Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har blitt anmeldt - hva gjør jeg?


Party99

Anbefalte innlegg

Hei der!

 

I forrige uke hentet kjæresten min og jeg et TV for 200 kr.

Da vi skulle betale viste det seg at det manglet dekning og vi ble enige om å betale når vi kom hjem.

Da vi koblet til TV hjemme viste det seg at det var noen ødelagte funksjoner - vi lot TV stå ubrukt på grunn av dette.

Vi betalte aldri og hørte ikke noe fra selger før dager etterpå.

 

Da selger spurte hvor betalingen var presiserte vi at noe var defekt. Selger sa vi da kunne levere tilbake TV, men det gjorde vi aldri fordi vi ikke er interessert i å punge ut mer penger for å tilbakelevere et TV som ikke virket komplett (strekningen har mange bomstasjoner etc).

 

I morges fikk vi melding om at saken er anmeldt.

 

Hva gjør jeg? Kan jeg anmelde for svindel i og med å ha solgt et produkt med feiloppgitte opplysninger? Bryr politiet seg om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv på ei slik enkel sak så er det mange detaljar som ein må ta stilling til.

 

På spørsmålet om selgaren har svindla deg, så spørs det kva som feil på TV'en, kva selger har opplyst om, og kva du som kjøper har undersøkt.

Du som kjøper tek over risikoen for tingen ved leveringstidspunktet, som var da du henta TV'en.

 

Dersom selger ikkje har gitt andre opplysningar så hadde du som kjøper grunn til å forvente å få ein TV som passer til dei formål som tingen vanlegvis blir brukt til, samt at tingen ikkje kan være i vesentleg dårlegare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente utifrå kjøpssummen og forholda ellers.

Samtidig så er det slik at du kan ikkje gjere gjeldande ein mangel som du som kjøper burde ha oppdaga ved undersøkinga av tingen.

 

Kva opplyste selger om TV'en?

Kva undersøkte du på TV'en før du kjøpte den?

Kva slags funksjonar er det som ikkje fungerer på TV'en, og vil du seie at TV'en du har fått er verdt vesentleg mykje mindre enn dei 200 kr du betalte for den?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

HDMI-portene gav "intet signal" og enkelte knapper på fjernkontroll var ute av funksjon.

Har betalt de 200 kr for å slippe alt styret - får se på det som tapte penger. Men jeg regner med at anmeldelsen ikke blir reell selv om den kanskje er sendt inn? Kan jo for all del være skremsel fra selger også...

Lenke til kommentar

HDMI-portene gav "intet signal" og enkelte knapper på fjernkontroll var ute av funksjon.

Har betalt de 200 kr for å slippe alt styret - får se på det som tapte penger. Men jeg regner med at anmeldelsen ikke blir reell selv om den kanskje er sendt inn? Kan jo for all del være skremsel fra selger også...

 

Det er forskjell på om selgaren truer med å anmelde deg, og om selgaren faktisk har anmeldt deg.

Dersom anmeldinga er sendt inn så er den i høgste grad reell og vil bli loggført.

 

Ein slik sak vil ha stor sannsynlegheit for å bli henlagt på grunnlag av manglande kapasitet til å følge opp anmeldelsar med så lave økonomiske konsekvensar. I så tilfelle vil selgar bli henvist til rettsleg inndriving av pengane via Namnsmannen.

 

Her har du ein dårleg sak mot selger med mindre du kan vise til at selger har gitt positive opplysningar om at HDMI-portane og fjernkontrollen fungerer som den skal. Utan slike presise opplysningar om standen på TV'en så faller mykje tilbake på deg som kjøpar som burde ha undersøkt TV'en før du kjøpte den.

Det beste for deg vil derfor være å betale det avtalte beløpet, eller godta selgers tilbod om at du kan levere tilbake TV'en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forskjell på om selgaren truer med å anmelde deg, og om selgaren faktisk har anmeldt deg.

Dersom anmeldinga er sendt inn så er den i høgste grad reell og vil bli loggført.

 

Ein slik sak vil ha stor sannsynlegheit for å bli henlagt på grunnlag av manglande kapasitet til å følge opp anmeldelsar med så lave økonomiske konsekvensar. I så tilfelle vil selgar bli henvist til rettsleg inndriving av pengane via Namnsmannen.

 

Her har du ein dårleg sak mot selger med mindre du kan vise til at selger har gitt positive opplysningar om at HDMI-portane og fjernkontrollen fungerer som den skal. Utan slike presise opplysningar om standen på TV'en så faller mykje tilbake på deg som kjøpar som burde ha undersøkt TV'en før du kjøpte den.

Det beste for deg vil derfor være å betale det avtalte beløpet, eller godta selgers tilbod om at du kan levere tilbake TV'en.

Har overført 200 kr til selger nå.

Tror du det vil skje noe videre?

Lenke til kommentar

Har overført 200 kr til selger nå.

Tror du det vil skje noe videre?

 

Nei.

 

Det kan være lurt at du tek ein skjermdump eller liknande som viser at du har betalt.

Slik at dersom du skulle få ein telefon eller eit brev frå politiet så kan du raskt vise til kviteringa for å bevise at dere har gjort opp. 

 

Det er straffbart å stjele, men det er ikkje straffbart å ikkje gjere opp for seg.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Det kan være lurt at du tek ein skjermdump eller liknande som viser at du har betalt.

Slik at dersom du skulle få ein telefon eller eit brev frå politiet så kan du raskt vise til kviteringa for å bevise at dere har gjort opp. 

 

Det er straffbart å stjele, men det er ikkje straffbart å ikkje gjere opp for seg.

Takk for gode, utfyllende svar fra deg!

Lenke til kommentar

Det må jo også bevises hva som er defekt. Ta TV-en med på forliksrådsmøte, dersom du får innkalling i fra selger? Uansett så har du jo ikke gjort opp for deg, og da stiller du vel litt dårlig ved å ikke ha returnert den defekte gjenstanden.

 

Da kan det jo tenkes at du må betale for gebyr og andre ekstrautgifter som forliksrådet idømmer. De har dømmende myndighet. Og det de bestemmer blir nok stående som rettskraftig i og med at domstolen kommer til å avvise en slik småsum rettsak dersom noen var villige til å ta det videre. Man kan ihvertfall regne med at det forliksrådet bestemmer blir det gjeldende selv om det aldri er 100 % sikkert at domstolen avviser en sak.

 

Eneste du kan gjøre er da å framtre så fint du kan for forliksrådet og håpe på et bra utfall. Det er mye rimeligere å returnere TV-en dersom tilbudet fortsatt står ved lag. Eller å bare betale de kr 200, enn å blande seg borti forliksrådet.

 

I en forliksrådssak så kan det jo hende at du blir dømt til å måtte betale for motpartens/saksøkers advokatutgifter. De kan fort løpe opp i en 10 tusen kroner før man vet ordet av det. I tillegg til gebyret hos forliksrådet som du kan bli idømt å måtte dekke dersom de bestemmer at du taper skikkelig. Tror ihvertfall det er slik det funker. Men, jeg er ikke noen jurist.

 

Forliksrådet kan også bestemme at det blir gi og ta utfall. Da kan selgeren av TV-apparatet risikere å måtte dekke gebyret som han selv har påført seg ved å ta saken til forliksrådet. Så ingenting er tryggt og sikkert med de innledende småsummene som baller på seg når saker reises.

 

Du har en lik rett til å kunne ta det inn for Forliksrådet. Men da er det du som risikerer å måtte dekke gebyret.

Endret av G
Lenke til kommentar

Siden det var snakk om bompenger. Kan du ikke være ekstra frekk og be selger om å komme å avhente TV-apparatet da? Gjør det skriftlig..

 

Jeg sier ekstra frekk, fordi det er vanlig at avsender legger ut for frakten. Dette er ikke vanlig slik som Komplett.no gjør å dekke frakten i retur. Da snakker jeg om postfrakt-utlegg. Så jeg regner med at samme fornuft gjelder ved bilkjøre leveranser.

 

Jeg synes likevel at det kanskje er du som framtrer som den urimelige part i og med at selger har forsøkt å imøtekomme deg, ved at du kan tilbakelevere utstyret som du ikke eier fordi du ikke har gjort opp for deg.

 

Hva gjør du dersom han bestiller opphenting via budbil fordi du har sagt at han kan komme mellom kl nn og kl nn, og etterpå sender deg en faktura på la oss si kr 700?  :dribble:

(mulig han gjør noe galt da, føles kanskje slik, men sånn kan folk gjøre seg ekle mot hverandre)

 

Et godt råd: Løs problemstillingen i en så tidlig fase som mulig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ta lærdom og vær nøye med 1) Hvem som skal hente eller bringe produktet, og eventuelt betale for frakt, og 2) Sjekk om produktet virker før du tar det med deg.

 

200 kr er en veldig billig lærepenge. Folk kjøper biler for 50 000 og blir lurt trill rundt. Ansé deg selv som veldig heldig som lærte dette på denne lille hendelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen straffebud er brutt, så dette er ingen politisak uansett — da måtte intensjonen om å ikke betale vært der allerede ved avhentningen. Om anmeldelsen er reell blir nok vedkommende henvist til forliksrådet.

På anmeldelsestidspunktet - besittelseskrenkelse. Usikker på om det å ha betalt i ettertid endrer noe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...