Gå til innhold

[Løst] Liste i Datavalidering, Office 365


Anbefalte innlegg

Hei, har norsk Office 365

Det jeg lurer på er liste i Datavalidering.

 

Jeg bruker ''Liste'' og formelen ''=INDIREKTE(E3)'' og denne kan gå nedover 1000 rader.

 

Når jeg står i F3 og skal velge fra listen (som er alfabetisk) kommer bestandig den nederste tomme cellen først og må da rulle oppover til toppen av listen.

Er det mulig og få listen til og vises fra toppen når man klikker på rullegardinen?

 

 

På forhånd takk.

 

Mvh

RA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen RA

 

Dette er det rareste...

Du kommer i utgangspunktet rundt problemet ved å definere navnet som et dynamisk område, slik

 

https://www.excel-easy.com/examples/dynamic-named-range.html

 

Norske navn er FORSKYVNING og ANTALLA i denne løsningen. Så kan man bruke området, her Prices, som et listeområde i datavalidering

 

=Prices

 

Eller man kan definere Prices hardkodet A2:A1000, og så sette listeområdet via INDIREKTE. Med teksten Prices i C1, listeområde i datavalidering D1

 

=INDIREKTE(C1)

 

Men!!! Når jeg prøver kombinere disse, altså at INDIREKTE peker mot et navngitt område som defineres via FORSKYVNING, da nekter Excel å samarbeide. To halve fungerende løsninger som ikke lar seg kombinere. Jeg begriper det virkelig ikke.

 

Da er vi kanskje over på VBA, at det navngitte området omdefineres når du endrer innhold. Jeg kommer ikke på noe annet.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takk for svar Harald, ja dette var ikke lett.  :hmm:

Har løst dette foreløpig med og sette ''ååååå'' i tomme celler i område listen henter opplysninger fra. Da kommer listen opp alfabetisk ihvertfall.

Får utforske dette litt mer etterhvert.

 

Beklager sent svar.

 

Mvh

RA

Lenke til kommentar

Setter denne som løst da jeg har løst dette på følgende måte.

 

Ved å opprette navngitt tabell for hver kolonne

Tabellnavn kolonne A: tabInngang

Tabellnavn kolonne B: tabKjøkken

osv.

 

og med navngitte kolonner

Kolonnenavn kolonne A: Inngang

Refererer til: =tabInngang[inngang]

 

Kolonnenavn kolonne B: Kjøkken

Refererer til: =tabKjøkken[Kjøkken]

osv.

 

Når det da legges det til nye hjelpemidler utvides tabellen og jeg får opp listen alfabetisk ved bruk av ‘’Indirekte(E3)’’ med bare navnene som står i tabellen.

 

Mvh

RA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...