Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tenna, ja de tenna


Taurean

Anbefalte innlegg

Så, min tannhelsehistorikk er ikke den beste. Jeg burde hatt regulering da jeg var yngre. Har spist mye salt, sukker og drukket min del brus, og alkohol. Har dog vært temmelig flink med tannpuss.

 

Dealen er at i senere 20-år, så begynte jeg å merke blodsmak i munnen hvis jeg hadde en periode jeg ikke var så flink med tannpuss, eller spiste litt mer "tannskadelig" føde enn vanlig. Det kunne også komme ved høy fysisk anstrengelse. Jeg fant ut at dette kom fra tenna eller tannkjøtt. De første årene var det ikke så gæli, jeg skylte godt med vann, pusset tenna to ganger om dagen med masse tannkrem, og var forsiktig med slik mat.

 

Nå, mot 35-åra, så har det vært opp og ned. I dårlige perioder har jeg måtte styre med å skylle kjeften i både 5 og 10 minutter før det stoppet.

 

Men, det er ikke sånn at jeg har -vondt- i tenna konstant. Det er ikke tannpine. Spiser jeg is, dog, så kan jeg få veldig vondt i tenna, og dét kan vare lenge. Da hjelper det å holde lunkent vann rundt tenna for å lindre raskere.

 

Det ér visse hull i noen tenner, og det er et skille ved én tann og tannkjøtt det gjør veldig vondt hvis jeg bare tar lett på med negl.

 

 

Grunnen til at jeg ikke har vært hos tannlege er livsstress, dårlig økonomi og usikkerhet rundt regelverk med tanke på økonomisk støtte. Jeg har visst at hvis jeg går én time til tannlege, så er det "helt garantert" en hel rekke ting som må gjøres, som sikkert koster titusener, og dét har jeg aldri hatt råd til likevel. Så da har jeg like gjerne latt være ^^

 

 

Nå har jeg et dilemma.

 

Jeg har en sum penger nå, sekssifret, fra en forsikring. Så jeg har egentlig råd til å sikkert fjerne alle tenna og sette inn implantater om jeg vil. Min sosiale status er per dags dato uføretrygdet.

 

Har en bekjent, som er litt eldre enn meg, som har gått til tannlege i en del år nå. Han har fått god behandling, fiksing av småting her og der, og puss. Går vel 5-6 ganger i året. Det koster 1500-2000 kr hver gang.

 

Så over 10 år, blir dette ca 10 000 x 10 = 100 000.

 

Denne personen er nå lei av styret å reise til tannlege hele tiden og "blø" penger. Han har sagt at han har kjent noen, som har bare valgt å leve med småplagene, og når det har blitt uholdbart i middel-eldre alder, så har de han har kjent bare valgt å bli lagt i narkose, ta hele operasjonen med å fjerne alle tenner, få implantater, og gjøre det på den måten. Man får gjerne rabatt ved større operasjoner, og man får gjerne støtte av NAV/(eventuell institusjon?) også. Dette har typisk kostet ca 70 000 - 100 000 kr.

 

Min bekjent sier også at han føler det er litt sånn at den klinikken han går til, "finner på" en del ting, ikke at han har kvalifikasjon til å gjette, men det virker som at det alltid dukker opp noe som gjør at han blir kalt tilbake. Og det kan bli ekstra kostnader. Dette er noe han er lei av nå og har bestemt seg for å kjøre løsning nr 2 (vente og ta stor operasjon).

 

Jeg har lest avisartikler også gjennom årene, som sier at veldig mange i 30-40-årene, særlig menn, unnlater å gå til tannlege på grunn av kostnad.

 

 

Så nå står jeg ved et skille.

 

Jeg har lyst til å ta en time, hos muligens én eller to tannleger for å få litt variert syn. Jeg har lyst til å ivareta dem. Jeg er litt på gjerdet når det kommer til å bruke egne penger til tenner. Jeg regner jo med å måtte bruke litt, men jeg kommer ikke til å begynne å bruke titusener. Og det store spørsmålet er; Har jeg krav på reduksjon, og hvordan går man fram? Bare å kontakte NAV? Regner med det spørs på hva som må gjøres?

 

 

Hva er deres erfaringer rundt dette med tannhelse? Kan godt bare skrive generelt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenner kan koste mye penger, ingen tvil om det. Og heller ingen tvil om at de kan forårsake mye smerte, har du hatt skikkelig tannpine noen gang så glemmer du ikke det.  Og det verste er at den tannpinen du har kjent antagelig ikke er den verste, er alltid en tannpine som er enda verre som venter om du ikke får behandlet problemet.     

Har du et sekssifret beløp tilgjengelig hvorfor ikke sett av 20 000 til en slags øyeblikkelig hjelp for deg selv og tennene dine - gjør unna det mest presserende og deretter få et behandlingsforslag/prisoverslag om hva som må gjøres utover det ?  Det kan du jo få fra både 2 og 3 tannleger for å ha noe å sammenligne med.   

Slik du beskriver din tannhelse med blodsmak, ømhet, smerte , hadde jeg spandert på meg selv tannlegebesøk. Tror det vil bedre livskvaliteten din betydelig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenner kan koste mye penger, ingen tvil om det. Og heller ingen tvil om at de kan forårsake mye smerte, har du hatt skikkelig tannpine noen gang så glemmer du ikke det.  Og det verste er at den tannpinen du har kjent antagelig ikke er den verste, er alltid en tannpine som er enda verre som venter om du ikke får behandlet problemet.     

Har du et sekssifret beløp tilgjengelig hvorfor ikke sett av 20 000 til en slags øyeblikkelig hjelp for deg selv og tennene dine - gjør unna det mest presserende og deretter få et behandlingsforslag/prisoverslag om hva som må gjøres utover det ?  Det kan du jo få fra både 2 og 3 tannleger for å ha noe å sammenligne med.   

Slik du beskriver din tannhelse med blodsmak, ømhet, smerte , hadde jeg spandert på meg selv tannlegebesøk. Tror det vil bedre livskvaliteten din betydelig.  

 

Takk for svar. Skal nok ta en undersøkelse ja, så får jeg se hva utfallet blir.

 

Hvordan er din "tannhelsestrategi"?

Lenke til kommentar

Jeg har en rotfylling som jeg satte inn for 3 år siden for 9000. Den har aldri blitt bra og nå sier tannlegen min at den må byttes ut med en tannimplantat for 30000. Og det er én tann, jeg synes det er vilt. Men vurderer å ta det i Polen, jeg har en kompis som har gjort det, vil høre med ham om han er fornøyd og evt. dra til samma sted i Krakow. Tror han brukte ca 40000 og sparte like mye (og det var et nokså premium sted, langt ifra det billigste). Jeg studerer, så 30000 er ikke spesielt lett å få til uten videre. Hvis han sier han er fornøyd, kan jeg poste firmaet her i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med sekssifret antall penger på bok, vil du aldri få offentlig støtte til tannbehandling. For at NAV-sosial skal gi støtte må du først få et kostnadsoverslag fra en tannlege. Etter dette brukes en beregningsmodell: Netto trygd minus boligutgifter minus strøm minus 6150,-. Overskytende kan du bruke på dine tenner. Når du har brukt opp de pengene, kan NAV gi støtte til den påtrengende nødvendige tannbehandlingen, altså ikke proteser eller lignende.

 

Du kan dog få reduksjon fra Helfo forbundet med noen diagnoser, men bare hvis de kriteriene er oppfylt. Hvis du mottar kommunal helsehjelp mer enn 1 gang pr uke, er nødvendige tannhelsetjenester gratis.

 

Imidlertid er det hos tannlegen du får info om dette. Det er ingen dum ide og undersøke med to tannleger. Bruk en offentlig og en privat.

 

Det er alltid en risiko å bruke helsetjenester i utlandet fordi du mister en rekke rettigheter hvis noe går galt. Ikke bare "forbrukerrettigheter", men også offentlige klagemuligheter og ikke minst pasientskadeerstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ved tannkjøttsykdommer og mer har man krav på støtte/refusjon uavhengig av inntekt. Det er sykdommen i seg selv som definerer hva man får.

Jeg tror man også kan få summen dekket ved behandling i utlandet. Jeg ville sjekket ut dette nærmere og tatt en weekend i øst-europa i ny og ne. Da slipper egenandelen man må ut med å bli så høy. Det sies enkelte klinikker samarbeider/har garanti med enkelte norske tannleger ved komplikasjoner slik at man ikke trenger dra tilbake til øst-europa pga. en bagatell.

Lenke til kommentar

Hvis du nå har en sekssifret kronesum på bok, har du i hvert fall råd til å ta det første tusenkronersbesøket og forholde deg til "handlelisten" tannlegen skriver der. Det er ikke sikkert det er så ille som du tror. En del ting kan man få gjort på odontologisk fakultet til en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar

Det kostar ikkje så mykje å ta ein sjekk. Ingen grunn til å svartmale alt før du faktisk har fått kontrollert tennene. Gå til ein tannlege eller to om du vil og be om ei vurdering. Då har du gjort noko og litt meir konkret å tenke på.

 

Når du no først har pengar tilgjengeleg, så for all del prioriter tannhelsa. Den blir ikkje betre av seg sjølv, men snarare berre verre og dyrare jo lengre du ventar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noen år siden hadde jeg en mild form for tannlegeskrekk og utsatte tannlegebesøket i hvertfall 12-13 år. Til slutt hadde jeg såpass store smerter og blødninger i tannkjøøtet at jeg bare måtte ta turen og det endte opp med en solid rengjøring av gapet og en rotfylling til rundt 10 000. Etter dette har jeg en fast avtale hver 12. måned for å ta evt problemer tidlig og disse koster sjeldent mer enn 1000-1400. Å gå til tannlegen 5-6 ganger i året høres jo hvertfall helt hinsidig ut.

 

Ta deg hvertfall en tur til tannlegen å se hvor landet ligger, så får du heller ta en vurdering når du vet hva problemet er. Er ikke sikkert det er mer enn en skikkelig tannpuss med fjerning av plakk/tannstein som skal til for å fjerne problemer vedr tannkjøtt.

 

Pro tip: tanntråd mellom alle tenna hver eneste kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det kan godt være at du blir positivt overrasket over hvor fort gjort og hvor lite en tannlegetur koster. Mitt råd til deg er å dra til tannlege, få undersøkt og betal for det tannlegen mener er prekært - så kan du reparere mindre skader og hull etterhvert som du har økonomi til det. Å ta vare på tennene er viktig av flere grunner. Åpenbart for tygging og hvordan vi fremstår i møte med andre, men også for vår psykiske helse. Det å ikke ta vare på tennene sine er i min anskuelse ensbetydende med å ikke ta vare på seg selv.

De fleste tannleger jeg har møtt er slett ikke dømmende når de ser en sliten fyr med dårlige tenner. De vet godt at tjenesten de tilbyr er kostbar og at mange kvier seg for å gå til tannlege. Jeg har hørt at det er rabatt for folk som har en tannkjøttsykdom. NAV støtter også når pasienten har sykdom i tannkjøtt eller av årsaker av psykisk helse.

Du lister opp flere regnestykker, men det syns jeg du bare kan kutte ut; du har jo ikke engang vært til tannlegen enda! Ta vare på de tenna du har, og om du må trekke en eller to er ikke det noe krise. Du kan heller høre med din tannlege om kostnadsoverslag på ulike behandlinger du måtte ønske. Foreslår du tar slikt med dem i stedet for å overanalysere før du har kommet deg over dørstokken.

Taurean, det forbløffer meg at du ikke har vært til tannlege enda. Innleggene dine oser jamt over av klokskap og livserfaring. Jeg forstår godt at folk kvier seg for å dra til tannlege, men nå har du et godt økonomisk utgangspunkt for å gjennomføre nødvendig vedlikehold. Jeg foreslår du ikke utsetter dette noe særlig lengre.

Lenke til kommentar

Ingen tannlege vil TVINGE deg til å ta oppfølgingstimer selv om de finner 20 hull og rotfyllinger. Men de kan estimere hva som trengs å gjøres. Pluss du blir kvitt litt av den tannlegeskrekken du har bare med å gå dit.

 

En checkup koster ikke all verden, og da vet du hvertfall hva status er inni der. Du skal ha disse tennene i 40 år til, husk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, min tannhistorikk er ikke den beste. Jeg burde hatt regulering da jeg var yngre. Har spist mye salt, sukker og drukket min del brus, og alkohol. Har dog vært temmelig flink med tannpuss.

 

Dealen er at i senere 20-år, så begynte jeg å merke blodsmak i munnen hvis jeg hadde en periode jeg ikke var så flink med tannpuss, eller spiste litt mer "tannskadelig" føde enn vanlig. Det kunne også komme ved høy fysisk anstrengelse. Jeg fant ut at dette kom fra tenna eller tannkjøtt. De første årene var det ikke så gæli, jeg skylte godt med vann, pusset tenna to ganger om dagen med masse tannkrem, og var forsiktig med slik mat.

 

Nå, mot 35-åra, så har det vært opp og ned. I dårlige perioder har jeg måtte styre med å skylle kjeften i både 5 og 10 minutter før det stoppet.

 

Men, det er ikke sånn at jeg har -vondt- i tenna konstant. Det er ikke tannpine. Spiser jeg is, dog, så kan jeg få veldig vondt i tenna, og dét kan vare lenge. Da hjelper det å holde lunkent vann rundt tenna for å lindre raskere.

 

Det ér visse hull i noen tenner, og det er et skille ved én tann og tannkjøtt det gjør veldig vondt hvis jeg bare tar lett på med negl.

 

 

Grunnen til at jeg ikke har vært hos tannlege er livsstress, dårlig økonomi og usikkerhet rundt regelverk med tanke på økonomisk støtte. Jeg har visst at hvis jeg går én time til tannlege, så er det "helt garantert" en hel rekke ting som må gjøres, som sikkert koster titusener, og dét har jeg aldri hatt råd til likevel. Så da har jeg like gjerne latt være ^^

 

 

Nå har jeg et dilemma.

 

Jeg har en sum penger nå, sekssifret, fra en forsikring. Så jeg har egentlig råd til å sikkert fjerne alle tenna og sette inn implantater om jeg vil. Min sosiale status er per dags dato uføretrygdet.

 

Har en bekjent, som er litt eldre enn meg, som har gått til tannlege i en del år nå. Han har fått god behandling, fiksing av småting her og der, og puss. Går vel 5-6 ganger i året. Det koster 1500-2000 kr hver gang.

 

Så over 10 år, blir dette ca 10 000 x 10 = 100 000.

 

Denne personen er nå lei av styret å reise til tannlege hele tiden og "blø" penger. Han har sagt at han har kjent noen, som har bare valgt å leve med småplagene, og når det har blitt uholdbart i middel-eldre alder, så har de han har kjent bare valgt å bli lagt i narkose, ta hele operasjonen med å fjerne alle tenner, få implantater, og gjøre det på den måten. Man får gjerne rabatt ved større operasjoner, og man får gjerne støtte av NAV/(eventuell institusjon?) også. Dette har typisk kostet ca 70 000 - 100 000 kr.

 

Min bekjent sier også at han føler det er litt sånn at den klinikken han går til, "finner på" en del ting, ikke at han har kvalifikasjon til å gjette, men det virker som at det alltid dukker opp noe som gjør at han blir kalt tilbake. Og det kan bli ekstra kostnader. Dette er noe han er lei av nå og har bestemt seg for å kjøre løsning nr 2 (vente og ta stor operasjon).

 

Jeg har lest avisartikler også gjennom årene, som sier at veldig mange i 30-40-årene, særlig menn, unnlater å gå til tannlege på grunn av kostnad.

 

 

Så nå står jeg ved et skille.

 

Jeg har lyst til å ta en time, hos muligens én eller to tannleger for å få litt variert syn. Jeg har lyst til å ivareta dem. Jeg er litt på gjerdet når det kommer til å bruke egne penger til tenner. Jeg regner jo med å måtte bruke litt, men jeg kommer ikke til å begynne å bruke titusener. Og det store spørsmålet er; Har jeg krav på reduksjon, og hvordan går man fram? Bare å kontakte NAV? Regner med det spørs på hva som må gjøres?

 

 

Hva er deres erfaringer rundt dette med tannhelse? Kan godt bare skrive generelt.

 

Du finner på alle unnskyldninger for å ikke måtte gå, hva kommer dette av egentlig?

 

Ikke missforstå, hadde ikke lyst til å gå til tannlegen selv jeg, mest pga frykt. Nja, økonomi var jo også en årsak, men egentlig ikke. Tannlege er ikke så dyrt i forhold til mye annet en bruker penger på. 

 

Nei, en blir nødt til å gå å sjekke hvordan ståa er først. Dette tok meg 20 år, og råder ingen å vente så lenge. Har hatt ett hull i tennene, og det hullet var fra før de 20 årene jeg ikke gikk til tannlegen.

Jeg måtte fjerne litt dødt tannkjøtt samt fjerne en del tannstein (renske tennene), hadde også betent tannkjøtt. Når jeg ser tilbake har ikke dette vært så kostbart, selv om jeg har valgt å betale ca 500 kr ekstra hver gang, så å si, for en skvett med midazolam. 

 

Jeg har sikkert en tannlege som er litt dyr i utgangspunktet, men dette er noe jeg har valgt selv. Søkte på google.no med søkeordet tannlegeskrekk. Velg en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo, så blir eventuell rabatt trukket direkte fra. Om du har krav på reduksjon er det tannlegen som avgjør. Jeg får avslag. Nå blir jeg innkalt en gang i året til kontroll og rens av tannstein. Hos NAV får du ingen støtte når du har 100 000 kr på konto regner jeg med. Har heller ikke så god økonomi og er også uføretrygdet, men tannlegen har blitt en prioriteringssak og har blitt slik at det er noe av det beste pengene blir brukt på. En bruker tennene sine ofte, blant annet til å snakke med og de er plassert midt i ansiktet. Jeg har ikke verdens fineste tenner selv, men å vedlikeholde disse øker livskvaliteten min. Ja, jeg kan skjemmes litt over mine tenner, men målet er jo ikke å skjemmes så mye som overhodet mulig. 

Ja, jeg har kommet over 10 000 kr totalt, fordelt på ca 2 år. Dette har absolutt vært verdt pengene. Når en også tenker 10 000 kr på 22 år så har jeg ikke dårlig samvittighet, bortsett fra at jeg ikke gitt dit tidligere. 

 

Har ikke den opplevelsen at tannlegen bare finner opp ting men tar det som må taes.   

 

Jeg er en som godt forstår tankegangen din, men dette bunner egentlig i en hel haug med unnskyldninger. Det ene eksemplet ditt blir noe av det samme at en ikke vedlikeholder bilen sin fordi naboen måtte ut med så mye penger på sin. Som en annen her påpekte tidligere i tråden at stort sett så oser innleggene dine jamt over av klokskap så tror jeg at du her har vist at også du er menneskelig og viser din "svake" side, eller "normale" som jeg heller ville kalt det. Du viser ikke så mange av dem og at du bare viser til noen få gjør at jeg får større respekt for deg i motsetning til at du bare har svaret på alt :)

 

Men du har noe å arbeide med her så er det opp til deg hva du vil gjøre med det. Du kan egentlig bare lese hovedposten din selv, late som det er noen andre som har skrevet den og bare svare på den selv. Alle vi inne her vet at du er i stand til å finne en god løsning.

 

 

 

Anonymous poster hash: 2a715...b8d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når man må betale kr. 10.000 for en rotfylling så skulle man tro at man satt hos tannlegen en hel arbeidsdag, men det gjør man jo ikke....

Ikke rart folk frykter tannlegen og lommeboka når man først får beskjed om rotfylling og 14 dager senere får beskjed om å trekke tanna og ytterligere to tusen å betale. Så skal man ha implantat eller bro, og så skal man behandle komplikasjonene. Blir fort dyrt.

Det er mange som går til tannlegen ofte pga. sykdommer. Noe får man dekket gjennom folketrygden og noe av regninga må man betale selv. Ofte ca 50/50.

Lenke til kommentar

Tannhelse må en ta på alvor, orker ikke å finne kilder, men kan påvirke mer enn bare munn. Det er også stilt spm om mulig påvirkning til alzheimers.

 

Det jeg har gjort er å dra til Polen og ordnet tennene mine der hos spesialist og har ingen problemer. Første gangen hadde jeg seks hull for to tre år siden som kostet 1400 nok totalt, og nå nylig samme pris på hull og vedlikehold. Gjerne kombinerer jeg det med ferie og billig mathandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at du blir positivt overrasket over hvor fort gjort og hvor lite en tannlegetur koster. Mitt råd til deg er å dra til tannlege, få undersøkt og betal for det tannlegen mener er prekært - så kan du reparere mindre skader og hull etterhvert som du har økonomi til det. Å ta vare på tennene er viktig av flere grunner. Åpenbart for tygging og hvordan vi fremstår i møte med andre, men også for vår psykiske helse. Det å ikke ta vare på tennene sine er i min anskuelse ensbetydende med å ikke ta vare på seg selv.

 

De fleste tannleger jeg har møtt er slett ikke dømmende når de ser en sliten fyr med dårlige tenner. De vet godt at tjenesten de tilbyr er kostbar og at mange kvier seg for å gå til tannlege. Jeg har hørt at det er rabatt for folk som har en tannkjøttsykdom. NAV støtter også når pasienten har sykdom i tannkjøtt eller av årsaker av psykisk helse.

 

Du lister opp flere regnestykker, men det syns jeg du bare kan kutte ut; du har jo ikke engang vært til tannlegen enda! Ta vare på de tenna du har, og om du må trekke en eller to er ikke det noe krise. Du kan heller høre med din tannlege om kostnadsoverslag på ulike behandlinger du måtte ønske. Foreslår du tar slikt med dem i stedet for å overanalysere før du har kommet deg over dørstokken.

 

Taurean, det forbløffer meg at du ikke har vært til tannlege enda. Innleggene dine oser jamt over av klokskap og livserfaring. Jeg forstår godt at folk kvier seg for å dra til tannlege, men nå har du et godt økonomisk utgangspunkt for å gjennomføre nødvendig vedlikehold. Jeg foreslår du ikke utsetter dette noe særlig lengre.

Veldig enig. 

 

Sjekken kan jo bare tas, uten at behandling må gjøres på stedet, og så kan du (Taurean) heller vurdere hva slags behandling som vil være mest mulig gunstig for deg. Tenner bør gå foran økonomi, tenker jeg. Tannkjøttsykdom kan være risikofaktor for hjertesykdom. Også handler det jo også om livskvalitet og det å føle seg vel. 

 

Vet ikke helt hvor du bor Taurean men i Oslo kan jeg varmt anbefale Charlotte Braathen (nå har hun muligens forflyttet seg til tannlegekontor i Asker) og Cecilie Grann Greve på St.Hanshaugen (Einar Bjart Haugen fremstår også som god, han har 32 års erfaring, men aldri hatt som tannlege selv, men hilst på han da han eier stedet). De to damene jeg nevner har jeg hatt og de er  flinke. Du føler deg veldig trygg med dem, og de tar tannhelsen din på alvor og at de svært kompetente. Jeg hadde tannlegeskrekk før jeg flyttet til Oslo og hadde ikke vært hos tannlege på 6 år da, men har hatt utelukkende gode erfaringer med disse to og går nå regelmessig til tannlege, har ikke tannlegeskrekk lengre.  Har gått fra Braathen til Greve grunnet at Braathen gikk over for en periode til det offentlige og dermed ikke tilgjengelig for meg og siden hun holder til i Asker. 

 

En tidligere romkamerat jeg hadde var veldig fornøyd med Christiania tannlegesenter. 

 

Husk at noen tilstander kan dekkes av HELFO, så du kan jo høre med tannlegen om dette kan gjelde deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Ved tannkjøttsykdommer og mer har man krav på støtte/refusjon uavhengig av inntekt. Det er sykdommen i seg selv som definerer hva man får.

 

Jeg tror man også kan få summen dekket ved behandling i utlandet. Jeg ville sjekket ut dette nærmere og tatt en weekend i øst-europa i ny og ne. Da slipper egenandelen man må ut med å bli så høy. Det sies enkelte klinikker samarbeider/har garanti med enkelte norske tannleger ved komplikasjoner slik at man ikke trenger dra tilbake til øst-europa pga. en bagatell.

 

Skulle vel til å nevne det med tannkjøttsykdommer og at Helfo dekker enkelte ting. Men, jeg har ikke dyp innsikt i det.

 

Den andre forklaringen på Taureans problemer med tannkjøttet kan være at det er understimulert. Det å bruke tanntråd er også veldig viktig så du får jobbet litt på tannkjøttet som ligger i mellom tennene, bare ikke jobb for hardt mellom tennene - fordi jeg mener med jobbing repetisjon fra den ene dagen til den andre, altså at du bruker tannråd rett og slett så skånsomt mellom tennene som du kan. Dersom du lar være å bruke tanntråd så vil betent tannkjøtt mellom tennene kunne skrumpe inn. Det er ikke særlig hyggelig fordi du blir nesten avhengig av å begynne å bruke spesialbørster til å børste i det hulrommet. Det tar ekstra tid å stelle tennene sine da. Derfor så er det beste man kan gjøre for seg selv å ta vare på tannkjøttet sitt.

 

Går du på medisiner som kan skape munntørrhet, så kan det også gi dekning til tannlege. Den ømfintlige tannhalsen som ble beskrevet kan tannlegen helt sikkert legge en rimelig komposittfylling på. Den kan slites ned igjen av tannbørsting og tannkremer. Munnskyll har ingen slipemidler i seg slik tannkrem har. Et tips til å bruke munnskyll mer enn du gjør tannkrem. Slipemidlene vil selvsagt kunne ta noe tannstein. Men det er bedre å få en tannlege eller tannpleier til å ta tannstein på en jevn basis enn å hoppe over det. Om tannstein får utvikle seg så kan du få store lommer mellom tann og tannkjøttet. Maten vil naturligvis legge seg nedi der og skape gode levekår for bakterier. Så utvikling av lommer er heller ikke særlig positivt.

 

En elektrisk tannbørste kan gi mer skånsom og grundig tannpuss enn det du selv klarer. Men om en er flink med vanlig tannbørste så kan det være bra det også. Tannkremen vil uansett ha slipemidlene i seg. Jeg selv har prøvd å pusse tenner med tannbørste og munnskyll. Det sammen med tanntråd gir tennene en like god renhetsfølelse som det å bruke tannkrem.

 

Jeg gikk til en tannlege i Spania en gang. Det ble språkmisforståelser. Alt jeg ville ha var en tannrens. Han valgte å slipe ned emaljen min. Jeg visste jo ikke hvor grovt sliperedskap og slipepasta han brukte i kjeften min. Men tungen er veldig sensitiv og klarer å kjenne de tiendedels millimeterne forskjell den nedslipingen var. Jeg holdt på å nesten grine etterpå. Da jeg vet at emalje ikke skapes ny tykkelse av. Det er derfor jeg er påpasselig med å bruke munnskyll mer enn tannkrem, fordi jeg har mindre emalje å kunne slite ned på nå etter det inngrepet.

 

Spyttet har likevel en del mineraler som skaper tannsteinen. Tannstein er ikke ønskelig, men den gjenoppbyggende effekten de mineralene fra spyttet har på vedlikehold av resterende emalje er likevel ønskelig.

 

Det finnes også både tannkrem og munnskyll som er laget for sensitive tannhalser. Samt du kan velge å kjøpe ekstra myke tannbørster, ikke kun de myke tannbørstene. De ekstra myke tannbørstene er ikke å få alle steder. Men enkelte butikker her og der kan ha dem i inn og i utland.

 

Denne kan jeg anbefale på det sterkeste. Jeg kjøpte min på Carrefour på Gran Canaria. Verdt hver krone. Og for å drøye den ut så jeg ikke bruker den opp like raskt. Så tar jeg bare ørlite inn i munnen. Man behøver ikke et sånt målebeger med mye oppi. Jeg stapper bare tuten på flasken til munnen, og tar den minste mengde jeg kan klare. Så vil munnskylle uansett blande seg litt med spyttet og du får straks en grei mengde som lar seg spre sammen med spyttet:

 

sensilacer-colutorio-500ml.jpg

Et annet triks jeg nytter meg av er å alltid børste munnen med to forskjellige tannbørster. Slik at jeg kommer til over alt. Jeg kan også være litt lat å ikke bruke tanntråd hver dag. Men, jeg bruker munnskyll flere ganger om dagen dersom jeg har ordnet meg slik. Helst hver gang etter at jeg har spist noe, dersom flasken er tilgjengelig for meg. Men, dersom den ikke er med på turer eller at jeg ikke er hjemme, så skyller jeg alltid munnen med friskt vann som er en nest beste ting man kan gjøre etter et måltid mat. Har du også en tannbørste når du skyller munnen med vann, så vil det jo gjøre en mye bedre jobb. Det er enklere å ta med seg en tannbørste hvor som helst enn en hel flaske tannskyll. Du kan jo gå på butikker som selger munnskyll i reisestørrelse på under 100 milliliter da. Enkelte av disse flaskene har god kork, slik at de kan gjenbrukes til å helle over i fra en større flaske, andre reisestørrelse flasker munnskyll (f.eks. Colgate, selges i kioskene på Gardermoen bl.a.) har en dårlig kork som ryker etter et par gjenskruinger.

 

Mini-trakt har jeg kjøpt på Ebay. Det gjør jo jobben enklere og gir mindre søl. Søkeordene mini funnel bør gi resultat.

 

En annen greie man bør være litt obs på, er at det å komme hjem igjen etter en tannrens ikke alltid er så bra. Da bør en lage seg en mild løsning av salt i et glass vann. Og bruke den løsningen til å skylle med de aller første dagene etter tannrensen. Tennene tåler den kortvarige utsettelsen for det milde saltvannet helt greit de få dagene dette pågår. Og du gjør tannkjøttet ditt en tjeneste i det å kunne komme tilbake på stell igjen. Dette trikset blir ikke alltid fortalt.

 

Ellers så er det noen som utfører tannrens som legger i en omsvøping av fluorløsning som tennene får bade seg i i noen minutter som en del av tannrensen. Heller ikke dette er det alle som utfører. Fluor i så sterke mengder er selvsagt giftig/usunt. Så du må skylle ut alt og la være å svelge det. Et slikt fluorbad bidrar til å kunne få styrket litt på emaljen, da emaljen gjerne utsettes for uttallige syreangrep i løpet av en dag. Først så blir emaljen mykere også får bakteriene en enklere jobb å få laget hull i tennene. Det er slik syreangrepene som bakteriene står for virker. Næringen hentes i fra f.eks. brødmat. Boller er spesiellt ille for den deigen klistrer seg over alt og blir sittende igjen lenge inntil du får tatt de restene med tannbørste og tanntråd. Samt det velkjente sukkeret som synder. Men boller er faktisk verre for tennene enn kun det å få i seg sukker i munnen.

 

Da har jeg delt av mine kunnskaper og erfaringer om dette  :wee:

Man lærer seg å bli litt mer bevisst, samt å samle kunnskap og erfaring med tiden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...