Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble backup kamera til tilhengerfeste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger bare å koble deg på ryggelys. Men det er nok bedre løsninger enn å plugge noe i der for da kan du jo ikke bruke henger mer.

 

Så du burde koble deg inn på ledningen til hengerpluggen, eller liksågreit bare bak en av baklyktene dine.

 

Jording henter du bare fra en tilfeldig skrue eller noe i karosseriet. Mulig du må skrape litt lakk for å få god kontakt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger bare å koble deg på ryggelys. Men det er nok bedre løsninger enn å plugge noe i der for da kan du jo ikke bruke henger mer.

 

Så du burde koble deg inn på ledningen til hengerpluggen, eller liksågreit bare bak en av baklyktene dine.

 

Jording henter du bare fra en tilfeldig skrue eller noe i karosseriet. Mulig du må skrape litt lakk for å få god kontakt.

 

Skal aldri bruke tilhenger. Mener du å koble til pin 8? (altså iforhold til diagrammet.

Lenke til kommentar

Skal aldri bruke tilhenger. Mener du å koble til pin 8? (altså iforhold til diagrammet.

8 ja, men ikke alle hengerplugger som har pin 8 tilkoblet da det er sjelden hengere har ryggelys uansett.

 

Enkleste er å bare koble deg inn bak ene lykten din. Får kjøpt strømtyver for småpenger på Biltema. Klipses bare på ledningen til ryggelyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8 ja, men ikke alle hengerplugger som har pin 8 tilkoblet da det er sjelden hengere har ryggelys uansett.

 

Enkleste er å bare koble deg inn bak ene lykten din. Får kjøpt strømtyver for småpenger på Biltema. Klipses bare på ledningen til ryggelyset.

Takk for svar :)

 

Nei men hvis jeg skal koble bak den ene lykten så må jeg borre hull etc karroseriet.

 

Se bildet

 

https://ibb.co/PrnJS7Y

 

Dette er da enden av kabelen som skal inn i tilhengerpluggen. Jeg har bare loddet på en pin der som du ser.

 

Det jeg da lurer på.

 

1. Er det riktig at det er rød ledning som kobles inn? Er den jeg har loddet på en pin (som jeg tok fra en annen plugg)

 

2. Hva gjør jeg med den svarte?

 

3. Hvordan fikser jeg jordet ledning til dette?

 

Grønn på dette området.

Lenke til kommentar

Tror ikke det der er en god løsning altså. Må du borre hull for å komme til bak lykten? Hvordan skifter du pærer til baklysene da??

 

Bruker å være meget enkelt å ta av ett deksel eller noe for å kunne hente strøm fra en lykt.

 

Ang farger så må du nok se i manualen til kamera men er 99% sikker på at rød er positiv ja. Svart kan du bare surre rundt en skrue eller noe da den skal til jord, og hele karosseriet i bilen din er jord.

 

Men om du har såppas lite peiling på området så vil jeg annbefale at du får noen til å hjelpe deg så du ikke starter en brann baki der.. :p

 

Hvilken bil er det?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vær litt obs på at nyere biler har elektronikk som merker at det er koblet til noe på tilhengerkontakten, og slår for eks av ryggesensorene. Litt kjipt å oppdage når du står i murveggen. :)

 

Vet ikke om ryggekamera er nok til å trigge dette, men greit å være obs på.

Lenke til kommentar

Hehe. Ja løsningen er ikke så god..men mulig jeg ikke gjør dette likvel.

Men til slutt. For å koble til strømmen til feks ryggelyset så må jeg ikke borre hull nei, men kabelen til kameraet skal jo føres på utsiden siden kameraet skal være på utsiden av bilen. Kameraet var tenkt å festes på ved tilhengerpunktet. 

La bildet av bak på bilen:

https://ibb.co/0Yhxj6G

Takk for tipset Nomore.

Lenke til kommentar

Hehe. Ja løsningen er ikke så god..men mulig jeg ikke gjør dette likvel.

 

Men til slutt. For å koble til strømmen til feks ryggelyset så må jeg ikke borre hull nei, men kabelen til kameraet skal jo føres på utsiden siden kameraet skal være på utsiden av bilen. Kameraet var tenkt å festes på ved tilhengerpunktet. 

 

La bildet av bak på bilen:

 

https://ibb.co/0Yhxj6G

 

Takk for tipset Nomore.

 

Du finner garantert noen gummipropper ett eller annet sted i bagasjerom, reservehjulsbrønn som du kan bruke, trenger ikke borre hull bare å begynne å lete litt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...