Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er dette PC bygget noe å satse på er det noe jeg mangler vil jeg ha behov for mer kjøling ?

 

 

PSUen kjøper på Elkjøp til 750

Hovedkort  20%

Rammene er 25% 

 

Vurderer Kabinett : 

NZXT H510 Elite (Hvit/Sort/Transparent)

Eller 

 

Cooler Master MasterBox MB520 RGB

 

Totalt komme prisen på 14400,- (13500,- med CM)

 

 

post-443547-0-82135200-1564705335_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at det følger med en m.2 sammen med skjermkortet. Har du behov for to m.2? 2070 er jo på vei ut .. og hvis ikke du MÅ ha 2 m.2 så kan du vurdere å gå for et 2070 Super til 5700,-. Det vil gi litt mer trøkk.

 

Pga måten ryzen 3000 fungerer på så er det ønskelig med noe kjappere minne.

Sweetspot er egentlig 3600 mhz, og cas latency har ikke allverdens å si. Litt har det jo, men prisen er deretter også. 3600 CL19 vil fungere fint det. Alternativt går du 3200 CL16. Rundt her har du beste value for ryzen 3000. (Husk å sette infinity fabric divider til ca. halvparten av minnehastigheten i UEFI).

 

Hvis ikke du må ha wifi som er på det hovedkortet så er Aorus X570 Elite et godt alternativ. Den har bios flashback, noe iallfall jeg setter pris på. Aorus X570 Elite er vel noe billigere enn Asus TUF også. Ellers er det mye bang på kortet du ser på - dette kommer jo i en variant uten wifi også, så kan du spare litt der også (hvis du ikke MÅ ha wifi da).

 

Vedr H510 Elite så ser jeg mange mener at du heller bare kan kjøpe H510 standard. H510 Elite koster mer enn det smaker visstnok, men jeg har ikke bygd i det selv. Vedr kabinett så er det så mye preferanser og ønsker, jeg blander meg ikke særlig opp i valg av kasse lenger.

 

Vedr CPU-kjøler så er jo en god noctua eller be-quiet f.eks alltid å foretrekke. Men du klarer deg fint med den som følger med i eska .. så kan du bytte siden også. Hvis du planlegger en større CPU-kjøler så kan du tenke på valg av minnebrikke .. Corsair LPX f.eks vil nok ikke komme i konflikt med noen CPU-tårn siden disse brikkene er lave.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Vedr H510 Elite så ser jeg mange mener at du heller bare kan kjøpe H510 standard. H510 Elite koster mer enn det smaker visstnok, men jeg har ikke bygd i det selv. Vedr kabinett så er det så mye preferanser og ønsker, jeg blander meg ikke særlig opp i valg av kasse lenger.

 

Vedr CPU-kjøler så er jo en god noctua eller be-quiet f.eks alltid å foretrekke. Men du klarer deg fint med den som følger med i eska .. så kan du bytte siden også. Hvis du planlegger en større CPU-kjøler så kan du tenke på valg av minnebrikke .. Corsair LPX f.eks vil nok ikke komme i konflikt med noen CPU-tårn siden disse brikkene er lave.

 

Kabinetter, så bør man velge H510 uten Elite, som er langt billigere, identisk kabinett. Den finnes i 3 versjoner så vidt jeg skjønte, med og uten vifter, samt med vifter og noe lysstyring eller noe slikt. Paul's Hardware bygde nettopp i Elite kabinettet, og anbefalte også standard versjonen pga pris i forhold til innhold.

 

Vil nok anbefale ekstra kjøling, byttet nettopp fra 1800X til 3700X, og de nye er mye varmere pga høyere volt, også under idle. Har en Noctua ett eller annet 14, den liggende versjonen, og viften går som bare det på den om dagen (Hjelper ikke med været heller). Ett billig og greit alternativ er Hyper 212 kjøleren som er meget bra for prisen. Noctua er bedre, men er langt dyrere pga. bedre vifter.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det følger med en m.2 sammen med skjermkortet. Har du behov for to m.2? 2070 er jo på vei ut .. og hvis ikke du MÅ ha 2 m.2 så kan du vurdere å gå for et 2070 Super til 5700,-. Det vil gi litt mer trøkk.

 

Pga måten ryzen 3000 fungerer på så er det ønskelig med noe kjappere minne.

Sweetspot er egentlig 3600 mhz, og cas latency har ikke allverdens å si. Litt har det jo, men prisen er deretter også. 3600 CL19 vil fungere fint det. Alternativt går du 3200 CL16. Rundt her har du beste value for ryzen 3000. (Husk å sette infinity fabric divider til ca. halvparten av minnehastigheten i UEFI).

 

Hvis ikke du må ha wifi som er på det hovedkortet så er Aorus X570 Elite et godt alternativ. Den har bios flashback, noe iallfall jeg setter pris på. Aorus X570 Elite er vel noe billigere enn Asus TUF også. Ellers er det mye bang på kortet du ser på - dette kommer jo i en variant uten wifi også, så kan du spare litt der også (hvis du ikke MÅ ha wifi da).

 

Vedr H510 Elite så ser jeg mange mener at du heller bare kan kjøpe H510 standard. H510 Elite koster mer enn det smaker visstnok, men jeg har ikke bygd i det selv. Vedr kabinett så er det så mye preferanser og ønsker, jeg blander meg ikke særlig opp i valg av kasse lenger.

 

Vedr CPU-kjøler så er jo en god noctua eller be-quiet f.eks alltid å foretrekke. Men du klarer deg fint med den som følger med i eska .. så kan du bytte siden også. Hvis du planlegger en større CPU-kjøler så kan du tenke på valg av minnebrikke .. Corsair LPX f.eks vil nok ikke komme i konflikt med noen CPU-tårn siden disse brikkene er lave.

 

 

Da fikser jeg bedre ram og super skjermkort. Og gjør en liten endring på SSDene og kjøper Corsair mp510 1tb istedenfor samsung, da kommer jeg til ca samme pris.

 

Wifi er et must da jeg ikke har kabel kontakt i nærheten av der Pcen skal være.

 

Kjøpte meg Fractal Design Define R6 PC-kabinett (pistolgrå, vindu) for en tusing på elkjøp istedenfor, forstod at dette var et greit kabinett

 

Noen erfaringer rundt Wifi på hovedkort i forhold til en sånn 200-300,- usb wifi pinne ?

 

Takk for gode svar :=)

Endret av Oletoffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...