Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bruktbil, 350000, Mondeo / Insignia / Mazda 6 / superb


Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe bil med budsjett 350000kr.

Etter litt testing så liker vi (alle 2018 modeller) disse i 5 dørs kombi versjon:

Skoda Superb (men blir nok for dyr, men vi likte denne best)

Ford Modeo 2 tdci (har hørt at hybriden til Ford ikke var noe særlig)

Opel Insignia

Mazda 6

 

Så ganske store biler uten at det er en stasjonsvogn.

 

Er det noe vi må passe på for noen av bilene?

Og hvilken vil holde seg best i verdi hvis vi har bilen i 5-7 år?

Er det andre biler som vi ikke har funnet enda?

BMW, MB, Audi har også varianter, men de blir fort en del eldre og med mer KM. Så disse har vi ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god venn av meg har en Mazda 6 2018 modell, han har kjørt snart 130.000km med den siden ny (selger), å han har ikke hatt noe som helst tull med den!

 

Har selv hatt BMW 520D 2016 stv, kjørte 45.000 med den uten dyre reparasjoner, men som du sier, så koster disse fort litt mere for tilsvarende årsmodell, men hvis dere kjører MYE og langt, så kan jeg absolutt anbefale en BMW 5 serie, nydelig komfort for langturer!

 

Personlig så tror jeg dere blir meget fornøyd uansett hvilket merke dere velger, "nye" biler i dag er vell forsåvidt bra alle sammen :)

 

Lykke til med biljakten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig at dere vil kjøpe kombi utgave, de er veldig pene å se til synes jeg

 

Finner vel ikke 18mod Mazda 6 som 5 dørs kombi? Bare som sedan og stasjonsvogn.

 

Er vel ikke så mye å være obs på. Men Mazda har hatt litt problemer med sine diesel motorer. spesielt på forrige generasjon. Men rart om de ikke har fått orden på disse problemene på en såpass ny bil som du ser på.

 

Hadde det vært stasjonsvogn så hadde jeg svart Superb på spørsmålet om hvilken som holder set best i pris. Men markedet for kombi/sedan er litt annerledes og vanskeligere å spå.

 

Mitt råd er å kjøpe den bilen dere liker best innenfor budsjettet

Lenke til kommentar

Går dere for Insignia, så er det viktigste at den har fulgt alle servicer og at alt av tilbakekallinger eller service bulletins som heter er fulgt. 

Det er små ting som blir fikset på service på vegne av fabrikken. 

 

Jeg ville ha kjøpt av forhandler og hadde krevd å få full skriftlig tilstandsrapport slik at du har noe å slå i bordet med om det skulle oppstå uventede feil rett etter kjøp 

 

Går du for så ny bil, så har du jo garanti, men den dekker ikke slitedeler. Det er kjipt å ende opp med regning på 5-6 tusen på bremser bare noen mnd etter kjøp. 

Lenke til kommentar

-ingen dødgang på rattet

-manuelt gir er det greieste

-så er det lurt å ha bil på naf test

så en får tilsands rapport

 

kjør en liten tur å sjekk at ting er som

det skal,

 

 

er bilen så ny som 2018 så bør bilen ha mindre en

5o.oookm

kia har fine biler, til litt lavere pris en toyota

 

 

får unsylde har ikke sett på bil på en stund

suv jeg tenkte på var ikke på listen

 

Nissan Qashqai 1,5 dCI

Juki

Rav 4

Mitsubishi ASX

Ford Kuga 2,0 TDCi **

tdi manuel gir

 

 

så kan det være gjeld i bil her er en med

7 millioner i gjeld på bil ,

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

Bor man i by er det helt idiotisk med manuellgir, men på annen kjøring er jeg enig i at det er kjekt.

 

Men nye biler med automat girer så kjapt å fint at manuell føles litt avleggs. Kjørte nylig en 2017/18 Avensis bensin med 7 trinns automat og paddle shift på rattet. Ville ikke byttet den girkassen i en manuell altså.

 

Ellers så har jeg lite formening om nyere biler. Har eid kun Ford i 14 år nå og ville nok valgt det igjen hovedsakelig fordi jeg synes den ser best ut av alle kandidatene dine. Hybrid er vel litt billigere i innkjøp, men om det er noe vits kommer helt ann på ditt kjøremønster.

 

Skoda hører man ikke annet enn skryt om for tiden, men mulig det blir dyrt ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Automat er dyrt. Det skal skiftes olje og selv med oljeskift til riktig tid vet man aldri hvor lenge kassa varer.

Ville aldri ha kjøpt bil med automat uten vanntett service -historikk.

Skal man ha bilen i noen år og garantien har gått ut, så kan man fort regne med 50-80 tusen om automatkassa ryker.

Veeeeldig mange typer automatgirkassen da.

Kjørt 200 tusen km med min 2006 "Jatco" kasse nå. En kasse som sto i veldig mange biler på den tiden.

 

Kjørte en oljeflushing på 170tusen km. Ifølge manualen trengs det ikke men for 4000kr roet det sinnet iallefall, og kassen funker flott enda.

 

Med tanke på hvor dårlig folk er til å clutche så går det vel minst ett clutchskift på 200tusen km (spesielt med bykjøring) og det koster gjerne 7 tusen.

For ikke å snakke om dobbelmassesvinghjul som ryker i hytt å pine på manuell og ofte koster en nyre å fikse.

 

Så automat/manuell blir veldig smaksak, men til bykjøring er valget enkelt. Men begge deler kan bli kostbart.

 

Automatgir bruker gjerne mindre drivstoff enn manuell på nyere biler så det kortet er og dødt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Gamle mercedesen min fra 2000, er kjørt 394k km og er like god :)
Her er det byttet olje i følge papirene jeg har rundt 3 ganger.
Det koster ikke mye! Å veldig behagelig med automat!

Flushet nettopp BMWen min en E91 fra 2010 som var kjørt 258k km uten service, tok flush og filter bytte, kom på 7000kr.
Så det er ikke gale, og om man følger km og tid så havner det som oftest på rundt 4-5000kr (60000km/4år) og DSG kasse 80000km/2år(kun olje og filter bytte på kassen til rundt 3-4000kr))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble en Mazda 6 sedan, veldig fornøyd. Var denne bilen vi likte best. Feb 2018 (2017) modell, optimum med alt av utstyr inkludert Webasto.

 

Skal høre med Mazda hvor mye de skal ha for å ettermontere Android auto / Apple carplay, skal være tilgjengelig nå. Med oppgradert USB for lading av mobil, trengs før langtur nedover i Europa.

 

Må uansett kontakte forhandleren da vi ikke får inn P4, p5, P6 osv på radioen. Kun P1, p2, P3 og noen enkelte lokalradioer. Resatte bilsystemet fra menyen uten at dette fikset problemet. Og prøvd å skanne etter kanaler andre steder enn hjemme. Så hvis noen kloke mennesker vet før Mazda får sett på det hadde det vært bra ?

Lenke til kommentar

Må uansett kontakte forhandleren da vi ikke får inn P4, p5, P6 osv på radioen. Kun P1, p2, P3 og noen enkelte lokalradioer. Resatte bilsystemet fra menyen uten at dette fikset problemet. Og prøvd å skanne etter kanaler andre steder enn hjemme. Så hvis noen kloke mennesker vet før Mazda får sett på det hadde det vært bra

Høyrest ut som du berre finn 1 eller 2 DAB-kanaler. Trur alle NRK-kanalane ligg på same kanal/frekvens, og alle dei private lokalradiokanalane ligg samla på ein annan frekvens. Korleis ein finn fram til andre frekvensar på ein spesifikk radiomodell veit eg dessverre ikkje.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...