Gå til innhold

Nytt skjermkort til eldre PC


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål i forbindelse med kompatibilitet mellom et nytt skjermkort som ønskes kjøpt og de øvrige komponentene på min stasjonære datamaskin fra 2012. Datamaskinen har følgende hovedkomponenter:


 


Strømforsyning: Corsair TX 750W PSU


CPU: Intel Core i5 3570K, 3.4 GHz vanlig klokkehastighet (3.8 max turbo-hastighet)


Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA


Hovedkort: ASUS P8Z77-V LX, S-1155


RAM: Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB


 


 


I utgangspunktet hadde jeg sett meg ut et GeForce RTX 2070 kort eller noe tilsvarende i prisklassen mellom 3500 - 5000kr. Jeg er imidlertid usikker på om jeg som følge av å kjøpe dette kortet også blir nødt til å oppgraderer andre deler, noe som jeg helst vil unngå. Er det noen komponenter utover skjermkortet dere mener bør/må oppgraderes samtidig som et eventuelt nytt skjermkort?


 


På forhånd takk for svar!


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Sitter med noenlunde samme komponenter som jeg hadde før jeg oppgraderte til ryzen 2600x. Cpuen din vil bli flaskehals med det skjermkortet så ville nok ha oppgradert den også. Spørsmålet er vel strengt talt hvor mye penger du vil legge i det? :)

 

Edit: Hadde også vurdert Radeon 5700xt som et alternativ til 2070!

Endret av Ooinaru
Lenke til kommentar

Kommer litt ann på spillene man spiller om CPU blir flaskehals eller ikke. I BF1 og BFV så slet min gamle 3570K så det sang etter. Det var veldig mye stutter, såpass mye at jeg ville kalt det uspillbart. Jeg ville nok ha satset på et brukt skjermkort og brukt resten av pengene på ny CPU, RAM og HK. Ryzen 5 2600 får man får ca 1500kr, B450 HK 1000kr og  16 GB RAM 1000kr. Da har du ca 1500 igjen til skjermkort å der bør det være mulig å få enten RX 580 8GB eller et GTX 1060 6GB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...