Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Trenger man mere, så har man denne til 7490kr :

 

Acer 27" Nitro -  4K 144hz freesync, IPS :D

 

Rett og slett enda mere for pengene.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4925319

 

 

For meg er 4k perfekt til 27". 

 

Det ser ut aom en fantastisk skjerm, men nå sammenlikner du ikke likt med likt.

For det første sammenlikner du tilbudspris med fullpris, skjermen er mindre, den er ikke kurvet og den har ikke HDR. Det kommer rett og slett an på hva man vil ha. Personlig synes jeg at kurvet skjerm er et stort pluss, men jeg vet mange er uenige der.

Jeg snuser på denne

Samsung 32" 4K LED U32J590J

Virker som et bedre kjøp sett bort fra

a) det er ikke curved

b) det er 5ms mot 1ms

c) ikke 16/9.

 

Denne ligger ute til rundt 4.000,-. Usikker på UHD betegnelsen selv om det oppgis 1billion farger.

 

For min del, med videoredigering, er det viktigere med god fargegjengivelse og nok piksler enn refreshrate. For meg virker det som en buet skjerm i WQUHD til en dyrere pris enn UHD som ikke er buet et dårligere kjøp om man ikke er opptatt av de tre punktene over.

 

Eller er jeg på villspor?

 

Link:https://www.komplett.no/product/1012650/gaming/gamingskjermer/samsung-32-4k-led-u32j590j?offerId=KOMPLETT-310-1012650#

Lenke til kommentar

Jeg snuser på denne

Samsung 32" 4K LED U32J590J

Virker som et bedre kjøp sett bort fra

a) det er ikke curved

b) det er 5ms mot 1ms

c) ikke 16/9.

 

Denne ligger ute til rundt 4.000,-. Usikker på UHD betegnelsen selv om det oppgis 1billion farger.

 

For min del, med videoredigering, er det viktigere med god fargegjengivelse og nok piksler enn refreshrate. For meg virker det som en buet skjerm i WQUHD til en dyrere pris enn UHD som ikke er buet et dårligere kjøp om man ikke er opptatt av de tre punktene over.

 

Eller er jeg på villspor?

 

Link:https://www.komplett.no/product/1012650/gaming/gamingskjermer/samsung-32-4k-led-u32j590j?offerId=KOMPLETT-310-1012650#

 

Du får den ned mot 3000,- på andre plasser enn Komplett.

 

Når det er sagt, jeg har prøvd å finne tester av skjermen uten å finne noe. Du skriver videoredigering, men jeg vil anta at det er snakk om på hobbybasis, siden du i hele tatt vurderer en skjerm til 3-4 tusen kroner. Personlig ville jeg ikke ha kjøpt en skjerm uten å i minste fall lest et par skikkelige tester. Farger f.eks. kan fort være helt på jordet. Igjen, har du utstyr til å kalibrere dette skikkelig så er det ikke nødvendigvis noe krise, men da tror jeg du hadde kikket i en annen prisklasse til å begynne med.

 

Det lille jeg fant om skjermen var "klager" på ghosting og en påstått (av Samsung selv) dekning på 99% av sRGB området.

 

Jeg har dog ikke sett/brukt skjermen selv så det kan jo være at den er helt topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1440p på en 32" høres ikke helt ideelt ut. Men resten av specs og pris er jo veldig bra.

Kommer vel litt an på øynene som ser.

 

For mine 49 år gamle, nærsynte øyne er 1440 flott på en 32". Jeg har en 27" med 1440 i kjelleren, men der begynte jeg nesten å myse litt. Nå har jeg 3x32" med 1440p på hver, riktignok noe av det billigste jeg fant, men det passer øynene mine godt.

 

Jeg spiller stort sett kun Elite Dangerous, og mitt GTX1080 greier det spillet ganske greit over 7680x1440, men hadde ikke greid det hvis hver skjerm hadde vært 4K.

 

Denne skjermen virker som en veldig fin oppgradering for meg, men da jeg vil ha 3stk, må det nok vente en stund.

Lenke til kommentar

 

Jeg snuser på denne

Samsung 32" 4K LED U32J590J

Virker som et bedre kjøp sett bort fra

a) det er ikke curved

b) det er 5ms mot 1ms

c) ikke 16/9.

 

Denne ligger ute til rundt 4.000,-. Usikker på UHD betegnelsen selv om det oppgis 1billion farger.

 

For min del, med videoredigering, er det viktigere med god fargegjengivelse og nok piksler enn refreshrate. For meg virker det som en buet skjerm i WQUHD til en dyrere pris enn UHD som ikke er buet et dårligere kjøp om man ikke er opptatt av de tre punktene over.

 

Eller er jeg på villspor?

 

Link:https://www.komplett.no/product/1012650/gaming/gamingskjermer/samsung-32-4k-led-u32j590j?offerId=KOMPLETT-310-1012650#

 

Du får den ned mot 3000,- på andre plasser enn Komplett.

 

Når det er sagt, jeg har prøvd å finne tester av skjermen uten å finne noe. Du skriver videoredigering, men jeg vil anta at det er snakk om på hobbybasis, siden du i hele tatt vurderer en skjerm til 3-4 tusen kroner. Personlig ville jeg ikke ha kjøpt en skjerm uten å i minste fall lest et par skikkelige tester. Farger f.eks. kan fort være helt på jordet. Igjen, har du utstyr til å kalibrere dette skikkelig så er det ikke nødvendigvis noe krise, men da tror jeg du hadde kikket i en annen prisklasse til å begynne med.

 

Det lille jeg fant om skjermen var "klager" på ghosting og en påstått (av Samsung selv) dekning på 99% av sRGB området.

 

Jeg har dog ikke sett/brukt skjermen selv så det kan jo være at den er helt topp.

Takk for svar.

Har testet den, og den er ikke perfekt farge gjengivelse, men for prisen er det ett lite røverkjøp etter hva jeg leser. Jeg har tilgang til utstyr for kalibrering, en nødvendighet når det drives med film.

 

Helt ærlig så har vi en bestilling på en skjerm til 11k (for 10bit 4k redigering), men jeg ønsker ikke å bruke 22k totalt på skjermer, så 2 og 3 skjerm blir noe billigere.

 

Uansett, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Samsungskjerm%200_12.300x169.jpg

DisplayHDR 600, FreeSync 2, høy oppløsning, stor, kurvet skjerm og 144 Hz – trenger man noe mer?

 

TEST: Samsung C32HG

 

Endelig litt dybde i innholdet av artikkel. Dere har satt fingeren på mye bra informasjon. Skryt skal på sin plass når det er fortjent  :)

 

Ellers så finnes et rimeligere 32" VA-panel monitor i fra AOC. Men den støtter selvsagt ikke Freesync 2 fordelene, men den duger da mer enn nok til kontorskjermsbruk, om HDR 600 ikke er viktig:

 

Møt AOC CQ32G1

kr 3.490,- i skrivende stund

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/25-40-tommer-skjerm/aoc-cq32g1/1007269.10993/

 

aoc-cq32g1(1007269)_1_Normal_Extra.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Feil. PPI er det samme som 1080 på 24". Videre har 32" en annen fordel ved at man holder skjermen lenger unna grunnet størrelsen. Så i realiteten er merkbar skarphet mellom 32" og 27" ikke-eksisterende.

 

Angående anmeldelsen er det ganske latterlig at smearing ikke er nevnt. Dette er et stort problem med VA, inkludert ovennevnte panel. Sorte områder har en dra-effekt i mørke omgivelser i spill (og spesielt om man spiller i et mørkt rom), som er merkbar og veldig negativ på spillopplevelsen. Dette trekkpunktet alene er nok til å ikke kjøpe denne skjermen. Andre negativiteter er Pixel-orientering, skittenhet (grå-uniformitet er dårlig), lokal dimming og VA glow. Har Tek nevnt noen av disse? Nope.

 

Denne anmeldelsen leser mer som en glorifisert reklameartikkel.

 

Det var vel neppe en ordentlig test, men mer en produktgjennomgang. Som for noen sikkert blir bra nok. Man får øynene opp for et nytt produkt.

 

Men "HiFi-aktig testkriterier" ble vel neppe fylt som du er inne på  :)

 

Edit:

Det kommer vel noe nytt fra LG på Nano IPS-fronten også. Dessverre ingen 32" 1440p, men en 4K senere i år med HDR 1000 og BT 2020 (hva nå BT står for)

https://www.displayninja.com/new-monitors-in-2019/

Endret av G
Lenke til kommentar

Trenger man enda mindre, får man en 

AOC Q3279VWFD8  til 1990.-

kun 75 hz, men ips freesync og 94.5 tommer for 6 K

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4831181

 

Mine sideskjermer er AOC Q3279WG5B. Litt usikker på hva forskjellene er på de. De er helt greie, men bærer litt preg av at du får hva du betaler for. Foten kan ikke justeres og fargegjengivelsen er ikke akkurat for proff-markedet. Senterskjermen min er en Philips BDM3270, som kostet rundt 3000 da jeg kjøpte den. Selv denne er et par hakk bedre både på fargegjengivelse, at den kan stilles på høykant (hvis du vil ha kink i nakken) samt at foten er justerbar.

 

Men jøss, veldig mye skjerm for pengene.

 

Hvis du, som jeg, setter disse skjermene med 45 grader mellom seg, så ytterskjermene står 90 grader mot hverandre, og har hodet ditt i fokuspunktet dette gir, så dekker de ganske greit det meste av synsfeltet ditt. :)

Lenke til kommentar

Endelig litt dybde i innholdet av artikkel. Dere har satt fingeren på mye bra informasjon. Skryt skal på sin plass når det er fortjent  :)

 

Ellers så finnes et rimeligere 32" VA-panel monitor i fra AOC. Men den støtter selvsagt ikke Freesync 2 fordelene, men den duger da mer enn nok til kontorskjermsbruk, om HDR 600 ikke er viktig:

 

Møt AOC CQ32G1

kr 3.490,- i skrivende stund

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/25-40-tommer-skjerm/aoc-cq32g1/1007269.10993/

 

aoc-cq32g1(1007269)_1_Normal_Extra.jpg

 

AOC har også et par andre 32" med samme panel som Samsungen i artikkelen.

 

AC322QCX - FreeSync

AC322QC4 - FreeSync 2.

 

Jeg har førstnevnte å er fornøyd. Jeg ventet opprinnelig på Samsung'en da den ble lansert, men det tok for lang tid før den dukket opp her til lands så jeg gadd ikke vente. Freesync fungerer bra sammen med 1080Ti på AOC'en.

 

Har hatt 24" og 27", det blir for lite for meg, 32" 1440p er midt i blinken.

 

LG har også en 32", men som ikke er buet, ellers like specs bortsett fra at den har G-Sync.

 

https://www.komplett.no/product/1122370/datautstyr/skjermer/skjermer/lg-32-led-g-sync-32gk850g-b

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...