Gå til innhold

Billigst mulig førerkort BE / C1E etter feriesesongen


grovetussen

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg tok klasse B fikk jeg moped, traktor og andre ting "på kjøpet".

 

Jeg har lyst å ta BE for tilhenger, men jeg har også lyst å på sikt ta C1 lett lastebil og også C1E lett lastebil med tilhenger, og leser at ved C1E får man BE på kjøpet, noen som vet hvordan det funker?

Blir det billigere om jeg har det fra før av?

 

Ser at ting som går igjen på prisene til trafikkskolene er f.eks:

grunnkurs tunge kjøretøy

lastsikringskurs osv,

 

Er det noen smart rekkefølge for å komme billigst mulig fra det og å unngå å måtte ta flere ting om igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. C1 og C1E er veien å gå.  Da får du som du sier "BE" på kjøpet. 

 


Morsom fakta: Jeg har C og T 142 (traktor uten begrensninsg) fra før, og jeg meldte meg opp til å ta b96 (skal ta oppkjøringa ved ledig tid).  Jeg måtte ta lastsikringskurs, selvom jeg er godkjent sjafør (YSK), og har C. Hadde jeg tatt rett på BE, så hadde jeg sluppet lastsikringa. (jeg valgte med vilje å gå for B96/BE og ikke CE eller C1E pga at jeg vil ikke begynne å jobbe med å kjøre vogntog :)

Lenke til kommentar

Gå for C1B direkte.

 

Dersom du tek BE fyrst så er den einaste "bonusen" at du på C1B slepp lastsikringskurset sidan du alt har tatt det i samband med tilhengarsertifikatet.

 

Så det er ingen grunn til å ta tilhengarsertifikatet for personbil fyrst dersom du likevel har tenkt å ta tilgengarsertifikat for storbil.

Lenke til kommentar

C er mye dyrere enn C1, ihvertfall når jeg sjekket prisene for noen år siden

 

C1 så kjører man opp på lett lastebil

Skulle man gjort som kameraten din sier så blir det som om at man kjører opp med bil for å ta MC lappen 

 

Cirka priser: BE 6k, C1E 15k, CE 30k

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

C er mye dyrere enn C1, ihvertfall når jeg sjekket prisene for noen år siden

 

C1 så kjører man opp på lett lastebil

Skulle man gjort som kameraten din sier så blir det som om at man kjører opp med bil for å ta MC lappen

 

Cirka priser: BE 6k, C1E 15k, CE 30k

For CE må man også ha C. Så totalt er det cirka 35k for C og 35k for CE. 70k for CE altså.

Lenke til kommentar

For CE må man også ha C. Så totalt er det cirka 35k for C og 35k for CE. 70k for CE altså.

 

Ja, jeg har funnet ut at C er unødvendig for meg, kan ikke tro at jeg vil få bruk for å kunne kjøre tung lastebil. Men kommer til å satse på C1 og C1E. Har funnet Tuft og Åsane trafikkskoler her i Bergensområdet, så får ta en ringerunde. 

Lenke til kommentar

C er mye dyrere enn C1, ihvertfall når jeg sjekket prisene for noen år siden

 

C1 så kjører man opp på lett lastebil

Skulle man gjort som kameraten din sier så blir det som om at man kjører opp med bil for å ta MC lappen 

 

Cirka priser: BE 6k, C1E 15k, CE 30k

 

Jeg kjørte opp til C1E for et par år siden og da kostet det ca 30k. Dette var riktignok i Finnmark, men det kan da umulig være så mye billigere lengere sør i landet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...