Gå til innhold

Slik fungerer den gigantiske touchskjermen i Hondas elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke gjort noe risikovurdering med å hive inn disse store flatskjermene i bilen med tanke på å ta mer oppmerksomhet fra sjåføren under selv lett betjening?

 

I vanlige biler har vi fysiske knotter man kan finne ved berørelse. Endel kan nok sikkert fremdeles gjøres via rattet, men er redd det bare er en brøkdel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samme hysteriet som da flatskjermene fylte stuene i folkehjemmet. Skjønner ikke hva de har å gjøre i biler, annet for underholdning.

 

Da flatskjermene inntok stuene, var vel det mer en velsignelse enn noe annet. Tven tok plutselig mye mindre plass, og avga betraktelig mindre varme. Man brukte fjernkontroll på de gamle crt-TVene også, så noen revolusjonerende ny måte å kontrollere de nye flatskjermene på var det aldri noe snakk om. Synes den sammenlikningen var fryktelig dårlig. En bedre sammenlikning finner du jo faktisk på kjøkkenet, nemlig da de gamle komfyrene med kokeplater i jern/stål ble byttet ut med keramiske koketopper, og dernest induksjonstopper med touchknapper istedenfor de gamle analoge bryterne. Er fortsatt mange som ikke er fortrolig med disse «nye» touchknappene, og de har absolutt sine ulemper. I en bil vil jeg absolutt foretrekke at spesielt enkelte mye brukte knapper er analoge.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Samme hysteriet som da flatskjermene fylte stuene i folkehjemmet. Skjønner ikke hva de har å gjøre i biler, annet for underholdning.

 

Da flatskjermene inntok stuene, var vel det mer en velsignelse enn noe annet. Tven tok plutselig mye mindre plass, og avga betraktelig mindre varme. Man brukte fjernkontroll på de gamle crt-TVene også, så noen revolusjonerende ny måte å kontrollere de nye flatskjermene på var det aldri noe snakk om. Synes den sammenlikningen var fryktelig dårlig. En bedre sammenlikning finner du jo faktisk på kjøkkenet, nemlig da de gamle komfyrene med kokeplater i jern/stål ble byttet ut med keramiske koketopper, og dernest induksjonstopper med touchknapper istedenfor de gamle analoge bryterne. Er fortsatt mange som ikke er fortrolig med disse «nye» touchknappene, og de har absolutt sine ulemper. I en bil vil jeg absolutt foretrekke at spesielt enkelte mye brukte knapper er analoge.

Poenget var ikke en teknisk sammenligning, men hysteriet.

Lenke til kommentar

Her handler det kort og godt om hva som stjeler mest oppmerksomhet fra å følge med på veien. Det er en del rare argumenter her. Det er veldig rart å sammenligne med noe i et hjem. Hva er det i et hjem som kan drepe andre om man er uoppmerksom i noen sekunder for mye?

Jeg syntes holdningene til noen her inne er skremmende, at underholdning og lek i bil som sjåfør går foran andres sikkerhet.

Jeg mener ikke at alle touchskjermer skal ut av en bil, men å gjøre hele dashbordet foran til noe som ser ut som en flerskjerms gaming rigg..!!!

Jeg ser jo selv hvordan noen sitter å surfer på mobil og kjører rett over fotgjengerfelt uten å merke at barn er på vei ut.

Kom gjerne med argumenter om hvorfor touch ikke krever mer oppmerksomhet.

I egen bil kan jeg velge å justere klima på skjerm eller med knapper. Merker godt hva som er mest trafikksikkert.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...