Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nybygg. Pris for å bygge 25 kvm ekstra og gjøre om garasje til carport.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ha eksostett konstruksjon. Kan løse det med støpt vegg, pusset leca, trestender med gipsplater som er sparklet i skjøter og fuget i overganger, eller andre konstruksjonsmetoder som holder eksos ute av huset. Sikkert mulig med kryssfinér også, men litt usikker der. Ikke krav om branncelleskille så lenge garasjens areal er under 50m2 og ikke plager naboen...

 

Brannklasse endres ikke av garasje. Det går på byggets etasjeantall og bruk. Risikoklasse 2 og 4 har tilnærmet samme branntekniske krav. 

Dette høres ut som en vurderingssak. Dersom man setter opp et skilt om "kun for elbiler" og følger det, så slipper man jo eksoslekkasjer uansett konstruksjon.

Lenke til kommentar

PBL og TEK er ganske runde i formuleringene mange steder som skaper behov for normer, veiledninger og preaksepterte løsninger.

 

"Hensiktsmessig løsning"

"til forutsatt bruk"

"fravik risikovurderes"

"dokumenterte løsninger"

"produsentens monteringsveiledning"

osv.

 

Sånn du formulerte det så høres det ut som man kan risikovurdere seg bort fra eksostetting ved å fjerne risikoen for eksos i utgangspunktet. Dvs. flytte risikoen over på bruker. Det er jo ikke entreprenøren sin feil om brukeren trosser skiltet "kun for elbil".

 

På samme måte som f.eks man ikke trenger sprinkleranlegg over badebasseng, gelender rundt stupebrettet på tross av at det er åpenbar risiko for fall, overholde energikrav i upppvarmede rom som carport, rullestolsirkel i et trapperepo, krav om sprinkling i hovedtavlerom etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om trevinduer med aluminiumsbekledning på utsiden vs vanlig trevindu?
Er det verdt 15-20 000 ekstra?

Vi får uten forskjell i pris gå fra flatt kompakttak til pulttak, så det er jeg veldig fornøyd med.

Til info bor jeg bor på vestlandet ute ved storhavet med mye regn og vind.

Lenke til kommentar

Tja, aluminium gir mindre vedlikehold (maling) og har lengre levetid enn treverk. Spesielt på værutsatte steder. Om det er verdt prisen, ja, jeg tror jeg hadde gått for det. Jeg angrer faktisk litt på at jeg ikke gikk for det, men jeg er glad for at jeg valgte et par andre tilleggsspesifikasjoner: Ekstra lyddempende vindu og selvrensende ytterflate. Lyddempingen betyr bare at et av glassene er litt tykkere enn de andre og at innbyrdes avstand er nøye avstemt for å øke lyddempingen. Det med selvrensende ytterflate er kjekt på vinduer som ikke lar seg åpne og er vanskelig tilgjengelig fra utsiden. Men det kostet veldig lite ekstra så jeg gikk for det på alle.

 

Veldig bra at du får pulttak. Flate tak er en uting og har det med å få lekkasjer. En urovekkende høy andel flate tak på boliger har hatt lekkasjeproblemer. En studie av 70-tallstak utført på tidlig 2000 tallet viste at over 90% hadde hatt lekkasjer. Nå er det sikkert dramatisk bedre i dag, men jeg tipper det fortsatt er vesentlig høyere risiko med et flatt tak enn med et tak med helning. Pulttaket eliminerer kanskje også behovet for noen taknedløp?

Lenke til kommentar

Der har jeg ikke noe bra sammenligning. De gamle vinduene var fra 80-tallet og jeg tror veggene slipper gjennom mye av støyen. Så jeg er stort sett like plaget med støy som før. Nå husker jeg ikke spesifikasjonene fra da jeg bestilte, men mulig det var 31 dB støydemping på vanlige vinduer og 38 på det støydempede.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering, fått gjort endel endringer som vi ønsket, det eneste som ikke er med på fasadetegningene er vell at det store vinduet på den nordvestlige veggen blir like høy som de to i front, 3 meter. Mulig at vi går for dette huset, tegner kjøkken nå, men ikke skrevet under på kontrakt.

 

Fått med ekstra greier for rundt 120 000, er oppe i 4 385 000.

 

post-55110-0-80510300-1568742996_thumb.png

 

post-55110-0-32378700-1568743003_thumb.png

 

post-55110-0-32786800-1568743013_thumb.png

 

post-55110-0-36430600-1568743043_thumb.png

 

post-55110-0-33307800-1568743060_thumb.png

 

Tanker?

Lenke til kommentar

Blir dyrt med solskjerming :)

Hehe, tja kanskje. Det er solskjerming i vinduene, slik energifilm som minsker solenergien som slippes gjennom. I tillegg er det støydemping mot vei. Tenker å ha Plissegardiner vi kan bruke for å få mindre innsyn, samt solskjerming.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Filmen er ikke tilstrekkelig, det er smertelig erfart - vil på det sterkeste anbefale deg å bestille vinduer med innebygde screens når vinduer først skal bestilles - de er helt usynlige når de er oppe, og meget effektive når de er nede. Bonus: Du kan se ut, men ingen kan se inn.

 

Problemet er at jeg ønsker å hindre innsyn også, men da vil jeg kunne hindre innsyn i for eksempel nedkant av vinduet hvor man kan se inn fra veien.

Lenke til kommentar

Skjønner, men vet ikke om jeg noen gang har sett plissé så store som de vinduene du har i front der.. Mistenker at det blir flimsete..

 

Plissegardiner til store vindu krever enten montering av ramme inne i vinduskarmen eller at det blir skrudd fast styresnorer langs sidene og ned til vindusbrettet.

Det kostar nok litt meir, men fordelen er at med slik løysning så kan ein også bruke "omvednt" ved at ein berre har drar gardina nedanifrå og opp slik at ein hindrar innsyn frå bakkenivå med kan fortsatt sjå ut gjennom øvre del av vinduet.

 

 

 

Sjølv om det ser ut til å ha ordna seg for trådstarter no, så kan det være greit å opplyse om at ein ikkje nødvendigvis må fylle krava i TEK, ved behov kan ein gå for analyseløysning der ein legg fram eigen dokumentasjon på at bygget oppfyller krava i PBL til tross var at ein har valgt andre løysningar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...