Gå til innhold

Windows 10 oppdatering tar lang tid


Anbefalte innlegg

Har også store problemer med denne oppdateringen,  midt i oppdateringen gikk laptopen i svart,  startet på ny, gikk i svart under oppstart. Nytt forsøk, plutselig begynte den å lage høye " tutelyder" i ca 20 sekunder før den gikk i svart på nytt. Enda et forsøk og plutselig startet masinken,   lettelsens sukk !   Nå har maset begynt igjen om oppdatering....vil ikke risikere dette på nytt og kanskje ikke få den i gang igjen.  Hvordan stanse disse oppdateringene ?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Har også store problemer med denne oppdateringen,  midt i oppdateringen gikk laptopen i svart,  startet på ny, gikk i svart under oppstart. Nytt forsøk, plutselig begynte den å lage høye " tutelyder" i ca 20 sekunder før den gikk i svart på nytt. Enda et forsøk og plutselig startet masinken,   lettelsens sukk !   Nå har maset begynt igjen om oppdatering....vil ikke risikere dette på nytt og kanskje ikke få den i gang igjen.  Hvordan stanse disse oppdateringene ?  

Høres ikke ut som dette er noe som er forårsaket av Windows, men heller PC'en.

 

Kjør en clean install.

Gjør det til en vane å gjør det ved hver større oppgradering.

Lenke til kommentar

Det kommer nye oppdateringer den andre tirsdagen i hver måned.

Har du noen god grunn for å stanse de?

En god grunn er at det alltid er problemer når det kommer en oppdatering. Går ikke an å bruke pc'en på mange timer. Kan umulig være kapasitetsproblemer når samme pc fint klarer store bilder i blant annet photoshop uten problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En god grunn er at det alltid er problemer når det kommer en oppdatering. Går ikke an å bruke pc'en på mange timer. Kan umulig være kapasitetsproblemer når samme pc fint klarer store bilder i blant annet photoshop uten problemer.

De gangene det tar lang tid, er nå i antall 2 i året.

Resterende 10 oppdateringer tar ikke flere timer. Da ville jeg vurdert ny harddisk.

 

Det er en stund siden store bilder i Photoshop var noe særlig resurskrevende og i dag gir det ingen indikasjon på hvor rask maskinen er.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som dette er noe som er forårsaket av Windows, men heller PC'en.

 

Kjør en clean install.

Gjør det til en vane å gjør det ved hver større oppgradering.

Nå var det ikke spørsmål om clean install eller ikke, men om det er mulig å stanse en oppdatering når man ikke ønsker den.  Kan du være behjelpelig med å svare på om man kan det og i så tilfelle hvordan  ? Jeg forstår at clean intall er den løsningen du foretrekker, men ikke alle ønsker å gjennomføre en clean install når windows " forlanger " det med sine store oppdateringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå var det ikke spørsmål om clean install eller ikke, men om det er mulig å stanse en oppdatering når man ikke ønsker den.  Kan du være behjelpelig med å svare på om man kan det og i så tilfelle hvordan  ? Jeg forstår at clean intall er den løsningen du foretrekker, men ikke alle ønsker å gjennomføre en clean install når windows " forlanger " det med sine store oppdateringer. 

Det er en grunn til at det ikke skal være mulig å forhindre oppdateringer å komme ut.

 

Du kan i dag utsette oppdateringer i 35 dager. At du ikke har tid til å oppdatere innenfor det tidsrommet, finner jeg svært usannsynlig.

Lenke til kommentar

De gangene det tar lang tid, er nå i antall 2 i året.

Resterende 10 oppdateringer tar ikke flere timer. Da ville jeg vurdert ny harddisk.

 

Det er en stund siden store bilder i Photoshop var noe særlig resurskrevende og i dag gir det ingen indikasjn på hvor rask maskinen er.

 

Alt annet enn oppdateringer fungerer som det skal. Harddisken er en Sandisk SD8SNAT-256GB, rask nok eller ikke?

 

Har ikke opplevd andre prosesser bruker mye cpu over så lang tid som når det er oppdateringer. Blant annet står Tjenestevert: Lokalt system med Windows Update for mer enn 50 prosent cpu og Windows Modules Installer Worker er også høy på cpu i lang tid.

 

Siste oppdateringer ble installert i dag (fra oppdateringsloggen), og det tok rundt 40 minutter:

2019-08 Samlet oppdatering for Windows 10 Version 1903 for x64-baserte systemer (KB4512508)

Sikkerhetsinnsiktoppdatering for Windows Defender Antivirus (KB2267602)

Windows-verktøy for fjerning av skadelig programvare x64 - august 2019 (KB890830)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Alt annet enn oppdateringer fungerer som det skal. Harddisken er en Sandisk SD8SNAT-256GB, rask nok eller ikke?

 

Har ikke opplevd andre prosesser bruker mye cpu over så lang tid som når det er oppdateringer. Blant annet står Tjenestevert: Lokalt system med Windows Update for mer enn 50 prosent cpu og Windows Modules Installer Worker er også høy på cpu i lang tid.

 

Siste oppdateringer ble installert i dag (fra oppdateringsloggen), og det tok rundt 40 minutter:

2019-08 Samlet oppdatering for Windows 10 Version 1903 for x64-baserte systemer (KB4512508)

Sikkerhetsinnsiktoppdatering for Windows Defender Antivirus (KB2267602)

Windows-verktøy for fjerning av skadelig programvare x64 - august 2019 (KB890830)

Har du latt Intel sitt verktøy søke igjennom maskinen din for nyere drivere eller manglende drivere?

 

Den disken er nå ikke særlig rask, om det er en Z400 disk.

Formfaktoren er M2, men interfacet er SATA.

 

310bf048e412e126b5437a63f07ba7a7.png

 

Sjekk om maskinen din støtter NVMe. Da får du nesten 10 ganger høyere hastighet.

 

eb9e314b36ce2049f0319613d640d4cb.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er vel så vidt jeg husker, kun de som har Windows 10 Pro lisens som får den fordelen at de kan utsette oppdateringer.

 

Her gjelder det å ikke være gjerrig, men å betale full pakke.

Har Windows home og mulighet for å utsette i 35 dager.

Det kan hende dette ble forandret i mai oppdateringen.

 

 

d94fcca88dfbf02cb497188ae0fcd5b7.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Er det meningen at WMI Provider Host skal gå helt amok når jeg skal skrive ut? Den står for 80-90 % cpu. Har ingen tilgang til noen printere etter siste oppdatering. Skrev ut tidligere på dagen før siste oppdatering. Begynner å bli skikkelig frustrert, når det blir problemer HVER gang det er oppdateringer på gang!! Clean install fungerer utmerket en liten stund inntil det kommer opp et varsel om ny versjon og sikkerhetsoppdateringer som må installeres. Tror det blir mac neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er det meningen at WMI Provider Host skal gå helt amok når jeg skal skrive ut? Den står for 80-90 % cpu. Har ingen tilgang til noen printere etter siste oppdatering. Skrev ut tidligere på dagen før siste oppdatering. Begynner å bli skikkelig frustrert, når det blir problemer HVER gang det er oppdateringer på gang!! Clean install fungerer utmerket en liten stund inntil det kommer opp et varsel om ny versjon og sikkerhetsoppdateringer som må installeres. Tror det blir mac neste gang.

Legger du inn noen skriverprogrammer eller medfølgende drivere?

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-other_settings/wmi-provider-host-high-cpu-usage-and-laptop/44cb3953-a883-404a-a94f-ee4f363d3a4b?page=2

Lenke til kommentar

 

Mener du underveis i oppdateringene? Utskrift har fungert helt fint frem til siste oppdatering, som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Printeren er en Epson PX720WD og ble automatisk installert i sin tid.

 

Trengte forresten et par omstarter så fungerte det igjen. Det kom en windows testside før det jeg skulle skrive ut.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg hva som skjedde....men når jeg skulle sjekke nå så var oppdateringen gjort, skjedde i natt.  Uventet,  men jeg er happy !  

Der var jeg altfor tidlig ute,  var for godt til å være sant.   Nå har oppdateringsmaset begynt på nytt....gjorde nytt forsøk, og oppdateringen mislykket. Nå er oppdateringen i ferd med å lastes ned enda en gang, og snart begynner maset om å installere,  som sikker vil mislykkes nok en gang.  Hvor mange ganger skal man lide seg gjennom denne prosessen før man får fred ?  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Der var jeg altfor tidlig ute,  var for godt til å være sant.   Nå har oppdateringsmaset begynt på nytt....gjorde nytt forsøk, og oppdateringen mislykket. Nå er oppdateringen i ferd med å lastes ned enda en gang, og snart begynner maset om å installere,  som sikker vil mislykkes nok en gang.  Hvor mange ganger skal man lide seg gjennom denne prosessen før man får fred ?  

Nei det er ikke noe å gjøre annet enn å slutte med data.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nye oppdateringer tilgjengelig, lastet ned og installerer. 7% ferdig på tre timer er vel ikke normalt? Skjer HVER gang!!

 

Llitt mystisk. Det lar seg nok løse, men man kan også håpe du blir såpass irritert at du overveier et annet operativsystem.

 

Windows kommer med en stor oppdatering hver andre tirsdag i måneden. I tillegg er det ofte en annen like stor oppdatering senere i måneden. Begge tar ca. en halv time for mitt vedkommende - altså ca. en time sammenlagt hver måned.

 

Nå brukte jeg nettopp Windows i 13 dager og lot da være å oppdatere Linux (bl.a. fordi jeg var bortreist en uke). Så da jeg oppdaterte, var det 13 dager å ta igjen, nesten en halv måned. Det tok 1 minutt og 40 sekunder. Litt raskere enn Windows, for å si det mildt. Dette er Arch Linux.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nye oppdateringer tilgjengelig, lastet ned og installerer. 7% ferdig på tre timer er vel ikke normalt? Skjer HVER gang!!

7% ferdig nedlastet?

 

Hvorfor venter du så lenge med å innstalere oppdateringer? Det er over 14 dager siden de kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...