Jump to content
Sennepo

Ny bruktbil, 350000, Mondeo / Insignia / Mazda 6 / superb

Recommended Posts

Vi skal kjøpe bil med budsjett 350000kr.

Etter litt testing så liker vi (alle 2018 modeller) disse i 5 dørs kombi versjon:

Skoda Superb (men blir nok for dyr, men vi likte denne best)

Ford Modeo 2 tdci (har hørt at hybriden til Ford ikke var noe særlig)

Opel Insignia

Mazda 6

 

Så ganske store biler uten at det er en stasjonsvogn.

 

Er det noe vi må passe på for noen av bilene?

Og hvilken vil holde seg best i verdi hvis vi har bilen i 5-7 år?

Er det andre biler som vi ikke har funnet enda?

BMW, MB, Audi har også varianter, men de blir fort en del eldre og med mer KM. Så disse har vi ikke prøvd.

Share this post


Link to post

En god venn av meg har en Mazda 6 2018 modell, han har kjørt snart 130.000km med den siden ny (selger), å han har ikke hatt noe som helst tull med den!

 

Har selv hatt BMW 520D 2016 stv, kjørte 45.000 med den uten dyre reparasjoner, men som du sier, så koster disse fort litt mere for tilsvarende årsmodell, men hvis dere kjører MYE og langt, så kan jeg absolutt anbefale en BMW 5 serie, nydelig komfort for langturer!

 

Personlig så tror jeg dere blir meget fornøyd uansett hvilket merke dere velger, "nye" biler i dag er vell forsåvidt bra alle sammen :)

 

Lykke til med biljakten

  • Like 1

Share this post


Link to post

Artig at dere vil kjøpe kombi utgave, de er veldig pene å se til synes jeg

 

Finner vel ikke 18mod Mazda 6 som 5 dørs kombi? Bare som sedan og stasjonsvogn.

 

Er vel ikke så mye å være obs på. Men Mazda har hatt litt problemer med sine diesel motorer. spesielt på forrige generasjon. Men rart om de ikke har fått orden på disse problemene på en såpass ny bil som du ser på.

 

Hadde det vært stasjonsvogn så hadde jeg svart Superb på spørsmålet om hvilken som holder set best i pris. Men markedet for kombi/sedan er litt annerledes og vanskeligere å spå.

 

Mitt råd er å kjøpe den bilen dere liker best innenfor budsjettet

Share this post


Link to post

Går dere for Insignia, så er det viktigste at den har fulgt alle servicer og at alt av tilbakekallinger eller service bulletins som heter er fulgt. 

Det er små ting som blir fikset på service på vegne av fabrikken. 

 

Jeg ville ha kjøpt av forhandler og hadde krevd å få full skriftlig tilstandsrapport slik at du har noe å slå i bordet med om det skulle oppstå uventede feil rett etter kjøp 

 

Går du for så ny bil, så har du jo garanti, men den dekker ikke slitedeler. Det er kjipt å ende opp med regning på 5-6 tusen på bremser bare noen mnd etter kjøp. 

Share this post


Link to post

-ingen dødgang på rattet

-manuelt gir er det greieste

-så er det lurt å ha bil på naf test

så en får tilsands rapport

 

kjør en liten tur å sjekk at ting er som

det skal,

 

 

er bilen så ny som 2018 så bør bilen ha mindre en

5o.oookm

kia har fine biler, til litt lavere pris en toyota

 

 

får unsylde har ikke sett på bil på en stund

suv jeg tenkte på var ikke på listen

 

Nissan Qashqai 1,5 dCI

Juki

Rav 4

Mitsubishi ASX

Ford Kuga 2,0 TDCi **

tdi manuel gir

 

 

så kan det være gjeld i bil her er en med

7 millioner i gjeld på bil ,

Edited by fleksnes radio amatør

Share this post


Link to post

Bor man i by er det helt idiotisk med manuellgir, men på annen kjøring er jeg enig i at det er kjekt.

 

Men nye biler med automat girer så kjapt å fint at manuell føles litt avleggs. Kjørte nylig en 2017/18 Avensis bensin med 7 trinns automat og paddle shift på rattet. Ville ikke byttet den girkassen i en manuell altså.

 

Ellers så har jeg lite formening om nyere biler. Har eid kun Ford i 14 år nå og ville nok valgt det igjen hovedsakelig fordi jeg synes den ser best ut av alle kandidatene dine. Hybrid er vel litt billigere i innkjøp, men om det er noe vits kommer helt ann på ditt kjøremønster.

 

Skoda hører man ikke annet enn skryt om for tiden, men mulig det blir dyrt ja.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Pass på at bilen er ny i norge med tanke på garanti.

At garantien er overholdt med tanke på service.

 

Av de bilene som du har listet opp er nok Superb den beste :) (husk viss den er kjørt 60k km eller mer at det er tatt service på girkassen)

Share this post


Link to post

Automat er dyrt. Det skal skiftes olje og selv med oljeskift til riktig tid vet man aldri hvor lenge kassa varer. 

Ville aldri ha kjøpt bil med automat uten vanntett service -historikk. 

Skal man ha bilen i noen år og garantien har gått ut, så kan man fort regne med 50-80 tusen om automatkassa ryker. 

Share this post


Link to post

Hvorfor manuelt gir?

 

Fordi det er mye billigere å produsere, har mindre feil, og er MYE billigere å reparere OM det skulle oppstå en feil.

Share this post


Link to post

Automat er dyrt. Det skal skiftes olje og selv med oljeskift til riktig tid vet man aldri hvor lenge kassa varer.

Ville aldri ha kjøpt bil med automat uten vanntett service -historikk.

Skal man ha bilen i noen år og garantien har gått ut, så kan man fort regne med 50-80 tusen om automatkassa ryker.

Veeeeldig mange typer automatgirkassen da.

Kjørt 200 tusen km med min 2006 "Jatco" kasse nå. En kasse som sto i veldig mange biler på den tiden.

 

Kjørte en oljeflushing på 170tusen km. Ifølge manualen trengs det ikke men for 4000kr roet det sinnet iallefall, og kassen funker flott enda.

 

Med tanke på hvor dårlig folk er til å clutche så går det vel minst ett clutchskift på 200tusen km (spesielt med bykjøring) og det koster gjerne 7 tusen.

For ikke å snakke om dobbelmassesvinghjul som ryker i hytt å pine på manuell og ofte koster en nyre å fikse.

 

Så automat/manuell blir veldig smaksak, men til bykjøring er valget enkelt. Men begge deler kan bli kostbart.

 

Automatgir bruker gjerne mindre drivstoff enn manuell på nyere biler så det kortet er og dødt.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Hvis de en gang har tenkt å selge bilen igjen er det veldig dumt å kjøpe manuell. Automat er fremtiden for 98% av befolkningen, manuell er kun for oss som er spesielt interessert og for gøy.

Share this post


Link to post

Gamle mercedesen min fra 2000, er kjørt 394k km og er like god :)
Her er det byttet olje i følge papirene jeg har rundt 3 ganger.
Det koster ikke mye! Å veldig behagelig med automat!

Flushet nettopp BMWen min en E91 fra 2010 som var kjørt 258k km uten service, tok flush og filter bytte, kom på 7000kr.
Så det er ikke gale, og om man følger km og tid så havner det som oftest på rundt 4-5000kr (60000km/4år) og DSG kasse 80000km/2år(kun olje og filter bytte på kassen til rundt 3-4000kr))

  • Like 1

Share this post


Link to post

Går dere for Insignia, så er det viktigste at den har fulgt alle servicer og at alt av tilbakekallinger eller service bulletins som heter er fulgt. 

Det er små ting som blir fikset på service på vegne av fabrikken. 

 

 

Dette gjelder uansett hvilket merke dere velger.

  • Like 1

Share this post


Link to post

DSG kasse 80000km/2år(kun olje og filter bytte på kassen til rundt 3-4000kr))

6 trinns DSG våtclutch har 60000km/4år

7 trinns tørr har ingen intervall

7 trinns våt har kun oljeskift og ikke filterskift slik 6 trinns har.

Edited by Simkin

Share this post


Link to post

Ble en Mazda 6 sedan, veldig fornøyd. Var denne bilen vi likte best. Feb 2018 (2017) modell, optimum med alt av utstyr inkludert Webasto.

 

Skal høre med Mazda hvor mye de skal ha for å ettermontere Android auto / Apple carplay, skal være tilgjengelig nå. Med oppgradert USB for lading av mobil, trengs før langtur nedover i Europa.

 

Må uansett kontakte forhandleren da vi ikke får inn P4, p5, P6 osv på radioen. Kun P1, p2, P3 og noen enkelte lokalradioer. Resatte bilsystemet fra menyen uten at dette fikset problemet. Og prøvd å skanne etter kanaler andre steder enn hjemme. Så hvis noen kloke mennesker vet før Mazda får sett på det hadde det vært bra ?

Share this post


Link to post

Må uansett kontakte forhandleren da vi ikke får inn P4, p5, P6 osv på radioen. Kun P1, p2, P3 og noen enkelte lokalradioer. Resatte bilsystemet fra menyen uten at dette fikset problemet. Og prøvd å skanne etter kanaler andre steder enn hjemme. Så hvis noen kloke mennesker vet før Mazda får sett på det hadde det vært bra

Høyrest ut som du berre finn 1 eller 2 DAB-kanaler. Trur alle NRK-kanalane ligg på same kanal/frekvens, og alle dei private lokalradiokanalane ligg samla på ein annan frekvens. Korleis ein finn fram til andre frekvensar på ein spesifikk radiomodell veit eg dessverre ikkje.

Share this post


Link to post

Hvor i kartet er du? Som du ser har NRK mye bedre dekning på sine kanaler enn kommersielle kanaler.

 

https://radio.no/dekning/

 

Gratulerer med Mazda6 forresten! =) Det er en bil jeg selv skal strengt vurdere neste gang jeg skal kjøpe. Hva er modellen din utstyrt med av AWD, Auto/Manuell, Diesel/bensin?

Edited by Sydvest

Share this post


Link to post

2.5l bensin automat FWD, behagelig å kjøre og har det lille ekstra når en trenger det.

 

Holder til i Asker og har prøvd å skanne på Fornebu også. Bordradioen vår får inn alt, innendørs. Så er nok noe feil, får vite mer i morgen.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...