Gå til innhold

Hjelp til gaming skjerm - forvirret


diesto

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Kommer til å gå for en slik build: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=595315&view=l

Skal brukes hovedsakelig til spilling av CS:GO, men også Fortnite og andre FPS-spill. Målet er å ligge på 300 fps ish. 

 

Eneste som gjenstår nå er en gaming-skjerm. Ønsker ikke gå noe særlig høyere enn 3.000 kr for skjermen, men hvis grunner taler for det kan jeg øke budsjettet. 

 

Mest ønskelig er en 24", men 27" kan også være interessant. Må minmum ha 144hz, men gjerne høyere. 

 

Kan noen hjelpe meg med noen anbefalinger? Alle testene jeg har lest anbefaler forskjellige skjermer, og det virker som en jungel der ute. 

 

Bør jeg ha freesync / g-sync? Forstår ikke helt forskjellen på dette. 

 

Hjelp mottas med stooor takk :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt skjermkort ville jeg valgt en G-Sync skjerm, siden du har ett Nvidia skjermkort, men du kan også kjøpe en FreeSync skjerm som har G-sync godkjenning ;) 

Men hvis du er opptatt av å ha "300fps", men skal spare penger på skjermen, så er litt av vitsen med "300fps" borte!

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller spart litt penger på den 1tb m.2 SSD`en du skal ha, kanskje noen hundrelapper på andre ting også, så du kan kjøpe en mere "premium" skjerm, siden du skal spille mest FPS spill er skjermen meget viktig!

 

EDIT: kort fortalt: Nvidia = G-Sync         
                           AMD = FreeSync

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar

Til ditt skjermkort ville jeg valgt en G-Sync skjerm, siden du har ett Nvidia skjermkort, men du kan også kjøpe en FreeSync skjerm som har G-sync godkjenning ;) 

 

Men hvis du er opptatt av å ha "300fps", men skal spare penger på skjermen, så er litt av vitsen med "300fps" borte!

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller spart litt penger på den 1tb m.2 SSD`en du skal ha, kanskje noen hundrelapper på andre ting også, så du kan kjøpe en mere "premium" skjerm, siden du skal spille mest FPS spill er skjermen meget viktig!

 

EDIT: kort fortalt: Nvidia = G-Sync         

                           AMD = FreeSync

 

Takk for svar! Sitter og leser meg litt opp nå. Jeg kan som sagt være villig til å øke budsjettet på skjermen. 

 

Freesync skjermene virker rimeligere overall. Kan det være lurt å bytte til et annet skjermkort f.eks AMD? Skal jeg få nytte av 300 fps bør jeg kanskje ha en 240hz skjerm? 

Lenke til kommentar

Takk for svar! Sitter og leser meg litt opp nå. Jeg kan som sagt være villig til å øke budsjettet på skjermen. 

 

Freesync skjermene virker rimeligere overall. Kan det være lurt å bytte til et annet skjermkort f.eks AMD? Skal jeg få nytte av 300 fps bør jeg kanskje ha en 240hz skjerm? 

Jeg ville nok holdt meg til det skjermkortet du har, da det er ett meget godt skjermkort til din bruk!

 

Ja, freesync skjermer er en del billigere, da Nvidia vet å ta seg godt betalt for G-Sync sertifiseringen.

 

Jeg bruker selv en 165hz skjerm, å jeg spiller hovedsaklig CS:GO, er meget fornøyd med den, gi meg noen minutter, så skal jeg legge inn en link til den i dette innlegget (det er en G-Sync skjerm)

Lenke til kommentar

Jeg ville nok holdt meg til det skjermkortet du har, da det er ett meget godt skjermkort til din bruk!

 

Ja, freesync skjermer er en del billigere, da Nvidia vet å ta seg godt betalt for G-Sync sertifiseringen.

 

Jeg bruker selv en 165hz skjerm, å jeg spiller hovedsaklig CS:GO, er meget fornøyd med den, gi meg noen minutter, så skal jeg legge inn en link til den i dette innlegget (det er en G-Sync skjerm)

 

 

Takker! Må ærlig innrømme at det frister med en 240hz :p 

Lenke til kommentar

Feil, alle freesync skjermer gjør ikke det, de må ha godkjent kompitablitet med G-sync

 

Feil.

 

De med godkjenning fungerer ut av boksen. De uten må manuelt aktiveres.

Og ja, ville så klart valgt en som var "sertifisert"... Da sikrer man opplevelsen.

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

Feil.

 

De med godkjenning fungerer ut av boksen. De uten må manuelt aktiveres.

Og ja, ville så klart valgt en som var "sertifisert"... Da sikrer man opplevelsen.

de KAN virke med g-sync, men det gies ingen garantier! dette kan føre til screentear osv, så det er mye bedre å kjøpe noe man VET virker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

de KAN virke med g-sync, men det gies ingen garantier! dette kan føre til screentear osv, så det er mye bedre å kjøpe noe man VET virker!

 

Enig. Derav min litt uklare edit :)

Freesync med g-sync støtte er absolutt å foretrekke framfor kun g-sync støtte. imo.

 

Skjerm er noe man ofte har over lengre tid, så hvis budsjettet kan økes så ville jeg satt en finger på skjermen som Kla3torsk1 linket til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig. Tusen takk for hjelpen.. Spilte aktivt CS 1.6 for mange år tilbake, og nesten viktigere enn PCen var selve skjermen. Da var standaren 100hz over 60hz. Stor forskjell. 

 

Vil det være verdt å øke budsjettet enda mer til eksempelvis denne: https://www.komplett.no/product/913470/gaming/gamingskjermer/asus-245-led-g-sync-rog-swift-pg258q#

 

Minuset blir vel at den ikke støtter Freesync? Om jeg skulle bytte skjermkort i fremtiden.

 

Baller seg på her nå.. Hehe!

Lenke til kommentar

Herlig. Tusen takk for hjelpen.. Spilte aktivt CS 1.6 for mange år tilbake, og nesten viktigere enn PCen var selve skjermen. Da var standaren 100hz over 60hz. Stor forskjell. 

 

Vil det være verdt å øke budsjettet enda mer til eksempelvis denne: https://www.komplett.no/product/913470/gaming/gamingskjermer/asus-245-led-g-sync-rog-swift-pg258q#

 

Minuset blir vel at den ikke støtter Freesync? Om jeg skulle bytte skjermkort i fremtiden.

 

Baller seg på her nå.. Hehe!

Det korte svaret er nei, da begge er 1080p og 240hz, så ville heller gått for den første :)

Lenke til kommentar

Herlig. Tusen takk for hjelpen.. Spilte aktivt CS 1.6 for mange år tilbake, og nesten viktigere enn PCen var selve skjermen. Da var standaren 100hz over 60hz. Stor forskjell. 

 

Vil det være verdt å øke budsjettet enda mer til eksempelvis denne: https://www.komplett.no/product/913470/gaming/gamingskjermer/asus-245-led-g-sync-rog-swift-pg258q#

 

Minuset blir vel at den ikke støtter Freesync? Om jeg skulle bytte skjermkort i fremtiden.

 

Baller seg på her nå.. Hehe!

 

Ikke kjøp G-Sync skjerm!! Helvete, ikke kjøp Nvidia skjermkort heller for den saks skyld... Og dette med G-Sync "compatible"...  :sick:

 

Det er Geforce skjermkortene som har blitt FREESYNC compatible, ikke omvendt!! Føkkings Nvidia! Prøvde seg på samme skitten med GPP, men denne gangen slipper de unna med det. G-Sync "Compatible" er Freesync skjerm, og med det låser du deg ikke til å kun kunne bruke Nvidia skjermkort med skjermen din i fremtiden, dersom du vil ha adaptive sync aktivert. Med G-Sync skjerm er det kun Nvidia skjermkort som gir det.

 

Med Freesync skjerm, altså inkludert de som kaller seg G-Sync compatible, så kan man i fremtiden velge det skjermkortet som gir best ytelse per krone, uavhengig av merke, og fremdeles få adaptive sync. "G-Sync compatible" om jeg ikke har vært tydelig nok til nå, er ren bullshit. Bevares, om det gir best verdi, kjøp en slik, men om du finner en Freesync skjerm med samme eller bedre specs, til finere pris. Så er det ingenting å være redd for. Det Kla3torsk1 snakker om av tearing etc. Er ren skremselspropaganda fra Nvidia...

 

Det beste skjermkortet på markedet for øyeblikket i ytelse per krone, er forøvrig AMDs RX5700 eller RX5700XT. CS:GO er uansett så lett for et skjermkort å drive at det er CPU som blir flaskehals på dette nivået.

Lenke til kommentar

Drit i g-sync/freesync.

Det er denne eller denne du vil ha til din bruk.

 

Skulle egentlig hatt en selv, men venter på lenovo legion y27gq-25 som skulle vært på markedet nå i vår

 

 

Kan jeg spørre hvorfor, sammenlignet med https://www.komplett.no/product/1080178/gaming/gamingskjermer/asus-24-led-rog-strix-xg248q?gclid=EAIaIQobChMIttSy--Xm4wIVhZSyCh3XzwxiEAQYAiABEgL4YvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Syntes ikke Zowie-skjermene er de mest sexy. 

Endret av diesto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...