Gå til innhold

KOMMENTAR: Er det trygt å kjøpe Huawei?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte akkurat en Samsung, og det er en katastrofetelefon hvor svært lite virker som det skal. Ikke får jeg varsel om snapchat. Messenger går veldig tregt og varsellyder forsvinner/byttes ut med samsung-varsler på begge appene. I tillegg setter jeg at andre apper feks. skal gå direkte i dvalemodus og at de ikke skal gå i bakgrunn for å spare både data og strøm, men hva skjer? Joda, varsler om meldinger osv. tikker inn uansett. Ikke vil den ta backup til Google heller da man må slå av skjemlås for å få det til å virke. Visste virkelig ikke at Samsung var så elendig. Samtalekvaliteten er også dårligere enn hva jeg har vært vant til hos Huawei.

 

Er tilbake hos Huawei, som er den beste telefonen jeg har hatt noen gang. Prisgunstige og svært gode telefoner som veier godt opp for fremtidig frykt for oppdateringer. Telefonen skal uansett ikke vare evig.

 

Hvilken telefon kjøpte du? Høres ut som en reklamasjonssak/brukerfeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvilken telefon kjøpte du? Høres ut som en reklamasjonssak/brukerfeil.

A70.

Support mente det var feil på telefonen i motsetning til forhandler som først nektet å ta den i mot. De klarte ikke fikse feilene de heller og fikk igjen pengene.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det bare er et politisk spill. Kinesisk forsvar fundet oppstarten av Huawei for å slippe å være avhengig av vestlig velvilje mht innkjøp av telefonsentraler, transmisjonsutstyr og utstyr til datakommunikasjon. 

 

Mobiltelefon er generelt en glimrende kilde for innhenting av etteretningsinfo, og alle kinesiske selskaper må tilrettelegge for kinesisk etteretning- også private - selv om Huawei er en gråsonebedrift med sin tette tilknytning til kinesisk miltære gjennom grunnleggeren og et lite lån på 40 milliarder dollar..... (litt sånn ala Trump). 

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe en kinesisk kontrollert enhet med mikrofon mm, og prøver å unngå design som kommer med kun kinesisk kontroll over koden.  Å kjøre ren android på en Huawei telefon er sikkert bedre enn original load med ekstra software... , men generelt har Android utfordringer som IOS på grunn av sin tette vertikal integrasjon og strikte kontroll ikke har.   Jeg lever i ett land der dessverre kinesiske myndigheter har kontroll og kan fjernstoppe telenettet fra alle mobiloperatører.  Dette landet er Norge, og leverandøren heter Huawei. Jeg ser ikke noen grunn til å funde det ytterligere ved å bevistløst kjøpe et kinesisk brand helt uten kontroll av koden som kjører på enheten jeg så og si alltid har i lomma, elller tett ved meg.  Jeg er ingen fan av Trump og han viser gang på gang at han lar seg kjøpe. 

Det er helt forståelig at kinesiske myndigheter ikke ønsker å være avhengig av noen andre nasjoner for kommunikasjon i eget land. Om vi skal gjøre det samme i Norge blir nok prisene på abonnementer noe norske forbrukere ikke vil betale for. Så vi tar risken på et privat selskap fra et annet land. Siden det ikke er bevis for overvåkning eller killswitch på utstyret.

 

Det er mulig jeg er naiv, men jeg tviler også på at det finnes nasjoner med kapasitet til å utslette en annen nasjons elektroniske kommunikasjon - og faktisk ha så blåst etikk at de ikke tenker på konsekvensene til det sivile samfunn. 

 

Men jeg skal ikke bestemme hva du vil. Siden du snakker om hemmeligheter som det kinesiske forsvar ikke bør få opptak av, så håper jeg at du også har opplæring i å holde på hemmelighetene. Selv en liten nasjon som Norge har for mange stemmer til at en annen nasjon kan oversette og få nytte av innhold av ting som blir sagt. Spionering mot bestemte personer skjer utvilsomt. Men personer som sitter på relevant informasjon har også forhåndsregler som hindrer at dette snappes opp av uvedkommende.

 

Så denne handelskrigen er ikke noe Menigman Ola Dunk trenger å bry seg noe om. Så lenge enheten er sikker og passord/kredittkort ikke kommer på avveie så går alt greit.

Lenke til kommentar

Min Huawei P20 har i alle fall ikke mottatt systemoppdateringer siden mai 2019.

9.1.0.311 Skal være ute inkludert sikkerhetsoppdatering for juli.

 

Noe av problemet er vel at Huawei har infrastruktur i både Telenor og Telia sitt 4G-nett og kan i så fall avlytte oss alle om disse anklagene holder vann.

Dette har vært undersøkt uten at det ble funnet noe hold i det. Men forskerne ville ikke konkludere med noe. Amerikansk firma...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her sitter det mange selvutnevnte eksperter som baserer sin kompetanse fra Tek og ITavisen. Du har mistet grepet passe godt når du tror at det er helt trygt å handle en mobiltelefon fra Huawei. La oss oppsummere litt: Det er bevist at Huawei har kontaktet partnere av Apple for å bestikke informasjon til sikkerhetsløsninger. Jøss, jeg visste ikke at å drive med spionasje gikk hånd i hånd med ordet "trygghet". Huawei har fått til det de drømte om. Hvis du tar deg en tur til Shenzhen å drar innom en Huawei butikk, hva møter du? Du møter identiske Apple-butikker. Det er hele imaget til Huawei. Apple er dyrt i Kina og Huawei har ønsket å treffe Apple-markedet til de som ikke har råd til dyre Apple-produkter. Produktene, og ikke bare butikken, utstillinger, farger og uniformer, er basert på å ligne Apple's produkter, igjen, for å treffe de som ikke har råd til Apple. Men her i Europa så har vi ikke forstått dette og betaler omtrent samme pris for noe som ikke engang kan sammenlignes med hvor mye penger som er brukt på kvalitetstesting (her kan også koreanske Samsung statueres som et eksempel med sin Fold-skjerm. Tror du virkelig en så stor flause ville skjedd med Apple sine kvalitetstest-rutiner? Neppe. Da hadde de droppet å lansere produktet, som de gjorde med ladeplaten). Bare 1 eksempel. Har mange på lur. Huawei har fylt telefoner med høye specs på kamera og la oss si prosessor, uten særlig optimalisering (iPhone med halvparten av RAM og 2 kjerner mindre på CPU måler høyere ytelse. Montro hvorfor..) og europeere sluker dette som "det er jo bedre enn Apple sine produkter. Høyere hertz jo! Flere megapiksler jo!". Hvis du har noe form for elektroingeniør-bakgrunn så kanskje du ikke lar deg lure av høye tall men ser litt bak tallene. La oss sette fokus på Kina litt, du vet, landet til Huawei. På nyere Nokia ble det oppdaget at informasjon ble sendt til kinesiske servere, uten at Nokia visste om dette. Er du så naiv at du ikke tror det finnes flere tilfeller, bare fordi det ikke er oppdaget? Dette er altså fra en ikke-kinesisk telefon, hva tror du da om hel-rene kinesiske telefoner? Det blir daglig funnet bakdører på kinesiske produkter som har med teknologi å gjøre, men hey, la oss fylle landet vårt med kinesiske produkter og styrke den kinesiske økonomien, et land med lover og sosiale poeng tatt ut fra en film. Det går faktisk an å bruke hodet litt. Trenger ikke bruke mye, men litt. Kanskje du klarer å legge sammen 2+2 og forstå hvilken suppe du kjøper når det i tillegg er fylt med Google-programvarer. Du vet, Google som lagrer absolutt alt du gjør og har en haugevis av søksmål mot seg. Fikk en av verdens største bøter innen IT-bransjen for noen måneder siden ved at de fremmer sine produkter fremfor andre på din mobiltelefon. Forøvrig helt absurd å kjøpe en telefon som bruker konkurrentens operativsystem; Android. Flaskehalsene er enorme. Husker P20 Pro. Nyeste Android hang 1 år etter. Android sin egen virus-scan havnet på sisteplassen. Hva folk kjøper.. faktisk helt utrolig.

 

Kilde: Jeg mikrolodder chipper på disse telefonene på en daglig basis og vet veldig godt hva som gjemmer seg under panseret. Enda godt Huawei og Samsung har gått litt vekk fra plast og lim. Var et helvete å jobbe med. Men de ser jo opp til idolet sitt Apple og har går mer over til skruer, glass og metall. Asiater'ne begynner faktisk å designe telefoner i 2019 slik at de kan repareres, som Apple har gjort siden dag 1,og ikke designer de for å kastes i søpla, som de har gjort i alle år.

 

Edit: Også må vi ikke glemme alt det humoristiske. Som at hver måned er det noen i Samsung som får sparken et eller annet sted i verden for det blir lagt ut Tweets fra en iPhone og ikke Samsung. Det har kommet forbud mot å bruke iPhone innad bedriften. Sier litt når det må gå så langt. Veldig komisk alle artiklene om dette. I tillegg var det dette med at Huawei bypasset alle restriksjoner ved testing for å vise høyere ytelse. Det er komisk hele opplegget. Kinesere lurer deg der de kan. Gjerne mest mulig. Enten det er høyttalere med steiner i, powerbanks med AAA batterier eller telefoner av høy kvalitet.

Endret av ibliz
Lenke til kommentar

Spørsmålet kunne like gjerne vært, er det trykt å kjøpe amerikanske mobiler? Apple er tatt for å høre på folks samtaler med Siri. Android det samme. Så er det amerikanerne eller kineserne vi må passe på?

Husk Android er laget av verdens største reklameselskap, som gjør alt for å samle info om deg. Amerikanerne er de eneste som er tatt for spionasje, og anklagene mot Huawei kommer fra USA. Bruk din logiske sans nå, og tenk etter hvor trusselen egentlig ligger. Faren her er at telemastene i Norge er fra Huawei. Telenor skulle selv stått for 5g basestasjonene, for å ha kontroll. Ellers er resten ren skremselspropaganda fra USA for å selge mer selv.

Bruker selv p30pro, som et en kjempe telefon, og jeg er ikke redd for at Kina m/Huawei skal samle inn info, men heller at Andeoid til Google, samler inn, og selger info om meg.

Men det er bare til å si bææh som resten av flokken.. Så vil telefonen anbefale en saueflokk neste gang man søker på noe..

Herregud for et reality show med dårlige skuespillere. Trump " you Will be fired"

Det blir nok bare 4 år med han, nå som amerikanerne selv begynner å innse hva de har valgt som president. En usikker klovn.

Endret av Tomandjak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her sitter det mange selvutnevnte eksperter som baserer sin kompetanse fra Tek og ITavisen. Du har mistet grepet passe godt når du tror at det er helt trygt å handle en mobiltelefon fra Huawei. La oss oppsummere litt: Det er bevist at Huawei har kontaktet partnere av Apple for å bestikke informasjon til sikkerhetsløsninger. Jøss, jeg visste ikke at å drive med spionasje gikk hånd i hånd med ordet "trygghet". Huawei har fått til det de drømte om. Hvis du tar deg en tur til Shenzhen å drar innom en Huawei butikk, hva møter du? Du møter identiske Apple-butikker. Det er hele imaget til Huawei. Apple er dyrt i Kina og Huawei har ønsket å treffe Apple-markedet til de som ikke har råd til dyre Apple-produkter. Produktene, og ikke bare butikken, utstillinger, farger og uniformer, er basert på å ligne Apple's produkter, igjen, for å treffe de som ikke har råd til Apple. Men her i Europa så har vi ikke forstått dette og betaler omtrent samme pris for noe som ikke engang kan sammenlignes med hvor mye penger som er brukt på kvalitetstesting (her kan også koreanske Samsung statueres som et eksempel med sin Fold-skjerm. Tror du virkelig en så stor flause ville skjedd med Apple sine kvalitetstest-rutiner? Neppe. Da hadde de droppet å lansere produktet, som de gjorde med ladeplaten). Bare 1 eksempel. Har mange på lur. Huawei har fylt telefoner med høye specs på kamera og la oss si prosessor, uten særlig optimalisering (iPhone med halvparten av RAM og 2 kjerner mindre på CPU måler høyere ytelse. Montro hvorfor..) og europeere sluker dette som "det er jo bedre enn Apple sine produkter. Høyere hertz jo! Flere megapiksler jo!". Hvis du har noe form for elektroingeniør-bakgrunn så kanskje du ikke lar deg lure av høye tall men ser litt bak tallene. La oss sette fokus på Kina litt, du vet, landet til Huawei. På nyere Nokia ble det oppdaget at informasjon ble sendt til kinesiske servere, uten at Nokia visste om dette. Er du så naiv at du ikke tror det finnes flere tilfeller, bare fordi det ikke er oppdaget? Dette er altså fra en ikke-kinesisk telefon, hva tror du da om hel-rene kinesiske telefoner? Det blir daglig funnet bakdører på kinesiske produkter som har med teknologi å gjøre, men hey, la oss fylle landet vårt med kinesiske produkter og styrke den kinesiske økonomien, et land med lover og sosiale poeng tatt ut fra en film. Det går faktisk an å bruke hodet litt. Trenger ikke bruke mye, men litt. Kanskje du klarer å legge sammen 2+2 og forstå hvilken suppe du kjøper når det i tillegg er fylt med Google-programvarer. Du vet, Google som lagrer absolutt alt du gjør og har en haugevis av søksmål mot seg. Fikk en av verdens største bøter innen IT-bransjen for noen måneder siden ved at de fremmer sine produkter fremfor andre på din mobiltelefon. Forøvrig helt absurd å kjøpe en telefon som bruker konkurrentens operativsystem; Android. Flaskehalsene er enorme. Husker P20 Pro. Nyeste Android hang 1 år etter. Android sin egen virus-scan havnet på sisteplassen. Hva folk kjøper.. faktisk helt utrolig.

 

Kilde: Jeg mikrolodder chipper på disse telefonene på en daglig basis og vet veldig godt hva som gjemmer seg under panseret. Enda godt Huawei og Samsung har gått litt vekk fra plast og lim. Var et helvete å jobbe med. Men de ser jo opp til idolet sitt Apple og har går mer over til skruer, glass og metall. Asiater'ne begynner faktisk å designe telefoner i 2019 slik at de kan repareres, som Apple har gjort siden dag 1,og ikke designer de for å kastes i søpla, som de har gjort i alle år.

 

Edit: Også må vi ikke glemme alt det humoristiske. Som at hver måned er det noen i Samsung som får sparken et eller annet sted i verden for det blir lagt ut Tweets fra en iPhone og ikke Samsung. Det har kommet forbud mot å bruke iPhone innad bedriften. Sier litt når det må gå så langt. Veldig komisk alle artiklene om dette. I tillegg var det dette med at Huawei bypasset alle restriksjoner ved testing for å vise høyere ytelse. Det er komisk hele opplegget. Kinesere lurer deg der de kan. Gjerne mest mulig. Enten det er høyttalere med steiner i, powerbanks med AAA batterier eller telefoner av høy kvalitet.

Du fremstår selv ettertrykkelig som "selvutnevnt ekspert" selv om du åpenbart er mobiltelefonreparatør. Det er sikkert veldig bra, og du har kanskje noe bedre utstyr enn for eksempel Telenor til å oppdage fiendtlig kode og andre innretninger for skjult datatrafikk med loddebolten. Det tviler jeg dog litt på.

 

Men ta dette enkle faktum: Ingen noe sted, av noen myndighet eller etat har til nå funnet fiendtlig kode eller avdekket rettet uautorisert trafikk i verken konsumentutstyr eller operatørutstyr fra Huawei. (Glem tull fra Trump) Det er selvsagt helt trygt å kjøpe utstyr fra Huawei. Denne artikkelen dreiet seg ikke om fantasifulle spionløsninger men rent faktisk hvorvidt Huawei ville overleve "Trumpsyndromet" mot Kina og kunne levere support. De vil overleve. 

 

NSA selv har heller ikke funnet noe annet enn kinesisk spiontrafikk rent generelt på amerikanske datanett. Ingen "implantater".

 

Dernest kommer en masse pølsevev om hvordan Huawei kan "fjernregulere" nettverk der de er systemleverandør. Da også i Norge. Jeg kan snakke om Norge, det kan jeg litt om. Nettverkene kan gjerne fjernreguleres helt ned til abonnentene! Men det er det for eksempel Telenor selv som står for. Det er også Telenor som eier og drifter hele stamnettet.

 

Så må jeg påpeke det enkle faktum: ALL datatrafikk, også såkalt skjult som for eksempel VPN-pakket trafikk er synlig og kan observeres og ettersøkes. Selv om man ikke får ut data som kan brukes vil selve datatransporten selvsagt synes.

 

At man ved uheldig implantering av kode, bevist eller ubevist, av "noen" eller gjerne ved brukerfeil i hva som helst av trafikkrelatert datautstyr kan lede til uhederlig adferd er noe vi vet. Men det å bare tenke seg at en seriøs leverandør bevist gjør dette er en urealistisk tanke. Slikt er altfor lett å avdekke!

 

Hva kinesiske myndigheter og hackere gjør, døgnet rundt er noe jeg selv observerer men dette har ingenting med spesifikke leverandører å gjøre. Dette er det statlige overvåkingsetater som bedriver. Godt råd: Steng ut de IP-adressetabellene, flere titalls tusen IP-nummere som berører Kina fra ruteren din. (Om den er god nok for det). Da blir ting betydelig roligere. 

 

OG - Huawei overlever og vil oppdatere og supportere sine produkter. Både for konsument og proff-markedene.

 

Til syvende og sist: Alt vi har og bruker av mobiltelefoner produseres i Kina og Asia for øvrig. Også på komponentnivå. De designes også i Kina. Til og med Apple kjøper nå systemdesign fra kinesiske utviklere og ikke lenger bare fra Silicon valley. Sånn er det med virkeligheten. Altså ikke bare dritt.

Endret av ingeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes noen her som snakker om "amerikanske mobiler"? Dersom det er Apple man mener, så er dette et amerikansk selskap. Men det er jo det faktum at alle Apples telefoner og nesten alt av deres datautstyr har i mange år blitt produsert i Kina! Nå utvikles store deler av dette også i Kina, av kinesere!

 

Apple var en av de markante amerikanske selskapene som tidlig etablerte produksjon i Kina. For å utvikle en av databransjens aller største fortjenestemarginer samt å være mer konkurransedyktig. Særlig i de nye store asiatiske markedene med sterk vekst. Det er noe av dette Trump helt feilaktig kaller kinesernes tyveri. Dette er noe amerikansk industri selv står bak og er svært fornøyde med.

 

I øvrig er det betimelig å minne om at alle datanett og særlig internet er fullstendig åpent. Det å sende informasjon om hva det skulle være kan sammenlignes med å stille seg opp på en stor kasse ved Narvesen kiosken på Carl Johansgt. med ropert å fortelle om deg selv. Man er aldri alene,  Google eller ikke.

 

Dette har selvsagt heller ingenting å gjøre med hva slags merke telefonen din har. Vi må, like det eller ikke, Trump eller andre, lære oss å leve med Kina. Kommer ikke utenom.

Endret av ingeh
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat en Samsung, og det er en katastrofetelefon hvor svært lite virker som det skal. Ikke får jeg varsel om snapchat. Messenger går veldig tregt og varsellyder forsvinner/byttes ut med samsung-varsler på begge appene. I tillegg setter jeg at andre apper feks. skal gå direkte i dvalemodus og at de ikke skal gå i bakgrunn for å spare både data og strøm, men hva skjer? Joda, varsler om meldinger osv. tikker inn uansett. Ikke vil den ta backup til Google heller da man må slå av skjemlås for å få det til å virke. Visste virkelig ikke at Samsung var så elendig. Samtalekvaliteten er også dårligere enn hva jeg har vært vant til hos Huawei.

 

Er tilbake hos Huawei, som er den beste telefonen jeg har hatt noen gang. Prisgunstige og svært gode telefoner som veier godt opp for fremtidig frykt for oppdateringer. Telefonen skal uansett ikke vare evig.

Høres ut som min opplevelse med Samsung. Du skulle hatt den over lengre tid og sett hvor mye verre den blir.

Lenke til kommentar

Trodde USA hadde flyttet sin iPhone produksjon til USA.. Ganske sikkert på at det var noe av det første Trump gjorde. Altså å flytte produksjonen av amerikanske varer til USA. Kan være svada, men ganske sikkert på dette var på nyhetene til og med. Så ja, amerikanske mobiler med amerikanske operativsystem..

Black bokser plassert rundt i Oslonsom samler inn imei info mm. Siden det var så sikre rundt saken, så må du ha vært pst eller en alliert. S f. Eks USA som ville hatt nok innflytelse til å få norske myndigheter til å hør tett. Norge er et attraktivt land å stjele info fra dessverre. Det har også USA skjønt..

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle la denne passere i stillhet, men her sitter jeg nå på en fredags kveld likevel... Prøver å kle av forumbrukere deres hatt av aluminiumsfolie.

 

Her sitter det mange selvutnevnte eksperter som baserer sin kompetanse fra Tek og ITavisen. Du har mistet grepet passe godt når du tror at det er helt trygt å handle en mobiltelefon fra Huawei.

Ja... Jeg tror dog ikke at jeg er noen ekspert. Men jeg prøver å få med meg nyheter. Har dog droppet ITavisen totalt. Journalistikken der er slett. Men har en Huawei nå. Tror ikke min neste blir det, men ikke helt utelukket heller. På lik linje med Apple sine telefoner.

La oss oppsummere litt: Det er bevist at Huawei har kontaktet partnere av Apple for å bestikke informasjon til sikkerhetsløsninger.

Denne har jeg rett og slett ikke fått med meg. Men det forundrer meg ikke. Veldig mange selskaper vil prøve å tilegne seg informasjon fra konkurrentene. Og mange er skruppelløse og gjør dette på litt leie måter. Har du en link til saken, så jeg kan se litt mer om hva det omhandler? Det eneste jeg kan finne er at salgssjefen har prøvd å bestikke noen.

 

Men sånn du skriver det så høres det ut for meg som om Huawei ønsker informasjon om konkurrentenes sikkerhetsløsninger - som faceID og fingeravtrykklesere. Muligens kryptering.

 

Hvis du tar deg en tur til Shenzhen å drar innom en Huawei butikk, hva møter du? Du møter identiske Apple-butikker. Det er hele imaget til Huawei. Apple er dyrt i Kina og Huawei har ønsket å treffe Apple-markedet til de som ikke har råd til dyre Apple-produkter. Produktene, og ikke bare butikken, utstillinger, farger og uniformer, er basert på å ligne Apple's produkter, igjen, for å treffe de som ikke har råd til Apple.

Her hjelper ikke handelskrigen til Trump tipper jeg... Men er dette enestående for Huawei i Asia? Vet du skrev Kina, men da Mate 20 kom, begynte alle telefoner å ligne på hverandre.

 

Men her i Europa så har vi ikke forstått dette og betaler omtrent samme pris for noe som ikke engang kan sammenlignes med hvor mye penger som er brukt på kvalitetstesting (her kan også koreanske Samsung statueres som et eksempel med sin Fold-skjerm. Tror du virkelig en så stor flause ville skjedd med Apple sine kvalitetstest-rutiner? Neppe. Da hadde de droppet å lansere produktet, som de gjorde med ladeplaten). Bare 1 eksempel. Har mange på lur.

Samsung har faktisk et mye høyere budsjett på R&D enn Apple. Også en høyere prosent av omsetningen. Så hva skal man trekke ut av dette. Er Apple flinkere til å lage produkter? Har de færre produkter å utvikle? Har den en skare av fanboys som kjøper det de selger uansett? ;)

 

Nå drar du forøvrig diskusjonen kraftig over i Apple vs Android-modus. Det er ikke det saken omhandler. Men jeg ser din Fold-skjerm og høyner med Bendgate? Flexgate? MacBook air/pro Butterfly Keyboard? Men da drar du bare fram Note 9 og sprenger hele forumet...

 

Kilde R&D:

https://www.ped30.com/2019/03/10/defense-apples-14-billion-rd-budget/

 

Huawei har fylt telefoner med høye specs på kamera og la oss si prosessor, uten særlig optimalisering (iPhone med halvparten av RAM og 2 kjerner mindre på CPU måler høyere ytelse. Montro hvorfor..) og europeere sluker dette som "det er jo bedre enn Apple sine produkter. Høyere hertz jo! Flere megapiksler jo!". Hvis du har noe form for elektroingeniør-bakgrunn så kanskje du ikke lar deg lure av høye tall men ser litt bak tallene.

Ja, jeg har faktisk bakgrunn i elektroingeniør! Men bare ett semester... Men på kamerafronten er det en stund siden en iPhone var på toppen? Men hvem bryr seg. Instagram har egne filtre og kun 1080x1350.

 

La oss sette fokus på Kina litt, du vet, landet til Huawei. På nyere Nokia ble det oppdaget at informasjon ble sendt til kinesiske servere, uten at Nokia visste om dette.

Dette ble faktisk oppdaget av en nordmann - Henrik Austad. Han oppdaget at telefonen sendte gps-koordinater, simkortets serienummer og telefonens serienummer. Dette var ifølge HMD Global en feil som en batch telefoner fikk. De var ment for det kinesiske markedet. Dette fortsatte å bli sendt da registreringen i Kina feilet. Informasjonen var ikke nok til å identifisere noen. Informasjonen ble sendt til et kinesisk telecom-firma. Det finnes heller ingen bevis på at dette har blir delt med 3. part. Feilen ligger i softwaren for enhetsaktivering. Henrik logget dette 15. Januar. Det ble patchet i februar.

 

 

Er du så naiv at du ikke tror det finnes flere tilfeller, bare fordi det ikke er oppdaget? Dette er altså fra en ikke-kinesisk telefon, hva tror du da om hel-rene kinesiske telefoner? Det blir daglig funnet bakdører på kinesiske produkter som har med teknologi å gjøre

Nei. Så naiv er jeg ikke. Men jeg tror ikke det har noe å si for meg. Det blir daglig funnet bakdører på all slags teknologi fra alle mulige land. Det er ikke Kina ene og alene som er synderen.

 

men hey, la oss fylle landet vårt med kinesiske produkter og styrke den kinesiske økonomien, et land med lover og sosiale poeng tatt ut fra en film. Det går faktisk an å bruke hodet litt. Trenger ikke bruke mye, men litt. Kanskje du klarer å legge sammen 2+2 og forstå hvilken suppe du kjøper når det i tillegg er fylt med Google-programvarer.

Litt ufin tone nå, men ok... Som forbruker skal man stille krav. Og her er det viktig å stå på det du tror på. Ikke hør på "men vi er da så få i Norge. Våre valg spiller ingen rolle i den store sammenhengen". Selvfølgelig ikke med den innstillingen.

 

Så du vil at vi skal boikotte Kina? Totalt? Hva de gjør der er ikke ok. Men er du klar over hva du må gi opp? Ta med billig produksjon av klær i Asia også da. Barnearbeid er heller ikke ok.

 

Du vet, Google som lagrer absolutt alt du gjør og har en haugevis av søksmål mot seg. Fikk en av verdens største bøter innen IT-bransjen for noen måneder siden ved at de fremmer sine produkter fremfor andre på din mobiltelefon.

Ingen er vel helt fan av hvor mye infromasjon Google samler sammen. De følger lover og regler. De får bøter når de har urettferdig utkonkurrert andre. Men du kan selv velge å ikke bruke noen av tjenestene til Google. Sammen med en "passiv" Google-konto. Dette er uansett ikke temaet i denne saken.

 

Forøvrig helt absurd å kjøpe en telefon som bruker konkurrentens operativsystem; Android. Flaskehalsene er enorme. Husker P20 Pro. Nyeste Android hang 1 år etter. Android sin egen virus-scan havnet på sisteplassen. Hva folk kjøper.. faktisk helt utrolig.

Konkurrentenes operativsystem? Altså Pixel? De bruker jo samme instruksjonssett og prosessorene er de samme... Android er utviklet for telefoner. Google ville ikke være tjente med å låse Android til Pixel-telefoner. For så å la nesten alle mobilprodusenter prøve seg på noe nytt.

 

P20 Pro lå ett år etter? Det er det kjipe med å kjøre x produsent sin variant. Det tar tid. Når det er sagt så har jeg i flere år ikke hatt muligheten til å bruke iZettle sin betalingsløsning til foretaket mitt. Rett og slett fordi de alltid var for sene med å utvikle appen sin til å støtte nyeste Android. Jeg fikk flere meldinger om at "nå er vi endelig oppdaterte", men det var for sent. Telefonen min var allerede på neste Android. Svaret jeg fikk fra dem var "kjøp deg en iPad..."

 

Kilde: Jeg mikrolodder chipper på disse telefonene på en daglig basis og vet veldig godt hva som gjemmer seg under panseret. Enda godt Huawei og Samsung har gått litt vekk fra plast og lim. Var et helvete å jobbe med. Men de ser jo opp til idolet sitt Apple og har går mer over til skruer, glass og metall. Asiater'ne begynner faktisk å designe telefoner i 2019 slik at de kan repareres, som Apple har gjort siden dag 1,og ikke designer de for å kastes i søpla, som de har gjort i alle år.

Ok... Så du mikrolodder cipper på disse telefonene? Hva slags spionchip er det du legger inn da? Spøk til alvor, hva tilfører du disse telefonene? Jeg ble nysgjerrig.

 

Og du sier du vet hva som er under panseret? Har du tegninger over kretsene i brikkene? Kan du simulere hva de gjør? Eller ser du på navnet og serienummeret og googler? "Dette er prosessoren". "Dette er wifi-modulen". etc.

 

Selv hadde jeg 0 erfaring på feltet før jeg bestemte meg for å bytte batteri på Nexus 6P. Ifølge Ifixit har den reparerbarhet 2/10 og bytte batteri ansett som "vanskelig". Men det var nå ikke noe problem...

 

Edit: Også må vi ikke glemme alt det humoristiske. Som at hver måned er det noen i Samsung som får sparken et eller annet sted i verden for det blir lagt ut Tweets fra en iPhone og ikke Samsung. Det har kommet forbud mot å bruke iPhone innad bedriften. Sier litt når det må gå så langt. Veldig komisk alle artiklene om dette. I tillegg var det dette med at Huawei bypasset alle restriksjoner ved testing for å vise høyere ytelse. Det er komisk hele opplegget. Kinesere lurer deg der de kan. Gjerne mest mulig. Enten det er høyttalere med steiner i, powerbanks med AAA batterier eller telefoner av høy kvalitet.

Igjen. Ikke la dette bli iPhone vs Android. Og ikke tro at dette er enestående for Kina og Huawei. Villedende markedsføring finner du i alle bransjer, alle land.

 

https://betanews.com/2018/12/17/apple-iphone-xs-misleading-advertising-lawsuit/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Iphone blir produsert i Kina den også, hvor er alt hysteriet med Apple da?

Hva med Asus, HTC og Lenovo?

 

Alt dette tullet har kun vært for å gi Huawei ett dårlig rykte slik at de ikke lenger skal være en av verdens ledende mobilprodusenter og miste kunder til andre som feks Apple og Microsoft.

 

Å kjøpe en Huawei telefon er like trygt som å kjøpe Iphone, Nokia, Sony, Samsung, eller hvilket som helst annet merke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke her for å si det motsatte, men hadde likt å høre hva de av dere som sier at alt er ok baserer det på? Hadde du tenkt det samme om hele norges befolking hadde brukt Huawei telefoner?

 

Ja, jeg hadde tenkt det samme. 

Det er nemlig ikke noe annerledes enn om hele Norge hadde brukt Iphone, Samsung, Sony, eller en hvilken som helst annen produsents mobiltelefon. Vil noen hacke deg så får de til det uavhenging av hva slags mobiltelefon du har.

 

Du skal være ganske så naiv om du tror Huawei er de eneste i hele verden som er i stand til å "spionere" også... 

Selv Google spionerer på deg men du hører ikke prat om å boikotte Google.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle la denne passere i stillhet, men her sitter jeg nå på en fredags kveld likevel... Prøver å kle av forumbrukere deres hatt av aluminiumsfolie.

 

Ja... Jeg tror dog ikke at jeg er noen ekspert. Men jeg prøver å få med meg nyheter. Har dog droppet ITavisen totalt. Journalistikken der er slett. Men har en Huawei nå. Tror ikke min neste blir det, men ikke helt utelukket heller. På lik linje med Apple sine telefoner.

Denne har jeg rett og slett ikke fått med meg. Men det forundrer meg ikke. Veldig mange selskaper vil prøve å tilegne seg informasjon fra konkurrentene. Og mange er skruppelløse og gjør dette på litt leie måter. Har du en link til saken, så jeg kan se litt mer om hva det omhandler? Det eneste jeg kan finne er at salgssjefen har prøvd å bestikke noen.

 

Men sånn du skriver det så høres det ut for meg som om Huawei ønsker informasjon om konkurrentenes sikkerhetsløsninger - som faceID og fingeravtrykklesere. Muligens kryptering.

 

Her hjelper ikke handelskrigen til Trump tipper jeg... Men er dette enestående for Huawei i Asia? Vet du skrev Kina, men da Mate 20 kom, begynte alle telefoner å ligne på hverandre.

 

Samsung har faktisk et mye høyere budsjett på R&D enn Apple. Også en høyere prosent av omsetningen. Så hva skal man trekke ut av dette. Er Apple flinkere til å lage produkter? Har de færre produkter å utvikle? Har den en skare av fanboys som kjøper det de selger uansett? ;)

 

Nå drar du forøvrig diskusjonen kraftig over i Apple vs Android-modus. Det er ikke det saken omhandler. Men jeg ser din Fold-skjerm og høyner med Bendgate? Flexgate? MacBook air/pro Butterfly Keyboard? Men da drar du bare fram Note 9 og sprenger hele forumet...

 

Kilde R&D:

https://www.ped30.com/2019/03/10/defense-apples-14-billion-rd-budget/

 

Ja, jeg har faktisk bakgrunn i elektroingeniør! Men bare ett semester... Men på kamerafronten er det en stund siden en iPhone var på toppen? Men hvem bryr seg. Instagram har egne filtre og kun 1080x1350.

 

Dette ble faktisk oppdaget av en nordmann - Henrik Austad. Han oppdaget at telefonen sendte gps-koordinater, simkortets serienummer og telefonens serienummer. Dette var ifølge HMD Global en feil som en batch telefoner fikk. De var ment for det kinesiske markedet. Dette fortsatte å bli sendt da registreringen i Kina feilet. Informasjonen var ikke nok til å identifisere noen. Informasjonen ble sendt til et kinesisk telecom-firma. Det finnes heller ingen bevis på at dette har blir delt med 3. part. Feilen ligger i softwaren for enhetsaktivering. Henrik logget dette 15. Januar. Det ble patchet i februar.

 

 

Nei. Så naiv er jeg ikke. Men jeg tror ikke det har noe å si for meg. Det blir daglig funnet bakdører på all slags teknologi fra alle mulige land. Det er ikke Kina ene og alene som er synderen.

 

Litt ufin tone nå, men ok... Som forbruker skal man stille krav. Og her er det viktig å stå på det du tror på. Ikke hør på "men vi er da så få i Norge. Våre valg spiller ingen rolle i den store sammenhengen". Selvfølgelig ikke med den innstillingen.

 

Så du vil at vi skal boikotte Kina? Totalt? Hva de gjør der er ikke ok. Men er du klar over hva du må gi opp? Ta med billig produksjon av klær i Asia også da. Barnearbeid er heller ikke ok.

 

Ingen er vel helt fan av hvor mye infromasjon Google samler sammen. De følger lover og regler. De får bøter når de har urettferdig utkonkurrert andre. Men du kan selv velge å ikke bruke noen av tjenestene til Google. Sammen med en "passiv" Google-konto. Dette er uansett ikke temaet i denne saken.

 

Konkurrentenes operativsystem? Altså Pixel? De bruker jo samme instruksjonssett og prosessorene er de samme... Android er utviklet for telefoner. Google ville ikke være tjente med å låse Android til Pixel-telefoner. For så å la nesten alle mobilprodusenter prøve seg på noe nytt.

 

P20 Pro lå ett år etter? Det er det kjipe med å kjøre x produsent sin variant. Det tar tid. Når det er sagt så har jeg i flere år ikke hatt muligheten til å bruke iZettle sin betalingsløsning til foretaket mitt. Rett og slett fordi de alltid var for sene med å utvikle appen sin til å støtte nyeste Android. Jeg fikk flere meldinger om at "nå er vi endelig oppdaterte", men det var for sent. Telefonen min var allerede på neste Android. Svaret jeg fikk fra dem var "kjøp deg en iPad..."

 

Ok... Så du mikrolodder cipper på disse telefonene? Hva slags spionchip er det du legger inn da? Spøk til alvor, hva tilfører du disse telefonene? Jeg ble nysgjerrig.

 

Og du sier du vet hva som er under panseret? Har du tegninger over kretsene i brikkene? Kan du simulere hva de gjør? Eller ser du på navnet og serienummeret og googler? "Dette er prosessoren". "Dette er wifi-modulen". etc.

 

Selv hadde jeg 0 erfaring på feltet før jeg bestemte meg for å bytte batteri på Nexus 6P. Ifølge Ifixit har den reparerbarhet 2/10 og bytte batteri ansett som "vanskelig". Men det var nå ikke noe problem...

 

 

Igjen. Ikke la dette bli iPhone vs Android. Og ikke tro at dette er enestående for Kina og Huawei. Villedende markedsføring finner du i alle bransjer, alle land.

 

https://betanews.com/2018/12/17/apple-iphone-xs-misleading-advertising-lawsuit/

Bra kommentar til en lang rekke med nokså sikkert velmente ytringer, men mye tåkeprat under foliehatten. Imponerende at du gad gå så grundig til verks.

 

Ett moment om Kina er deres mer enn 5000 år gamle kultur. Noe med en litt treg utvikling, men det meste viser et folk med stor kreativitet og gjennomføringsevne. (Se muren). Nå til dags er det betimelig å bemerke at det land i verden som utdanner flest sivilingeniører er Kina. Det er god grunn til å anta at dette er medvirkende til at alle industriland i verden har etablert produksjon - OG - produktutvikling i Kina.

Endret av ingeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde vært redd for å kjøpe ny Huawei telefon nå, men det er jo litt risiko..

Trump har selvsagt rett i den handelskrigen han fører mot Kina, og kineserne vil ikke komme med innrømmelser da de er redde for at han kan bruke en event "seier" til å bli gjenvalgt...

 

Vi må huske at mye av suksessen til kinesiske selskaper skyldes kopiering av teknologi fra vesten.

Skulle eu kaste seg på denne bølgen blir telefonene til Huawei tilnærmet verdiløse..

 

Selv har jeg hatt div Huawei telefoner i mange år men nå gikk jeg over til note 9 og det er så langt min beste telefon...

Lenke til kommentar

Det kommer aldri til å bli trygt. Regjeringen i China sørger for det med in lovgivning om a kinesisk industri skal være tilgjengelig når regjeringen krever det. Og spionasje står øverst på listen både nasjonalt og internasjonalt. Så Huawei må bøye seg for dette enten de vil eller ikke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...