Gå til innhold

Avslutte bsu?


Bambilynn

Anbefalte innlegg

Vurderer å avslutte bsu-kontoen da jeg står uten nok penger til bolig (leie), og har ingen å låne av. Er student, men lånekassen drøyer veldig med søknaden.

Står vel rundt 70k på kontoen, og har aldri måttet betale skatt da jeg har holdt meg på frikortgrensa. Må jeg tilbakebetale det jeg _kunne_ ha fått på skatten, og hvor idiotisk er det å avslutte?

Alternativet blir jo å bo i telt et år. ??‍♀️

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt ekstremt dumt å avslutte BSU. Ingen familie eller nære å låne av, eller mulighet til å få en liten deltidsjobb? Hva har du brukt sommeren til f eks? Spørr evt i bank om du kan låne penger med sikkerhet i BSUen - altså at de lar deg låne 70k, hvis du ikke klarer å betale avdrag, så tar de pengene fra BSUen til å betale lånet.

 

Har du eller noen i din nære familie et kredittkort? Du kan evt bruke betalingstjenesten payr med et kredittkort (gjør at du kan betale regninger med kredittkort uten å måtte betale renter og gebyrer) til å betale første månedsleie, og så betale ned igjen kortet MED EN GANG pengene fra lånekassen kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bo heller i telt en liten stund/ hør med nav om støtte fremfor å si opp BSUen - denne vil og må du beholde for all del. Du er sikkert i en lei situasjon nå, men om ti år etter årlig oppsparing vil du lettere komme deg inn på boligmarkedet, for ikke å nevne de gratis 5k skattelette.

 

Som han over nevner, få deg en jobb. Var selv i arbeid ved siden av studiene for at det skulle gå rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bo heller i telt en liten stund/ hør med nav om støtte fremfor å si opp BSUen - denne vil og må du beholde for all del. Du er sikkert i en lei situasjon nå, men om ti år etter årlig oppsparing vil du lettere komme deg inn på boligmarkedet, for ikke å nevne de gratis 5k skattelette.

 

Som han over nevner, få deg en jobb. Var selv i arbeid ved siden av studiene for at det skulle gå rundt.

Ja, ser nok ut til at det må bli telt eller noe i den duren. Har søkt jobber ved studiestedet, som ligger to timer unna, så får håpe det blir noe napp der.

Lenke til kommentar

Generelt ekstremt dumt å avslutte BSU. Ingen familie eller nære å låne av, eller mulighet til å få en liten deltidsjobb? Hva har du brukt sommeren til f eks? Spørr evt i bank om du kan låne penger med sikkerhet i BSUen - altså at de lar deg låne 70k, hvis du ikke klarer å betale avdrag, så tar de pengene fra BSUen til å betale lånet.

 

Har du eller noen i din nære familie et kredittkort? Du kan evt bruke betalingstjenesten payr med et kredittkort (gjør at du kan betale regninger med kredittkort uten å måtte betale renter og gebyrer) til å betale første månedsleie, og så betale ned igjen kortet MED EN GANG pengene fra lånekassen kommer.

Har absolutt ingen å låne av dessverre. Jobber har jeg søkt på, så venter på svar. Problemet er jo fortsatt at jeg må bo der jobben er - altså to timer unna nåværende bosted. Kinkig situasjon.

Lenke til kommentar

Du kan bryte BSU, men du må betale tilbake skattefordelen du har fått og du vil ikke kunne opprette en ny BSU-konto. Ser det opereres med BSU2-kontoer også, men de er neppe like lukrative som din første.

 

Enig med resten om at du burde gjøre det du klarer for å ikke bryte BSU.

Lenke til kommentar

Du kan bryte BSU, men du må betale tilbake skattefordelen du har fått og du vil ikke kunne opprette en ny BSU-konto. Ser det opereres med BSU2-kontoer også, men de er neppe like lukrative som din første.

 

Enig med resten om at du burde gjøre det du klarer for å ikke bryte BSU.

Må man betale tilbake hvis man ikke har fått? Har jo ikke betalt skatt, så har jo ikke "fått" noe sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Banken har ganske gode rådgivere. Jeg ble informert om ulempene ved å avslutte BSU kontoen tidlig når jeg skulle kjøpe min første leilighet. Har fortsatt BSU og håper på å kunne spare på denne frem til jeg er for gammel (34 år?)

 

Fordelen med å spare på BSU er jo at du får høye renter, samt at du får 1000 kr igjen på skatten av hver 5000 du sparer (opp til 25.000 kr, som vil gi "bonus" på 5000 kr pr. år).

 

Om du sier opp din BSU så kan du spare i fond eller lignende, som kan gi mer gevinst enn BSU, men kan også tape på det, så er en risiko..

Og om du har spart 70.000 og har 14.000 som må tilbakebetales så er det vel dumt uansett.

Du kan kun bruke BSU til å kjøpe eller nedbetale lån. Tror kanskje man kan bruke det på å pusse opp kjøkken f.eks., men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar

Utifra alt jeg har hørt tidligere må du for all del ikke avslutte BSUen. En tidligere kollega gjorde dette da han var i pengeknipe. Dette førte til at han fikk mye dårligere lån når han skulle kjøpe bolig. Han ble omtrent fortalt av banken at det var bedre med 2000 på BSU enn 200 000 på sparekonto. Helt sikkert overdrevet, men bare det å ha en tom BSU vet jeg at kan telle positivt.

 

Så ikke si opp BSUen. Har du ingenting du kan selge?

Lenke til kommentar

Vurderer å avslutte bsu-kontoen da jeg står uten nok penger til bolig (leie), og har ingen å låne av. Er student, men lånekassen drøyer veldig med søknaden.

Står vel rundt 70k på kontoen, og har aldri måttet betale skatt da jeg har holdt meg på frikortgrensa. Må jeg tilbakebetale det jeg _kunne_ ha fått på skatten, og hvor idiotisk er det å avslutte?

Alternativet blir jo å bo i telt et år. ??‍♀️

Hørt med NAV?

Og du har jo 70 000, det holder vel for i alle fall litt tid (tiden mens du venter på penger fra lånekassen og/eller jobb?

 

Ikke avslutt BSU, det må være siste utvei.

 

EDIT: Trodde det var snakk om 70 000 på sparekonto og ikke BSU.

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Må man betale tilbake hvis man ikke har fått? Har jo ikke betalt skatt, så har jo ikke "fått" noe sånn sett.

 

Du får skattelette når du bruker BSU, dermed må du betale disse tilbake dersom du ikke bruker det på å kjøpe bolig. 

 

Jeg vil som de fleste i denne tråden anbefale at du ikke bryter avtalen. Du tjener ganske mye på å ha en BSU konto og det er verd å vente til du ihvertfall skal bruke det til noe som ikke bryter med kontrakten. Det kan fort bli mye penger du må betale tilbake. 

 

Når du skriver frikort grense vil det vel bety at du er under 18 eller tar jeg nå feil? Spiller ingen rolle om du ikke har betalt skatt da du har fått skattelette når du har 70.000 kr på konto. 

 

OBS: dersom du har satt inn penger på kontoen i år så kan du fremdeles flytte de over til din normale konto. Dette kan du enten gjør i nettbanken din eller ved å ta kontakt med banken din. Merk deg at det kun er det du har fylt på fra 2019 som er gyldig å ta ut, og du vil bryte kontrakten om du rører noe mer enn det (du kan ikke røre pengene som er fra året før i nettbanken, dette kan du kun gjøre ved å kontakte banken).   

 

Fra egen erfaring har jeg en del penger på BSU og jeg er storfornøyd med ordningen. Jeg får mye penger tilbake på skatten (skattelette) som da automatisk går over på BSU. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du får skattelette når du bruker BSU, dermed må du betale disse tilbake dersom du ikke bruker det på å kjøpe bolig. 

 

Jeg vil som de fleste i denne tråden anbefale at du ikke bryter avtalen. Du tjener ganske mye på å ha en BSU konto og det er verd å vente til du ihvertfall skal bruke det til noe som ikke bryter med kontrakten. Det kan fort bli mye penger du må betale tilbake. 

 

Når du skriver frikort grense vil det vel bety at du er under 18 eller tar jeg nå feil? Spiller ingen rolle om du ikke har betalt skatt da du har fått skattelette når du har 70.000 kr på konto. 

 

OBS: dersom du har satt inn penger på kontoen i år så kan du fremdeles flytte de over til din normale konto. Dette kan du enten gjør i nettbanken din eller ved å ta kontakt med banken din. Merk deg at det kun er det du har fylt på fra 2019 som er gyldig å ta ut, og du vil bryte kontrakten om du rører noe mer enn det (du kan ikke røre pengene som er fra året før i nettbanken, dette kan du kun gjøre ved å kontakte banken).   

 

Fra egen erfaring har jeg en del penger på BSU og jeg er storfornøyd med ordningen. Jeg får mye penger tilbake på skatten (skattelette) som da automatisk går over på BSU. 

Dette er ikke riktig. Du får først skattefordelen av BSU når du betaler (nok) skatt. Se på det som rent fratrekk. Om TS har tjent såpass lite at det skal betales 4500 i skatt og har spart 25k ett år på BSU -> skatt = 0 (-500 i teorien, men 0).

 

Hvis TS har hatt frikort alle år har skatt vært 0 hele veien, og dermed ikke fått noen skattefordel. Har da ikke fått f eks 2 x 25 000 (2 år med skattefordel, tilsvarer 10k, men siden inntekt ikke har vært beskattet -> skattefordel = 0).

 

At ingen har rådet TS til ikke å spare i BSU før stor nok inntekt er nok litt dumt., da det har medført et potensielt tap (av fremtidige skattefradrag) på nesten 15k. Da ville det vært bedre å bruke BSU Start i Dnb, Boligsparekonto i Nordea, BSU Spar i Obos eller lignende produkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det skal være mulig å ta ut beløpet du har spart i inneværende år (2019) uten å bryte BSU avtalen og du kan da forsette å spare på et senere tidspunkt.

Dette stemmer. Alt du har satt inn siden 1 januar 2019 kan du ta ut igjen så lenge du gjør det før pengene "låses" 1. januar 2020. Gjorde dette selv for ikke så lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette er ikke riktig. Du får først skattefordelen av BSU når du betaler (nok) skatt. Se på det som rent fratrekk. Om TS har tjent såpass lite at det skal betales 4500 i skatt og har spart 25k ett år på BSU -> skatt = 0 (-500 i teorien, men 0).

 

Oi! Det var jo en skikkelig bommert av meg.

 

Takk for at du retter dette opp! 

Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig. Du får først skattefordelen av BSU når du betaler (nok) skatt. Se på det som rent fratrekk. Om TS har tjent såpass lite at det skal betales 4500 i skatt og har spart 25k ett år på BSU -> skatt = 0 (-500 i teorien, men 0).

 

Hvis TS har hatt frikort alle år har skatt vært 0 hele veien, og dermed ikke fått noen skattefordel. Har da ikke fått f eks 2 x 25 000 (2 år med skattefordel, tilsvarer 10k, men siden inntekt ikke har vært beskattet -> skattefordel = 0).

 

At ingen har rådet TS til ikke å spare i BSU før stor nok inntekt er nok litt dumt., da det har medført et potensielt tap (av fremtidige skattefradrag) på nesten 15k. Da ville det vært bedre å bruke BSU Start i Dnb, Boligsparekonto i Nordea, BSU Spar i Obos eller lignende produkter.

Var dette jeg tenkte på. Rart å tilbakebetale når jeg ikke har hatt noen fordeler. De pengene som står på konto har kommet fra erstatning, så har satt inn 25k + 25k + 20k, og bare spart rundt 1000-lappen i år, så er egentlig ikke noe å hente fra i år.

 

Men ja. Da får jeg bare la de stå og leve litt i telt en stund. Har jo planer om å kjøpe his en gang, så er vel greit å beholde renta..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...