Gå til innhold

Hvem blir det neste Kodak i byggebransjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et innlegg som er så treffende at det fortjener en reprise. Gjelder samme artikkelforfatter.

Nå tror jeg folket her på forumet mister av syne hva denne Tommy Hagenes egentlig selger. Hans tittel sier det meste - "Rådgiver på Smarte Bygg." Eller, jeg ser enkelte her har forstått det, og dertil vil ha sin del av kaken.

 

Det Hagenes selger er tjenester - altså den månedlige fakturaen. Ingenting er da bedre som trådløse sensorer som av design er avhengig av skytjeneste fra fabrikant og/eller deres lakeier. Sensorer som bare ikke fungerer uten skytjeneste. Akkurat det er hva denne Hagenes selger. Trådløs er bare middelet for å oppnå målet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Et innlegg som er så treffende at det fortjener en reprise. Gjelder samme artikkelforfatter.

Hva i alle dager? Jeg syns innlegget til Tommy Hagenes er det som er treffende og fortjener en reprise. Det er helt håpløst at det fins så mange autonome systemer som styres i ett toppsystem som ikke ser inn i det enkelte systemet. Proprietære løsninger som skal oppdateres med serviceavtaler og alt sånt, hiv det på båten og gå for åpne standarder og API-er.

 

Bransjen må samle seg om de åpne standardene, ellers vil softwarefirmaene levere løsningene og erstatte hele bransjen med en app. Tommy er tydeligvis i bransjen og ønsker ikke bli den neste Kodak'en. 

 

Gratulerer med en veldig bra artikkel Tommy. Gratulerer med dagens tåpeligste repriseinnlegg Sim11

  • Liker 3
Lenke til kommentar

SD-ingeniør, ITB-rådgiver, Teknisk byggeleder. Kall rollen hva du vil egentlig.

Det som er ekstremt viktig å få inn i alle byggeprosjekter på utbygger sin side, er en ressurs som har stålkontroll på de tekniske installasjonene som skal inn i bygningen, og mandat til å utforme disse for å fungere så optimalt og samspilt som mulig.

 

At det blir levert systemer som ikke fungerer, ikke snakker sammen eller av andre årsaker ikke er gode nok, er ene og alene pga mangel på kunnskap om slike leveranser.

 

Så ITB er absolutt ikke en blindvei, men en fasit for å komme i mål med fremtidens bygg. Samtidig så bør det stilles større krav til kompetanse på ITB-rollen, enn det som blir gjort idag.

 

Når det gjelder standarder, valg av løsninger og Powerhouse sin "mal", så er det nok like mange meninger som personer i bransjen.

Personlig så skulle jeg ønske at alle produkter kommuniserte via IP og PoE. Per dags dato er det få leverandører som er kommet dit, men flere er på vei og vi vil se en stor vridning av markedet i løpet av de neste 5 årene.

BACnet er nok kommet for å bli inntil videre. Rest API vil nok være løsningen i fremtiden, men det betyr også at byggautomasjonsbransjen må ty til "IT hoder" for å komme i mål med sine leveranser. Noe som i seg selv vil være svært positivt, men igjen: Vi venter fremdeles på feltutstyret som håndterer dette.

 

Trådløse sensorer og IoT er i min verden en total skivebom og et teknologisk fremskritt som vil ha kort levetid. PoE og samkjøring av funksjoner vil være rette veien å gå i markedet. Så får de trådløse sensorene heller være en supplering ved behov. Og da via Wifi eller bluetooth mot øvrige komponenter i rommet.

 

 

Skal vi lykkes fremover det det kunnskap som er viktigst. Både systemforståelse, SD-forståelse og IT-forståelse. Disse ressursmenneskene vil bli vanskelig å oppdrive, noe som er et godt tegn på at utdanning av disse kanskje må settes fokus på? Er dagens VVS, Automatikk/Byggningsautomasjon og ITB utdanning god nok? Bred nok? Stilles det høye nok krav?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et innlegg som er så treffende at det fortjener en reprise. Gjelder samme artikkelforfatter.

 

Nå tror jeg folket her på forumet mister av syne hva denne Tommy Hagenes egentlig selger. Hans tittel sier det meste - "Rådgiver på Smarte Bygg." Eller, jeg ser enkelte her har forstått det, og dertil vil ha sin del av kaken.

 

Det Hagenes selger er tjenester - altså den månedlige fakturaen. Ingenting er da bedre som trådløse sensorer som av design er avhengig av skytjeneste fra fabrikant og/eller deres lakeier. Sensorer som bare ikke fungerer uten skytjeneste. Akkurat det er hva denne Hagenes selger. Trådløs er bare middelet for å oppnå målet.

Føyer seg i rekken av innlegg av "bidragsytere" her inne den senere tiden. Se innleggene fra Håkon Reisvang - de er smidd over samme lest etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...