Gå til innhold

Innleggssåler til M77


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Sole innleggssåler er min "go-to såle om sommeren*. Kjøp den sorte varianten, den er tykkest og gir best demping. Her er M77 en elendig støvel, noe du merker godt med tung sekk på hardt underlag. Sålen støtter også godt under foten, og jeg merker et hav av forskjell med mine bein kontra forsvarets standard, men alle bein og føtter er ulike. 

 

* Jeg sier om sommeren, fordi sole-sålen isolerer dårlig og blir den våt tar den tid å tørke. Vinterstid brukes standard såle med en ull-side og en pappside (utlevert fra Forsvaret). 

 

Impregnering:

Kjøp en boks Kiwi skokrem på matbutikken og en vanlig skobørste, 20 kr på OBS eller tilsvarende steder. Sett inn støvlene med et relativt tykt lag kiwi over natta med børsten. Dagen derpå tørker du av det overflødige med børsten, fyller de til randen med lunkent vann og går med de til de er tørre.

Når det er sagt. Jeg ville tatt et par småturer med de først, lett Kiwi-bruk før og etter bruk, bare for å begynne å myke opp læret og venne foten noe til støvelen før du går så langt at støvelen tørker. Det sparer deg fort et par gnagsår hvis dine bein er som mine. Husk å bruke et par såler i støvlene under dette - ikke av Sole-typen, da vannet nok vil skade denne. Invister i et par med ull \ papp-sider som Forsvaret leverer ut

 

Bruker du vanlig Kiwi skokrem hyppig, og ikke lar støvelen tørke ut for mye mellom bruk, så er dette i utgangspunktet nok til at støvelen holder seg vanntett. For de verste regnværsdagene, så har jeg prøvd en vanlig impregneringspray av typen som går på Gore-tex \ garvet lær etc. Dette funker ganske greit, men her er jegerstøvelen til Forsvaret langt bedre, da den er bortimot helt tett fra start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Her er en en guide fra smarte hoder i Forsvaret som jeg fikk tak i:

Bruk og vedlikehold av lærstøvler:

Riktig vedlikehold er viktig for at lærstøvlene skal holde seg pene og tørre. Lær er et naturmateriale som krever pleie for å opprettholde kvaliteten. Godt vedlikeholdte støvler bidrar til at læret holder seg vannavstøtende lenger og støvlene blir også mindre utsatt for at skitt fester seg. I tillegg beskytter impregnering/skokrem mot rifter og skader på læret. Tørt lær blir mye lettere slitt og skadet, og vil i tillegg gjøre at læret blir stivt som kan gi økt risiko for gnagsår og belastningsskader.

Tilpasning av støvler:

M77 er konstruert med romslig lest for å kunne passe flest mulig. Den er da såpass romslig at det er viktig med innleggssåle og tykke sokker for at støvelen skal sitte godt på foten. Dersom støvlene fortsatt er for store, legg inn en ekstra innleggssåle. Det er viktig at du velger rett størrelse og at støvlene fylles godt for å redusere risikoen for gnagsår og belastningsskader.

Hvordan finne rett størrelse:

  • Putt innleggssålen i støvelen*
  • Ta på deg Forsvarets tykke grå ullsokker og ha gjerne en tynnere sokk, som sitter godt på foten, under. Det er alltid en fordel å ha to par sokker i støvlene for å gi mindre risiko for gnagsår.
  • Putt foten så langt frem du klarer i støvelen uten å snøre den
  • Press pekefingeren ned bak hælen. Dersom du akkurat får plass til pekefingeren mellom foten og støvelen er det rett størrelse (det skal være trangt å få presset pekefingeren ned)
  • Det er en fordel å ha en størrelse større støvler på vinterstid for å få mer plass til sokker og innleggssåler. Viktig at det ikke blir for trangt i støvlene, siden dette øker faren for frostskader.

Før lærstøvler tas i bruk første gang:

Sett inn overflaten med et tynt lag lærfett etterfulgt av skokrem. Du må jobbe litt for å få produktene til å trekke godt inn i læret. Vær spesielt nøye med å smøre sømmer og kanten på lærdelene. Puss støvlene.

Støvlene gås inn før bruk på lengre marsjer.

Dette kan gjøres på følgende måte:

  1. Sett inn overflaten med et tynt lag lærfett etterfulgt av skokrem. Vær spesielt nøye med å smøre sømmer og kanten på lærdelene. Puss støvlene.
  2. Fyll støvlene med lunkent vann
  3. Hell ut vannet etter ca 30 minutter
  4. Bruk Tensoplast eller sportsteip på utsatte områder av foten for å forbygge gnagsår
  5. Ta på tykke grå ullsokker. Pass på at sokkene sitter godt på foten uten å danne folder
  6. Legg inn innleggssåler*
  7. Ta på støvlene. I den nederste hempedelen snører du støvlene så stramt du kan uten å stoppe blodsirkulasjon, legg lisser over og rundt første hektepar (låser nedre snøring) før du snører passe stramt oppover hektene i støvelskaftet. Føttene skal sitte stødig i støvlene
  8. Tips: Enkelte opplever det som en fordel å hoppe over det nederste hempe- og/eller hekteparet før du fortsetter snøring oppover støvelskaftet. Dette vil gi bedre bevegelighet i ankelen når du går og kan redusere risikoen for belastningsskader
  9. Gå støvlene tørre

Sokker:

Velg riktige sokker for årstiden og bruken. Bruk helst minimum ett par tykke ullsokker (min.70% ull) – ikke bomullssokker. Viktig å skifte sokker ofte, og la støvler og innleggssåler tørkes/luftes når de ikke brukes.Benytt alltid tykke ullsokker når støvlene skal gås inn for å gi polstring og redusere risikoen for gnagsår. Det anbefales også å ha en tynnere ullsokk innerst. Dette gir flere isolerende luftlag, samt bidrar også til å redusere friksjonen mot huden for å forhindre gnagsår.

*Innleggssåle:

Forsvarets innleggssåle kan brukes både med pelsen vendt opp og ned. Med pelsen vendt ned bygges det mere luft mellom fotsåle og støvel. Dette gir et ekstra isolerende lag mot kulde fra underlaget. Med pelsen vendt opp suges fuktighet fra føttene bedre opp og en del opplever dette som mer behagelig i bruk selv om dette ikke bygger like mye luft og innleggssålen blir fortere slitt dersom de brukes med pelsen opp. Innleggssålene må skiftes ofte for å gi isolasjon og redusere risiko for problemer. Dersom det er slitasjemerker på pappoverflaten eller pelsen har blitt flat eller utslitt skal innleggssålene skiftes. Ved bruk i felt anbefales det å skifte innleggssåle minimum hver 14. dag.

Fotpose:
Fotpose brukes i kombinasjon med støvler for å gi ekstra isolering mot kulde, vind og noe fuktighet. Fotposene er ikke beregnet brukt i vann og fuktig miljø. Fotposene er vannavvisende, men ikke vanntette. Det er viktig å få kondens og fuktighet fra føttene ut av fotposene, så åpne fotposene eller ta de av så fort du har mulighet.

Etter bruk:

  1. Sett aldri bort sølete støvler. Rengjør støvlene utvendig og innvendig med lunket vann og børste.
  2. Det må ikke brukes såpe eller andre kjemikalier, det kan ødelegge vanntettheten ved at overflatespenning på fibre svekkes og vil også fjerne fettet som brukes til impregnering av støvlene .
  3. Ta ut innleggssålene og tørk de – skylles en gang iblant. Pass på at innleggssålene er hele og uten ujevnheter. Skift innleggssåler dersom de er slitt eller pelsen har blitt flat
  4. Åpne støvlene mest mulig og tørk de i romtemperatur. Det er en fordel å stappe avispapir (eventuelt en sokk eller lignende) oppi støvlene under tørkeprosessen for at støvlene skal holde fasongen og hindre gangfolder som gir økt risiko for gnagsår.
  5. NB: Plasser aldri støvler på gulv med varmekabler, i tørkeskap, nær radiator, ovn, åpen ild eller annen varmekilde. Læret vil fort bli skadet ved for sterk tørking. Støvler som har vært tørket på feil måte vil ha stor risiko for å få stivt lær som krever mye stell og tid for å få mykt igjen
  6. Påfør lærfett som impregnering mens støvlene fortsatt er fuktige for å forebygge at læret blir hardt og stivt under tørkeprosessen. Ha gjerne på impregnering i 2 omganger, og la det første laget trekke godt inn før nytt lag påføres. Vær spesielt nøye med å smøre sømmer og kanten på lærdelene. Pass også på å jobbe med å få impregneringen godt inn i områder som har tendens til å gi knekk i læret. Det er ekstra viktig å smøre området etter tåkappa der støvelen naturlig bøyes når du går slik at risikoen for å få gnagsår over tærne reduseres. La støvlene tørke godt.
  7. Påfør skokrem, la tørke i ca 2 timer og puss/poler etterpå. Skokremen tilfører støvlene smøring, beskyttelse og gjør at impregneringen varer lengre.

 

Endret av Venesis
Lenke til kommentar

Først og fremst: Har du prøvd å gå inn støvlene uten vann? Det er nemlig ikke alltid det trengs. Jeg har vel hatt 5-6 par, og kun hatt behov for å bruke vann to ganger.

Ellers skal det godt gjøres å "gå støvlene tørre", særlig hvis man har satt de inn med fett først. Vannet har da få steder å slippe ut, og du må ha de på svært lenge før de blir tørre. Min erfaring er at det heller ikke er nødvendig. Vannet skal først og fremst myke opp læret, slik at "knekkene" i læret du får når du går passer til føttene dine og støvlene lettere former seg etter føttene. Så lenge de settes godt inn med fett før de settes til tørk, trenger de ikke gås tørre, for fettet trekker inn når vannet fordamper. Men bruk skofett, ikke skokrem! Skokrem funker til hverdagspussing for å holde støvelen ren og blank, men de bør regelmessig også settes inn med fett for å holdes myke, beskytte læret og holde vann ute. Brukes kun skokrem, tørkes læret ut etter hvert. Ellers vil jeg også anbefale å trekke en plastpose utenpå sokken når man går inn skoen, slik at sokker og føtter holder seg tørre. Da er sjansen for gnagsår betraktelig mindre.

Støtter forslaget om sorte Sole, særlig hvis du har høy fotbue/vrist. Bare husk å kjøpe sålen i en størrelse større en støvelen da M77 er større i størrelsen enn Sole-sålene.

Til vinterbruk anbefaler jeg Norsk Ullsåle Utmark. De er minst like varme som utlevert såle og er av ull slik at de også varmer bedre selv om de blir fuktige, og de er tynnere slik at man får bedre plass rundt føttene. I tillegg er de langt mer holdbare og tørker fortere siden de ikke inneholder papp. De må også kjøpes i en størrelse større enn støvlene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...