Gå til innhold

Hjelp til konfigurarsjon av hjemmeserver


Anbefalte innlegg

Hei,


 


Har per dags dato en gammel bladserver som gjør tjeneste som hjemmeserver, firewall og ruter. Da denne trekker mye strøm og bråker ønsker vi å sette sammen en mer moderne sak. Det er svært lenge siden jeg selv satt sammen en pc, og jeg er derfor litt usikker på hvilke av dagens komponenter som egner seg. I den forbindelse hadde jeg satt stor pris på pekepinn i riktig retning.


 


Krav:


  • 2x 1 gigabit nettverksport, gjerne integrert + 1 eksternt kort om man ikke får hovedkort med to til en forsvarlig pris
  • Støtte for RAID 1, fortrinnsvis HW basert om det finnes
  • Kabinett med plass til 4stk 3.5" snurredisker
  • CPU som klarer RT rencoding av x264

Ønskeliste


  • Integrert grafikk, vil helst slippe varmen og kosten til et ekstra kort
  • Prosessor som klarer RT reencoding av x265

Operativsystem er per dags dato Debian dersom dette er av relevanse. Det er selvsagt et ønske at den er så rimelig som mulig. Utover re-encoding av filmer er det begrenset belastning.


 


På forhånd takk for all hjelp! 


 


Mvh,


Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte opp en Mini-ITC build på Node 304 kabinett og Supermicro X10SDV hovedkort. Det har integrert grafikk og embedded CPU. Relativt strømeffektivt, men koster dog litt i innkjøp da det er enteprise-grade hovedkort/cpu.

 

Hvilket prisleie ser du for deg?

 

Hei,

 

Hadde helst sett at totalsummen endte under 10 000 kroner. Vil også legge til at størrelse ikke er noe stort problem, det kan gjerne være midi-tower el.l. 

 

Mvh,

Henrik

Endret av henrik_er
Lenke til kommentar

"Da denne trekker mye strøm og bråker ønsker vi å sette sammen en mer moderne sak."

Altså, om du vet hva en blade er så vil mer eller mindre alt av ting på markedet trekke mindre strøm og være latterlig mye stillere, spørsmålet var mer om det var det som var et hovedpoeng eller ikke.

 

 

Tror jeg ville foreslått en ryzen maskin, og eventuelt ett Nvidia kort dersom det er plex du skal bruke, eller noe annet som støtter NVENC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...