Gå til innhold

Derfor fjerner Google «www» og «http» fra adressefeltet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Denne var motsigende...:

 

"I oppdateringnotatene til den nyeste Chrome-oppdateringen, Chrome 76, sier Google at de ønsker å gjøre endringen for å forenkle URL-feltet, og gjøre det lettere for brukere å identifisere nettstedet de besøker. Det kan tross alt være forvirrende for mange å ikke ta hensyn til «http://www.»som står foran adressen til et nettsted."

Lenke til kommentar

Det er jo andre valgmuligheter fortsatt, men for oss som har jobbet med internett i mange år, er det mer bekymringsfullt at det heller er alle andre enn Google som blir mindre og mindre relevante. Vi som er gamle nok vet hvor skadelig det er dersom en aktør er så sterk at den ikke trenger ta hensyn til andre - og det er slik situasjonen er i ferd med å bli igjen. 

 

alldevices-e1495689941520.png?w=750

Grafens kilde: StatCounter via Andreas Gal, tidligere CTO for Mozilla, i artikkelen "Chrome won". 

Dersom man skal se noe beroligende i utviklingen, er det at når Google, Apple og Microsoft alle skal jobbe med Webkit-varianter, kan man håpe det blir en viss dragkamp og konkurranse mellom firmaene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å avhenge av Google og Apple (og Microsoft) er en global krise. Svært uheldig utvikling.

 

Men folk flest bryr seg ikke. Nå skal de snike seg inn i hjemmet ditt og overvåke det også, og alt elektronisk utstyr du har osv. De gir seg ikke før de har helt kontroll over livet ditt, og du betaler villig for det.

 

Du blir eid som man brukte å si. Pawned, 0wned osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde være et valg i leseren å skjule eller vise hele adressen. ikke påtvunget at noe av adressen gjemmes. Da forsvinner noe av sikkerheten man har på å sjekke hele nettadressen.

 

Kan det å gjemme visning av www utnytttes på noen måte? Kan www1, 2, og 3 utnyttes her?

At man kommer på www2.superavisen.no i stedet for www.superavisen.no ?

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Gikk tilbake til edge, jeg.

Stoler faktisk mer på MS en de andre og de tuller ikke med nettet og overvåkning og tull, det har i hvert fall ikke vært slike skandaler som apple og chrome har hatt ved overvåkning, lytting, opptak av info og slikt.

 

De har nok samme type virksomhet med Contona. Saken er nok bare at det ikke har lekket ut til media hvorvidt det er personvernhensyn som ikke blir ivaretatt. 

 

Det burde være et valg i leseren å skjule eller vise hele adressen. ikke påtvunget at noe av adressen gjemmes.

 

Kan det å gjemme visning av www utnytttes på noen måte? Kan www1, 2, og 3 ytnyttes her?

At man kommer på www2.superavisen.no i stedet for www.superavisen.no ?

 

Dessverre har du rett. Det er nok enklere å utnytte dette ja. Men jeg lure på om Google har implementert funksjoner som gir deg en advarsel dersom dette forekommer.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

En forlatt extension til Firefox gjorde tilsvarende, den savnes. Fint at Google tenker nytt og Chrome fornyes, men som andre har nevnt, bruker primært Firefox og DuckDuckGo for å motvirke monopolet.

 

Dette er galskap. Mange bruker flere tjenester enn www på samme domene.

 

Og de andre subdomenene blir da heller ikke skjult. Bare å trykke på linkene i artikkelen for å lese litt nærmere heller enn å bare anta (selvom det er sløvt av tek å utelate detaljene)... sitat:

We plan to hide “https” scheme and special-case subdomain “www” in Chrome omnibox on desktop and Android in M76.

Lenke til kommentar

Dette er galskap. Mange bruker flere tjenester enn www på samme domene.

Jeg kjører FTP-server på eget domene og Chrome 76 viser fortsatt ftp:// i adresselinja når jeg besøker den. Den viser f.eks. kun tek.no når jeg er der, så funksjonen som skjuler er i drift.

 

Fungerer også å dobbeltklikke for å se hele adressen.

Lenke til kommentar

Hvis de ville ha fokus på deler av adressen kunne de jo benyttet font og farger..

 

https;//www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1851572

 

"Det kan tross alt være forvirrende for mange å ikke ta hensyn til «http://www.»som står foran adressen til et nettsted. "

Ja, bevares, vanlige folk må for all del ikke lære noe.

Endret av gotark
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk tilbake til edge, jeg.

Stoler faktisk mer på MS en de andre og de tuller ikke med nettet og overvåkning og tull, det har i hvert fall ikke vært slike skandaler som apple og chrome har hatt ved overvåkning, lytting, opptak av info og slikt.

 

Utviklingen av Cortana er nok ikke spesielt annerledes enn Siri, Alexa og Assistant. De bruker mennesker til å finne ut av hvorfor ikke alle kommandoene virker, til å forbedre algoritmene. Noen av disse vil nødvendigvis være fordi at det ikke var en kommando men noe som slett ikke burde vært lyttet inn på. 

 

Det som ikke sies i artiklene om at aktørene nå stopper disse programmene er at det først og fremst handler om å sjekke at brukeren var godt nok informert, og å ligge lavt til medieoppmerksomheten stopper opp. Hvis Microsoft og andre er følsomme for svingninger, har de nå stoppet tilsvarende debugging-program uten å nevne det med et ord, slik at de ved forespørsel kan svare "vi har over tid kommet til at det er en uheldig praksis". 

 

Men det kan også hende at Microsoft bare har gitt opp Cortana. Vissnok er hun forsvunnet ut av neste Xbox-oppdatering? [kilde]

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det burde være et valg i leseren å skjule eller vise hele adressen. ikke påtvunget at noe av adressen gjemmes. Da forsvinner noe av sikkerheten man har på å sjekke hele nettadressen.

 

Kan det å gjemme visning av www utnytttes på noen måte? Kan www1, 2, og 3 utnyttes her?

At man kommer på www2.superavisen.no i stedet for www.superavisen.no ?

 

Det spiller jo ingen rolle, det er jo samme domene bare annen hovedside. Problemet opostår hvis det maskeres mer i hoveddomene.

Lenke til kommentar

Slik har det alltid vært på Windowsmobilen min, har egentlig ikke tenkt spesielt over det, hverken med positivt eller negativt fortegn. Husker ikke om det er slik på de andre mobilene jeg har brukt?

 

Om jeg tenker etter så ser jeg ikke på det som noe problem, hos meg dukker all informasjonen opp når man klikker på adresselinjen en gang, funker helt fint. Skal man sjekke sertifikat klarer man vel et klikk ekstra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...