Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

4-5g Paracet på en gang - Farlig?


KnutValentino

Anbefalte innlegg

Har i løpet av en periode på 2 timer inntatt litt over 4g Paracet og lurer i den forbindelse på om dette er farlig?

Når det er snakk om forgiftning av paracetamol i felleskatalogen så snakkes det om doser på over 3-4g i løpet av et døgn, men fordelt over flere doser hvor det tas kanskje rundt 1g hver 4-6. Time, men ikke om en slik dose tas på en gang.

 

Har jeg noe å frykte ang. Forgiftning? 

Kan forøvrig nevnes at sist gang jeg rørte paracet er 2 uker siden og tar ellers svært lite med paracet.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Toksisk dose med fare for akutt leverskade er 175 mg pr. kg for barn, og 140 mg pr. kg for voksne. Inntak av over 10 g paracetamol medfører stor risiko for alvorlig leverskade.

 

Du er nok ikke i livsfare, men du har tatt MYE mer enn du burde. Pass på å ikke ta andre ting som belaster leveren, som f.eks alkohol, på et par dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har i løpet av en periode på 2 timer inntatt litt over 4g Paracet og lurer i den forbindelse på om dette er farlig?

Når det er snakk om forgiftning av paracetamol i felleskatalogen så snakkes det om doser på over 3-4g i løpet av et døgn, men fordelt over flere doser hvor det tas kanskje rundt 1g hver 4-6. Time, men ikke om en slik dose tas på en gang.

 

Har jeg noe å frykte ang. Forgiftning? 

Kan forøvrig nevnes at sist gang jeg rørte paracet er 2 uker siden og tar ellers svært lite med paracet.

 

Du ligger i grenseland for å ha tatt for mye!! Ved for høye doser er det fare for nyrene dine. Ta kontakt med umiddelbart legevakten i ditt distrikt og konferer med de!!

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet burde du ringt direkte til legevakta til og spurt, neste gang anbefaler jeg det. Dersom det hadde vært en dose som faktisk nærmet seg forgiftning, så skal man handle på kort tid og av profesjonelle.

 

Det er faktisk på grensen til at man ville behandlet det. Neste gang ring rett til legevakta

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hvordan går det med deg, TS? Endte du opp med å dra til legevakten? 

 

Og ja, som Doubius sier, prøv heller å mikse ibux og paracet (helst i samråd med lege om hvor mye) framfor å ta for mye, evt. kan du jo, i samråd med legen gå på et sterkere smertestillende hvis det er indisert (for eksempel i kortvarig periode i livet etter f.eks. en operasjon). Men dette er absolutt en legitim grunn til å kontakte, og dra på legevakt. Og hvis det har gått bra denne gangen, så ta uansett kontakt med fastlegen og legg en plan med tanke på riktig og trygg smertemedisinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...