøk. 

 

I et rekordforsøk, så er det ikke bra nok at man kun kan kjøre i 2 timer før man må ta pauser fordi teknologien man sitter på krever det, når vi har teknologi som løser samme oppgave på en mye bedre måte når formålet med rekorden er å kjøre fra A til B på kortest mulig tid, mens man følger fartsgrenser. 

 

Elbiler er rett og slett ikke modent nok. Det er bra i små "burst", men over tid, så har teknologien mye å hente. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny trend fra el-bil/Tesla eiere, vi trenger pause og mat for å klare kjøre turen selvfølgelig trenger man pauser og mat, kommer an på hvor mange det blir til sammen. Blir dyrt å kjøpe mat og drikke hele tiden på hver lade pause. Regnestykket til slutt blir vel at det er like dyrt å kjøre el-bil som fossil bil.

Men jeg regner med at el-bil/Tesla eiere tar fram kalkulatoren nu og motsier dette

Kan fort bli feit av å kjøre elbil! Kilde: Meg selv og mine Norges-ferier i elbil.

Lenke til kommentar

Vi snakker om et rekordforsøk her. Dette handler ikke om deg, eller meg og våres preferanser i et ferie-scenario, men et rekordforsøk.

Elbilene kommer neppe til å slå rekorden til fossilbilene med det første, men poenget med slike rekorder er jo stort sett å bare vise hva som er mulig.

 

Fakta er at rekorden viser at det er mulig å krysse USA med elbil på ekstremt kort tid, langt fortere enn noen ville egentlig ha behov for.

Lenke til kommentar

Elbilene kommer neppe til å slå rekorden til fossilbilene med det første, men poenget med slike rekorder er jo stort sett å bare vise hva som er mulig.

 

Fakta er at rekorden viser at det er mulig å krysse USA med elbil på ekstremt kort tid, langt fortere enn noen ville egentlig ha behov for.

Fakta viser at selv den "beste" elbilen har dårlig rekkevidde ved et slikt eksperiment. Det å måtte stoppe opp hver 230 km, eller hver andre time cirka er for snevert. 

 

Til lokalt bruk er elbiler nydelig å bruke, men lange turer er et herk sammenlignet med alternativene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig, noe av det som gjør elbil perfekt for meg. Jeg har virkelig ingen interesse i å kjøre hundrevis av mil uten stopp, det er noe jeg virkelig ikke kunne tenke meg. De største problemene jeg ser fremover er at lading vill skjer for fort og at jeg må ta pauser i hva enn jeg holder på med for å flytte bilen. Pleier somregel å stoppe en gang mellom 200-300km. Noen ganger er det bare snakk om 10-15 minutt pause for å slå lens og gjerne kjøpe noe lesk. Andre ganger er det gjerne opp mot timen om ikke mer for å spise, slappe av eller andre ærend. Dette har ikke endret seg etter at jeg gikk over til elibl, men lokasjonen det stoppes på er gjerne endret men det er sjeldent ett problem. 

 

Min oppfatning er at de fleste er slik, de liker ikke å kjøre ekstreme lengder uten stopp. 

Det er jeg helt enig i. Jeg kjører selv en elbil som har rekkevidde på ca. 33-34 mil nå på sommeren, og jeg kjører mye langkjøring. 30.000km i året uten å pendle til jobb med bil. Allikevel ser jeg på statistikken at den lengste enkeltstrekningen jeg har kjørt det siste året uten stopp er på 164km. Altså ca. halve rekkevidden. Da har det gått et par timer, og jeg er klar for en liten stopp. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Fakta viser at selv den "beste" elbilen har dårlig rekkevidde ved et slikt eksperiment. Det å måtte stoppe opp hver 230 km, eller hver andre time cirka er for snevert.

Man bestemmer jo selv hvor ofte man vil stoppe. Man kan stoppe i 11 minutter etter 2 timer, eller så kan man stoppe i noe sånt som 40 minutter etter 4 timer. Eller så kan man stoppe i fem minutter hver time. Dette justerer man selv utifra ønsker og behov.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i. Jeg kjører selv en elbil som har rekkevidde på ca. 33-4 mil nå på sommeren, og jeg kjører mye langkjøring. 30.000km i året uten å pendle til jobb med bil. Allikevel ser jeg på statistikken at den lengste enkeltstrekningen jeg har kjørt det siste året uten stopp er på 164km. Altså ca. halve rekkevidden. Da har det gått et par timer, og jeg er klar for en liten stopp.

 

Jeg kjører like langt, og er da irritert over å måtte stoppe lenge før tiden. Kunne fint,og ønsker intenst, å kjør minst dt dobbelt uten stopp. En plass mellom 4-5 timer uten stans er mitt ideal.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører like langt, og er da irritert over å måtte stoppe lenge før tiden. Kunne fint,og ønsker intenst, å kjør minst dt dobbelt uten stopp. En plass mellom 4-5 timer uten stans er mitt ideal.

 

-Og det får du til med elbil også, men det forutsetter lengre stopp de gangene du stopper. -Og stopper du først hver 4-5 timer, vil du (eller iallefall kroppen din) sannsynligvis ønske en lengre stopp enn ti minutter. For min del, kjører jeg ofte korte stopp for å bruke minst mulig total tid på dagtid, mens når jeg kjører natta, kjører jeg lengre strekninger, og lader lengre, for å få lange, gode ladepauser som jeg kan bruke til å sove.

Lenke til kommentar

Man bestemmer jo selv hvor ofte man vil stoppe. Man kan stoppe i 11 minutter etter 2 timer, eller så kan man stoppe i noe sånt som 40 minutter etter 4 timer. Eller så kan man stoppe i fem minutter hver time. Dette justerer man selv utifra ønsker og behov.

Ikke i et rekordforsøk??? 

 

Poenget er jo å maksimere ladingen for å komme frem så fort som overhodet mulig. 

Lenke til kommentar

Ikke i et rekordforsøk??? 

 

Poenget er jo å maksimere ladingen for å komme frem så fort som overhodet mulig.

Nå virket det ikke som du snakket om dette rekordforsøket, men mer generelt. Men greit nok, da vil jeg tolke det følgende utsagnet slik:

 

"Til lokalt bruk er elbiler nydelig å bruke, men lange turer er et herk sammenlignet med alternativene."

 

=

 

"Til lokale rekordforsøk er elbiler nydelige å bruke, men på langvarige rekordforsøk er elbiler noe herk sammenlignet med alternativene."

 

Og da er jeg egentlig ikke uenig. Til noen rekordforsøk bør man velge fossilbil. Men for all bruk utover rekordforsøk er elbil supert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå virket det ikke som du snakket om dette rekordforsøket, men mer generelt. Men greit nok, da vil jeg tolke det følgende utsagnet slik:

 

"Til lokalt bruk er elbiler nydelig å bruke, men lange turer er et herk sammenlignet med alternativene."

 

=

 

"Til lokale rekordforsøk er elbiler nydelige å bruke, men på langvarige rekordforsøk er elbiler noe herk sammenlignet med alternativene."

 

Og da er jeg egentlig ikke uenig. Til noen rekordforsøk bør man velge fossilbil. Men for all bruk utover rekordforsøk er elbil supert.

Nei.

 

Dette rekordforsøket viser svakheten til selv de beste elbilene. Elbiler er ikke bra nok, og for mange folk så høres det rart ut å betale premium for et produkt som i realiteten er dårligere enn det man bytter ut. Elbiler uten intensiver, vil altså ikke klare seg, selv med dagens beste elbiler og dagens beste batterier. 

 

Elbiler som bil nr.2 er dog ypperlig, for ved lokalt bruk så er det lite som slår stillheten og det faktum at man kan starte hver dag på full tank. Men hurtiglading, er og blir en bløff. 

Lenke til kommentar

Nei.

 

Dette rekordforsøket viser svakheten til selv de beste elbilene. Elbiler er ikke bra nok, og for mange folk så høres det rart ut å betale premium for et produkt som i realiteten er dårligere enn det man bytter ut. Elbiler uten intensiver, vil altså ikke klare seg, selv med dagens beste elbiler og dagens beste batterier. 

 

Elbiler som bil nr.2 er dog ypperlig, for ved lokalt bruk så er det lite som slår stillheten og det faktum at man kan starte hver dag på full tank. Men hurtiglading, er og blir en bløff. 

 

Ok, hvis vi skal ta tak i dette utsagnet: Kan du forklare meg hvordan du normalt kjører lange turer, helst da både med og uten familie / passasjerer i bilen? Hvor mye du stopper underveis, sover, osv? (Siden lading underveis er en sånn stor svakhet?)

 

I tillegg har elbilen en god del fordeler som du ikke har i en tradisjonell bensin/diesel-drevet bil: 

- Bedre respons (pga at det ikke er en girkasse (og eventuell torque converter) mellom motor og drivverk.

- Mindre innvendig støy 

- Ingen "tomgangskjøring" = ingen som ser stygt på deg hvis du sitter i bilen og venter på noen, og holder klimaanlegget i gang.

- Gjenvinning av energi i nedoverbakker, betyr at selv om du bruker mer strøm i motbakker, får du igjen mye av det når du skal ned igjen. 

- Ved normal kjøring bruker du bare én pedal, dette gir bedre komfort, og vesentlig mindre slitasje på bremsekomponenter.

- Mindre utgifter til service, bremseklosser o.l.

- Færre bevegelige deler = færre ting som kan gå i stykker.

- I utgangspunktet bedre bagasjeplass, grunnet at drivkomponenter tar mindre plass.

 

Det er helt sikkert mer også, og litt varierende fra elbil til elbil hvor mye hvert enkelt punkt utgjør. -Men når du sier at det er et produkt som "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut", er min opplevelse etter tre år med elbil at dette utsagnet blir helt feil. Den eneste ulempen jeg ser, er at på lange turer må jeg stoppe på spesifikke steder, og ikke nødvendigvis de stedene jeg selv hadde valgt. Dette gjelder dog et meget begrenset antall timer i løpet av et år, sammenlignet med all den tiden jeg nyter godt av fordelene ved å kjøre elbil, og bedrer seg kontinuerlig etter hvert som infrastruktur bygges ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, hvis vi skal ta tak i dette utsagnet: Kan du forklare meg hvordan du normalt kjører lange turer, helst da både med og uten familie / passasjerer i bilen? Hvor mye du stopper underveis, sover, osv? (Siden lading underveis er en sånn stor svakhet?)

Pakker bilen hjemme selvsagt, og tar med termos med kaffe og matpakke. Så kjører jeg så lenge jeg føler jeg er våken til det, og når pausen nærmer seg, så prøver jeg å finne et vakkert sted hvor man kan sette seg ned og ta en kaffe og en matbit. 

Skal jeg sove, så bruker jeg gjerne Airbnb og bestiller på ferden, alt ettersom hvor man kjører, da jeg gjerne kan finne på å kjøre litt omveier kun fordi jeg aldri har kjørt veien før. Eller hvis Airbnb plutselig hadde ei nydelig hytte som var ledig akkurat den dagen, som jeg ønsker å kjøre til, som en del av ferien. 

 

 

I en elbil, så ville dette scenarioet vært slik: 

 

Se en flott avsidesliggende plass, med flott utsikt og sittebenker og kjør forbi. Hvorfor? Man ønsker ikke å ikke være effektiv siden man vet at man må ta en pause til ved en ladeplass for å kunne fortsette ferien sin uansett senere. Den ladeplassen er sjeldent ved slike vakre omgivelser, og man ender opp med å sitte på en bensinstasjon, eller ved et IKEA lager for å lade.

 

Airbnb? Man må høre om plassen kan lade bilen sin, hvis ikke må en ta en ekstra lang ladepause dagen derpå, og det gidder man jo ikke.

På den måten kan man glemme alle de nydelige små "koiene" som folk leier ut. Gjerne de som er noen minutter å gå fra bilen, og som står nydelig til ved et lite fiskevann, uten innlagt vann og strøm. 

 

Man kjører altså etter elbilens behov, og ikke dine egne som regel nr.1. 

 

 

Angående resten om elbilens fordeler. Jeg har elbil selv og har kjørt elbil i 4 år, så jeg vet hvilke fordeler den har. Den er en ypperlig bil nr.2. Eller i hverdagen når man er i jobb og er hjemme, så blir den jo bil nr.1. Men til ferier, så blir den en bil nr.2. Den står hjemme. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Nei.

 

Dette rekordforsøket viser svakheten til selv de beste elbilene. Elbiler er ikke bra nok, og for mange folk så høres det rart ut å betale premium for et produkt som i realiteten er dårligere enn det man bytter ut. Elbiler uten intensiver, vil altså ikke klare seg, selv med dagens beste elbiler og dagens beste batterier. 

 

Elbiler som bil nr.2 er dog ypperlig, for ved lokalt bruk så er det lite som slår stillheten og det faktum at man kan starte hver dag på full tank. Men hurtiglading, er og blir en bløff.

Rekordforsøket viser at man kan kjøre kyst-til-kyst i USA raskere enn man ville teoretisk ha behov for.

 

Og folk er villige til å betale mer for elbiler fordi de er bedre. Så enkelt er det faktisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rekordforsøket viser at man kan kjøre kyst-til-kyst i USA raskere enn man ville teoretisk ha behov for.

 

Og folk er villige til å betale mer for elbiler fordi de er bedre. Så enkelt er det faktisk.

Du har full oversikt til å vite folks behov altså? Hvis man faktisk skal fra kyst til kyst i USA, så er det vell deiligere å kunne være fremme en halv dag før den andre i sin elbil? 

 

Jeg trur heller folk kjøper elbil fordi det er mye bil for pengene nå når moms og alt er fritatt fra den, ikke nødvendigvis fordi det er et bedre produkt. 

 

Skal du gjøre en rettferdig sammenligning her, så må du se på elbilsalg i land uten subsidier. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pakker bilen hjemme selvsagt, og tar med termos med kaffe og matpakke. Så kjører jeg så lenge jeg føler jeg er våken til det, og når pausen nærmer seg, så prøver jeg å finne et vakkert sted hvor man kan sette seg ned og ta en kaffe og en matbit. 

Skal jeg sove, så bruker jeg gjerne Airbnb og bestiller på ferden, alt ettersom hvor man kjører, da jeg gjerne kan finne på å kjøre litt omveier kun fordi jeg aldri har kjørt veien før. Eller hvis Airbnb plutselig hadde ei nydelig hytte som var ledig akkurat den dagen, som jeg ønsker å kjøre til, som en del av ferien. 

 

 

I en elbil, så ville dette scenarioet vært slik: 

 

Se en flott avsidesliggende plass, med flott utsikt og sittebenker og kjør forbi. Hvorfor? Man ønsker ikke å ikke være effektiv siden man vet at man må ta en pause til ved en ladeplass for å kunne fortsette ferien sin uansett senere. Den ladeplassen er sjeldent ved slike vakre omgivelser, og man ender opp med å sitte på en bensinstasjon, eller ved et IKEA lager for å lade.

 

Airbnb? Man må høre om plassen kan lade bilen sin, hvis ikke må en ta en ekstra lang ladepause dagen derpå, og det gidder man jo ikke.

På den måten kan man glemme alle de nydelige små "koiene" som folk leier ut. Gjerne de som er noen minutter å gå fra bilen, og som står nydelig til ved et lite fiskevann, uten innlagt vann og strøm. 

 

Man kjører altså etter elbilens behov, og ikke dine egne som regel nr.1. 

 

 

Angående resten om elbilens fordeler. Jeg har elbil selv og har kjørt elbil i 4 år, så jeg vet hvilke fordeler den har. Den er en ypperlig bil nr.2. Eller i hverdagen når man er i jobb og er hjemme, så blir den jo bil nr.1. Men til ferier, så blir den en bil nr.2. Den står hjemme. 

 

Ok, og dette gjør du mange ganger i året? Da høres det ut som at ditt behov foreløpig er ganske spesielt sammenlignet med "folk flest".

 

-Og jeg sliter da med ditt opprinnelige utsagn om at elbilen som produkt "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut". -For meg hørtes det nå ut som at du er enig i at elbilen er bedre enn bensin/diesel rundt 340 dager i året, bare ikke de resterende 25? -Og da blir det jo veldig fort en vekting av fordeler vs. ulemper hva som er best totalt sett? Og uansett ikke kategorisk "i realiteten er dårligere enn det man bytter ut"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...